Gå til innhold
Arkivverket

[#41614] Andreas Jørgensen Brunbech, Vest-Agder ca 1758 - 1789


Gjest Nils Aksel Horvei
 Del

Recommended Posts

Gjest Nils Aksel Horvei

Andreas Jørgensen Brunbech ble trolovet i Flekkefjord 4. mars 1786 med Birthe Dorethea Eriksdtr fra Løvås i Nes. Da het det at han var fra Farsund. Iføle FamilySearch har ekteparet to døtre - begge ved navn Elen Johanne - til dåp i Kristiansand henholdsvis 3. november 1787 og 29. januar 1789. Han begraves i Flekkefjord 28. november 1789 (31 år) og det er skifte etter ham 24. juli 1790. Er Andreas sønn av knappmaker Jørgen Jensen Brunbech i Kristiansand (død 1761) og en hustru nummer 2(første hustru døde 1742) eller av en sønn av denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

I bind 4 av Karl Leewy's bøker om Kr.sand er det på side 63 omtalt noen med etternavnet Brunbech. Det står at fra ca. 1730 til ut i 1770-årene var det en knappemaker Jørgen Brunbech og senere hans sønn Jens. Det står vider at på 1700-tallet og i begynnelsen av 1800-årene var Brunbech eller Bronbech-familien en sterkt utbredt slekt i byen. De fleste av dem var håndverkere.mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

En Anna Jørgensdatter Brunbech (også skrevet Brunbæk) gift med skredder og borger i Christiania, Johan Jonsen Schiørbech fikk en rekke barn her i byen. Ved den (Jens) i Christiania førstefødtes dåp, Vor Frelsers Kirke 30.07.1782 opplyses at foreldrene er gift i 'Sands Sogn' (Oslo Domkirke Mini 4 p.1115). Dette er en opplysning jeg ikke har fått kontrollert ennå, men tenkte at Anna kunne ha interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kan det tenkes at Brønbech også var en skriveform. I så fall tror jeg denne familien her er nært beslektet: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f11001&gardpostnr=462&personpostnr=3564&merk=3564#ovre>LenkeOg hva med denne tilsynelatende foreldreløse jenta her i Flekkefjord, som bor hos en slektning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Aksel Horvei

Re (3): De eneste Sand sogn jeg finner hos O. Rygh er i Nord Odal og i Ryfylke. De er begge et stykke fra Vest-Agder. Re (4): Den foreldreløse jenta er min tipp-oldemor og hun var altså døpt i Kristiansand 29. januar 1789 (Se 1). I 1801 bodde hun hos stemormoren. Jørgen Brønbech kan ha vært en bror eller fetter av Andreas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver MOsvold

Jørgen Brønbecch (f.1763/64) Lenke , var neppe bror til Andreas. Men muligens fetter eller nevø. Jeg synes det ser ut som om hans far må ha vært en Jens Jørgensen (og ikke en Jørgen) og mor: Cathrine Margrete Brun. Skulle dette stemme, er han født 3.juni 1764 i Christiansand.Men et annet bidrag til mulig oppklaring er å vite navnene på Jørgen Jensen Brunbechs (d.1761) ektefeller. -Nr.1 var vel ikke Anna Michelsdatter ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

I Karl Leewy bøker om gamle Kr.sand står det i bind 4 side 18 at det omkring år 1800 bodde en Jørgen Jensen Brunbech i Tollbodgt. 15 (daværende nummerering). Han var visstnok seilmaker.Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, og det er denne Jørgen vi gjenfinner i FT 1801. Det er vel meget sannsynlig at hans far-far var knappemakeren med samme navn, og således at Jørgen d.y. er en mulig nevø til vår Andreas.Nå har jeg sjekket både Lita-bøker og Farsund-bøker, uten å finne spor av noen Brunbech/Brønnbech ved det aktuelle tidsrom (foreløpig).Jeg ser for meg at dersom knappemakeren fikk en sønn (Andreas) så sent som ca.1758 (i sitt andre ekteskap, godt over 20 år etter sine barn i første), må den andre ektefellen være vesentlig yngre enn den første. Spørsmålet kan jo være om det var HUN som hadde en mulig Farsund-tilknytting. Andreas skal jo da ha vært far-løs siden 3-årsalderen, og det er vel ikke utenkelig at enken og den mindreårige sønnen slo seg ned på morens hjemsted. - Men hva kan hennes navn ha vært ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.