Gå til innhold
Arkivverket

Marcus Torberg Hegge, f. 1785 i Moss. senere sorenskriver/fogd i Øst-Finnmark


Per Nermo
 Del

Recommended Posts

.

I 'gamle' Brukarforum på DA ligger debatt nr. 26704 "Marcus Torberg Hegge, f. 1785 i Moss. senere sorenskriver/fogd i Øst-Finnmark",

og her kommer det bl.a. fram (i Grethe Flood's innlegg #3 og 4) at fogd og sorenskriver Marcus Torberg Hegge var gift med

en Anne/Anna Andersen (Andersdatter ?), med hvem han i Alta i 1816 fikk en datter, kort tid etter at han var tiltrådt som fogd og sorenskriver der.

 

I nevnte debatt blir det bl.a. spurt om hvor 'Anne Andersdatte' var fra og hvor hun giftet seg med Marcus.

 

Av Tor Rustad på Toten har jeg nylig blitt gjort oppmerksom på flg. innførsel i kirkeboka for Toten hovedkirke:

 

Protokoll: A9 Toten, Side: 197b, Nr: 007, År: 1816, Kirke: H.K., Vielsesdato: 29.12.1815, Lysningsforlanger: 349 :

 

Rolle____Sivilstand__Stilling/yrke______________Fornavn_Etternavn______Bosted_______Kjønn__Fødested__Alder

Brudgom__Herr________Foged, Sorenskr. i Findm.__Markus Taarberg Hegge

Brud_____Jomfr._________________________________Anne____Anderss._______Øvre Rudstad

(Forlovere: Herr Capt. Hegge, Herr Pastor Borchgrevink) (kapteinen er formentlig er bror av brudgommen, min anm.)

 

Anne/Anna Andersen (Andersdatter ?) skal være født i Slidre i Valdres den 22 Mai 1795, og døde i Christiania den 11 Mars 1859,

der hun i 1845 var blitt enke etter sin 2. ektemann (gift 18 Aug 1830 i Vestre Aker), Peter Jacob Grüner, f. 1800, bosatt på Brekke i Maridalen.

 

Ved giftermålet i Toten Hovedkirke i 1815 bodde hun altså på gården Øvre Rustad, Østre Toten.

Hva gjorde hun der, og hvem var hennes foreldre ?

 

Og hva gjorde Marcus Torberg Hegge evemtuelt på Toten ?

Om Marcus Torberg Hegge's oppholdssteder vet man (jeg) følgende :

1801: Studerte hos sogneprest Christopher Schjelderup i Bø, Vesterålen

1809: Prokurator i Trondheim, bl.a. da han dette året kjøpte Jørgen Hartgen's del av Vetterøya i Bodin (pga. eierens insolvens)

1811: Solgte nevnte eiendom videre til Christian Jakhelln. Kilde [1809/1811]: Bodin Bygdebok 2-1 s.318-320.

1815: Giftet seg den 29. desember på Toten (se over)

1815: Utnevnt den 23. november til fogd og sorenskriver i Øst-Finnmark

1820: Døde på Gullholmen, Vadsø (Alta ?), Finnmark den 11. desember.

 

.

Jeg håper noen bidra til å løse gåten om hva Anne (og ev. Marcus) gjorde på Toten, og hvordan de traff hverandre.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marcus Thorberg Hegges bror het Albert Kjørboe Hegge, f i Moss 4 des. 1782, døpt 20 des, død 4 nov 1842. Kilde Stamtavle over slekten Bernhoft, side 150. Hans militære bane er lang og han slutter som generalmajor. 1815 var han kapt. ved Valdres Skarpskytter bataljon. Det står ikke noe om hvor han bodde, men det er val ganske sannsynlig att Marcus traff Anna når han besøkte sin bror. Hvorfor bryllupet sto på Toten kan jeg ikke hjelpe til med, men Albert kanskje hadde noe med det også å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Hvem kan den andre forloveren, 'Herr Pastor Borchgrevink' være ?

 

Hans Peter Borchgrevinck (1781-1864) var S.pr. i Tromsø 1819-1822 og i Vardal, OP, fra 1823, og sønn av

Henrich Christian Borchgrevinck (1732-1807), som var Sognepr. på Toten fra 1782, prost der fra 1786 (men altså død 'for tidlig').

