Gå til innhold
Arkivverket

[#33932] Fehirden Bjarne Audunsson


Gjest Leiv Magne Apelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg har trukket en foreløpig konklusjon for min del, basert på en del gode indisier om hvem faren til Herr Bjarne var.DN II, nr. 1347 opptrer en Gunhild Petersdotter og får bot fra Arne Throndsson som hadde brutt et tidligere forlik om tiendepengegave fra Audun på Slinde til Arnes Mor Joron, inngått med Gunhilds mor Aso=Åse. Åse kan være datter til Audun på Slinde.DN III, nr. 141 1325, Tønsberg, opptrer en Jomfru Gunhild Petersdotter ved et skifte etter Mildrid Petersdotter.Avdødes mann Arnfinn Eilifsson løste ut fire gårder fra Ivar Nikulasson (fehirde i Tønsberg) på vegne av Mildreds søstre Margrete og Jomfru Gunhild. I tillegg gjorde han opp gjeld med 16 kyrlag til Fru Aasa.Ved siden av de tre søstrene til Herr Bjarne, Aase, Tove og Torgun, finnes det også en bror Borgar som blir nevnt 1345, DN IV, nr. 285 som eksekutør av Herr Bjarnes testamente®.Spørsmålet er så om denne Fru Åse som nevnes er identisk med Herr Bjarnes søster Åse Audunsdotter. Sosialt, tidsmessig og geografisk stemmer det bra.Et poeng som snevrer inn slektskretsen rund Herr Bjarne er at den godsmengden han gir upåtalt til kirken og andre tyder på at han har hatt en livsarving, og den livsarvingen må i tilfelle være Herr Jon a Foss (Foss i Eiker) n. der under svartedauen. Jon Bjarnesson på Foss har samme segl som Herr Bjarne. Det finnes også direkte og indirekte forbindelse mellom Foss og Skardeberg/Skalleberg som Åse Audunsdotter får. Det vil føre for langt å gå inn på alt det kildemateriale som finnes rundt Herr Bjarne, men hans posisjon tyder på en meget opphøyd stilling som utmerket godt kan ha gått i arv fra Audun på Slinde.Hvorvidt Audun på Slindes posisjon skyldes kongelig avstamming, eller en maktposisjon blir synsing.Kona kan ha vært en Borgar eller Bjarnesdotter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Det der virker som ein grei teori omkring opphavet til Bjarne Audunsson . Men kunne han ha vore son til f.eks. Audun Hugleiksson ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Interessant at dere har fattet interesse for Bjarne Audunsson. Han fremstår jo som en av de mest spennende stormenn vi har på Østlandet tidlig på 1300-tallet. Bjarne er kanskje mest interessant fordi han figurerer som en vesentlig jordegodsdonator overfor kirken.Det er samtidig et tankekors at han og hans mulige slekt ikke har vært gjenstand for noen grundig behandling rent slektshistorisk.Det mest gravende feil i fremstillingen om hans nærmeste, er påstanden som Kristian Fjeldsgård viderebringer i sitt innlegg; nemlig den at Bjarne hadde en bror ved navn Borgar Audunsson, nevnt 1345.Så kommer utfordringen til de som er interessert i middelaldergenealgi. Hvorfor skal den påståtte Borgar Audunsson utgå som herr Bjarnes bror?Alle kilder som trenges til å svare på dette ligger tilgjengelig i diplomatariet på nett. Noen som føler seg kallet?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Min teori.Borgar Audunsson er egentlig Hr Borgar Anundsson.Borgar Anundsson nevnes som ridder fra 1348 ved 'Skattesaken' mellom Kongen og bøndene på Romerike og Hedmark [url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/regest_vise_tekst.prl?b=5636&s=&str=>Lenke og i saken om Borgsyssla LenkeAntakelig sønn av Hr Anund (Onund) Borgarsson, nevnt i Tunsberg 1319 (sammen med Hr Bjarne Audunsson)Lenke , 1320 Lenke og Konghelle 1327 Lenke.Gavebrev fra Hr Onund Borgarsson til Lavranskirken 1317-18 LenkeBorgar Anunsson nevnes også i Hr Bjarne Audunssons testamente, se note 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Og til innlegg (4); Det var vel neppe 'klima' for at en sønn av Audun Hugleiksson kunne ha en posisjon som Hr Bjarne? Og en sønn av Hr Audun Hugleiksson ville vel neppe hatt jordegods som Hr Bjarne Audunsson?