Gå til innhold
Arkivverket

Dokumentkisten på Vrålstad i Tørdal


Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

En gang midt på 1700-tallet - jeg tror det var i 1743, men hukommelsen kan ha spilt meg et puss - ble det funnet en trekiste på Vrålstad, som inneholdt en rekke adkomstdokumenter til Lindheim i Sauherad. Kisten viser tydelig at det har vært en forbindelse mellom de to gårdene, og har ofte vært tolket som bevis på slektskap mellom de to gårdene tilbake i middelalderen.

 

Funnet av dokumenter i seg selv sier imidlertid ingenting om hva forbindelsen besto i. Andre mulige forklaringer kan være deponering som sikkerhet for lån, oppbevaring på vegne av Lindheim-folket, eller at dokumentene kom til Vrålstad i nyere tid, for eksempel at de ble med på lasset da Torbjørn Jørgensen hente brud på Holtan. Alle disse gjetningene kan være ravgale - nå er det viktigste å ikke binde seg til en løsning for tidlig.

 

For å komme nærmere løsningen må en i det minste vite hvilke dokumenter det var som lå i kisten, og når de var datert? Inneholdt kisten bare dokumenter fra Sauherad, eller var det dokumenter som kan knyttes til Vrålstad også i kisten? Jeg vet ikke om det er publisert noen studier av innholdet, det har i så fall gått meg hus forbi. Mitt spørsmål der derfor i første omgang begrenset til om en slik studie finnes, og hvor den eventuelt er publisert?

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant emne, Per. Tar med noen ord om kista som jeg har sakset et eller annet sted: "På 1300-tallet hadde slekten en jernbeslått kiste, og i den lå alle gårds- og slektsdokumenter. Hver julekveld ble den bragt fra den ene parten av gården til den andre, og da begynte julen. Kisten var på gården frem til 1800-tallet, men da kom det en fremmed som tok kisten, og solgte den. Den kom imidlertid til rette, og står nå på Tørnes gård, under navnet "Herren Halvors kiste". Håper det kommer frem noe nytt om innholdet, siden en rekke familier fra dagens Tvedestrandsdistrikt kan føre sine aner tilbake til Vrålstad !

 

Mvh

Helge Berntsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper da det kommer ut noe om innholdet, det er mulig det kan i beste fall forklare noe av det vi ikke skjønner om en rekke Telemarksgårder.

 

Forbindelsen mellom Vrålstad og Ljøstad trenger du imidlertid ikke være redd for, en trenger ikke å gå til den kista for å forklare den. Se for eksempel artikkelen i NST sist høst.

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, den sto i det siste utgitte nummeret, se pågående debatt om NSF her i forumet. Artikkelen er forøvrig ikke det eneste belegget for at Anders Torvildsen på Ljøstad og Jørgen Torvildsen på Vrålstad var søsken, og gift med hver sin søster.

 

Når det gjelder kisten, er det spunnet mange myter rundt den. Hensikten med denne tråden var å komme tilbake til hva som er fakta, så en kan ta den videre diskusjonen derfra.

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Wikipedia:

"På gården Vrålstad i Drangedal finnes en liten smal jernbeslått kiste. Denne skal ha blitt funnet i muren på bygdeborgen under fjerning av stein, og ble oppbevart på Vrålstad til slutten av 1800-tallet. Vrålstad-bøndene eide den sammen, og betraktet den som en helligdom. Den sto på hver gård ett år av gangen, og ble flyttet til neste gård hver julaften. Kisten inneholdt flere gamle dokumenter, som ikke ble oversatt før kista kom vekk på 1890-tallet.

 

I 1899 ble den oppdaget på en utstilling i Kragerø. Av de dokumentene som fantes i den, er 11 kommet til rette. Disse er fra både før og etter Hallvard Gråtopps tid, men ingen fra tiden omkring 1438. Dokumentene kan derfor ikke knytte Hallvard Gråtopp til Vrålstad. Dokumenter skal tidligere ha blitt lånt ut til forskjellige personer, og man vet ikke om alle er kommet til rette."