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Hvem kan den andre forloveren, 'Herr Pastor Borchgrevink' være ?

 

Hans Peter Borchgrevinck (1781-1864) var S.pr. i Tromsø 1819-1822 og i Vardal, OP, fra 1823, og sønn av

Henrich Christian Borchgrevinck (1732-1807), som var Sognepr. på Toten fra 1782, prost der fra 1786 (men altså død 'for tidlig').

.

 

Som Per Nermo korrekt skriver; "gamle" Borchgrevink døde i 1807. Frans Phillip Hopstoch var prest på den tiden Anne og Markus ble gift. Men at sønnen var på Toten-besøk var vel ikke så urimelig. Forøvrig så bodde det flere Borchgrevink på Toten på den tiden - også på Rustad. Gå til http://slektshistorielaget.no/, til Kilder Ø. Toten, dåp og søk etter Borc, og du får også "pastor Borchgrevink opp flere ganger.

 

Forøvrig så har jeg fått kontakt med etterslekt etter Anne's andre ekteskap (Grüner). Et raskt søk i FT 1865 og 1875 Christiania etter "Grüner" samt Wikipedia http://snl.no/.nbl_biografi/Odd_Gr%C3%BCner-Hegge/utdypning samt telefonkatalogen: Vips, kontakten var opprettet. Vedkommende har dessverre så langt ikke noe å tilføye.

 

Det som pirrer min nysgjerrighet mest er imidlertid Anne Andersdatter: Hvem var hun? Alt tyder på at hun var tjenestejente her på Rustad, i så fall giftet den godeste Markus seg langt under sin stand. "Fine" faddere var det også...

 

Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke Anne Andersdatter etter en rask titt i kirkeboken for Slidre 1795. Hva er kilden for att hun er født der? Bernhoft angir samme år og dato, men ikke fødested.

 

Jomfru er vel ikke alltid det samme som tjenestejente? Det kan jo være att hun er familie som av en eller annen grunn har havnet der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner ikke Anne Andersdatter etter en rask titt i kirkeboken for Slidre 1795. Hva er kilden for att hun er født der? Bernhoft angir samme år og dato, men ikke fødested.

 

Jomfru er vel ikke alltid det samme som tjenestejente? Det kan jo være att hun er familie som av en eller annen grunn har havnet der ?

 

'Jomfru' i kirkeboka ifm. ekteskapsinngåelsen sier nok bare at hun ikke har vært gift tidligere, det har neppe noe med hennes eventuelle yrke å gjøre,

men det forhindrer selvsagt ikke at hun kan ha vært 'husjomfru' på Øvre Rustad ...

 

Når hun nå tydeligvis i 1815 bodde på Øvre Rustad så må hun vel enten a) ha vært i tjeneste der, b ) ev. leid rom (som 'inderst'),

eller c) ha tilhørt familien på gården eller d) en ev. underliggende husmannsplass.

 

Kilden til Slidre som hennes fødested har jeg dessverre ikke notert.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes Ulvesen og Dorte Margrete Brun hadde en datter født utenfor ekteskap 28-5-1795 Slidre

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9381&idx_id=9381&uid=ny&idx_side=-554

 

Dorte giftet seg med Erik Andersen 1796

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=slidregf&gardpostnr=1324&merk=1324#ovre

 

og døde i 1799

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=slidrebg&gardpostnr=4349&merk=4349#ovre

 

Anne i 1801

 

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f1801&gardpostnr=15149&personpostnr=238608&merk=238608#ovre

 

I "Prokuratorboka" står det at Marcus Torberg Hegge giftet seg med Anna Andersen, f. 22-5-1795 og død 11-3-1859 i Christiania uten efterlatende barn. Hun skal ha været officersdatter; hennes mors fornavn var Dorthe Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få med all informasjon om familien kan jeg komplettere fra E. Bernhofts bok at datteren "Elise Christiane Dorothea Hegge f 1816 døde på Brække 20 april 1833, 16 A 5 M gl."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Jomfru' i kirkeboka ifm. ekteskapsinngåelsen sier nok bare at hun ikke har vært gift tidligere, det har neppe noe med hennes eventuelle yrke å gjøre,

men det forhindrer selvsagt ikke at hun kan ha vært 'husjomfru' på Øvre Rustad ...

