Gå til innhold
Arkivverket

Biskop Ole Boesen


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Hos Lars Ove Wangensteen : Katalog over portretter mm. finner jeg bl.a. biskop Ole Boesen.

 

Jeg sjekker mot mine tidligere registreringer og ser noen avvik.

 

Jeg har notert at Ole Boesen var født i 1556 i Århus og at han døde i 1646 i Oslo. I ovennevnte bok beregnes hans fødselsår til 1583. Hva er riktig ?

 

Hans hustru Bodil/Boel Andersdatter har jeg tidl. notert med etternavn Wincke, men jeg har henne også nevnt som Boel Andersdatter Plate iflg. en gammel slektstavle (Peder Knudsen og Gunnild Mogensdatter). Hva er riktig ?

 

Hennes 1. ektemann Willum Johansen Dop har jeg også notert med etternavnet Brüghmann i tillegg. Er det riktig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dansk Biografisk lexikon:

Bosen, Oluf, 1583-1646, Biskop, var født i Sjælland og blev 1611 Rektor i Oslo efter Mag. Poul Thrane, tog 1615 Magistergraden i Kjøbenhavn og succederede

1618 Mag. Abraham de Gardes som Lector theol. ved Oslo (senere Christiania) Skole. Da Christian IV 1636 oprettede et Gymnasium i Christiania, blev han den første theologiske Professor ved samme, efterfulgte 1639 sin Svoger Mag. Niels Simonsen Glostrup, hvem han siden 1638 havde bistaaet under hans Sygdom,

som Biskop i Oslo og Hammer Stifter og døde i Oslo 1646 (før April). Med sin første Hustru, Magdalene, en Datter af Hr. Thomas Lagesen, Sognepræst i Oslo

(senere i Christiania), skal han have haft 12 Børn, hvoraf kun en Datter blev voxen; med den anden, Bodil (d. 1652), der var en Datter af Skriveren paa Bremerholm Anders Hansen (Wincke) og Enke efter Villum Dop, Organist og Kannik i Roskilde, samt efter Mag. Gaarmand, Konrektor i Christiania (feil, det var datteren Maren Willumsdatter Dop som var gift med en Garmann, denne conrector i Christiania er aldeles ukjent), havde han en Søn, der opkaldtes efter Moderens første Mand og beholdt dennes Familienavn. O. B.s Portræt hænger i vor Frelsers Kirke i Christiania med Paaskrift om at forestille Mag. Jens Nielsen, men det paamalede Aarstal viser bestemt, at det er O. B.

 

Pontoppidan, Annales eccles. Dan. IV, 208. Giessing, Jubel-Lærere II, 2, 317. Budstikken III (1821-22),389 f.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det, Anita.

 

Da må jeg kunne gå ut fra at Ole Boesen ble født i 1583.

 

Den datteren som levde opp etter Ole Boesens første hustru var vel Elisabeth f. ca 1628 i Oslo og gift med prost og sogneprest Jesse Madsen i Haderslev, Danmark. En datter Magdalene Jessesdatter 1642-1707 gift med rådmann i Skien Anders Cornish - stor etterslekt.

 

Sønnen til Ole og Boel/Bodil, Willum Olsson Dop 1633-1693 (kalt opp etter hennes første mann) ble sogneprest i Løten gift med Michol Michelsdatter Brasen 1650-1673. Datteren deres Ingeborg Willumsdatter Dop ca 1665-1725 ble gift ca 1685 med Hans Michel Bergh 1662-1697 i Skien (stor etterslekt) og senere med Jacob Rasmussen Falck ca 1670-1730.

 

Jeg har selv funnet årsaken til navnet Plate som skriveren på Bremerholm Anders Hansen Wincke egentlig het før han visstnok tok navnet til sin hustru (Boen Knudsdatter Wincke). Hans far skal ha vært Hans von Platen (adel fra Rügen i Tyskland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om navnene Plate og Wincke var brukt i samtiden, og om Anders Hansen Plate tok navnet Wincke. Det var vel helst etterslekten som tok navnet Wincke?

 

Var Willum Olsen Dop gift 2 ganger? Jeg har funnet en Hr. Willum Dop som blir gift 5/12-1679 i Aker (oppslag mangler) med Anna Jessen.

 

Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å vikle meg inn i en svært komplisert anerekke vil jeg i første omgang bare nevne at Anne Pedersdatter Jessen ganske riktig var gift med Willum Olsen Dop f. 1633. Hennes foreldre var Peder Jessen d. 1679 og Antonette Pedersdatter Wibe, datter av Peder Michelsen Wibe som var sønn av Michel Christensen Wibe og Mette Lauritsdatter Krabbe. Går man til generasjonen bakenfor finner vi Christen Michelsen Wibe c1540-1572 som var gift med Margrethe Christensdatter Leegaard. Krabbe og Leegaard har vært drøftet inngående både her i forumet og i DIS Danmark.

 

Familien Wibe var meget kjent i København, bl.a. borgermester mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.