 

Hvis dette stemmer skal i alle fall 11 dokumenter ha kommet til rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme nærmere løsningen må en i det minste vite hvilke dokumenter det var som lå i kisten, og når de var datert? Inneholdt kisten bare dokumenter fra Sauherad, eller var det dokumenter som kan knyttes til Vrålstad også i kisten? Jeg vet ikke om det er publisert noen studier av innholdet, det har i så fall gått meg hus forbi. Mitt spørsmål der derfor i første omgang begrenset til om en slik studie finnes, og hvor den eventuelt er publisert?

 

Mvh

Per

 

Jeg mener å ha oppfattet det slik at dokumentene i kisten ble levert inn til Riksarkivet (Diplomatarium Norvegicum). I kildehenvisningen står det hvor dokumentene kommer fra:

 

Kilde:

Efter Orig. Fragm. p. Perg. p. Gaarden Roaldstad i Tyrisdal. Seglene mangle.

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=6281&s=n&str=

 

m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å ha oppfattet det slik at dokumentene i kisten ble levert inn til Riksarkivet (Diplomatarium Norvegicum). I kildehenvisningen står det hvor dokumentene kommer fra:

 

Kilde:

Efter Orig. Fragm. p. Perg. p. Gaarden Roaldstad i Tyrisdal. Seglene mangle.

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_vise_tekst.prl?b=6281&s=n&str=

 

m.v.h. Gunnar.

 

Det ser ut til når man søker på Roaldstad under kilde at det kan dreie seg om 14 brev.

 

http://www.dokpro.uio.no/perl/middelalder/diplom_soek.prl?start=S%F8k&s=n&BIND=&SIDE=&NR=&STED=&DATO=&FRA_AAR=&TIL_AAR=&KILDE=roaldstad&KILDE_FRITEKST=on&INGRESS=&TEKST=&TILLEGG=&i_og_t_eller=og&med_sted=on&med_dato=on&ingress_med=on&tekst_med=on&tillegg_med=on&konkordanse_streng=hurtigliste&sort_bind=1&sort_sted=2&sort_dato=3&sort_tilslag=-&sort_frekvens=4

 

Det er funnet 14 brev: Bind Brevnr Dato Sted

1 349 5 Decbr. 1356 Kaupmansnes Vise diplomet

1 804 7 April 1448 Nos Vise diplomet

2 216 6 Marts 1336 Brunkeberg Vise diplomet

2 355 5 Decbr. 1359 Tönsberg Vise diplomet

3 316 2 Decbr. 1360 Brunkeberg Vise diplomet

3 416 12 Marts 1378 Skien Vise diplomet

3 776 14 Oktbr. 1443 Herikseid Vise diplomet

3 804 26 April 1449 Forberg Vise diplomet

4 223 [11] Marts 1336 Lunde Vise diplomet

6 355 Septbr. 1399 - Septbr. 1400 [Thelemarken?] Vise diplomet

6 548 1454 Roaldstad Vise diplomet

7 307 22 Juli 13[64-80] Hjertdal Vise diplomet

7 308 [c. 1370-80.] [skiden?] Vise diplomet

18 68 9 Juni [c. 1450.] [Drangedal.] Vise diplomet

 

 

Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Da skal jeg studere diplomene i ro og mak. Ut fra listen ser jeg at de er utstedt mange steder, og Lindheim er ikke på denne listen. Jeg vil være veldig forsiktig med å trekke konklusjoner foreløbig, men det ser ved første øyekast ut til å være dokumenter som har samlet seg opp på Vrålstad over år, ikke en dokumentsamling som har kommet til gårds i en sveip.

 

Mvh

Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende om dokumentet fra 1454 henviser til Steinsland i Vest-Agder, eller om det er andre aktuelle gårder det kan være snakk om.

Hei Helge

Dokumentet henviser til en lokal tvist mellom gårdene Steinsland og Roaldstad i Drangedal (vedr. Fiskevatn).