 

Når hun nå tydeligvis i 1815 bodde på Øvre Rustad så må hun vel enten a) ha vært i tjeneste der, b ) ev. leid rom (som 'inderst'),

eller c) ha tilhørt familien på gården eller d) en ev. underliggende husmannsplass.

 

Kilden til Slidre som hennes fødested har jeg dessverre ikke notert.

.

At Anne er benevnt kun med et patronym er selvsagt kun en indikasjon på at han var av "alminnelig folk" - ikke noe bevis. "Jomfru-benevnelsen" kan vel være en indikasjon på at hun IKKE var en alminnelig tjenestejente - eller ble det pyntet på virkeligheten?

Hun var i hvert fall garantert ikke av Rustad-familie, jeg har god oversikt over slekta (også lausunger...).

 

Husmenn / tjenere på Rustad har jeg også slik oversikt over at jeg neppe tror hun kommer derfra. Slidre er nok (som annnet innlegg viser) sporet. Som tidligere nevnt, på Toten var det bosatt svært så mye "fintfolk". Også her på Øvre Rustad bodde det periodevis folk av høyere stand. Dessuten var det sikkert ikke så få som kom hit grunnet gardbrukeren Herman Nilsen Rustad (1792-1875)som var en av Østlandets mest kjente Haugianere (dog; også sikkert en omstridt person).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pastor Borchgrevink må være Otto Borchgrevink, som giftede sig 19 september 1810 i Vardal med Hanna Müller.

Vardal Mini 3 1808-1814, side 44.

 

De fik i 1814 (Toten) en datter døbt. Her kaldes han Personel Kapellan og hans kone Hanne-Maria Müller.

 

Vh,

Berit Pagh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johannes Ulvesen og Dorte Margrete Brun hadde en datter født utenfor ekteskap 28-5-1795 Slidre

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9381&idx_id=9381&uid=ny&idx_side=-554

 

Dorte giftet seg med Erik Andersen 1796

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=slidregf&gardpostnr=1324&merk=1324#ovre

 

og døde i 1799

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=14&filnamn=slidrebg&gardpostnr=4349&merk=4349#ovre

 

Anne i 1801

 

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f1801&gardpostnr=15149&personpostnr=238608&merk=238608#ovre

 

I "Prokuratorboka" står det at Marcus Torberg Hegge giftet seg med Anna Andersen, f. 22-5-1795 og død 11-3-1859 i Christiania uten efterlatende barn. Hun skal ha været officersdatter; hennes mors fornavn var Dorthe Margrethe.

Carsten har nok funnet riktige foreldre. Jeg har ikke funnet Annes mor, Dorthea Margrethe Brun født i Slidre. Hun var 33 år da hun døde i 1799, dvs født ca 1766.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carsten har nok funnet riktige foreldre. Jeg har ikke funnet Annes mor, Dorthea Margrethe Brun født i Slidre. Hun var 33 år da hun døde i 1799, dvs født ca 1766.

Er det jeg som er blind? Hvorfra kommer Annes patronym "Anders"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dorthea Margrethe Brun giftet seg med Erik Andersen i 1796, altså året etter at hun fikk Anne med Johannes Ulvesen. Hun dør i 1799 - og kalles da Dorthe Margrethe Andersen. Anne har trolig tatt navnet Andersen etter sin stefar.

 

Skiftet etter Dorthea Margrethe i 1800 viser at hun het Dorothea Margrethe Frandsdatter Bruun: Skifte 1800

 

Hvilken Frantz Brun er hun datter til? Kan det være denne: Frantz Olsen Brun, sønn av Ole Frantzen Brun og Dorthea Margrethe (!) Andersdatter Bull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forrige innlegg lenket jeg til klokkerboka. I ministerialbok står det at Anne Hegge var født i Slidre, 35 år i 1830. Det er ingen andre som passer - så det bør ikke være noen tvil om at Carsten har funnet rett Anne. Hun var altså datter av Johannes Ulvesen og Dorthea Margrethe Brun, og stedatter til Erik Andersen, døpt 28. mai 1795.

