Gå til innhold
Arkivverket

Slektsforsknings program?


Charlotte Nabeit Skogsrød
 Del

Recommended Posts

Hei :)

Jeg er ganske fersk i gamet, og lurer på om noen her har noen tips om hva slags program som er best til og lage fam tre??

Jeg bruker nå my heritage famyli tree builder, men har fylt inn så mange personer at jeg ikke lenger kan bruke gratis versonen, og før jeg betaler vil jeg derfor høre om det er noen som har erfaringer om ulike nett sider eller dataprogrammer eventuelt kan anbefale noen???

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dette er omtrent som å spørre om hvilken bil som er best og det er sjølvsagt min egen :)

 

Vanligvis så sei vi at prøv nokre få og så ser du ka du liker, Eg har prøvd og brukt mange gjennom åra og har sjølv landa på Legacy.

 

Legacy kan du lese meire om og finne her: http://www.legacynorsk.com/

 

Lykke til med valg av program.

 

Mvh

Ingmar B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gjennom årene brukt flere programmer. I dag bruker jeg Brothers Keeper og til en viss grad legacy. Begge to er gode programmer(synes jeg ).

 

Men, nå har du jo brukt gratisversjone av my heritage famyli tree builder en stund, er du ikke helt fornøyd med det da eller ? Om du tester ut et par program til så har du jo noe å sammenligne med.

 

Det er mange programmer, vi er mange med denne hobbyen med forskjellige ønsker og behov. Så det er vanskelig å si et program er bra. Vi vet at det er enkelte programmer med store problemer, som gjør at vi ikke bør velge det.

 

Du finner litt info om det her http://www.disnorge.no/cms/slektsprogram.html Dis har jo et eget forum for slektsprogrammer: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewforum.php?f=2106

 

Tidligere når jeg testet ut hvilket program jeg skulle ha, så laget jeg meg en gedcom fil og la den inn i et par programmer. Så satt jeg og tittet og gjorde meg kjent. Prøvde div utskrifter, og hvordan det var å legge inn ny info. Til slutt landet jeg på det jeg nå bruker, og jeg er kjempefornøyd med det.

 

Er du fornøyd med det du bruker, kan du jo kjøpe lisens på det, så kan du fortsette å bruke det. Men, er du ikke helt fornøyd så ta deg tid til å prøve litt. Lykke til med ditt valg av program. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med Legacy. Men som Ingmar og Anne Lene skriver, du må selv prøve ut og finne det du har best kjemi med. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du er en nybegynner innen slektsgranskning, og da synes jeg du først og fremst skal konsentrere deg om akkurat dét, nemlig leting etter slekt og forfedre, så kan du heller ta stilling til eventuelle slektsprogrammer på et senere tidspunkt. I begynnelsen - ja, faktisk i lang tid - klarer du deg fint med en ringperm med en eller flere sider pr for-fader eller for-moder. Når du så har funnet ut hva slags form du ønsker på slektsoversikten din, kan du begynne å tenke på slektsprogrammer.

 

Husk at slektsgransking ikke er en konkurranse i å ha flest mulig navn i en database. Gleden og utfordringen ved å lete - og finne! - er så mye større og morsommere enn bare å føre en masse navn og tall inn i et program.

 

God fornøyelse!

 

PS - Dette forumets ordensregler krever at man skriver under fullt navn. Her kan du lese hvorledes du endrer visningsnavnet ditt: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Hjelp-til-debattfora/Endre-visningsnavn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i dag flere program som er "gode nok".

Du bør unngå program der kilderegistrering er komplisert/dårlig utviklet.

Det viktigste du gjør uansett program er samvittighetsfullt å registrere hvor du henter din informasjon i fra.

Og i størst mulig grad unngå å kopiere andre slektssamleres informasojn reservasjonsløst.

 

Lykke til

Ole Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd!!! Og nå bør hele navnet mitt vises også... så er hvertfall manerene på plass :)

Ser ut til at jeg får prøve meg frem og forske litt på ulike programmer.... men nå leser jeg bare skanna kirkebøker om dagen.. Så får jeg nok ta det etterhvert.

Jeg driver og prøver finne ut når Sigrid Olafsdatter f.1848 i vinje er død. hun står med etternavnet Snippen i folketellingen 1910.. men jeg finner ikke kilder over døde etter 1927, og før dette finner jeg henne ikke i kirkebøkene hverken for mo eller vinje. Noen som kan si om og eventuelt hvor en kan finne begravelseslister, lister over døde etter 1927.... Mener hun skal være begravet ved Mo kirke i Telemark. Mulig jeg må ut og kikke på gravstener... men det får jammen vente til snøen forsvinner igjen B)

Masse takk og hilsen Charlotte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg bruker som deg My Heritage. Har prøvd både legacy og Brother men jeg synest My Heritage er lettest/enklest å bruke. Jeg har full versjon men brukte gratis versjonen langt utover de 500 en kunne legge inn. Det eneste som skjer er at du ikke får frem treff på de over.

 

Men som andre sier, last ned prøver og se hva du føler passer deg best.

 

Lykke til med arbeidet.

 

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eg kan berre slutte meg til Ole Bjørn: Det viktigaste når ein er "nybegynner" er kjelderegistrering. Dette er universelt og uavhengig av programvare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kilder er veldig viktig ja.

Når det gjelder penn/papir vs slektsprogram så kan jeg ikke se en eneste god grunn for å velge bort datamaskinen.

Slektstrær er databaser, og dette er datamaskiner mye bedre enn oss til å holde styr på.

Selvfølgelig kan man greie seg med papir, men det blir fort uoversiktlig - og det blir fort veldig masse ekstra-arbeid.

Hvis du har ambisjoner om mer enn 20-30 personer så er et slektsprogram ikke noe du kan unnvære, etter min mening.

 

Det finnes mange program. Mange er gratis, og de som koster penger er veldig rimelige, i forhold til andre programmer.

Jeg har ikke erfaring med så mange program - kun Brothers Keeper, Legacy Deluxe og TNG (for web-versjon). Legacy er den jeg bruker nå, og det fungerer forsåvidt greit. Det er ikke akkurat noe skole-eksempel på god interaskjons-design, men det er stødig og stabilt, og roter sjelden til dataene dine. Og rimelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.