Gå til innhold
Arkivverket

[#35606] Elias Zakariasen f. ca 1814, fra Rana til Beiarn.


Gjest Wenche Spjelkavik
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Spjelkavik

Jeg forsøker å hjelpe en eldre mann med å finne hans slekt. Han har slekta i orden bakover til Elias Zakariassen f. mellom 1811-1816, som kom til gården Ramskjell i Beiarn, fra Rana. Spørsmålet er hvem som var foreldre til Elias og hvor de kom fra. Elias var gift 3 ganger, 1. g. med Elen Benjaminsdtr f. 1817, gift 15.10.1838 i Hemnes, Far: Benjamin Pedersen. 2. g. med Elen Maria Nielsdtr. F. ca. 1804, gift 19,07,1840 i Hemnes. 3. g. med Tomine Bergitte Mikkelsen, døpt 06.05.1827 i Meløy. Tidspunkt for giftet ikke oppgitt. Foreldre: Michael Tronsen og Karen Nielsdtr.Ved 1.giftermål i 1838 oppgis Zacharias Andersen som far til Elias. Er det noen som har noen av disse personene i sin slektsforskning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Finner ingen zakarias(flere skrivemåter)Andersen i telling 1801 Nordnorge. Kansje det hadde hjulpet med navn på barna til Elias Zakariassen. Han kunne jo der ha kalla opp noen av barna.Men det er Elias Sakariasen i Rana på 1700tallet.Så kansje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Den godeste Elias S/Z hadde i følge en slektsbok for Beiarn 22 barn og her er noen av dem: Dorthea, Sakarias, Berit, Ole, Johanna, Elen, Elisabeth og Birgitte alle fra 1. ektskap og noen med dobbelnavn som jeg ikke tar med her. Har du sett dette temaet: 9311 Lenke innlegg 19 ? Det er sikker noen som har tilgang til kirkebøker for Rana og kan hjelpe deg videre. Opplysningen om at Elias skal være fra Dunderland, står i omtalte slektsbok. Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Innrulleringsmantallet fra 1828 til 1835 av Svein Edvardsen er det bare 2 Elias Zachariassen, men bare en med far Zacharias Andersen bosatt på Kvannbekkmoen. I Mo prestegjelds gårdshistorie på s. 194-195Elias Sakariasa (Zachariassen) f. 1815 d. 1907(?) br. etter faren Bodde først i Kvanlia et par år. g. 1840 med Elen Marie Nilsdatter f. 1807 d. 1902 Barn: Hans f. 1839 bosatt Sæterdalen, Nils Johan f. 1843 d. i Lofoten, Anders f. 1846 overtar etter faren og Marianne Bergitte f. 1849 bosatt Kvannlia.Det står ingenting om at denne Elias Zachariasen flytta til Beiarn. Kona til denne Elias stemmer jo med 2.kona til den Elias som du nevner.Foreldre til Elias er Zacharias Andersen f. 1794, d. 1864. g. 1814 med Berit Johannesdatter fra Storvollen f. 1790, d. 1863. på Rabben (Kvanbekkmoen)Men om dette er rette Familie??? Har du ikke noe mere opplysninger?Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

På Rabben (Kvannbekmoen) bor også en Zacharias Eliassen fra Messingsletta f. 1784 d. 1825 g.m. Elisabet Olsdatter fra sør Dunderland f. 1790, de hadde en sønn Elias f. 1817 og det er kanskje denne Elias du er intresert i.Mora Elisabeth blir gift 1824 med Peder Israelsen fra Skardet f. 1795 og denne familien til Reingarden i Beiarn.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg tenkte på navnet Sakarias og Dunderland da jeg henviste til tema 9311. Det står også: den første kona, Elen Benjaminsdatter (1811 - 1850) Snåsa, var hun fra Snåsa?. Kan dette hjelpe videre? Lurer på om det er riktig? IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Under Rengård står det: Bjellånes - slekta og Ørjan - slekta.Da er vi kommet inn på Ørjan Gregussen fra Jemtland. Men finner ingen som direkte kan settes i forbindelse med Elias. Både Ytteren og Bjellånes nevnes. Det ser i alle fall ut til at det er en sterk sammenheng mellom Rana og folkene på Rengård. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg har konsentrert meg om navn på barna til Elias Johan Zakariassen. Den første er Dorthea Elisabet f.1839.Zakarias Johan 1840. Johanna Margrete 1846.Lisabeth Maria 1848.Han får også en datter i 1856 som han kaller Målfrid. Er ikke så vanlig navn.Så kikka etter ei slekt med navna Elias,Zakarias,Johan(a)Dorthea og Elisabeth.Da fant jeg en familie i Dunderland Rana som passa merkelig godt.Den hadde også med Målfrid.Men ikke med Anders.Elias Zakariassen (1753-1808)gm.MÅLFRID Johannesdtr. i 1783. Og DORTHEA Jonsdtr.i 1802.Her har jeg rota litt med kladden fra mormonarivet hvor hele slekta sto oppført som slektsfil.Men det skulle da være en sønn Zakkarias Eliassen som ble gift med ELISABETH Olsdtr.Rabben Rana.De fikk flere barn. Bl.a ei Målfrid i 1815 og en Elias i 1817.Her syns jeg både navnebruk, årstall og sted, stemmer merkelig godt med vår Elias.Bare det at han sier faren heter Andersen.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Spjelkavik

