Gå til innhold
Arkivverket

Randine Johannesdtr i Gausdal.


Anders Bakken
 Del

Recommended Posts

Randine Johannesdtr gifter seg i Gausdal i 1844 med Morten Christiansen. Par nr 27 her. Morten er født i 1819.

 

Senere samme år blir datteren Christine født. Nr 108.

Datteren Mathea kommer så i 1847. Nr 108.

 

I 1865 er Christine trolig denne jeg finner her. mens Mathea nok er her.

Jeg tror dette må være Randine i 1865, og at nr 73 her er Mortens dødsfall, selv om alderen ikke samsvarer helt.

 

Men jeg greier ikke å finne ut av fødselen til Randine, er det noen som kan hjelpe meg å finne ut av den?

 

Mvh Anders, som håper at alle lenkene her sitter som de skal! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp igjen denne, og håper noen har innspill ang Randine Johannesdatters opphav. Utifra folketellingen jeg linket til i mitt første innlegg kan hun være født i Fåberg, men jeg finner ingen som passer inn i bildet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være din Randine i FT 1875.http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f70522&gardpostnr=824&personpostnr=5680#nedre

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for innspill fra dere begge.

 

Mette: Den du har funnet i 1875 kan nok godt være riktig Randine , det er nok den samme som jeg fant i 1865 tellingen ihvertfall, som forhåpentligvis er den Randine jeg leter etter opphavet til. Når jeg nå så på Randine i 1865 igjen kom jeg til å tenke på at hun jo står der med en datter Mari, nr 58. som jeg ikke hadde tenkt over tidligere, men fant dåpen, hun er uekte å Randine står som enke, det kan jo godt stemme siden ektemannen Morten trolig er den jeg fant død i 1857.

 

Siw Merethe: Det er nok definitivt ikke min Randine du har funnet dåpen til der, desverre. Husk, vielsen jeg linket til i mitt første innlegg, min Randine giftet seg i 1844.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, etter å ha pløyd en del sider med innflyttede til Gausdal kom jeg over en liten familie som flyttet til Gausdal fra Fåberg i 1827, Johan Nilsen og Mari Amundsdtr, med datteren Randine, født i 1816, igjen stemmer ikke alderen helt med hva som er oppgitt ved ekteskapsinngåelse/folketellinger.. Men, kan dette være riktig spor allikevel tro. Andre familien her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å blingse litt innimellom, jeg gjør det selv til stadighet.

 

Har ikke greid å finne noen passende kandidat så langt selv heller, men siden den du fant på Biri flytter til Christiania så kan jo den også greit elimineres. Greit å finne noen man kan eliminere også, i jakten på riktig person. Takk for innspill så langt.

 

Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel den Randine som flytter til Kristiania, da kan jo den Randine som Siw fant i innl.7 enda være aktuell.

Mvh.Mette

 

Løpenr: 36

Kirke: Biri kirke

Barnet født: 08.09.1820

Barnet døpt: 17.09.1820

Barnets fornavn: Randine

Barnets etternavn: Johanesdatter

Farens fornavn: Johanes

Farens etternavn: Nielsen

Farens stand, stilling: Inderst paa Echern, Nordre

Morens fornavn: Ingeborg

Morens etternavn: Olsdatter

Morens stand, stilling: Inderstkone

Foreldrenes bosted: Echern, Nordre

Faddere: Amund Echern, Peder og Sønnøv Echern, Magnhild Echern og Anders Echern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for videre innspill fra dere begge!

 

Men, jeg lurer på om jeg ikke kom frem til noe her nå. Jeg begynte nemlig å lete etter en evt konfirmasjon til den Randine jeg linket til tidligere i mitt innlegg nr 6 her, som hadde flyttet til Gausdal fra Fåberg. Jeg fant ingen Randine, men derimot en Ragnhild Johansdtr. nr 39. fra Fåberg, med foreldre Johan Nielsen og Mari Amundsdatter. Dette må rimeligvis være den samme tror jeg. Legg så merke til siste kolonne for vaksinasjon, datoen der er vel 5.12.1821? Se så på vielsen til Randine som jeg har linket til i mitt første innlegg, der har de nemlig også fått med en kolonne for vaksinasjon, og datoen er den samme.

 

Det begynner etterhvert å bli mange forskjellige fødselsår og aldersangivelser på Randine/Ragnhild, fra både flytting, konfirmasjon, videre til vielse og folketellinger. Men, om jeg tar utgangspunkt i datoen som står ved konfirmasjonen hennes, 29.9.1817, så finner jeg en Ragnhild her, nr tre fra bunnen på siden, som nok er riktig.. Men her begynner det å bli trøblete for meg og tyde alt, men søkte også på familysearch å der er det oppgitt en Ragnhild Johansdtr. med far Johan Saxum, født 29.9.1817 å det må vel være den kirkebokinnførselen jeg har linket til her..

 

 

Så hva tror dere, er jeg nå inne på riktig spor, eller burde jeg rett å slett la være å grave i dette på sene kvelder etter jobb, da jeg ikke alltid tenker klart.. (Det er en lei uvane å bli sittende med dette om kveldene for å roe ned etter jobb...) :)

 

Mvh Anders.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Hei Anders.  Randine er min tip tip oldemor, og jeg har flere ganger søkt for å finne sikre svar på fødsel og foreldre. Jeg ser igrunn vi har letet i de samme kilder og kommet på en måte til de samme konklusjoner.  Jeg tror ikke Randine er egentlig en Ragnhild, men jeg ser at det er navnevariasjoner med Johansdatter og Johannesdatter, og jeg ser Randi, Randine og Rannej.

Jeg er ganske sikker på at Randi folketellet som enke og tjener i 1865, sammen med sin 3re datter Mari er match, og som igjen gir match med dødsdato 1903. Der er hun oppgitt å være død på Granum, og at hun er født i Vestre Gausdal i 1815. Dette innebærer også at Randine ikke flyttet fra bygda.Hun var først gift med Morten Christiansen 1819. De fikk døtrene Mathea og Kristine. Så dør Morten i 1857. Senere får hun en uekte datter Mari i 1860 med gift mann Joahn Olsen Holte-eie.

Dersom du har fått tak i ny info siden 2011, så del gjerne det med meg, og artig dersom du er slekt?  Mvh Espen Sundheim (www.sundheim.net)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei Anders. Nå har jeg sikkert brukt like mye tid som deg på dette, og lander på det samme sporet fra Fåberg. Har funnet Johan og Mari gift i 1817.  Søkte etter foreldre til Johan, og finner Niels og Ragnild Øverjørstad V (Øvrejørsplads). i 1789, slik angitt i Gausdal kirkeboks innflyttere i 1827.  Finner også en bror, Amund f.1792. Men jeg har fortsatt ikke lykkes i å finne bekreftelse på Randine Johansdatter's fødsel i 1816, hvis da ikke denne hjemmedåpen av Mari Amundsdatter gir løsning på dette?  Men hvor blir så foreldrene til Randine av etter 1827?  Og hvis Niels og Ragnild er korrekte foreldre, kommer vi lengre bakover?  Se forøvrig min post på sundheim.net, hvor jeg logger arbeidet med denne saken.

mvh

Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.