Gå til innhold
Arkivverket

[#80752] Barnets foreldre har ukjent opphav - Vestfold.


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Karl Ludvig Johansen blir født 6. juli og døpt 14. juli 1895 i Slagen utenfor Tønsberg. Moren er da bosatt på Presterødrønningen. Konfirmert i Tønsberg 3. april 1910. Han dør 31. mai 1929 fra Håkon Gamlesgate i Tønsberg.Far: Ungkar og sjømann Karl Anton Johansen. Dette kalles han både ved dåpen og konfirmasjonen til sønnen, men jeg kan ikke finne ham igjen.Han var ikke gift med barnets mor.Mor: Lovise Henriksdatter, født 2. mars 1857 i Sverige. Død 24. mai 1927 i Tønsberg. Kalles Vaske og rengjøringspike i 1900. Bosatt i Forstadens mellomgate 329 i 1900, Reidar Sendemannsgate 2 i 1910 og Grev Wedelsgate i 1927. Det står ingen steder hvor i Sverige hun kan være fra.Håper at noen kan hjelpe meg med disse to.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Hei Torbjørn - Ved Karl Ludvigs dåp 1895,mener jeg det står 'Vasenda'som adresse på Lovise? Vassända ligger i Västergötland.Gjorde et søk på Vässenda på hennes fødselsdato,men fant henne ikke.Mulig Vässenda var hennes adresse før hun reiste til Norge? K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Anne (5);fødselsdatoen 2. mars 1857 framkommer ved begravelsen (Lenke).Jf. innlegg 4: Ved Karl Ludvigs dåp i 1895 kalles mora (vel å merke kun i klokkerboka) 'Lovise Henriksdtr Vasenda, Presterødrødningen'. Dette står i navnefeltet. I bostedsfeltet gjentas 'Presterødrødningen', og dette er utvilsomt bostedet (samsvarer også med ministerialboka). Hva 'Vasenda' viser til, blir derfor litt uklart, men det er ikke umulig at det viser til Lovises hjemsted i Sverige. (Akkurat som det er mange steder som heter Vassenden i Norge, er det sikkert også ganske mange steder som heter Vasenda eller Vassända i Sverige.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karl johnny sommer

Til Anne (5)- Har søkt på alle alternativene:1856/1857 og 1865,pluss de nærliggende årene uten å finne henne under Vassända. K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen tusen takk alle sammen. Eds socken stemmer nok bra, for der finnes det et sted med mange hus som heter Vassända. Det morsomme er at jeg har også forfedre der. Da skal jeg gå videre på dette i Ed, for der er jeg kjent.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Ja, da har jeg funnet Lovise Henriksdatter på gården Vassända i Dals-Eds socken i Älvsborg len. Hun er tjenestepike på gårdene Onsøn Norra, Hindalebyn Västra og på Vassända fra 1885-1895, da det står at hun flytter 2. mai sistnevnte år til Norge.Hun var født 2. mars 1856 på Kronan i Laxarby socken som datter av Henrik Andersson og Maja Lisa Bryngelsdotter.Så da var den gåten løst. Dette er bestemoren til en mann på 86 år, og fram til onsdag forrige uke hadde han aldri hørt hennes navn. Så dette blir julekvelden ganger to.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.