Gå til innhold
Arkivverket

Michele Bachmann, f. Amble


Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

  • 5 måneder senere...

Engelsk er ikkje mi sterke side og difor ikkje fått med alt som andre i emnet ref til.

______

Lokalavisa Sogn Avis har på s. 7 i tysdags-nummeret: Republikanar-favoritt ættar frå Sogndal.

 

Trådstartar ref til Rootsweb. Nr 21: Anna Jørgensdtr Aaberge f. 1842/43/44/45 d, 15.12.1915 finn ein på side 45 i

Bygabok for Årdal, utg 1985, band 3, s. 45.

 

Ken V. har kanskje lese kva som er skreve i same bygdeboka om bestefaren til Anne, Hans på Bakken, og difor funne det som grunn til ein retrett til "gamlelandet", dersom Michele B. skulle bli president i USA ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ken V. har kanskje lese kva som er skreve i same bygdeboka om bestefaren til Anne, Hans på Bakken, og difor funne det som grunn til ein retrett til "gamlelandet", dersom Michele B. skulle bli president i USA ?

Nei, jeg vet i grunnen veldig lite om bakgrunnen hennes (og har ikke lest bygdeboka du henviser til). Derimot, så er det ikke mangel på mediaeksponering av både historiekunnskapen og ideologien hennes. Og det er blant annet disse jeg finner kritikkverdig. Men som sagt; min kommentar var litt utenom tema - dette var ikke en politisk debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engelsk er ikkje mi sterke side og difor ikkje fått med alt som andre i emnet ref til.

______

Lokalavisa Sogn Avis har på s. 7 i tysdags-nummeret: Republikanar-favoritt ættar frå Sogndal.

 

Trådstartar ref til Rootsweb. Nr 21: Anna Jørgensdtr Aaberge f. 1842/43/44/45 d, 15.12.1915 finn ein på side 45 i

Bygabok for Årdal, utg 1985, band 3, s. 45.

 

[...]

Takk til Sværen for referansen. Jeg skal se om jeg får sett litt mer på anene til Bachmann etter sommerferien - hun har jo også aner fra andre steder i Norge. Har av en fjern slektning av Bachmann i USA fått noe info som jeg skal jobbe videre med. Det kan hende jeg vil følge opp med flere spm. her etterhvert.

 

Bachmann er en sterk kandidat og vil nok kunne gjøre seg gjeldende i valgkampen, men jeg tviler på at hun vil bli nominert av GOP, ei heller tror jeg hun blir visepresidentkandidat. Så det er vel ingen fare for at hr. Nordberg må flytte hjem igjen... :-) Men det er uansett spennende at en så populær politiker, jf. meningsmålingene, har norske aner. Ja, jeg tror vi skal la den politiske diskusjonen ligge og heller kose oss med genealogien!

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Men uansett politisk ståstad så har jo Ken V. Nordberg rett i at historie tydelegvis _ikkje_ er hennar sterkaste side, og at ho har dumma seg ut i det som i mange høve må reknast som elementær kunnskap/ lærdom for skuleborna 'over there'. Eg går ut frå at Michele Bachmann i si tid var gjennom stort sett det same grunnleggjande pensum i historie som andre gutar og jenter i USA, og då må vi nok - som Ken - innsjå at ho er relativt blank i historie. Presidentkandidaten Mrs. Bachmann har nok difor bruk for ein rådgjevar eller konsulent som kan gjenoppfriska kunnskapane hennar.

 

For om eg har forstått det slik så er det viktigare for amerikanske menn- og kvinner at politikarane har grunnleggjande kunnskap og basis-fakta på plass; kanskje då i motsetnad til ein del politiske naut her heime, som diverre ikkje veit noko som helst om riksforsamlinga på Eidsvoll, og langt mindre kva år denne høgst vesentlege nasjonale hendinga fann stad:

- 1814, seier du? Ja, det er jo nesten kvart over seks, det -.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Men uansett politisk ståstad så har jo Ken V. Nordberg rett i at historie tydelegvis _ikkje_ er hennar sterkaste side, og at ho har dumma seg ut i det som i mange høve må reknast som elementær kunnskap/ lærdom for skuleborna 'over there'. Eg går ut frå at Michele Bachmann i si tid var gjennom stort sett det same grunnleggjande pensum i historie som andre gutar og jenter i USA, og då må vi nok - som Ken - innsjå at ho er relativt blank i historie. Presidentkandidaten Mrs. Bachmann har nok difor bruk for ein rådgjevar eller konsulent som kan gjenoppfriska kunnskapane hennar.

