Gå til innhold
Arkivverket

Det norske folk i 1814. Dugnad?


Yngve Nedrebø
 Del

Recommended Posts

Her er informasjon om prosjektet Historisk befolkningsregister http://slekt.nr.no/wiki/Hovedside

 

Arkivverket sin rolle i dette er i hovedsak å bidra med kildetro registreringer av relevant arkivmateriale.

Endret av Anette S. Clausen DA/SAB Moderator
Oppdatert lenkeadressen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ideen er veldig god og kan godt tenke meg en innsats. Men jeg kvier meg litt når det gjelder dette Augustusopplegget som jeg ikke har peiling på. (...)

 

Augustus2 har vist seg veldig enkelt å ta i bruk. Vi har god erfaring i å flytte registranter fra Excel til Augustus2. Det som er fordelen med Augustus2 framfor Excel er at du får ferdig modell for registrering og programmet passer på deg og gir varsler om du forsøker deg på noe som ikke er lov. I programmet finner du også løsninger for automatisk kopiering av årstall og sidenr og akkumulerende løpenr f.eks.

 

Augustus2 produserer filer som enkelt lar seg putte inn i vårt system. Så for de som ønsker å registrere både som bidrag til 1814-dugnaden og for å få rom i Digitalpensjonatet, anbefaler vi Augustus2 på det sterkeste. Men som Yngve har påpekt, vi har mulighet til ta imot data registrert i andre format også, Excel er derfor ingen hindring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Augustus2 har vist seg veldig enkelt å ta i bruk.

 

Det funker dårlig på Linux. Jeg får bare feilmeldinger når jeg forsøker å kjøre det under Wine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kombinasjonen Augustus og Linux har jeg ikke erfaring med. Du kan sende spørsmål til utvikleren Jan Kjetil Andersen augustus@disnorge.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å importere filere fra DB87 til Augustus men har ikke greid å få det til. Nå fikk jeg i alle fall svar på spørsmålet mitt om Augustus har like gode søkemuligheter som BD87. Det har det ikke, det er nok kun et registreringsprogram og da er det uaktuellt å bruke for meg.

Hans Myhre, Nes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som evt. vegrer fordi dere tror registrering i Augustus er veldig vanskelig eller krevende!

Som "amatør" har jeg registrert kirkebøkene for Tolga/Tolgen i perioden 1768 - 1814 i Augustus (1 og 2). Jeg hadde ingen forkunnskaper, men skrev ut, leste og prøvde å følge manualen/"oppskriften". Problemet mitt var at jeg manglet korrekturleser, så databasene ble lagt ut uten den kvalitetssikringa. (Bruk endelig "korrekturblyantene" der dere finner feil!)

 

Til Hans!

Mulig dette er et dumt spørsmål, men kan du forklare hva DB87 har av søkemuligheter som ikke Augustusdatabaser har?

 

Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans,

 

Augustus takler ikke alt som kan registreres i BD87s standardskjema (eller i Kyrre), men det er sjeldent brukte felt.

 

En fallgruve ved overføring er dokumentert i FAQ/OSS for Augustus på DIS sine sider.

 

Dessuten kan det kreves mye etterarbeid i Augustus fordi data registreres i forskjellige felt i de to programmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Marie, hvis jeg f. eks. vil vite hvor mange barn et par har tar jeg opp reg.siden døpte og skriver Pe Er (for Peder Erichsen) og K Am (for Kiersti Amundsdatter) og får 8 poster til svar, godtar det og klikker en gang for hvert av de 8 barna. Såvidt jeg har forstått kan du ikke gjøre det i Augustus hvis jeg ikke misforsto han som svarte.Jeg har forøvrig registrert noe i Tolga også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan søke i augustus også. Det er bare å trykke på søk knappen. Du kan der søke på flere ting samtidig. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Anettes henvisning "Her er informasjon om prosjektet Historisk befolkningsregister https://slekt.uit.no/wiki/Om_HBR-wiki " var et svar på mine innvendinger, fant jeg ingenting på denne siden som svarte på mine innvendinger og min skepsis hva det kvalitative angår.

 

"Arkivverket sin rolle i dette er i hovedsak å bidra med kildetro registreringer av relevant arkivmateriale" var siste del av svaret jeg fikk, at arkivverket toer sine hender hva kvalitet angår utover at den "dumme" registreringen er korrekt utført, blir unektelig første innskytelse.

