Gå til innhold
Arkivverket

[#20114] Hadsel sparebank.


Gjest Marianne Sulesund
 Del

Recommended Posts

Gjest Marianne Sulesund

I et skifte 1901 finner jeg at Andreas Henriksen som bodde i Ankenes hadde midler innestående i Hadsel Sparebank. Kan dette fortelle meg noe om hans tilknytning til Hadsel - slekt - arbeid el.l.? Eller var banken i Hadsel en bank som det var vanlig å bruke når man bodde i Ankenes? Så vidt jeg vet var han en vanlig arbeider og evt. drev fiske, men vet veldig lite om han.Jeg finner ikke opphavet hans (utover at han skal være kven og fra (muligens) Karungi, - og forsøker og finne tråder til hans historie og evt annen slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Ankenes ligger ikke langt unna Narvik, så i 1901 tror jeg ikke det ville vært naturlig for en som bodde på ankenes å velge Hadsel sparebank. Men dette er kun en geografisk vurdering. Det er jo mulig at flere banker ute i distriktene hadde filialer i Narvik, som vel var den største byen i området på denne tiden. Hvor gammel var Andreas Henriksen da han døde, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Jeg vet ikke når han døde - rykter sier at han giftet seg opp igjen etter at hans kone Josefine Fredriksdtr Karlstrøm døde Men han hadde eget hus ved skiftet. Alle barna er nevnt og alle unntatt en, - Fredrik Julin emigrerte etterhvert til NA. Da moren døde ble barna satt bort rundt omkring i Ankenes/Evenes og Kabelvåg.De data jeg har om Andreas Vilhelm Henriksen er: f. ca 1844. Gift med Josefine Fredriksdatter i 1874, hans far nevnes som husmand Henrik Johnsen men ikke hvor han bor. Har ikke med sikkerhet funnet han, men der er et par kandidater i Evenes. Kirkebøker i Karungi/Matarengi i Norrbotten viser ikke noen Andreas Vilhelm Henrikson født der på passende tidspunkt.I 1875 bor de på Jægtnes: Andreas Wilhelm Henriksen, Husmand med Jord/Fisker f. 1846 Karungi Sogn Prgj. Sverige Josefine Fredriksdatter kone f. 1854 Pajala S. og Prgj. Sverige (hennes slekt kjenner jeg). Anna Kristine Hansdatter Pleiedatter f.1869 Ankenes S. Ofoten (Vet ikke hvem dette er.)I 1900 har jeg ikke funnet Andreas i FT, men ettersom skiftet 1901 er etter kona Josefine og arven deles mellom Andreas og barna skulle man tro at Andreas er i live? Evt. at skiftet er fordi Andreas skal gifte seg/har giftet seg igjen?De fikk 10 barn mellom 1876 og 1895, men hvor faren deres kom fra - og hvor han var i 1900 vet vi ikke. Men eldste sønnen Anders Martin Jentoft meldte utflytting i 1900 til Sverige og arbeidet på Ofotbanen. Det kan hende at også Andreas Vilhelm var i Sverige i 1900. Sønnen Andreas Martin emigrerte senere til Canada. Har kontakt med etterslekta der men de kjenner heller ikke til opphavet, og heller ikke etterslekta til kona, Josefine, i Sverige finner ut hvem Andreas var eller kom fra. Dette har vært en gåte for oss i 30 år siden vi begynte å lete.Flere Henriksen er faddere til Andreas og Josefine's barn - men vi har ikke klart å knytte dem til han - selvom noen av dem muligens er hans søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Jeg ser at andreas og Josefine er oppført som kvæner i 1875-tellinga. Går du inn på www.troms-slekt.com finner du lenke til et diskusjonsforum for kvenske slektsspørsmål. Kanskje en etterlysning der kan være verdt forsøket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Sulesund

