Gå til innhold
Arkivverket

Det norske folk i 1814. Dugnad?


Yngve Nedrebø
 Del

Recommended Posts

Huh. Er Augustus et Windows-program? :unsure:

Jeg har Mac…

 

Og jeg har Linux. Både Mac og Linux er i teorien i stand til å kjøre Windows-program, men jeg har ikke fått til å kjøre Augustus under Wine.

 

Det er sikkert ikke «rocket science» å klaske sammen noen registreringsrutiner, men gitt min labre interesse for denne typen registrering i utgangspunktet har jeg ikke følt noen motivajon for å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Huh. Er Augustus et Windows-program? :unsure:

Jeg har Mac…

 

Hvis du kjører virtuell Windows desktop på Mac'en skal dette fungere fint ifølge Augustus-utvikleren. Han viser til to konkurrerende produkter som skal gjøre susen: http://store.apple.com/no/product/TX501LL/A og http://store.apple.com/no/product/H2481Z/A

 

Vi har ikke Mac i Digitalarkivet og kan dessverre ikke teste eller være særlig til hjelp i denne saken.

 

Nå må det legges til at selv om det er sterkt ønskelig at en bruker Augustus2 til registrering i denne dugnaden, så vil ikke andre format bli nektet, så lenge de følger minimumskravene for registrering.

 

Her vil det være lurt å kontakte registreringskoordinator Lillin Koehler: liko@arkivverket.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er informasjon om prosjektet Historisk befolkningsregister https://slekt.uit.no/wiki/Om_HBR-wiki

 

Arkivverket sin rolle i dette er i hovedsak å bidra med kildetro registreringer av relevant arkivmateriale.

 

Den HBR-sida det er vist til her er ikkje oppdatert. Den siste (wiki) ligg her: http://slekt.nr.no/wiki/Hovedside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært bedre om Digitalarkivet lagde et OS-nøytralt webgrensesnitt hvor vi kunne registrere direkte, slik som Familysearch gjør det? Det hadde vært langt mer oversiktlig og enklere å administrere enn et hav av enkeltprosjekter, og hadde sikkert vært tjent inn i løpet av kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kjører virtuell Windows desktop på Mac'en skal dette fungere fint ifølge Augustus-utvikleren.

Ja, jeg har tilgang på virtualisert Windows, men jeg bruker den bare i nødsfall. Men jeg skal skjekke ut programmet.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært bedre om Digitalarkivet lagde et OS-nøytralt webgrensesnitt hvor vi kunne registrere direkte, slik som Familysearch gjør det? Det hadde vært langt mer oversiktlig og enklere å administrere enn et hav av enkeltprosjekter, og hadde sikkert vært tjent inn i løpet av kort tid.

Det hadde så klart vært mest ideelt. All den tid det tross alt bare er databaseregistrering av tekst, så burde det egentlig ikke være vanskelig. Men alt tar likevel tid, og jeg har forståelse for at man prioriterer anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært bedre om Digitalarkivet lagde et OS-nøytralt webgrensesnitt hvor vi kunne registrere direkte, slik som Familysearch gjør det? Det hadde vært langt mer oversiktlig og enklere å administrere enn et hav av enkeltprosjekter, og hadde sikkert vært tjent inn i løpet av kort tid.

 

Det skulle vi gjerne hatt!

 

Men som vi har erfart med navneindekseringsprogrammet, det er ikke gitt at alle vil ta det i bruk.

 

Nå må det også legges til at akkurat dette prosjektet er Riksarkivarens prosjekt koordinert fra Statsarkivet i Bergen. Det er ikke en selvfølge at alt som registreres i dugnaden havner i Digitalarkivet. Det er kun for de som ønsker det og har registrert en komplett kirkebok og ikke bare de aktuelle dugnadsårene 1801-1814.