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Om jeg har tatt feil, da er det mange som har tatt feil før, innkludert Diplomatariets forfattere, men også 'skriveren' av kongens brev.Det står faktisk i brevet fra 1345, LenkeDet er ikke bare i sammendraget uttrykkelig at Borgar er Herr Bjarnes bror:Magnus med gudz nade Norriges Swerriges oc Skone konnungh helser tegh Borgar Owdenson ewindeligen med gud. wijt att thet er sagdt for os attu wilt rugge then goffue som din broder Børn Owdenson gaff gud till loff oc ere for sin seele i testamente en wij.Brevet er en vidisse fra 1555 med den usikkerhet det innebærer.Dermed blir det vel egentlig opp til Are å legge fram dokumentasjon for at det ikke stemmer.Anund Borgarsson n. i Herr Bjarnes testamente med mulig sønn Borgar, kan være svoger til Audun på Slinde og, dennes kone altså en Borgarsdotter.Med tanke på Herr Audun Hugelikssons endelikt er det vel tvilsom om en sønn av ham oppnår den framtredne posisjon som Herr Bjarne så raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Hvis min teori holder stikk så betinger jo det det er gal avskrift i dokumentet fra 1345.. På den annen side nevnes vel bare tre søstre og ingen bror i Hr Bjarnes testamentet. Eller er det jeg som ikke ser det..Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Middelaldergenealogi har jeg svært lav kompetanse på, men fehirden Bjarne Audunsson har jeg fra tid til annen interessert meg litt for, i og med at det kan se ut til at han kan ha hatt en form for tilknytning til en gård der jeg har noen av mine røtter: Gjervoll på Tromøya. I hvert fall mente forhenværende arkivar O. A. Aalholm ved Aust-Agder-arkivet det (jf. 'Om Sørensens fra Bratteklev, Gjervoll og Songeætten', 1942). Jeg har ikke boken/skriftet tilgjengelig, og må derfor ta utgangspunkt i mine egne gamle notater der Aalholms hovedkilde ser ut til å ha vært et brev, datert Tunsberghus 4. februar 1320 (DN XVI, s. 6: Lenke) - samt et brev datert samme sted 2. mai s. å. Der testamenterer herr Bjarne Audunsson sin eiendom Gjervoll med Merdø til 'Swen frende min'. Denne handlingen er også referert i Jacob Darre Knudsens hefte 'Litt av Tromøys historie - supplert av fylkesarkivar O. A. Aalholm', 1979. 'Swen' blir her identifisert som Sven Thormodsøn, og 'frende' blir begge steder tolket som slektning. Spørsmålet mitt er om dette eventuelle slektskapsforholdet kan dokumenteres eller er kjent fra andre kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Jeg for min del velger å godta ordlyden i vidissen av 1555.Jeg har identifisert det meste av Herr Bjarnes kjendte gods.Videre arbeid med det består i en gjennomgang av Røde bok for å finne fellesnevnere i folk og eiendom.Jeg så på dette for et års tid siden men har ikke hatt anledning til å gå videre med det.Synes å huske at Veierland (Voom) var av interesse i Røde Bok.Det er vel mulig at den Borgar Anundsson som du nevner kan være den Borgar Amundsson som er oppført med gjeld på s. 570 i RB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Til OddbjørnHerr Bjarne eide så langt jeg kjenner til fire gårder i AA:Ytre Grimsland i SøndeledSalterød i Østre MolandGjervold på Tromøy ogLunde i FjæreSven, frenden, har jeg ikke sett noe nærmere på, men Tormod-navnet dukker opp i sfæren rundt folket på Skardeberg/Skalleberg derigjennom forbindelser til Agder.Noe mer kan jeg ikke si for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Mange takk til Kristian for svaret. Selv om dette vel er en avsporing av Bjarne Audunssøn-debatten, trekker jeg likevel fram noe spekulasjoner i forlengelsen av mitt forrige innlegg:Igjen jf. Aalholm døde mannslinjen i Sven Thormodsøns slekt ut rundt 1550. Dattera til den siste mannlige eieren skal så ha blitt gift med en Thore Gjervoll. Deres datter igjen (som muligens hette Birgitte) ble så gift med min stamfar, Gram Johnsen Gjervoll (som muligens var av Kvastad-ætta i Holt). Ei annen datter, Helje Thoresdatter, skal ha blitt gift med Gunder Jonssøn Bringsværds frillesønn, Stigand Gundersen Løddesøl (muligens også en av mine stamfedre).Jeg fester ikke særlig lit til denne slektsframstillingen, men lurer likevel på hva slags kildegrunnlag Aalholm kan ha hatt for sine resonnementer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

