Gå til innhold
Arkivverket

[#60438] Marit Paulsdt. født når ? fra Lesja døde i Rennebu


Gjest Grethe Dalsegg
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Dalsegg

Min Tipp-tippoldemor Marit Paulsdt. kom fra Lesja til Lundaløkka i Rennebu. I bygdaboka (bind 4, side 403)for Rennebu står det at hun er fra Lesja født 1817. Under folketelligen i 1865 Rennebu bor hun som ugift husholderske på Lundaløkken ilag med Gårdbruker Ola/Ole Throndsen Lund, hennes alder er da oppgitt til å være 30 år noe som tyder på at hun er født ca. 1835 men her er fødestedet Sunddalen? Videre leter jeg opp når hun blir gift med Ola Tronds. Lund og under vieler i Rennebu i 1869 finner jeg Marit Paulsdt. 31 år fødested Lesjøe gift den 12.07.1869 med Ole Tronds. Lund 56 år. Her er også hennes far nevnt: Paul Ingebrigtsen. Videre leter jeg etter henne når hun døde i 1905 der finner jeg henne død 06.02.1905, der står det at hun også er fra Lesja men at hun er født i 1836. Har prøvd å lete etter henne i kirkebøker fra Lesja men blir ikke særlig klokere av det, kan noen hjelpe meg videre?ps: har navne Marit Paulsdt.Hauge skrevet opp men vet ikke hvor jeg har dette fra.Grethe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Du finn ho og familien hennar i Bygdebok for Lesja bd. 3 (utg. 1996) s. 685, plassen Skogen under Skålgård i Kjøremsgrende. Det er nok rett at ho var f. i Sunndalen, for familien må ha vore ei tid der, i alle fall iflg. konfirmantlistene i Lesja.Eg gjekk igjennom Rennebuboka da eg skreiv Lesjabøkene, men klarte den gang ikkje å kople Marit til Skogen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Dalsegg

Hei å takk for hjelpen ArnfinnSatt nettopp å sporet opp bygdaboka fra Lesja på fylkesbibiloteket for å få de tilsent. Håper å få de tilsent så fort som mulig, er noen av foreldrene hennes fra Sunndalen ? slik at jeg må skaffe meg bøker eller annen info derifra?Grethe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Nei, begge foreldra var frå Lesja, men farmor hennar var frå Dombås, så du kan kanskje bestille inn Dovre bygdebok bd. 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.