Gå til innhold
Arkivverket

[#70472] Stephen Rasmussen Bæverdal ca,1779.


Gjest Odd Annar Tangen
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Annar Tangen

En av mine forfedre har voldt meg bry angående fødested og hvem hans mor var.Han er muligens sønn av Rasmus Eriksen Bæverdal som bodde i Tr.heim, som sønn av Erik Engelbregtsen Steenkuhl på Smøla.Stephen bodde i Tr,heim og giftet seg 13. november med Marit Torgersdatter Kystad i Bakke kirke.Er det noen som vet noe om hans fødested osv. blir jeg glad.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Datteren Ragnhild døpt til høyre:LenkeBlant fadderne finnes muligens et par søstre av mora.Hvor er denne Rasmus Eriksen Bæverdal i 1801?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei Astrid og takk for innspill.Ja, hvor var Rasmus Eriksen i 1801? Har ikke funnet han, så kanskje var han død.Han (Rasmus Bæverdal) ble trolovet i domkirken fredag 7. november 1788 med Christina Pedersdatter Norum. Rasmus blir her nevnt som ungkarl og ikke enkemann så han har ikke vært gift før.Hun var født 1769 så hun kan ikke være mor til Stephen.Hvis Rasmus Bæverdal var far til Stephen Rasmussen Bæverdal så var det i såfall utenfor ekteskap.Stephen skal visst hatt en bror John født 1775, men hvor?Bæverdal blir brukt flere ganger utover 1800 tallet av hans (Stephens) barn.Da min tippoldemor giftet seg i domkirken 28 juli 1830 står det riktignok Stephen Rasmussen Øverdal, men senere er det bare Stephen Bæverdal som blir brukt.Else Margrethe døpt 23. feb. 1813 far Stephen Bæverdal. Bernt Mortinus døbt 15 feb. 1819 far Stephen Bæverdal Min tipp Ingeborg konfirmert som nr. 29 1818 far Stephen Bæverdal.Så utfordringa blir jo å finne hvor Stephen og John er født.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei igjen.Jeg så gjennom en del konfirmasjonlister for ulike sogn i Strinda uten å finne noen Stephen Rasmussen.Bæverdal - navnet må sikkert kunne knyttes til mannens opprinnelse som gårds-, plass- eller stedsnavn. Gårdsnavn i 1865 Bæverdal finnes i Orkdal, Stod og Rindal.Du nevner broren John født ca 1775. En aktuell kandidat for ham i 1801 Strinda:LenkeMvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

En Gurine Bæverdal dør som enke etter skipper Johan Bæverdal:LenkeI 1865 er hun skipperenke og født Bye.Ifølge 1875 FT er hun født 1791 i Lade Sogn i Strinda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei igjen. Ja det skal stemme det at Stephens bror John var skipper, så dette er nok rette John.Rasmus Eriksens mor het Anne Rasmusdatter, født ca. 1724. Navnet Bæverdal kan muligens komme fra henne og hun kan muligens være datter av Rasmus Olsen Bæverdal i Orkdal. Han var gift med en Guri Jonsdatter og muligens fra Bye i Orkdal.Rasmus Olsen var født ca.1699 og i kirkebøkene for Orkdal finner jeg døpt en Guri i 1699 som datter av Jon Knudsen Bye og Kirsten Arntsdatter Asbøl.Men ved gjennomlesing av kirkebøkene for Orkdal finner jeg ikke Anne døpt i det aktuelle tidsrom.Så utfordringen er å finne ut hvor diss brødrene (Stephen og John) er født.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Viede Vor Frue, nr 55 1861: Joachime Oline Bæverdal 24 1/2, født ca 1837 gifter seg med Gunner Olsen Næss. Hennes far er Søfarende Peder Rasmussen Bæverdal:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei. Denne Peder (Peter) er halvbror til John og Stephen og født 1791.Han er sønn fra Rasmus Eriksens ekteskap med Christina Pedersdatter Norum.I (#1) skal det være 13.november 1800.Ellers takk Astrid.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei Astrid. Jeg tror jeg har fått med meg det jeg vet. Kan ikke holde noe skjult hvis jeg skal komme videre :-)Nei, jeg visste ikke om denne Ane. Ser ut som det skjuler seg mye i kirkebøkene bare man leter.Rasmus har jo vært veldig produktiv, men hvor brødrene Stephen og Ped(T)er produsert er jo fortsatt en gåte.Tusen takk for din hjelpsomhet Astrid.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei.Et innfall fikk meg til å se i kirkebok for Byneset. Der finner jeg en Steffen Rasmussen konfirmert i 1796. Jeg synes det står Kiøstad etter hans navn, men er usikker på det.Se venstre spalte på høyre side, nr 6 ovenfra:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Er det noen der ute som kan hjelpe med tyding av gårdsnavnet? Kiøstad, hvis det er riktig, må være Kystad på Byåsen. I Byneset finnes en gård Høstad, Skiøstad. Meistad etc.Jeg har så langt ikke funnet noen Steffen døpt i de tre kirkesogn i Byneset prestegjeld. Gikk grundigst gjennom Byneset sogn hvor konfirmasjonen fant sted. Det finnes ingen Steffen Rasmussen på Byneset i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hei Astrid. Tror det er Kystad på Byåsen det menes her. Har sett at det flere steder skrevet Kiøstad. Har en ane Torger Olsen fra Kystad, og det står flere steder i kirkebok for Bakke Kiøstadmyren.Dette var jo lovende og spennende.Da kan det jo være håp om å finne Stephen (Steffen) døpt et sted i nærheten av Tr.heim.Regner med at disse konfirmantene er ca.16 år, så alderen stemmer jo fint med Stephen Bæverdal født ca.1779/80.Takk igjen Astrid.Har foressten sett gjennom disse kirkebøkene tidligere uten og ha hatt treff.Spennende:-)V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ja, det er absolutt spennende.Igår kveld fant jeg temaet om Rasmus Bæverdahl under Orkdal i Slektsforum DIS. Sjekket noe av det som stod der, bla at Rasmus Bæverdal døde i Domsognet i 1816. Begravet 15/1-1817 65 år underoffiser. I 1785, ved datteren Annes dåp er han musketer, så noe må finnes om ham i militære ruller og kanskje andre militære kilder.Jeg konkluderer med at Rasmus B og familie ikke finnes 1801, verken i T.heim eller noe annet sted. Sønnen Peter B som var 34 år og født i T.heim ifølge vielsen til Sara Marie Rønning 1/3-1825, finner jeg ikke døpt verken Domkirken eller Vor Frue. Skipper Bæverdal var imidlertid forlover.Dette visste du sikkert fra før, men jeg trenger å ha det her foran mine øyne:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Ja Astrid. Har sett det, men det er ikke dumt og få det gjentett. For som du skriver så er det greit å ha det fremfor seg:-)Stephen var jo soldat i 1801, så han finnes kanskje i militære ruller(legdsruller, hvis det heter det?). Der står det kanskje hvor han er født.Han bodde på Munkvold i 1801, ikke langt fra Kystad.Bor ikke så langt fra S.A. i Tr.heim, men det har foreløpig ikke passet med et besøk.Må få tid iløpet av sommeren.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.