JA det var jo det med kilder og gamle artikler da.Det finnes en Thoer Gervold ved Prinsehyllingen i 1591. og da er det å gå via skatten i 1594 og utover å se hva du finner av odelsgods etc. Diplomatariet nevner ikke Gjervold senere enn 1320 så vidt jeg kan se.Dernest er det Agderbrev på SAK. Noe er indeksert så det kan du få hjelp til, men ofte er det slik at det som skaper vei i vellinga det du kommer over tilfeldig.Skifter som måtte foreligge for angjeldende personer gir antydninger gjennom eierparterTilslutt er en tur til Riksarkivet, Kildeskrift ikke til å unngå. Der må du ha klart for deg hvilke gårder du er interressert i. Ta en telefon på forhånd, du får god hjelp der.Kopiene er skittdyre så om du går ut over grensen for gratiskopier vil jeg anbefale digitalkamera som er så lyssterkt at du ikke trenger blits.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk igjen for svar. Joda, jeg ser at jeg har en del kildearbeid foran meg dersom jeg vil prøve å trenge inn i denne materien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Eg trur nok at teorien til Heidi C. Huitfeldt har mykje for seg i og med at herr Anund Borgarsson ikkje eksplisitt blir omtala som slekt (brorson) i testamentet til Bjarne , medan mange andre slektningar blir nemnt som frendar , frenker og søstrer. Men eg meiner også at Kristian Fjeldsgård si tilnærming til Bjarnes faderopphav er interessant . Her er det ulike tolkingar kring 2 vidissar frå midt på 1500 talet . [url="http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=3590&s=105&str=>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Leif MagneAnund Borgarsson nevnes ikke i Herr Bjarnes brorsønn i 'testamente fra 1320' DN XVI, nr. 2, derimot 'her Amund Borgerson' som ikke nevnes å være i slekt i motsetning til en rekke andre i dette brevet.Det er vel den samme 'Onondær Borgars sun' som nevnes først av fire kungjøringsmenn i 1319 ved makeskifte av 'Undreim' mot 'østre Skardeberg' DN II, nr. 135. Dette er en vidisse av 1330 (!)Ut fra brevet er ingen ting som tyder på at han skal være i slekt med Herr Bjarne, siden han sammen med 4 andre 'Herrer' betenkes med gjenstander.DN IV, nr. 112: Sammendrag: Biskop Helge af Oslo og hans Kapittel stadfæste den af Hr. Bjarne Audunssön gjorte Stiftelse af et nyt Alter med Prest i Stulken ved St. Laurentii Kirke i Tönsberg.'herre Bierne oc ffrw Katrine hanss husfrwue'Fra dette brevet i 1315 og utover er det en rekke brev om gaver inkludert testamentet og det avsluttes med et testamentssuplement/justering 2 mai 1320: DN XVI, nr. 3 som var festet til testamentet. Felles er at de er vidisser av 1555.Så kan man spørre hvorfor disse vidisser av 1555. En plausibel forklaring er at Kongen i Købh. i årene etter reformasjonen gjennomgår kirkens eiendommer med tanke på hvorledes de skal disponeres, og trenger dokumentasjon i annen sammenheng. Det blir derfor skrevet ut kopier, 'ordrette' avskrifter av originaldokumentene. Så kan man spørre seg om hvor ordrette de er, i hvilken grad de er forvansket. Disse vidissene må uansett basere seg på gjenpartene av disse brevene som kirken har sittet med.I 1345-brevet kan selvfølgelig være forvansket med hensyn til patrynomer, men det uttrykkelige bror om Bjarne Audunsson lar seg ikke bortforklare.At det er Herr Bjarne det gjelder ser man vel at dette brevet også er en vidisse av 1555.Mitt påstand er at testamentet av 1320, DN XVI, nr. 2 er et utfyllende testamente. Det gir en rekke gaver til personer og institusjoner, fjern familie etc, og i den grad er det tale om