Barna: * Andreas Martin Jentoft f. 1876 - til Canada Trolig Sverige 1900. Faddere: Johannes Pedersen Ankenes, Fredrik Karlström, ibid, Toril/Joril (??) Nilsen Fagernes, Ingeborg Hansdtr Ankenes, Hedvig Fredriksdtr Fagernes, Kristine Johansdtr Ankenes.*Hedvig f. 1880 til Canada/UsA, Faddere: Rones Ingebrigtsen, Andreas Eriksen, barnet fader, Josefine Johansdtr, Anna Fredriksdtr, barnets moder. Anna Fredriksdtr er trolig Anna Kaisa søster til Josefine, Anna var gift med Hans Andreas Eriksen Vold.*Sofie Helene f. 1883 til Canada - USA Faddere: Johan Pedersen og hustru, Sivert Erlandsen, enke Ingeborg Rones ? usikker på etternavn,og videre fadder: (usikker - 'unk. Marius el.l. Peret - svært utydelig) og Eva Andersdattr. (Ang. Marius Peret/Perret se annen diskusjon.)Eva er trolig den som bor i Narvik og er ugift sydame, hun har sønnen Paulus Peret Marius (som det står i FT 1875). Muligens er det sønnen som også er fadder til Sofie.*Levi Læstadius f. 1885 til USA Faddere: Fredrik Henriksen og kone,, Laurits Fredriksen, Nikolai Jochumsen, Elen Jakobsdatter, Helene Henriksdatter.Kona til Fredrik Henriksen var Anna Isaksdtr, de er begge født i Pajala, Sverige. En Helena Henriksdtr er også født i Pajala i 1849, - hun bor i 1900 på Bjerkvik store og er gift med Martines Eriksen f. i Norge. Det er muligens Helena som bor i Bodø og er enke i 1875. Hun bor da sammen med broren Johan Henriksen. I 1865 er der en Helene Herniksdatter på store Birkvik som tjenestepike og ugift, hun er født i Sverige i 1853. Kanskje er det henne som er fadder. Muligens er disse nevnte Helene samme person selvom fødselsår varierer noe.*Amanda Josefine f. 1887 til USA Hjemmedøpt av Hans Amunds. Vitner: Bergete Jakobsdtr og Jakobie Karlsdtr. Faddere: Johan S?rar boe med frue, Hans Amunds., Jakobine K(?)alsdtr., Ingeborg Johansdtr.*Fredrik Julin f. 1888 bodde i Narvik Faddere ved dåpen var: Peder Johanssen, Andreas Simons. m. hustru, Gustaf Pederson, Anna Andreason. På Mellemsletten Trældal i Ankenes er en Fredrik Andersen f. 1888, fostersønn ved FT. 1900 hos Martha Jensen, lestasdianer, Håkvik (Ankenes) Marta er trolig svigerinne til Fredrik's tante på morssiden.*Anna Konstanse f. 1891 til USA Faddere: Andreas Eriksen, Jakob Johannesen(?), Petter Ranes(?), Erentstine Sivertsdtr(?) Ranes, Hanna Dorthea Jenssen(?). Fosterbarn hos sin tante Hedvik Fredriksdatter i 1900.*August Bernhard f. 1893 tvilling med til USA Abraham Johannes som døde like etter fødsel. Fadder til August: Hjemmedøpt av Elen ...... Faddere: Andreas J(?)enssen, Karl Andreassen, Henriette Andreassen, Andreas Andreassen, Anna Eriksdtr.*Helmer Rønning f. 1895 til USA Faddere ved dåpen: Bartol Johannesen ..... K (med kone?). Hendrik Andersen, fru Hendriks(en el. dtr) Bones Sivertseng (eller noe lignende), Jakob Johanessen.Noen av dem emigrerte over Ålesund, - der Josefine's søster, min oldemor, Stina Marie Karlstrøm bodde.Her er litt Andersen/Andreassen og Johansen/Johnsen.Noen av disse fadderne som er kjent? Takk for linken - har aldri vært på diskusjonssider der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Ang. Narvik/Ankenes så eksisterte ikke Narvik som egen kommune/by i 1901. Nåværende Narvik by tilhørte Ankenes. Narvik ble by i 1902 og vokste fra et sted på ca 300 innbyggere 1899 til ca. 3000 i 1902.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per helge seglsten

Som fisker ville det vel være naturlig å delta i lofot-fisket, og med de avstander og farer det ville medføre å drasse rundt på lotten i kontanter etterpå, skulle jeg tro man så på det som en fordel å kunne sette pengene på konto der de ble opptjent. Det er i hvert fall en teori jeg er fornøyd med selv §;c)`

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.