Gå til innhold
Arkivverket

Erling Skjalgssons døtre


Jan Erik Røed
 Del

Recommended Posts

Ifølge Store norske leksikon hadde Erlig Skjalgsson en datter Ragnhild gift med Torberg Arnesson på Giske. Mange slektstavler på nettet opererer også med en Gjertrud Erlingsdatter gift med Arne Arnmodsson. Men den samme Arne Arnmodsson er tydeligvis gift med en Tora Torsteinsdatter.

Kan noen opplyse hva som er rett og hvor det finnes informasjon om disse parforholdene?

 

mvh

Jan E Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Store norske leksikon hadde Erlig Skjalgsson en datter Ragnhild gift med Torberg Arnesson på Giske. Mange slektstavler på nettet opererer også med en Gjertrud Erlingsdatter gift med Arne Arnmodsson. Men den samme Arne Arnmodsson er tydeligvis gift med en Tora Torsteinsdatter.

Kan noen opplyse hva som er rett og hvor det finnes informasjon om disse parforholdene?

 

Det er sagaene som vi har å støtte oss til. I Olav den helliges saga i Heimskringla (Snorre Sturlassons kongesagaer), kapittel 22, heter det (i den utgaven jeg har i bokhylla): "Det har alltid vært sagt at Erling var den gjæveste av alle de lendmennene som har vært i Norge. Dette er barna til Erling og Astrid: Aslak, Skjalg, Sigurd, Lodin, Tore og Ragnhild som var gift med Torberg Arnesson." I samme saga, kapittel 138: "En dag mot kvelden kom de til Torberg Arnessons gard på Giske; han var ikke hjemme, men hjemme var Ragnhild, kona hans, datter til Erling Skjalgsson."

 

Noen Gjertrud Erlingsdotter finner jeg ikke i personregisteret til min Snorre-utgave. Men det er bevart flere sagaer og versjoner av sagaer, og ofte kan sagaene inneholde innbyrdes motstridende opplysninger om slektskapsforhold. En annen relevant saga er Fagrskinna, der den såkalte B-teksten inkluderer "Arnmødlingatal". Hva som der er sagt om din problemstilling, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I "Arnmødlingatal" heter det: "..Torberg Arnesson fikk Astrid den fribårne, datter av Erling på Sola og Astrid Tryggvadotter, søster av Olav Tryggvasson. Arne Arnesson fikk Geirtrud, søster av Astrid den fribårne..."

 

I "Vikingekongen" av Torgrim Titlestad side 72,er det en stamtavle over Erling Skjalgssons etterkommere. Her heter det at Erlings datter Ragnhild, ble gift med Torberg Arnesson, og at Ragnhilds søster Jartrud, ble gift med Arne Arnesson.

 

Når det gjelder Torbergs kone, oppgis hun til både Ragnhild og Astrid. Enkelte stamtavler oppererer derfor med begge alternativer. Hva som er rett, er umulig å si.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

I "Arnmødlingatal" heter det: "..Torberg Arnesson fikk Astrid den fribårne, datter av Erling på Sola og Astrid Tryggvadotter, søster av Olav Tryggvasson. Arne Arnesson fikk Geirtrud, søster av Astrid den fribårne..."

 

I "Vikingekongen" av Torgrim Titlestad side 72,er det en stamtavle over Erling Skjalgssons etterkommere. Her heter det at Erlings datter Ragnhild, ble gift med Torberg Arnesson, og at Ragnhilds søster Jartrud, ble gift med Arne Arnesson.

 

Når det gjelder Torbergs kone, oppgis hun til både Ragnhild og Astrid. Enkelte stamtavler oppererer derfor med begge alternativer. Hva som er rett, er umulig å si.

 

mvh jan w

 

 

Mange takk for kildebaserte svar!

j e røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppdatert teksten om Erling Skjalgssons familie på Wikipedia noe: http://no.wikipedia.org/wiki/Erling_Skjalgsson#Familie.

 

Arnmødlingatal virker etter mitt skjønn ikke helt pålitelig i forhold til Erling Skjalgssons familie:

i) Den forteller at Erling var gift med Astrid Trygvesdatter. Andre kilder forteller bare at hun het Astrid og var søster til Olav Tryggvasson.

ii) Den forteller at Torberg Arnesson kone het Astrid, som ikke samsvarer med andre kilder.

iii) Den introduserer en datter (eller stedatter) til Erling Skjalgsson som het Gjertrud, og som var gift med Arne Arnesson. Hun er så langt jeg kan se ikke omtalt i andre 1100- eller 1200-tallskilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gjort meg tanker ang. Astrid, søster til Olav Tryggvason og hustru til Erling Skjalgson. Har lest at hun var nevnt som datter til Tryggve, noe jeg finner litt underlig siden Olav var ca 30 år når han ble konge i Norge og ble født etter farens død. Det virker da ulogisk at han skulle ha en eldre søster som var ugift. Siden Erling og Astrid har en sønn som heter Lodin virker det mer naturlig at det var Lodin, Astrid Eiriksdatters 2. ektemann som var hennes far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.