et testamente. Når det gjelder søstrene er det kun snakk om fordeling av jordegods hvor størrelsen og lotene er avgjort på forhånd.Jeg har tidligere nevnt at jordgodset til slektningene er så lite i forhold til det som har blitt gitt til kirken at jeg er overbevist om at det må finnes ytterlige jordegods som er fordelt i et familiært testamente. Dersom ikke det ville det ha funnets en dom eller lignende blandt vidissene som hadde forklart dette, fordi søstrene (og broren) nok hadde gjort innsigelser.Det innebærer at det finnes en livsarving er tilstede, og som nevnt er Herr Jon Bjarnesson på Foss i Eiker en brennheit kandidat pga. seglet og samkvem mellom Skardeberg og Foss utover på 1300-tallet.Med hensyn til Audun Hugleikssn er i og for seg det du nevner ikke ueffent, men spørsmålet er om det var så aktuelt på 1300-tallet, og videre om ikke Audun Hugleikssons fall og flyttingen av kongesetet til Viken ikke innebar et så sterkt brudd med den tidligere politikk at en sønn av AH var uaktuell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Bare en tanke til;HVIS det kan være snakk om to andre brødre Bjarne og Borgar kunne jo denne i 1332 nevnte lagmannen Bjarne Onundsson være en kandidat som giver til Lavranranskirken jfr 1345-brevet. Lenke Og at det kan være bakgrunn for at Bjarne i dette brevet ikke tituleres Herr?Ser uansett frem til å høre hva Gustavsen har i 'ermet'!Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Før du trekker inn alternativer kunne det kanskje vært hensiktsmessig å sjekke med Røde Bok om noen Bjarne Anundsson har gitt sjelegaver til St. Laurentius. Det er det ikke.Det er nevnt en Bjarne Anundsson i RB som har gitt til kirke på Romerike. s. 281 RBForeløpig er det Are Gustavsen som har utspillet. Etter min mening taler 1345-brevet klart og tydelig for seg selv, og står seg godt som genalogisk bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Det er hyggelig at dere lar dere engasjere, da dette jo er et meget engasjerende materiale å arbeide med. Og til sistnevnte innspill fra Knut Fjogstad: Du må lese meg riktig, jeg sier ikke at Kristian har en graverende feil, men at han viderebringer en graverende feil. Dette utgjør en distinkt forskjell.For å ta dette fra bunnen av. De dokumentene som omhandler herr Bjarne Audunssons donasjoner til kirken, det vil si i all vesentlig grad til Lavranskirken i Tunsberg, er de fleste vidisser, altså kopier eller rettere sagt avskrifter fra 1550-tallet.Dette betyr at vi må være på vakt mot eventuelle avskriverfeil. Samtidig må vi være oss selv bevisst den semantiske betydningen av de slektskapstermer som opptrer i disse brevene.Når dette er sagt vil jeg henlede oppmerksomheten til herr Bjarnes testamente fra 1320. Kan noen fortelle meg hvordan det er mulig for herr Bjarne å ha en kjødelig bror i live i 1345, om denne ikke samtidig er nevnt som hans arving i 1320?Eller spørsmålet stilt på en annen måte: Hva la man i betydning 'bror' i 1345? Var det kun kjødelige brødre som i dokumenter ble omtalt på denne måten?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

For det første, jeg prøver å ta høyde for at dette er vidisser, men som sagt i mitt forrige innlegg så gir 1345-brevet lite rom for feil.Til spørsmålet om 'din broder' skal forstås i overført betydning? 'Bror i ånden', dvs. kirkelig. Det er vel å strekke det vel langt med tanke på Herr Bjarnes framtredende verdslige posisjon den seneste del av livet og hans ekteskap.Brorskap i profesjonell sammenheng. Tja, den muligheten finnes selv om jeg ikke har sett det brukt i annen sammenheng, men der kan jeg selvfølgelig ta feil. Her må jeg anta at 'din broder' er bragt videre fra 1345, en tilføyelse ville være meningsløs, selv om man ikke kan se helt bort fra det.Når det gjelder kjødelig bror som ikke er nevnt i 1320 så gir jeg ovenfor en forklaring på det. 