[...]

Jeg tror ikke man trekke noen slutninger om Bachmanns historiekunnskaper sett utfra en enkelt uttalelse. Alle amerikanske politikere blir tatt i slike "gaffes" fra tid til annen. Man kan ane et mønster i hvilken politisk sides bommerter som oftest blir gjengitt i media, spesielt her i Norge, men det får bli en annen debatt.

 

La oss ta for oss anene til Bachmann i stedet...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man trekke noen slutninger om Bachmanns historiekunnskaper sett utfra en enkelt uttalelse. Alle amerikanske politikere blir tatt i slike "gaffes" fra tid til annen. Man kan ane et mønster i hvilken politisk sides bommerter som oftest blir gjengitt i media, spesielt her i Norge, men det får bli en annen debatt.

 

La oss ta for oss anene til Bachmann i stedet...

Det er vel ikke snakk om bare "en enkelt uttalelse". Det er istedet snakk om ett eksempel på en enkelt uttalelse. Som Anderson Cooper på CNN's 360 sa (om Bachmann's historiekunnskap): "[...] comments that are either a deliberate rewriting of history or signs she has a shaky grasp on her history. [...]" Hvis det er historiekunnskapen (uten og nevne andre ting som global oppvarming, evolusjon, og ideolgiske elementer) vi snakker om så er det klart at dette ikke er eneste eksemplet (ett annet eksempel som fikk ganske stor mediaoppslutning her var hennes kommentar om "Battle of Lexington and Concord" som tok sted i Massachusetts og ikke New Hampshire om vi skulle tro Bachmann). Sikkert mange som kunne gått i den fellen, men likevel...

 

Men når det er sagt så er jeg helt enig i at dette er ett tema om anene til Bachmann, ikke en politisk debatt om hverken hennes historiekunnskap eller ideologi. Beklager at jeg bidro til å ta temaet så av skinnene. Tilbake til genealogien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg skal la Michele Bachmanns tilknytning til Tea Party-bevegelsen og hennes politiske karriere ligge, og kun komme inn på hennes slektsforhold til Norge. Det viser seg at Michele Bachmanns 16 tippoldeforeldre alle er født i Norge. Det er vel nokså uvanlig at nålevende personer i USA idag av norsk slekt utelukkende har norske aner. Alle de 8 tipp-oldeforeldrene på farssiden kom fra Indre Sogn, 4 fra Sogndal, 3 fra Jostedal og 1 fra Årdal. På morssiden kom tipp-oldeforeldrene fra Skjaak, Lesja, Modum og Vestre Slidre.

 

Det var noen søsken av tipp-oldeforeldrene som ikke utvandret Jeg har utarbeidet etterslektstavler på farssiden av de som ble igjen i Norge og det viser seg at det kan være minst 20-30 fem-menninger av Michele Bachmann i Sogndal og trolig fem seks ganger så mange i hele landet.

 

Jeg kunne legge ut disse etterslektslistene i Brukerforumet, men er i tvil om jeg bør legge ut navn og fødselsår til nålevende personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Alle de 8 tipp-oldeforeldrene på farssiden kom fra Indre Sogn, 4 fra Sogndal, 3 fra Jostedal og 1 fra Årdal. På morssiden kom tipp-oldeforeldrene fra Skjåk, Lesja, Modum og Vestre Slidre.

 

Det skulle vært interessant om du kunne legge ut navnene på hennes 16 norske tippoldeforeldre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle vært interessant om du kunne legge ut navnene på hennes 16 norske tippoldeforeldre her.

 

Enig, ser det er en liten flik til Lesja også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også en linje til Modum, ifølge oppsettet på Rootsweb. Der står det om Peter N Brones fra Modom(!), født 27. juni 1847. Han ble døpt i Heggen kirke 25. juli 1847 som sønn av Nils Olsen Brunes og hustru Marie Anderstatter. De solgte sin eiendom på Brunes i 1858 til H.A.Thaulow. Eiendommen er nå en del av Modum Bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er navnene på alle de 16 tippoldeforeldrene til Michele Bachmann:

 

Tippoldeforeldrene på hennes farsside, David John Amble:

 

(1) Nils Anfindson Amble, f. 1844 i Kaupanger, Sogndal, gift 1865 med (2) Kristi Hansdtr. Offerdal, f. 1839 i Årdal.