 

Når det er sagt, så ønsker Digitalarkivet å se på mulighetene for en nettbasert registreringstjeneste, men det ligger et stykke fram i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Nå når høstmørket setter inn er det kanskje noen som vil ha et kveldssyssel? Da kan vi anbefale 1814-dugnaden! Vær med å registrer det norske folk i 1814 gjennom å taste dåps-, vigsel- og dødslister fra kirkebøkene i perioden 1801-1814. Dette vil være et av bidragene til det store prosjektet Historisk befolkningsregister. Les mer om både 1814-prosjektet og HBR: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Bergen/1814-prosjektet

 

Registreringsoversikten ligger som en pdf og blir jevnlig oppdatert med nye reservasjoner av lister og ferdigregistrerte lister.

 

Selv om en god del arbeid er gjort, gjenstår det fremdeles mye. Det er mangler i alle fylker, men legg spesielt merke til Østfold, Akershus, Telemark og Aust-Agder hvor det er gjort lite.

 

Endring fra tidligere: Alle som leverer registreringer til 1814-prosjektet får også dataene sine ut i Digitalarkivet/Digitalpensjonatet.

Ta kontakt med koordinatoren for 1814-dugnaden Lillian Koehler ved spørsmål eller bidrag: 1814-prosjektet@arkivverket.no

Endret av Anette Skogseth Clausen - moderator
Fjernet lenke til pdf-fil og oppdatert "tomme" områder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg vet ikke om dette spørsmålet har vært belyst tidliger, og det er sannsynlihvis bare flisespikkeri fra min side, men er det en mulig konflikt i disse tekstsitatene:

 

Fra http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/DNF1814/Transkribering

Det er på sin plass å nevne i denne sammenheng at den enkelte registrator og registreringsgrupper beholder eiendomsretten til datamaterialet i 10 år etter ferdigstillelsen. Arkivverket får i første omgang kun bruksretten til dataene, som gir oss enerett til å tilgjengeliggjøre dem på et nasjonalt nettsted, som Digitalarkivet, og den nye wikien. Selv etter at eiendomsretten overdras til Arkivverket, vil registratorer/registreringsgruppene kunne distribuere datamaterialet fritt til tredjepart og utnytte materialet kommersielt hvis ønskelig.

 

Fra http://www.disnorge.no/cms/last-ned-augustus.html

Augustus 2 kan fritt lastes ned, distribueres og brukes av alle, men skal ikke utnyttes i kommersiell eller lovstridig sammenheng.

 

Hvis registreringsarbeidet gjøres i Augustus som anbefalt, må det altså overføres til et annet dataformat for at arkivverkets retningslinjer for en potensiell kommersiell anvendelse kan gjøres gjeldende? Jeg vet ikke hvor relevant problemstillingen er, men jeg ser for meg at det kan være aktuelt i forbindelse med f.eks. bokutgivelser eller betalte artikler.

 

Så vidt jeg har forstått av tidligere innlegg, er det greitt å overføre registre fra f.eks. Exel til Augustus, hvordan er mulighetene for oveføring fra Augustus til andre formater?

 

Jeg har sett kommentarer fra Linux-brukere om bruk av Augustus, disse kommentarene er snart et år gamle, er det noen av dere som har høstet ytterligere erfaringer så langt?

 

Mvh Olaf

(potensiell registrator?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, jeg er klar over det, men hvis det går an å lage en utskrift hvor det framgår at dataene er fra Augustus, så bryter man lisensbetingelsene. Jeg uttrykte meg nok litt klønete, men jeg har ikke peiling på hvordan Augustus lagrer data, derfor mitt spørsmål om mulighetene for overføring/kopiering til andre formater.

 

Mvh, Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Jeg har deltatt i registreringen med noen kirkebøker: Ministerialbok 7 (1795-1816) for Kongsberg var ferdig registrert i slutten av august, og melding om dette ble sendt samme måned. (Filene er dessuten forlengst oversendt DA til utlegging i Digitalpensjonatet) Dessverre ser jeg at oppdateringen av status på 1814-registreringen ikke helt henger med her? Fremdeles står denne boka som reservert...