Takk for det store engasjementet! Jeg har tatt utgangspunkt i det den mannen jeg forsøker å hjelpe har fortalt. Så har jeg brukt tilgangen på ressurser på nettet, som folketellingene og family-search. Ut fra opplysningene som ligger i bunn, er det i alle fall helt sikkert at det er den Elias som i siste ekteskap var gift med Tomine Mikkelsdatter og i første ekteskap med Elen Benjaminsdtr. Også Kvannbekkmo er omtalt av 'min mann', men det finner jeg ikke igjen på nettet. Derimot finner jeg mange Sakariaser, også som har sønner med navn Elias, bl.a. en som flytter til Beiarn (Skigamslett)fra Dunderland søndre og som er født i 1790. Denne er det ikke. Det ryktes bl. annet at det skal være et samisk innslag i den slekta jeg søker, og der har jeg rimelig gode kilder (men ikke for Västerbotten/Jämtland). Jeg har imidlertid ikke gjort noen funn i mine kilder. Så problemet er: hvem er far til Elias, gift med Elen og Tomine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Spjelkavik

Målfrid skal ha vært ei søster til Sakarias, altså tante til Elias. Hun skal også ha flyttet til Beiarn. Men det er mulig 'min mann' som har det meste av slektsrelasjonene i hodet og ikke på papir har tulla litt, eller så har jeg missforstått. Kan du gi meg ei lenke til den slektsfila du fant Nina Berg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Spjelkavik

Elias og Tomine er ført i folketellingene for Beiarn i 1865 med barna: Ole Augustinius 22 år Johan M. 12 år Dina M. 6 år I folketellingen for 1875 har de barna: Johan 1853, Elen 1852, Edvart 1866, Margrete 1868, Anne 1869, Ingvald 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Kirkeboka som jeg har på Cd. er uleselig de årene for dåp som gjelder her.Men de to ekteskapene som er inngått på Mo går ann å lese såvidt.Vielsene er som Wenche sier Ungkar Elias Zachariassen 22 år fra Qvanbekmoen gifter seg 1838 med Elen Benjaminsdatter 21 år fra Granlia. far Benjamin Pedersen og Elias far er Zacharias Andersen.Vielsen 1840 er utydelig men Elias far er Zacharias Andersen.Kan gårdshistoria være feil? Eller presten skrevet feil? men at han gjorde det 2 ganger er vel litt drøyt.Den Elias Zachariassen som jeg nevner i innlegg 6. Har flere søsken det ser man av skifte etter faren Zacharias Eliassen på Kvanbekmoen 1825 blant annet en søster Målfrid Zachariasdatter.I et skifte på Nevernes Sør 1840 er Målfrid gift med Hans Olsen Stormyrhalsen i Salten. Er det i Beiarn.Og i dette skifte 1840 er Elias gift på Grønnfjell.Elias farmor heter også Målfrid.Jeg er enda like slu på hvilken Elias det dreier seg om.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Elias Sakariasen Dunderland, Rana, f. 1811-1883, gift med Elen Benjaminsdatter, f. 1811-1850. Snåsa. Barn: Dortea Elisabeth, f. 1839 til Dokmo; Sakarias Johan, f. 10.6.1840, til Birkeli; Berit Marie, f.1842; Ole, f. 1845, til Moli; Johanna, f. 1846, til Birkeli; Elen, f. 1848, til Eiterjord; Elisabet, f. 1848-1924, til Leiråmo; Birgitte Kristine, f. 1849, til Sandmo. Elias ble oppattgift med Tomine Mikkelsdatter, Rengård. Barn: Johan Mikal, f. 27.3.1854 - 1887 på Ramskjel i 1880; 5 barn døde som spedbarn. Edvard Tobias, f. 20.2.1866-1925, gift 1889 med Anna Johannesdtr. Laksosnes. Margrete Pernille, f. 31.7.1868, gift med Peder Johansen Kvarsvik. Anne Marie, f. 17.4.1871: Ingvald Matias, f. 1.5.1874-1948 på Larsos.Han skal ha hatt 22 barn.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Spjelkavik