Den er interessant å se at en kvinne ved navn Tordisso M...datter, representerer Roaldstad (sannsynligvis enke, og på vegne av sin sønn/stesønn/nevø (Torbjørn Hallvardsen umyndig, død ca. 1506 gift med Elin .......).

Denne Tordisso skal i følge bygdebøker ha vært gift med Hallvard "gråtopp" Torersson (død før 1454).

I dokumentet står det Steinsland-menn (men ikke Roalstad-menn), derfor denne oppfatning (som godt kan være riktig).

 

mvh

Ole-Petter Eriksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha. Da skal jeg studere diplomene i ro og mak. Ut fra listen ser jeg at de er utstedt mange steder, og Lindheim er ikke på denne listen. Jeg vil være veldig forsiktig med å trekke konklusjoner foreløbig, men det ser ved første øyekast ut til å være dokumenter som har samlet seg opp på Vrålstad over år, ikke en dokumentsamling som har kommet til gårds i en sveip.

 

Mvh

Per

Hei Per

I forhold til om dokumentene har samlet seg opp på Vrålstad over år og ikke en dokumentsamlig som har kommet til gårds i en sveip, finnes det dog en tredje mulighet; noe kan ha blitt samlet opp på Vrålstad mens andre dokumenter kan ha blitt tilført Vrålstad på et senere tidspunkt.

Det er også verd å merke seg at alle dokumentene ikke var i kisten (da den ble gjennoppdaget i Kragerø 1899. Det er nærliggende å tro at andre dokumenter (som burde vært hjemmehørende i kisten), er kommet til rette ved innlevering andre steder.

Eksempel : Kilde Arendal museum DN 7 side 335 brev 326 sted Roaldstad år 1393.

Sak : salg av Fiskevatn gård i Tyredal, selger Gunnar Aslaksson/ kjøper Thorbjørn Hallvardsson. Arendal museum ble opprettet 1832.

Et annet dokument av større interesse; Kilde Deichmanske bibliotek i Christiania (endres til Oslo engang etter 1925). DN 1 side 215 brev 270 sted Skien 19/5-1341.

Sak: Tvist verørende eiendomsretten på Roaldstad i Tyredal, mellom Olaf Hallvardsson og hans broderbarn representert ved Gunleik Hallvardsson (bror), avdøde bror Aslak Hallvardsson.

Resultat : Roaldstad oppdeles til Nordre- og Søndre Roaldstad (samlet jfr. 12/3-1378 Skien).

Vedrørende dokumentet av 19/5-1341, har jeg fundert på om det er de samme personer det refereres til jfr. Lunde 11/3-1336. I så tilfelle er de fra Lunde, med eierinteresser på Roaldstad i Drangedal. Denne hypotesen har jeg tidligere ikke registrert, men mener det er grunnlag for videre forskning (fra min side).

Vedrørende Lunde 11/3-1336 DN 4 side 194 brev 223; Nikulas prest på Lunde anbefaler sine sognemenn Olaf Hallvardsson og Aslak Hallvardsson på deres pilegrimsferd til St.Olaf i Nidaros.

Det foreligger også flere DN i kisten, samt andre DN i perioden som er av interesse.

Jeg håper det ikke blir mye leven av hypotesen vedrørende Lunde, men håper på tilbakemeldinger vedrørende dette (gjerne med mer info).

 

mvh

Ole-Petter Eriksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole-Petter

 

Ja, jeg merket meg allerede ved den listen Gunnar lagde, at det mest sannsynlig dreier seg om en oppsamling av dokumenter over tid, og at kisten neppe inneholder spor etter noen massiv verdioverføring mellom Lindheim og Vrålstad i middelalderen. Så det tyder på at den tredje teorien din er den rette.

 

Jeg synes Lunde-hypotesen din virker spennende, og du bør fortsette å grave i den. Jeg har et par andre prosjekter på gang, men regner med å kunne melde meg mer på etter hvert.

 

Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.