Det samme gjelder registreringen av viede i Oslo Domkirke, ministerialbok nr. 5 og 6 (1787-1806 og 1807-1817). Disse ble ferdig i begynnelsen av september, og melding om dette er også sendt. Bøkene står fremdeles som reservert. Jeg mister litt av "piffen" pga manglende oppfølging her. Kan det sies noe om når status blir ajour?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digitalarkivet har forsåvidt ikke noe med selve 1814-prosjektet, annet enn at vi tar imot data til publisering i Digitalpensjonatet, slik vi ellers gjør med alle datafiler. Når noe er ferdigregistrert i den dugnaden bør det derfor sendes e-post til 1814-prosjektet@arkivverket.no Dette styres av andre enn oss, men vi får dataene videresendt til utlegging i Digitalpensjonatet.

 

I tilfellet med leveransene dine i september, så har vi mottatt dem, men vi ga ikke beskjed til 1814-prosjektet. Dette beklager vi! For å være sikret at status blir oppdatert er det som sagt tryggest å gi beskjed selv til 1814-prosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder registreringen av viede i Oslo Domkirke, ministerialbok nr. 5 og 6 (1787-1806 og 1807-1817). Disse ble ferdig i begynnelsen av september, og melding om dette er også sendt.

 

Jeg var litt for rask i sted. Domkirkedata har vi ikke mottatt. Du skal motta bekreftelse i forbindelse med journalføringen hos oss for hver e-post du sender med data som skal publiseres på nett. Så disse dataene må du sende på nytt igjen er jeg redd. Det er fint om du sender dem til 1814-prosjektet@arkivverket.no så får vi dem videresendt derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Domkirkedata har vi ikke mottatt.

Takk for svar, Anette! Jeg beklager hvis jeg har vært upresis her: Data fra Oslo domkirke er ennå ikke sendt til DA! Jeg vil først lese litt "egenkorrektur" på dette materialet, og så skrive dokumentasjon før jeg oversender det. Det jeg mente, var at ferdigstillelsen av Kongsberg og Oslo Domkirke ikke fremkommer på status over 1814-prosjektet, til tross for at melding er gitt. Når det gjelder de oversendte filene fra Kongsberg, har jeg mottatt bekreftelse fra DA på alle filene, unntatt den siste (de dødfødte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har deltatt i registreringen med noen kirkebøker: Ministerialbok 7 (1795-1816) for Kongsberg var ferdig registrert i slutten av august, og melding om dette ble sendt samme måned. (Filene er dessuten forlengst oversendt DA til utlegging i Digitalpensjonatet) Dessverre ser jeg at oppdateringen av status på 1814-registreringen ikke helt henger med her? Fremdeles står denne boka som reservert...

Det samme gjelder registreringen av viede i Oslo Domkirke, ministerialbok nr. 5 og 6 (1787-1806 og 1807-1817). Disse ble ferdig i begynnelsen av september, og melding om dette er også sendt. Bøkene står fremdeles som reservert. Jeg mister litt av "piffen" pga manglende oppfølging her. Kan det sies noe om når status blir ajour?

 

 

Hei Else

Det er synd du mister ”piffen”. Håper jeg kan hjelpe deg med å gjenopprette noe av den.

Ministerialbøkene for Kongsberg som du har registrert og oversendt, er behørig journalført i Arkivverket og registrert i 1814-prosjektets oversikt. De er også registrert i statuslisten http://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Bergen/1814-prosjektet. Selve ordet ”reservert” er fjernet fra oversikten. Det ville jeg tro ble forstått som at databasen er ferdig registrert og oversendt. Blanke felt betyr ledige kirkebøker. Noen felt har fått tekst hvor det står hvilken kirkebok som og hvilken periode registreres.

 

At du har registrert ferdig og sendt inn databaser for Oslo Domkirkes menighet har ikke nådd meg. Det kan ha skjedd en glipp. Jeg beklager at du har opplevd dette som demotiverende.