 

Oslo fylke, Aker, Ministerialbok nr. 13 (1828-1837), Ekteviede 1830, side 398.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etter Doreta Margrethe Bull i Orkdal 1777, enke etter kaptein Ole Brun, fem sønner og to døtre er nevnt i skiftet:

 


  1.  
  2. Frants Brun, underoffiser i Trondheim Garnison ved kaptein Duvals kompani
  3. Hans Christian Brun, sersjant ved Orkdals kompani
  4. Jens Hendrich Brun, sersjant ved Ytterøys kompani
  5. Ole Brun, underoffiser i København
  6. Johan Peter Brun, sersjant ved Melhus’ kompani
  7. Anne Christiana Brun, ugift og oppholder seg i Trondheim
  8. Anne Margrethe Brun, gift med Ole Jørgensen i Åfjord.
     

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Orkdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3Aa 07 , 1767-1782, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifte etter Doreta Margrethe Bull i Orkdal 1777, enke etter kaptein Ole Brun, fem sønner og to døtre er nevnt i skiftet:

 


  1.  
  2. Frants Brun, underoffiser i Trondheim Garnison ved kaptein Duvals kompani
  3. Hans Christian Brun, sersjant ved Orkdals kompani
  4. Jens Hendrich Brun, sersjant ved Ytterøys kompani
  5. Ole Brun, underoffiser i København
  6. Johan Peter Brun, sersjant ved Melhus’ kompani
  7. Anne Christiana Brun, ugift og oppholder seg i Trondheim
  8. Anne Margrethe Brun, gift med Ole Jørgensen i Åfjord.
     

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Orkdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3Aa 07 , 1767-1782, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

 

Flott! Tampen brenner. Muligheten er der for at "vår" Anne Andersen var på Rustad grunnet Bru(u)-slektsskapet: Jeg har tatt en rask titt og så langt funnet følgene:

 

FT 1801: Totens Klockergaard Adam Brun Husbonde 60 Enkemand 1 gg Klocker

Begravde: 19.11.1817 Hans Brun Sivesind

Begravde: 1800 Begravet Mad. Margrete Sophie Brun K 61 Aar

 

Under dåp finner jeg:

Far Sergeant Friederich Brun i 1794 og 1796

Fadder Madam Brun i 1795

Fadder Hans Brun i 1796

fadder Niels Brun i 1796

Mor Anne Magdalena Raabe f. Bruun bl.a. i 1816,1817, 1822 og 1825.

Mor Anne Dorothea raabe f. Bruun i 1819

 

KILDE: Slektshistorielaget http://slektshistorielaget.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sikkert att hun var "fastboende" der ved giftemålet. Jeg har ett par steder sett att en kvinne bodde hjemmefra straks føre vigsel. Det gjeller f.eks. Sophie Alette Ruberg Lemvig (datter av Jens Lemvig og Rebekka Hammond) som bodde hos svigerfamilien Ole Hegge/Beret Marie Krenckel en tid før hun giftet seg med Anton Krenckel Hegge. Hennes begge foreldre var døde før dette skjedde i 1801, det kanskje var grunnen.

 

Det jeg vil komme fram til er att det kan være svært vanskelig å finne ut hvorfor Anne Andersen var på Rustad. Det kan jo være att det var den gården som hadde rom for en "anstendig jomfru" tiden før hun skulle gifte seg i området (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Tampen brenner. Muligheten er der for at "vår" Anne Andersen var på Rustad grunnet Bru(u)-slektsskapet: Jeg har tatt en rask titt og så langt funnet følgene:

 

FT 1801: Totens Klockergaard Adam Brun Husbonde 60 Enkemand 1 gg Klocker

Begravde: 19.11.1817 Hans Brun Sivesind

Begravde: 1800 Begravet Mad. Margrete Sophie Brun K 61 Aar

 

Under dåp finner jeg:

Far Sergeant Friederich Brun i 1794 og 1796

Fadder Madam Brun i 1795

Fadder Hans Brun i 1796

fadder Niels Brun i 1796

Mor Anne Magdalena Raabe f. Bruun bl.a. i 1816,1817, 1822 og 1825.

