Gå til innhold
Arkivverket

[#35911] Jon og Ulvhild på Froland ca. 1500, patronym


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

Gjennom datteren Ingeborg har Jon og Ulvhild uttallige etterkommere med utspring i Arendal / Grimstad-området. Deres nærmeste etterkommere er belyst i to parallelt publiserte artikler av Bergård Amundsen og Kaare Andersen i Årsskrift for Agder Historielag midt på 60-tallet, og disse artiklene er såvidt meg bekjent ikke omstridte den dag i dag.Forfatterne gjennomgikk både trykte diplomer og en stor samling utrykte diplomer på Aust-Agder-arkivet. Ingen steder i deres publiserte materiale forekommer noe patronym på Jon eller Ulvhild, jeg har heller ikke sett andre kilder som inneholder patronym.Like fullt må noen ha utstyrt Ulvhild med navnet Stoffsdatter, for det eksisterer en rekke anetavler på nettet der hun har fått patronym. Disse tavlene er riktignok en videre illustrasjon på mytedannelsenes verden, for Stoffsdatter er der blitt til Staffansdatter, og Ulvhild er gjort til datter av Staffan Engelbrektsson. For å forsvare ekteskap på et slikt nivå har enkelte til og med utstyrt Jon med en barontittel. Dokumentasjon? Nei, det er et fremmedord i denne sammenhengen.Nå er det ikke mytedannelsen og forvrengningene jeg er opptatt av, selv om det kunne være spennende nok å analysere. Jeg er mer interssert i å vite om det finnes noen liten røyksøyle som kan ha utløst bålet, i form av et publisert patronym. Kilden kan muligens være i artikkelserien Hvem var hvem på Agder, som ble trykket i Fædrelandsvennen rundt 1960, om det er noen som har den liggende?Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

HvHpA var om jeg ikke tar helt feil bortimot 200 artikler av ? Myrre.Gehalten i artiklene var etter det jeg har forstått så som så, men det vil altid være ledetråder.Muligens en utfordring til Fævennen om å replusere dem digitalt med tanke på at de opp gjennom årene er referert til i artikler og bygdebøker.Så vidt jeg vet finnes de samlet i Farsund, museum? Farsund Avis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har mange av dem. Skal titte i permen og se om jeg kan skanne. Men såvidt jeg husker ble temaet om den kretsen du nå er inne på spredt utover i flere av artiklene. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Den lokalhistoriske avdelingen ved folkebiblioteket her i Kristiansand har også artikkelserien (muligens ikke helt komplett). Men, som Kristian er inne på, er det en del faktafeil og også en dose fri diktning der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg har sett nummer på disse artiklene helt opp til nr 238 e.Den første jeg har kopi av er nr 2, Bringsvær i Fjære 30/8/1958. Den siste jeg har er nr 238 sjette del - Fædrelandsvennen 3/6/1976 - med tittelen: 'Om 4 Ulvhilder underveis til Agder'.- Jarl -

bilete0471.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Kanskje en oppgave for Agder Historielag eller Dis-lagen i Aust- og Vest-Agder.Det man må huske på er at dette var avisartikler fra en periode da kildeangivelsen ikke var på topp.Uansett tror jeg at dette kan være om ikke kilde, så ledetråder.Den delvis dokumenterte kilden jeg har hatt mye nytte av er Ada Ager-Hansens Manges forfedre i Vest-Agder. I den grad jeg har hatt mulighet til å sjekke opp mot bygdebøker er det nøyaktig, og ofte mer utfyllende enn bygdebøker da hun ikke er bundet av grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

For all del, konklusjonene til Myrre kan ikke tas for god fisk uten videre. Det kan likevel være verdifulle elementer i argumentasjonen hans, også der han tar feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg er selvsagt enig i det. Det var ikke min mening å avvise artikkelserien som useriøs. Den kan sikkert være like etterrettelig som mange bygdebøker (som i likhet med Myrre for eksempel 'krydrer' framstillingen med litt kongeslekt her og der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.