Gå til innhold
Arkivverket

[#83314] Hvem tror du at du er - på tv


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Ang. foreldrene til Bjarne Brøndbo's ane kjøpmann i Trondheim, Lorentz (Lars/Lauritz) Hansen Flensborger (c1645-1685), har jeg opprettet et nytt tema :''83608: (NRK) Bjarne Brøndbo's ane, kjøpm. Lorentz Hansen Flensborger (c1645-85), Trh.'' (Lenke), der jeg håper å få hjelp til visse avklaringer.(Jeg har nemlig for ti år siden notert andre foreldre til Lorentz enn de som ble opplyst i programmet søndag kveld).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det var med en viss spenning jeg leste av trafikken i Digitalarkivet før, under og etter programmet søndag kveld. I forkant av programmet var trafikken stor, med 22000 til 24000 søk i timen. I timen fra 20.00 til 21.00 falt den til det halve, 11550, for så å ta seg opp igjen til rundt 20000 i timen de neste tre timene.Konklusjonen blir da at rundt halvparten av dem som vanligvis bruker Digitalarkivet søndag kveld fulgte programmet! Det er sjelden vi kan lese av så store utslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

I tillegg er vel ein del av søka under programmet gjort frå utlandet, av folk som ikkje følgjer med på norsk TV, så brøken er vel i realiteten endå større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Hei Aase, du har så rett. NRK kunne jo ikke finne på å dele disse programmene med norske i utlandet. Vi betaler jo ikke lisens !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

*** Javisst var dette interessant - gleder meg også til om det kan komme litt vanlege hobbyforskere som de fleste av oss her på debattsidene.Til Hanne Line (21) har eg når det f.eks gjelder mor til Alfred Jentoft Maurstad - Lovise Marie Karlsdtr f 10.10.1866 (Nordland Tjøtta 1867-1877 side 89 ). Er spent på om da å gå på folketell 1865 for å komme videre bakover er det rette *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Mathisen

I programmet kom Bjarne flere ganger inn på sine musikalske evner. Et svar er å søke til Velfjorden - på hans morside. En av hans oldeforeldre het Bernhard Pedersen. Hans mor, Nikoline Bårdsdtr., var datter av Bård på Asplia (1799-1869). Han er omtalt i Velfjord Historielags bok ' Tia var sånn' som smed og spillemann. En polsdans etter han kalles 'Slåtten hans Bård på Asplien'. Ellers er mange spillemenn i Velfjorden, så det kan godt være flere i slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei Hanne Line,Ja, blir spennende å følge med på. Ja, har heftet om Falch II av Arnt Åsvang. Der kan man jo følge Lovise Karlsdatters slekt (mor til Alfred) tilbake til Falch - slekten. (Går ut fra at alt der stemmer). Jeg er av slekten til Michel Adriansen Falkener i Bergen. Godt nyttår forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

På NRK radio Østlandssendingen i morgen 5 januar en gang mellom 11.00 og 13.00 vil det bli 20 minutter med slektgransker-prat som en liten oppfølger til ovennevnte TV-serie som i følge NRK hadde meget bra seertall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Kleiven

Til Chris Bingefors. Har tatt opp programmet på dvd og sender deg en kopi. Tror jeg har funnet rette adressen. Kommer til å ta opp resten av serien. Om det fortsatt har intresse kan disse sendes senere. med hilsen Øyvind Kleiven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

Vilka fantastiska människor det finns! Tack så väldigt mycket Öivind! Kan jag hjälpa dig med Sverigeforskning någon gång så säg till.Jag har NRK, men inte på hytten så jag missar de två första delarna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chris Bingefors

PS Min riktiga adress står under förnamnet Kerstin - mitt dopnamn. Men det finns inte många Bingefors i Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Jeg hadde gleden av å lytte til samtalen med Lars Ove Wangensten om slektsgransking på Østlandssendingen og vil gi ros for hans informative utredning om emnet. Det var også en utmerket markedsføring av tjenestene på digitalforumet. Du fortjener honnør Lars Ove!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mari Schumann Nicolaisen

Det var absolutt et interessant program, og jeg skal følge med på fortsettelsen. Samtidig jeg må si det slår meg hvor mange aner man må gå forbi i et slikt program; selv om det selvsagt er helt nødvendig å konsentrere seg om noen få. Uansett moro at slektsforskning er litt 'i vinden'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Myrheim

Jo, eg kan jo skjøne at NRK må ha noko brød og sirkus, men ein sit jo at med den kjensla av at norske bonde- og husmannsslekter ikkje er noko spennande. Greitt nok med Bjarnes forfar frå Flensburg, men det er jo temmeleg fjernt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn løkken