'Testamentet' gjelder i utgangspunktet to ting: En rekke person etc. får diverse testamentariske gaver, men når det gjelder familien så er det egentlig småtterier som fordeles til de tre søstrene i forhold til de store gavene som er gitt til kirken. Det som skjer er at den konkrete fordeling skjer.Etter min mening må det finnes et annet, noe tidligere testamente, eller så er det poenget at han har livsarving(er) så klart at han betenker søstrene sine, og dette testamentet ansees fyldestgjørende.Borgar som bror må jo antas å ha fått sin del av fars og morsarv og er ikke betenkt.Tilslutt et konkret spørsmål: Anser du det rimelig at Jon Bjarnesson er Herr Bjarnes sønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Eit spørsmål til Kristian Fjeldsgård : Kvifor skulle ein son til Audun på Slinde i Sogn ha så svære eigendommer på austlandet som Bjarne Audunsson visseleg hadde ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Kristian Fjeldsgård:Jeg forstår at du er sterk i troen. Ovenfor sier du i innlegg (11) at du for din del 'velger å godta ordlyden i vidissen av 1555', deretter sier du i innlegg (22) 'men som sagt i mitt forrige innlegg så gir 1345-brevet lite rom for feil.'Når det gjelder 1345-brevet er jeg saklig uenig med deg. Enhver vidisse gir rom for feil og vi skal derfor - som en regel - ikke velge å godta ordlyden i en vidisse uten en nærmere analyse.Som antydet ovenfor er det etter alt å dømme muligheter for to feiltolkninger av 1345-brevet, og disse henger sammen og er derfor vanskelige å se ved første øyekast (men heldigvis er ikke øyekast noen anerkjent metode innen middelaldergenealogi, selv om enkelte her på Digitalarkivet Brukarforum synes å tro så).Ved en bokstavlig tolkning av 1555-vidssen er det mulig på en og samme gang å tro at den nevnte Borgar var en 'Audunsson', samt at han var en (i det minste) samfedrene bror av herr Bjarne Audunsson. Ved en slik tolkning vil altså patronymet slik det fremstår i 1555-ortografi støtte opp under en bokstavelig tolkning av slektskapstermen bror som å bety kjødelig bror med i det minste felles far. På denne måten gir elementet patronym og elementet pronomen (broder) gjensidig støtte og alt er såre vel.Og hadde vi kun hatt 1345-brevet å støtte oss til kunne vi fortsette å tro at herr Bjarne hadde en bror ved navn Borgar, da vi ikke hadde hatt noen grunn til å tvile på dette. Problemet er at vi har tilgang på flere kilder, deriblant her Bjarnes testamente av 4. februar 1320, et brev som til alt overmål ble vidimert samme dag som 1345-brevet, nemlig 8. mars 1555, og i samme hensikt, nemlig å sikre hjemmelsbrev for de gaver som herr Bjarne Audunsson hadde tilgodesett Lavranskirken i Tunsberg .Dermed må vi ta hensyn til hva som står i herr Bjarnes testamente av 1320. Her fremkommer en hel mengde opplysninger, og vi må på samme måte være på vakt overfor mulig avskriftsfeil. Hva vi på ingen måte kan unnslå er det faktum at herr Bjarne i tillegg til å navngi en rekke frender gir oss opplysning om hvem som er hans arvinger, nemlig søsknene 'Toffue', 'Thorgunde' og 'Ose' (1555-ortografi).Og siden det ikke finnes noen Borgar Audunsson blant disse, må det være noe feil med tolkningen av 1345-brevet. Det er nemlig fullstendig urimelig å tenke seg en Borgar Audunsson som en mulig samfedrene bror i 1345, uten at han samtidig skulle være nevnt som herr Bjarnes arving i 1320.Før jeg går videre, en liten kunstpause om testamentet. Jeg ser at du ovenfor har tanker om at det kan ha vært flere testamenter, ved at du mener at testamente av 4. februar (kun?) skal være et utfyllende testamente. Vi har ikke kunnskap om flere testamenter, kun om et tillegg/en endring av 2. mai 1320 (som du også er inne på ovenfor), altså gjort kun få måneder etter hovedtestamentet var satt opp og med tydelig referanse til dette. Alene av hensyn til herr Bjarnes arvinger forventer vi heller ikke noen særskilt testamente for disse, da deres rettstilling er