Gå til innhold
Arkivverket

[#42681] Ole Torstensen Øverby , Hoff i Solør, 1801


Gjest Åse K. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse K. Kristiansen

Ingebrigt Olsen f.ca 1822 kom til Dyrøy før 1850, gifta seg der i 1851, og kjøpte en part av gården Hals i 1859. Ingebrigt var fra Hov i Solør ifølge Dyrøy bygdebok; FT 1865 sier Vaaler prgj. Hans far var en Ole Torsteinsen Øvreby ifølge bygdeboka.I 1801 finner jeg Ole Tostensen på Overbye i Waaler sogn, Hoff prgj. Lenke Kan det være samme karen? Hvor er det blitt av mora hans? Er det noen som vet noe mer om denne familien? Da mener jeg bakover i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen,

På FS/VRI har jeg funnet fødsel og dåp på en Embret Olsen, født i Hoff 27.feb.1822, foreldre Ole Torstensen og Olia Eriksdtr. Jeg fant bare ett barn til med disse to som foreldre, navn ikke tatt med da barnet døde før dåp. Ifølge Dyrøy bygdebok hadde Ingebrigt Olsen en bror Torstein Olsen f.1815 som også kom til Dyrøy. Dette fikk jeg ikke sjekket på FS, den aktuelle kirkeboka startet i 1822.Er det noen som kjenner til denne familien? Finnes det lokalhistoriske bøker fra området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Hei!På side 645 (bind 2) under Øverby og Gammelstuen er plassen Almenholtet nevnt som et gammelt hvilested på veien til Elverum. Familien er ikke nevnt.Har sett i Historielages avskrifter 1816 – 1849. Embret er f. 27.feb. 1822 og døpt 3. mars 1822, foreldre Ole Tostensen og Olia Eriksd.Ole Tostensen døde 13. april 1829 og Olia Eriksd. døde 7. des. 1829. Dette er alt jeg har funnet så langt.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det du har funnet på Embret er riktig. Han ble født 27.02.1822 som sønn av Ola Torsteinsson og Olia Eriksdatter Almundholtet eller Allmennholtet (også bare kalt Holtet - en husmannsplass under Øverby i Våler i Solør). (Hof prestegjeld var tidligere det som i dag er kommunene Våler og Åsnes).Det er ikke ført noen vielse på Ola og Olia i kirkeboka. Men de må være gift rundt 1820, og på denne tida er det en del som mangler i kirkeboka, særlig på vielser. Uten noe bosted på Olia fra vielse tør jeg ikke si sikkert hvor hun kommer fra.Olia Eriksdatter dør på Allmennholtet 07.12.1829 - 40 år gammel, og Ola dør samme sted 13.04.1830 - 52 år gammel.. Ola ble født 1781 på Holtet med foreldre Torstein Hallvordsson og Kirsti Hallvordsdatter.Så langt har jeg ikke funnet noen sønn Torstein f. 1815, men Ola får sønnen Torstein Olsson utenfor ekteskap 1804 (dpt. 17.06.1804) med Margrete Olsdatter Såsetmoen i Åsnes.Videre får Ola sønnen Ola Olsson f. 21.10.1811 utenfor ekteskap med Pernille Einarsdatter Lundby. Det blir da opplyst at dette er Olas 2. leiermål, og at det første var med Marte Olsdatter Bjørnebymoen i Åsnes (dette er samme kvinne og sted som oppgit ved første barn).Ola og Olias dødfødte barn ble født 10.05.1828 på Allmennholtet. Alt ifølge Hof kirkebok.Torstein Hallvordsson er også min ane gjennom Ola Torsteinssons bror Hallvord.Jeg er interessert i alle slekter i Våler. Fint om du kan gi meg noen enkle data på Embret (og Torstein), når og hvem han ble gift med, bosted, eventuelt yrke og død. Hvis du samtidig gir meg din e-postadresse kan jeg sende noe mer på Embrets aner.Til Kjell: Når Olas død oppgis til 1829, beror det på feil i avskriftene. På samme tid er 70-80 personer ført med feil dødsår 1829 i stedet for 1830. Ser du på forholdet mellom dato for død og begravelse, er det lett å se at det er noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ja, det beror på to innføringer i kirkebøkene med overlapping.Et lite problem er at Embret den ene gangen kan synes å være ført med 21.02 som fødsel. Men det er tydelig at presten der også først har skrevet 27, men streken nedover på 7-tallet er mye tjukkere enn den vannrette streken, KAN tolkes som overstreking, men veldig usikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det ble holdt skifte etter Ola og Olia 1832. Boets lausøre var solgt ved auksjon 24. juni 1831 og innbrakt 24 spd.-1-1. I tillegg kom boets rett til bygningene på plassen - 18 spd. Tilsammen 42-1-1. Netto til arv 8-3-13. Arvinger var sønnene Tosten og Embret. Jorddrotten Ole Arnesen Øverby utnevnt til barnas verge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen,

Tusen takk for opplysningene om Ole Torstensen og familien!Her er Torsten Olsen i 1875: [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=1927&kenr=007&bnr=0028&lnr=00>Lenke I 1865 er fødselsåret oppgitt å være 1820, mens det i Dyrøy bygdebok står 1815. Han var skredder, gift, men barnløs.Her er Ingebrigt Olsen i 1875:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Det var noe som ikke stemte mellom skiftet og Torstein Olsson født 1804. Han trengte ikke verge 1832 (og hadde vel heller ikke arverett).Men Tosten Olsen født ca. 1815 finnes ikke i avskriftene blant døpte. Men han blir konfirmert 1831 - 15 år gammel. Mora blir der oppgitt som Olia Halvorsdatter. Dette med uoverensstemmelse med foreldre oppgitt ved dåp og konfirmasjon er også en gjenganger blant feil i kirkeboka. Siden han er arving må han være sønn av Ola og Olia og født ca. 1816. Det forklarer også hvorfor han måtte ha verge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.