Takk skal du ha Solveig, og jeg slutter meg til din konklusjon: Hvilken Elias er det vi skal finne foreldre til? Kanskje må vi gi opp, slik jeg forstår de som tidligere har forsøkt å hjelpe til i denne saken har gjort. Til Birger (og et par andre) Elen Benjaminsdatter er visstnok ikke fra Snåsa, men SNASEN (snøåsen)i følge opplysninger jeg har. Ellers ser jeg av kirkeboka på nett at Tomine Mikkelsdtr døde 6/1 1917. I dag er det altså på dagen 89 år siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hvis det er far til den Elias Sakariasen som jeg la inn opplysninger om så heter faren Sakarias Eliasen S. Dunderland, f. 1794.Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stifjeld

I medlemsbladet til Rana slektshistorielag, 'Våre forfedre' nr. 1 1997, står det en rettelse til Mo prestegjeld gardshistorie.Der står det bl. a. at Elias Sakariassen (1815-1883) var født på Rabben av foreldre Sakarias Andersen, Rabben (1794-1964) og Berit Johannesdatter, Storvolden (1790-1863) Elias ble gift med Ellen Benjaminsdatter (1814-1850) fra Snasen. De flyttet til Ramskjel, Beiarn, ca 1844. 6 barn.Dorthea Elisabeth f. 1839 Sakarias Johan f. 10.06.1840 Berit Marie f. 1842 Benjamin Peder f. 16.03.1843 Ole f- 1845 Birgitte Kristine f. 1849Når det gjelder Målfrid, f. 12.02.1815, er hun satt opp som datter av Sakarias Eliassen, f. 1784 på Massingsletta, død 17.04.1825 på Rabben i Rana. Hans enke, Elisabeth Olsdatter fra Dunderland, giftet seg på nytt med Peder Israelsen fra Tapperskar i Rana og disse dro til Beiarn med alle barna, deriblandt Målfrid.Det er i følge rettelsen skjedd en forveksling av Sakarias Eliassen f 22.06.1794 på Sør-Dunderlandet (Gårdshistoria side 233) og Sakarias Eliassen, f 1784 på Massingsletta (Gårdshistoria side 195.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Innrulleringsmantallet (Militærrullene) fra 1828 til 1833 har baren to Elias Zachariassen og begge to vokste opp på Kvanbekkmoen eller Rabben som det også er nevnt.Nr.1. Elias Zachariassen far Zacharias Andersen g.m. Elen Marie Nilsdatter, dette paret ble værende igjen i Rana.Nr.2. Elias Zachariassen, far Zacharias Eliassen. Elias g.1.m. Elen Benjaminsdatter. Jeg tror nå at det er denne som dro til Beiarn.Elens far Benjamin Pedersen kan være Benjamin Pedersen som er bruker på Grønfjell øvre også kalt Snasen br.nr.1. Denne Benjamin ble dømt 1819 for reintjuveri og 'grusom mishandlng av en lappemand' s. 216 i Gårdshistoria.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Inne på family search er den slektsfilen jeg prata om. Søk Elias Zakariasen. Kom opp under Pedigree Resource File. Men det trenger ikke være korrekt. Det kryr jo av Zakariassen der oppe. Sikkert lett og blande flere sammen.Men vi bør vel merke oss at 'vår' Elias kaller seg Elias Johan ved et av barnas dåp. Og han oppgir seg født mellom 1815-1816. Så da kan han vel finnes i ei kirkebok døpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Det er jo synd at de kirkebøkene som jeg har ikke er leselig på den tiden disse to guttene ved navn Elias ble døpt. For begge kan jo ikke hete Elias Johan?Jeg har sluttet å bruke Family Sacher for slekta mi i Rana var det feil på, så alt som man finner der må sjekkes mot orginalen.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.