Mor Anne Dorothea raabe f. Bruun i 1819

 

KILDE: Slektshistorielaget http://slektshistorielaget.no/

Hei alle sammen!

 

Jeg fikk akkurat fått en telefon fra den etterkommeren jeg har hatt kontakt med: Hun har funnet masse opplysninger etter en onkel som var slektsgransker, deriblandt dagboknotater av selveste Anne Andersen fra tidsrommet rett før hun ble viet her på Toten! Godeste Anne var nok en spesiell dame, og hun skal ha vært en oppsiktvekkende skjønnhet. Mye tyder på at hun var på Toten som guvernante.

 

Om ikke så lenge legger enten etterkommeren eller jeg ut flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sikkert att hun var "fastboende" der ved giftemålet. Jeg har ett par steder sett att en kvinne bodde hjemmefra straks føre vigsel. Det gjeller f.eks. Sophie Alette Ruberg Lemvig (datter av Jens Lemvig og Rebekka Hammond) som bodde hos svigerfamilien Ole Hegge/Beret Marie Krenckel en tid før hun giftet seg med Anton Krenckel Hegge. Hennes begge foreldre var døde før dette skjedde i 1801, det kanskje var grunnen.

 

Det jeg vil komme fram til er att det kan være svært vanskelig å finne ut hvorfor Anne Andersen var på Rustad. Det kan jo være att det var den gården som hadde rom for en "anstendig jomfru" tiden før hun skulle gifte seg i området (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..... dagboknotater av selveste Anne Andersen fra tidsrommet rett før hun ble viet her på Toten !

Godeste Anne var nok en spesiell dame, og hun skal ha vært en oppsiktvekkende skjønnhet.

Mye tyder på at hun var på Toten som guvernante.

 

Det skal vel mye til at Anna 'Andersen' hadde fått jobb som guvernante på Øvre Rustad allerede som 20-åring (i 1815).

Pass / undervisning / oppdragelse av barna var vel guvernantens jobb, og dette fordret vel selv dengang litt mer (livs)erfaring ....

Jenta var jo bare såvidt konfirmert selv ...

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sikkert att hun var "fastboende" der ved giftemålet. Jeg har ett par steder sett att en kvinne bodde hjemmefra straks føre vigsel. Det gjeller f.eks. Sophie Alette Ruberg Lemvig (datter av Jens Lemvig og Rebekka Hammond) som bodde hos svigerfamilien Ole Hegge/Beret Marie Krenckel en tid før hun giftet seg med Anton Krenckel Hegge. Hennes begge foreldre var døde før dette skjedde i 1801, det kanskje var grunnen.

 

Det jeg vil komme fram til er att det kan være svært vanskelig å finne ut hvorfor Anne Andersen var på Rustad. Det kan jo være att det var den gården som hadde rom for en "anstendig jomfru" tiden før hun skulle gifte seg i området (?)

Jeg har ikke sagt hun var guvernante på Rustad - men muligens på Toten. Uansett, hun var tross alt 20 år gammel. Jeg har også flere ganger antydet at hun kan ha hatt forbindelse til folk av høyere stand rundt omkring på bygda. Mange her har gjort en fantastisk jobb. Nå avventer jeg til jeg har fått oversendt notatene eller om etterkommeren selv legger inn mer opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å høre hva Anne skrev i dagboka si - flott å ha slike kilder!

 

 

Skiftet etter Dorthea Margrethe i 1800 viser at hun het Dorothea Margrethe Frandsdatter Bruun: Skifte 1800

Hvilken Frantz Brun er hun datter til? Kan det være denne: Frantz Olsen Brun, sønn av Ole Frantzen Brun og Dorthea Margrethe (!) Andersdatter Bull.

Lenken til siden som omhandler Frantz Olsen Brun viser at han døde 1771 i Orkdal. Dette er feil, det var hans farbror Frantz Frantzen Brun som døde i Orkdal dette året.

 

Frantz Olsen Brun lever i 1777 når det skiftes etter moren, Dorotea Margrethe Bull. I motsetning til hans søsken, finner jeg han ikke i FT 1801, så han er trolig død før dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.