 

Og da ble dette et skikkelig "god dag mann, økseskaft" tilbake. Men for all del, jeg kan ha oversett eller misforstått noe, men skulle da gjerne få det inn med teskjeer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente med min henvisning til HBR-info-siden var at det er der du finner info om prosjektet og ambisjonsnivået for det demografiske forskningsmaterialet. Arkivverkets rolle er som bidragsyter (forhåpentligvis i samarbeid med dere) og spørsmål om de metodiske valg for gjennomføringen av koblingen av personene syns jeg bør stilles til de som er ansvarlige for prosjektet. Jeg ser i den gamle debatten at du hadde en lignende diskusjon på gang der nr 81172 http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/166508-81172-dataprogrammet-busetnadssoge-bss-og-historisk-befolkningsregister-hbr/page__p__1422921__hl__befolkningsregister__fromsearch__1#entry1422921 Jeg vil tro det er de samme personene du må henvende deg til.

 

Eller så er det mulig jeg misforstår deg, isåfall beklager jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente med min henvisning til HBR-info-siden var at det er der du finner info om prosjektet og ambisjonsnivået for det demografiske forskningsmaterialet. Arkivverkets rolle er som bidragsyter (forhåpentligvis i samarbeid med dere) og spørsmål om de metodiske valg for gjennomføringen av koblingen av personene syns jeg bør stilles til de som er ansvarlige for prosjektet. Jeg ser i den gamle debatten at du hadde en lignende diskusjon på gang der nr 81172 http://forum.arkivve..._1#entry1422921 Jeg vil tro det er de samme personene du må henvende deg til.

 

Eller så er det mulig jeg misforstår deg, isåfall beklager jeg.

 

 

Første del av spørsmålene i mitt siste innlegg har jeg tatt opp tidligere, og som du ser unngår man å svare konkret. Men tittelen forskningsprosjekt er jo fin, man har fått bevilget penger (og det er jo ikke hver dag) og la ikke noen små, vemmelige kjennsgjerninger stå i veien (dette gjelder altså ikke deg og Arkivverket, men tidligere respons for "forskningsprosjektet")

 

Når nå arkivverket rekrutterer folk til "forskningsprosjektet", har jeg ikke innvendinger imot dette, folk her må få bidra med hva de vil. Mitt lile tankekors var at dere toet hendene mht. den kvalitative side, forsåvidt bekrefter du dette i ditt svar. Selv "gir" jeg ikke bort et betydelig antall årsverk til dette som presenteres på et makronivå som hadde vært en politiker verdig når spøsrmålene blir på det mest konkrete. Men for all del, alle som ønsker å bidra basert på den gitte presentasjonen må selvsagt gjerne gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første del av spørsmålene i mitt siste innlegg har jeg tatt opp tidligere, og som du ser unngår man å svare konkret. Men tittelen forskningsprosjekt er jo fin, man har fått bevilget penger (og det er jo ikke hver dag) og la ikke noen små, vemmelige kjennsgjerninger stå i veien (dette gjelder altså ikke deg og Arkivverket, men tidligere respons for "forskningsprosjektet")

 

Når nå arkivverket rekrutterer folk til "forskningsprosjektet", har jeg ikke innvendinger imot dette, folk her må få bidra med hva de vil. Mitt lille tankekors var at dere toet hendene mht. den kvalitative side, forsåvidt bekrefter du dette i ditt svar. Selv "gir" jeg ikke bort et betydelig antall årsverk til dette som presenteres på et makronivå som hadde vært en politiker verdig når spøsrmålene blir på det mest konkrete. Men for all del, alle som ønsker å bidra basert på den gitte presentasjonen må selvsagt gjerne gjøre det og vil også gjøre det i likegyldighet over hva jeg måtte mene og gjøre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Legg merke til:

- nyhet på Arkivverket sine sider om dugnaden

- en egen side for prosjektet hos Statsarkivet i Bergen

- pdf-fil med registreringsoversikt

 

http://www.arkivverket.no/Aktuelt

 

Det eneste jeg finner skrevet er "Vi inviterer interesserte i å bli på en dugnad der vi tar sikte på å få registrert alle vigde, døpte og gravlagde i de norske kirkebøkene i perioden fra folketellingen 1801 til og med 1814. En registrering av alle vielser, dåpshandlinger og begravelser i de norske kirkebøkene i denne perioden vil gi oss anledning til å følge dramatikken på personnivå." Og til det siste svarer jeg altså at det er umulig av den enkle grunner at denne registreringen ikke kan se om Maren Olsdatter og Maren Olsdatter er en og samme person, og Maren Olsdatter finnes det nesten 100 av. Jeg finner altså ikke noe sted svar, men akkurat det spiller ikke noen rolle for meg, problemet går nok opp for de fleste underveis.