(3) Jens Eirikson Teigen, f. 1835 i Norane, Sogndal, gift med (4) Anna Johannesdtr. Venes, f. 1829 i Sogndal.

(5) Halvor Monsson Wamberg (Halver Munson), f. 1846 i Jostedal, gift med (6) Anna Jørgensdtr. Aaberge fra Sogndal, f. 1842 i Årdal.

(7) Anders Larsson Hellegard (Andrew Robinson), f. 1846 i Jostedal, gift med (8) Siri Hansdtr. Breum (Sarah Braham), f. 1853 i Jostedal.

 

Tippoldeforeldrene på hennes morsside, Arlene Jean Johnson:

 

(1) John Pederson Tuff , f. 1796 i Vestre Slidre, f. 1796, gift med (2) Barbro Gundersdtr., f. ca. 1817 i Vestre Slidre.

(3) Mikael Mikaelson Thoring, f. ca. 1828 i Lesja, gift 1848 med (4) Marit Olsdtr. Bjølverud, f. ca. 1826 i Lesja.

(5) Tosten Larsson Brujordet, fra Skjåk, f. ca. 1817 i Lom, gift med (6) Thorø Olsdtr. f. ca. 1818 i Skjåk.

(7) Peder N. Brunes (Peter Brones), f. 1847 i Modum, gift med (8) Harriet (Hattie) Peters, f. 1845 i Norge.

 

Foreldrene til Harriet Peters var Peter Elefsen og Tina Olsen, kanskje fra Modum.

 

Jeg har kontakt med en del norskættede i USA og våger meg til å legge ut denne kommentaren som jeg fikk jeg fra en av dem:

 

"Dorothy also told me about your findings of Michelle Bachmans relatives. I hope I'm not related to her! I think she is the worst candidate and maybe a little nuts, too. She has the worst politics too of all the candidates. Her husband is now in trouble with his "clinic" where he tries to change gays into straights. Ridiculous!

Anyway, I guess it is worth a few laughs as long as she doesn't become president."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tippoldeforeldrene på hennes morsside, Arlene Jean Johnson:

(3) Mikael Mikaelson Thoring, f. ca. 1828 i Lesja, gift 1848 med (4) Marit Olsdtr. Bjølverud, f. ca. 1826 i Lesja.

 

Bygdebok for Lesja bd 1 (1987), Ner-Bjølverud s. 424:

 

Marit [Olsd.], 1826-?, g. 1848 m. Mikal Mikals. Thøring frå Verket (1-12), 1829-1905. Dei hadde ikkje skøyte, men dreiv frå dei gifta seg. Barn:

1. Marit, 1849-?, til Amerika 1873.

2. Kari, 1852-53.

3. Kari, 1855-?, til Amerika over Bergen 1881.

4. Ole, 1858-?. til Amerika over Bergen 1878.

5. Karen, 1860-?.

6. Mikal, 1864-?, til Amerika over Bergen 1881.

7. Matias, 1867-?.

8. Marie, 1869-?.

9. Ragnhild, 1873-?.

Marit og Mikal, Karen, Matias, Marie og Ragnhild reiste til Albert Lea, Minnesota over Ålesund i 1882. Dei kom seinare til Winnebago, Iowa.

----

 

Ein av desse åtte ungane til Anne og Mikal (som altså alle emigrete) er da oldefar eller -mor. Nokon som veit kven det var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Kari, (1855-1943), som var oldemor til Micele Bachmann. Kari ble gift med Gundre Johnson Tuff (1843-1914) som var sønn til John Pederson Tuff og Barbro Gundersdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michele Bachmann's oldeforeldre:

 

På farssiden:

 

(1)Anfind Nilsson Amble (1865-1939, gift med (2) Sigrid (Sarah) Jensdtr. Teigen (1872-.

(3)Thomas William Munson (1880-1918), gift med (4) Anna Robinson (1879-1949).

 

På morssiden:

 

(1)Gunder Johnson Tuff (1843-1914), gift med (2) Kari Mikaelsdtr. Bjølverud (1855-1943)

(3Ole Tostenson (Ole Thompson)(1865-), gift med (4) Carrie Brones (1875-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.