 

Databaser og påmelding til dugnaden skal skje gjennom 1814-prosjektet@arkivverket.no som det er opplyst om om du går inn på ovennevnte lenke. Da vil alt komme direkte til meg. Det er mitt ansvar å oppdatere listene og å holde disse à jour. Jeg kan selvfølgelig også kontaktes pr telefon eller via min vanlige e-post i Arkivverket. Det er større sjanse for at noe glipper dersom du kontakter andre enn 1814-prosjektet. Om du foretrekker å sende databasene direkte til Digitalarkivet som er ansvarlig for publisering, bør du i alle fall sette 1814-prosjektet som kopimottaker, så sikrer vi kontakt.

 

Listen oppdateres jevnlig, minst en gang i uken.

Ved sykdom, ferie og tjenestereiser kan det skje at oppdatering blir forsinket. Det regner jeg med at det er forståelse for.

 

Ta gjerne kontakt og kom gjerne med forslag til forbedring av ”manglende oppfølging” – det hender jo at man ikke ser skogen for bare trær.

 

Med vennlig hilsen

Lillian Koehler

Statsarkivet i Bergen/1814-prosjektet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Lillian! Det har nok vært "krøll på linjen" mht hvem som har fått opplysning om hva her, ja. Da oppdaterer jeg listene fra Oslo domkirke og sender dem til de mottakerne du har nevnt :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Hei

Jeg har nå overtatt ansvaret med å føre oversikt med 1814-prosjektet.

 

Dersom dere har spørsmål eller ønsker å melde dere til dugnad, ta kontakt med meg pr mail renwag@arkivverket.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Skannet materiale i Digitalarkivet er utilgjengelig.

 

Digitalarkivets server for skannet materiale har takket for seg. En ny server må på plass og det vil dessverre gå flere dager før tjenestene for skannet materiale er oppe igjen.

 

Dvs. at arbeidet med å få registrert kirkebøker for 1814 prosjektet stopper opp. Vi håper at dette ikke tar for lang tid, og at man snart kan taste videre :-)

 

Følge med på Arkivverket.no for oppdatert informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei

 

Det går fremover med antall kirkebøker som er registrert og hva som gjenstår

 

Pr i dag 13. oktober 2014 gjenstår 2 vielseslister, 33 dåpslister og 29 dødslister.

 

Vielseslister:

Oslo 2

 

Dåpslister:

Østfold 6

Akershus 5

Oslo 3

Hedmark 4

Oppland 1

Vestfold 7

Telemark 4

Aust-Agder 2

Sogn og Fjordane 1

 

Dødslister:

Østfold 4

Akershus 4

Oslo 4

Hedmark 4

Buskerud 1

Vestfold 5

Telemark 5

Aust-Agder 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gaml oversiktslistene over hva som er reservert/transkribert i prosjektet, samt forenkklet oversikt er begge erstattet av en ny forenklet liste som også viser om dataene er publisert i Digitalarkivet eller ei.

 

Lenken til listen ligger i høyremargen her: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/DNF1814/Transkribering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Ny status for DNF 1814 pr 4. november 2014

 

Vielseslister:

Oslo 1

 

Dåpslister:

Østfold 5

Akershus 5

Oslo 1

Hedmark 3

Oppland 1

Vestfold 4

Telemark 2

Sogn og Fjordane 1

 

Dødslister:

Østfold 3

Akershus 4

Oslo 1

Hedmark 3

Vestfold 4

Telemark 2

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå som året 2015 har startet, ønsker vi å takke alle som har bidratt med kirkebokregistrering i forbindelse med prosjektet DNF1814 (http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/DNF1814)


Vi er nesten i havn, men litt gjenstår: 20 dåpslister, 1 vielsesliste og 15 dødsfallslister. Startet på året 2015 vil bli preget av å få registrert de gjenstående listene og korrekturlesning.


Godt Nytt år!


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.