Må si meg litt enig med Frode i innlegg 40 her . Geistlige , embedsfolk og rike kjøpmenn som forfedre er vel og bra , og gjør det for noen sikkert ekstra spennende ( tildels meg selv også ) , men for min del må jeg si at husmannsvesenet , husmannslivet og husmannsfolket , deres kamp mot stort sett alle elementer i hverdagen er etter min mening vel så spennende .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Ikke glem at det vel var finnskogfolket som utløste de sterkeste følelsene i programmet, inklusive trekkspill......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Jeg regner med at husmenn og bønder kommer sterkere med seinere i serien.Nå var det kun Flandenburgerne som tilhørte rikfolket i første programmet. Ellers var det mest om vanskligstilte og arbeidere. Også overklassen er en viktig del av vår historie.Så jeg synes balansen mellom fattig og rik var bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det ble annonsert litt om kommende episoder, for meg så det ikke ut til at det vil fenge noe særlig her i huset. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Eg tykkjer ikkje kritikken i (40) og (41) er heilt rettferdig, sidan det vart fokusert mykje både på tømmerfløyting og Finnskogen, i tillegg til flensborgane. Mykje av dette var ting eg hadde lite greie på, og flensborgane hadde eg aldri høyrt om. Så eg tykte i alle fall at dette programmet var spennande. I utgangspunktet tykkjer også eg at det er mest interessant med vanlege folk, men eg håpar uansett at resten av programma også vert interessante.Det vart snakka om finn-slekt som forklaring på musikalitet. Men var folk på Finnskogen meir musikalske enn elles?Dersom denne serien skulle få ein oppfølgjar trur eg det ville vore spennande med eit innblikk i slekta til ein annan trønder og musikar, nemleg Åge Alexandersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til (32) Også min egen slekt er å finne i disse heftene til Åasvang, etter oversendese av mine arbeider til han før disse heftene ble trykket. I dag ville data om levende personer ikke bli gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

til (37) Jeg lyttet også på Radiosendingen, men jeg savnet en ting og det var henvisninge til alle de steder utenfor RA/SA som personer kan få hjelp til å starte opp med slektsgransking. Jeg nevner da historielat, slektsgrupper DIS, NSF etc.Det er ikke bara-bare for de fleste å møte på RA, SA å finne slekten. Vi vet også alle at mange slektsbøker er sparsomme og i viss grad også unøyaktige, så kuring er viktig for ikke å gjøre de sore tabben i starten og dermed låse seg i 'feilaktige' spor som leder helt feil av gårde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg synes NRK, Monster og Tore Vigerust har gjort det eneste rette og det er å få med seg kjendiser i disse programmene.NRK skal ha ros for at de med denne serien setter fokus på slektsgransking, og jeg synes det er genialt at dette blir kombinert med å bruke kjendiser. Verken seertallene eller interessen hadde blitt noe å skryte av hvis NRK hadde valgt undertegnede til å medvirke i første program i stedet for Bjarne Brøndbo.Otto (47)NRK spurte meg om jeg ville være med på 'Lang lunsj' i Østlandssendingen i går og få 20 minutter til å snakke om slektsgransking. Sendingen var direkte og jeg fikk ikke vite spørsmålene på forhånd. Jeg forsøkte å fokusere på nøyaktigheten og metodikken innen slektsgransking, og jeg benyttet anledningen til å markedsføre Digitalarkivet. Yngve Nedrebø ga meg rett før sending en statistikk på antall søk en vanlig mandag og sist mandag, og den viser jo med all tydelighet at programmet med Bjarne Brøndbo økte interessen noe helt enormt.Jeg nevnte vel ikke RA eller Statsarkivene, og DIS så jeg heller ingen grunn til å nevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Berntsen

Helt enig, Lars Ove. Her er det bare å glede seg over at programserien er produsert, med kjendiser, som gir en økt seerkrets, og ny interesse for slektsgransking i Norge !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Jeg setter stor pris på alle medier som lager blest rundt slektsforskningen. NRK ser ut til å ha truffet godt med sitt program, og Monster har jo tidligere, og vil på nytt, lage 'Alt for Norge' og forhåpentlig flere sesonger med 'Hvem tror du at du er'.Når vi i tillegg får radiotid, slik som har vært tilfelle etter lanseringen av folketellingen 1910, og nå med Lars Ove i Østlandssendingen...ja da vil nok dette borge for bredere og større interesse for slektsforskningen.Jeg har sjelden opplevd at slektsforskningen er et så sentralt emne under lunsjen på jobben, som det er nå etter at NRK har sendt bare en episode av serien sin. Jeg ser virkelig fram mot de neste episodene.Og til de som tror at kjendisene bare har rike og mektige forfedre, mener jeg at vi allerede har sett det motsatte i Brønbos slekt. Det kommer flere slike eksempler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.