Gå til innhold
Arkivverket

[#75022] Jacobine Leivsdatter, f. 8. mai 1867, døpt Strømsgodset kirke


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Min tippoldemor Jacobine Leivsdatter ble døpt i Strømsgodset kirke 7. juli 1867:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Strømsgodset, Klokkerbok nr. 1 (1860-1884), Fødte og døpte 1867, side 23. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8122&idx_id=8122&uid=ny&idx_side=-24>Lenke Permanent bildelenke: LenkeJeg har (nær sagt som vanlig) problemer med å tyde hva som står om yrket til faren Lars Leivsen fra Skoger. Moren Astrid Herbjørnsdatter var fra Såheim i Tinn. Bostedet skal være Bakkene, så kommer et stedsnavn til jeg heller ikke klarer å tyde. Og hvor er dette, montro?I ft 1865 står det at han var bjelkehugger, men er det virkelig det håndskriften i kb er ment å uttrykke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Ja, helt klart; bjelkehugger.Tro det står Bakken (uten e til slutt) som stedsnavn.Det andre 'stedsnavnet' du sikter til, er 'Huusmand'. Tror det gjelder faren i neste dåpsinnføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bengt E. Vesthagen

Aud har rett. Det står Bjelkehugger. Men heter hun ikke Jacobine Larsdatter?Fadderen er Halvor Knudsen Gronvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk til begge for tydingen. Og huff ja, jeg mente nok å skrive Jaobine Larsdatter...Grunnen til surret med Larsdatter og Leivsdatter, er at hun i en nedtegnelse som datteren Astrid Mathea (Karlsdatter) Strand, g. Hoelseth (min oldemor) skrev en eller annen gang etter krigen (feilaktig) oppga patronymet Leivsdatter. Dumt at man ikke kan endre overskrifter...LenkeLars Leivsen finner jeg igjen på Jevnaker i 1875-tellingen. og nå forstår jeg bedre hvorfor Jevnaker Historielag jobber med en slektsoversikt (hvor jeg har bidratt med Astrid Matheas etterkommere) for Lars Leivsens slekt. Jeg visste ikke før i dag at Jacobine faktisk vokste opp på Jevnaker - fra før av visste jeg kun at oldemor ble født der. Slektsoversikten er vel i ferd med å gå i trykken såvidt jeg vet.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Når jeg først er inne på Larsdatter-/Leivsdatter-surret, så virker det som om familien etterhvert gikk under navnet Leivsen/Leifsen etter faren Lars Leivsen og ikke Larsen, jf. folketellingen 1900, Jevnaker:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=f00532&gardpostnr=342&personpostnr=2883&merk=2883#ovre>LenkeSå det kan kanskje forklare oldemor Astrids (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Bakken lå i Øvre Eiker vei, ikke Nedre som det står i inlegg 8I følge Ekspropriasjon av grunn til utvidelse av Nedre og Øvre Eiker vei i 1932. Har g.nr 8 br.nr 2. adresse Øvre Eiker vei 42. Han som bodde der brukte Bakke som etternavn, han var en venn av familien. Jeg er selv født et steinkast lenger opp i veien..Fadderen Maren Olava heter vel Isaksdtr og ikke Sjaksdtr tror jegMvh. Nic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.