 

Og til slutt, jeg la merke til at Aker er ekskludert fra registreringen iflg. registeringsoversikten, jeg fant ikke Aker hverken under Akershus eller Oslo (har jeg eller prosjektet oversett noe?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)Jeg finner altså ikke noe sted svar, men akkurat det spiller ikke noen rolle for meg, problemet går nok opp for de fleste underveis.

 

Og til slutt, jeg la merke til at Aker er ekskludert fra registreringen iflg. registeringsoversikten, jeg fant ikke Aker hverken under Akershus eller Oslo (har jeg eller prosjektet oversett noe?)

 

Nå var ikke det jeg la ut ment som et svar til deg, men generell info til alle. Selv om du syns dette er et dødfødt prosjekt, så syns Arkivverket at det vil være nyttig for etaten og brukerne å få registrert personene fra kirkebøkene for 1801-1814. De fleste av disse registreringene vil også finne sin vei til Digitalarkivet/Digitalpensjonatet.

 

Jeg skal gi beskjed videre om at Aker er glemt. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var ikke det jeg la ut ment som et svar til deg, men generell info til alle. Selv om du syns dette er et dødfødt prosjekt, så syns Arkivverket at det vil være nyttig for etaten og brukerne å få registrert personene fra kirkebøkene for 1801-1814. De fleste av disse registreringene vil også finne sin vei til Digitalarkivet/Digitalpensjonatet.

 

Jeg skal gi beskjed videre om at Aker er glemt. Takk for tipset!

 

For å forsøkvis avslutte, jeg synes at registeringen av vielse, dåp og begravede 1801-1814 er et flott tiltak isolert sett som vil være til glede for svært mange. Så før jeg oppfattes FOR negativ, i den grad jeg oppfatter prosjektet som "dødfødt", gjelder dette kun andre setning i Yngves ""Vi ser for oss at vi bør begynne med vigsler, så vil vi ta de døpte, til sist de døde. Deretter vil vi invitere til dugnad for å koble disse sammen til familieskjema, der også familiene fra 1801-tellingen skal inngå. På den måten håper vi å kunne bygge opp første del av Norsk Befolkningsregister."

 

Når man kommer lenger ut på 1800-tallet med flere kilder (som konfirmasjon og ikke minst flytting) og utvidet informasjon tilknyttet vielse/dåp/begravelse i tillegg til historikk tilbake til 1801, vil et norsk befolkningsregister en gang på 1800-tallet (1850???) nærme seg et absolutt akseptabelt kvalitetsnivå hva sammenkobling til familieskjemaer angår. Hva jeg mener om perioden 1801-14 kan jeg vanskelig se kan imøtegås, men tiden vil vise. Resten, bare flott og oppriktig lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært SÅ kult å være med på denne dugnaden! Men dessverre er jeg elendig på håndskrift fra denne tidsperioden, og ville nok ikke blitt ferdig med «min» protokoll før i 2040 eller noe… ;)

 

Kan jeg likevel bidra med noe som ikke innebærer å tolke kråketær, er det bare å si fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært SÅ kult å være med på denne dugnaden! Men dessverre er jeg elendig på håndskrift fra denne tidsperioden, og ville nok ikke blitt ferdig med «min» protokoll før i 2040 eller noe... ;)

 

Kan jeg likevel bidra med noe som ikke innebærer å tolke kråketær, er det bare å si fra :)

 

Du kan for eksempel ta for deg noen av mine fritekstavskrifter og banke dem inn i Augustus. Jeg hater denne formen for registrering, men jeg har ikke noe imot at andre bruker mine avskrifter som grunnlag. Jeg kan til og med påta meg å lese korrektur etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan for eksempel ta for deg noen av mine fritekstavskrifter og banke dem inn i Augustus. Jeg hater denne formen for registrering, men jeg har ikke noe imot at andre bruker mine avskrifter som grunnlag. Jeg kan til og med påta meg å lese korrektur etterpå.

Ok. La meg bare sette meg litt inn i Augustus først (har bare gløttet litt halvinteressert på det tidligere), så kommer jeg tilbake til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan for eksempel ta for deg noen av mine fritekstavskrifter og banke dem inn i Augustus. Jeg hater denne formen for registrering, men jeg har ikke noe imot at andre bruker mine avskrifter som grunnlag. Jeg kan til og med påta meg å lese korrektur etterpå.

Huh. Er Augustus et Windows-program? :unsure:

Jeg har Mac…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.