ivaretatt av lovverket. Dermed må vi ha som utgangspunkt at testamentet av 4. februar er det eneste testamente (dog med et tillegg).Så tilbake til 1345-brevet i lys av vår viten om herr Bjarnes arvinger i 1320. Om Borgar 'Audunsson' i 1345 ikke var hans formodede samfedrene bror, hvem var han da?Jeg får begynne med det jeg oppfatter som feilavskrift i vidissen, nemlig patronymet. For alt vi vet kan det jo ha eksistert en mann ved navn Borgar Audunsson i 1345 som skal knyttes til herr Bjarne Audunsson eller til hans arvinger, men jeg er kommet til at det må ha blitt gjort en feil i forbindelse med avskriften i 1555. Jeg antar at den nevnte Borgar har hatt et patronym som ligger ortografisk nært Audunsson i skriftbildet fra tidlig 1300-tall, så har patronymet til herr Bjarne smittet over på Borgar, og skriveren i 1555 har vært i god tro da Borgar i 1345-brevet er kalt herr Bjarnes broder. Skriveren kan knapt lastes, da han antagelig hele dagen den 8. mars har skrevet patronymet Audunsson atskillige ganger. Og hvilken Borgar finnes ellers belagt i kildene fra årene omkring 1345, i nogenlunde samme sosiale skjikt og med et patronym som ligger ortografisk nært Audunsson? Her vil jeg gi Heidi C. Huitfeldt medhold i sin teori om at Borgar Audunsson i virkligheten skal identifiseres som ridderen Borgar Anundsson kjent fra flere kilder på 1340-tallet.Hvordan forklarer vi så at Borgar 'Anundsson' i 1345 er kalt herr Bjarnes bror? Dette er egentlig svært enkelt. I datidens språkbruk er det flere eksempler på at slektsskapstermen 'broder' også omfattet svigerbroder, altså svoger.I sum er min konklusjon at det er ridderen Borgar Anundsson som i 1345 av kongen blir bedt om å sørge for at herr Bjarnes testamente blir overholdt. Dette betyr at herr Borgar må ha hatt en forbindelse til en av herr Bjarnes arvinger på en slik måte at han disponerte over noe av det som Lavranskirken var tilgodesett.Avslutningsvis til spørsmålet om Jon Bjarnesson på Foss. Alene det at de som herr Bjarne kaller sine arvinger alle er hans utarvinger, utelukker at herr Bjarne kan ha hatt livsarvinger. Enten finnes det livsarvinger eller så finnes det utarvinger. Det ene utelukker det andre.Når det gjelder den mulige våpenlikheten mellom herr Bjarne Audunsson og Jon Bjarnesson på Foss, er vel heller ikke denne så iøynefallende. Våpenet til Jon Bjarnesson er dominert av en øks med en seksoddet stjerne i et hjørne, men herr Bjarne har en tilsvarende seksoddet stjerne mer sentralt i øverste del av sitt våpen. Jeg tror samtidig at du skal la være å benevne Jon Bjarnesson med herretittel, da jeg ikke kan se at dette er belagt noe sted i kildene, følgelig var han heller ingen ridder.mvhAre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Are, ein flott gjennomgang det der , og for min eigen del levnar det ingen tvil om at Bjarne og Borgar ikkje var søsken !Ang. godset til Bjarne. Kanskje ein indikasjon som kan bringe oss litt vidare i jakta på Hr Bjarne Audunssons opphav ? Eg tar meg den friheit og sitere frå eit stykkje i boka 'Audun Hugleiksson - Frå Kongens Råd til Galgen', Selja Forlag 2002'Man antar at mor til Audun Hugleiksson var datter av en Audun (mest sannsynlig han 'i Borg'), som fikk garden Bjerke i gave fra kong Håkon Håkonsson. Om denne Audun var bror eller onkel til kongsmora Inga, er ikke klarlagt. Men han var nok en av delene.'... så hoppar vi rett inn i testamentet til Bjarne Audunsson og les at : 'Jtem mine hoffuit Jorder skif- ter Jegh i mellom mine iij søskinne Jtem Toffue skal eige Bircke oc alt thet Jegh ager i Vplanden oc Opslo herit wten Karl frende min skal sittie i Amunde rød i sin liffs tit'Legg merke til teksten i testamentet ... garden Bjerke..... hovedgjorder .... 3 søsken ! Kva Bjerke Hr Bjarne Audunsson testamenterte til Tove har eg ikkje undersøkt enda.Kan dette kanskje bringe oss videre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.