Gå til innhold
Arkivverket

Militærslekten Brun-Fra Oddenes-Telemark Bl.a


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Takk for det Berit

 

Da begynner vi å få en viss kontroll av barna til Christian i hvertfall.

 

Angående Theonymus Blix gift med Anna Barabara Brun. Hva skjedde med de tro?

 

Se link over alles 3 begravelse. De blir begravet samme dag som deres barnebarn Erich Theonymus sønn til Theonymus sønn Hans Jacob Blix.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16397&idx_id=16397&uid=ny&idx_side=-225

 

Begravet 11 mars 1773 alle 3. Se link høyre side siste kolonne lengst nederst.

 

mvh

Wenche

 

Jeg har de fleste barnen til Vincent Christiansen Brun. Hvis ønskelig kan jeg legge de ut her.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grete, kan du liste navnene på de 9 barna (jeg klarer ikke lese dette !) ?

.

 

Kapteinløytnant Christian Brun og Elen Seiersdatter Rasbechs barn, nevnt i arveskiftet 1738:

  1. Løytnant Johan Seier/Zeier Brun, ved et dragonregiment sønnenfjells
  2. Vaktmester Peter Friderich Brun, ved kaptein Blichfeldts kompani
  3. Kvartmester Wincents Brun
  4. Karen Brun, gift med «Capitain des Armes» Erich Blicks
  5. Ulricha Christina Brun, vært gift på Toten, etterlater seg to barn.
  6. Anna Barbro Brun, gift med feltskjær Theonymus Blix
  7. Maren Sophia Brun, gift med løytnant Jacob Ludvig Klüver
  8. Christina Elisabeth Brun, enke, bor i Nordmøres fogderi
  9. Elen Christence Brun, gift og bor i Vefsns fogderi i Nordland

 

Her får vi i alle fall vite hvem som er eldst av brødrene og søstrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8. Christina Elisabeth Brun, enke, bor i Nordmøres fogderi

 

Christina Elisabeth Brun kan være den som var gift med Erland Stenersen i Gudbrandsdalen. Det skiftes etter han i Fron 1732 og kona hans heter Elisabeth Christina Brun. Det kommer fram at hennes verge er major Peter Christian Helm, som også var gift med hennes moders søster.

 

Det som skurrer er at Peter Christian Helm var gift med Cecilie Richardsdatter Williamsen (eller?), og Erland Stenersen og Elisabeth Christina Brun etterlot seg sønnen Peder Erlandsen Brun, f. 25. feb. 1732, noe som kan tyde på at han var oppkalt etter en mulig morfar Peder Brun.

 

Finner vi løsningen på floka?

 

Kildeinformasjon: Oppland fylke, Sør-Gudbrandsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 1 , 1720-1735, oppb: Statsarkivet i Hamar.

 

 

Edit: Nå begynner jeg å bli lei denne feilen med lenkene:

Permanent sidelenke: http://arkivverket.n...read/25152/511/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge boken til Ovenstad så bodde Ole Nicolai Brun hos Kaptein Leffelmann mellom 1715-1719 på Toten som var gift med Anne Marie Olsdatter Brun.

Ole Nicolai er sønn av den eldste sønnen til Ole Pedersen - Peter Olsen Brun.

 

Han må ha vært på besøk senere. For det må da være han som gifter seg den 20 november 1721 med Johanne Helvig Lychting.

Selv om presten har skrevet Brunn. Forlover var da også Kaptein Leffelmann.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9309&idx_id=9309&uid=ny&idx_side=-91

 

Se venstre side. Du bedre hvor vanskelig det har blitt å kopiere linker.

 

Noen som har kommentar til dette, om hva dere tror.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved kopiering av lenker så være veldig påpasselig med å ikke få noe "blåfarge" utenfor bokstavene i lenka. Det virker som om man da får med seg blanke felt, og at de da ikke virker.

 

Etter at jeg passet på dette har det gått helt greit med alle lenker. Jeg sjekker alltid(nesten alltid?) om lenka virker (klikk på Bruk full editor) før jeg legger inn svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, pleier å sjekke jeg også, men ikke hver gang :-) Lenker som limes rett inn fungerer, men lenker som legges bak ett ord eller en setning fungerer ikke helt optimalt om dagen. Jeg liker best den siste varianten fordi man da får med seg kildeopplysningene - så ser det penere ut også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at Ole Nicolai var sønn av Peter Olsen Brun. Stemmer også at han ble gift med Johanne H. Lychting, og jeg har 5 barn.

Ole N. fikk også en sønn, Erich Sporring Olsen Brun, 21-24/7 1763 Vinger med Karen Nilsdt. , men jeg har ikke funnet den vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere spørsmål ang. Anders Brun.

 

Anders/Andreas Petersen Brun ser ut til å være den Anders som bodde på Hårum/Hurum gård i Hole.

Anders Brun på Hårum var gift med Cathrine Sørensdt., dt. av major Søren Rasmussen.

Anders sin svoger het Claus Worm, og Anders sin nevø het Peter Brun og som var kpt. i 1696. Peter Olsen Brun var gift med Nelone Worm. (K: Hole bygdebok bd.2)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kanskje av interesse for noen. Fra Gudbrandsdalens Sorenskriverembeter -1731: Nord- og Sør-Gudbrandsdal Tingbok nr. 10 (1724 - 1726)

 

Fliflet i Fåberg 14.6.1725, fol. 102a:

 

Avkall på arv fra Ole Nicolay Brun:

Dernest Læst og Publiceret Mons: Ole Nicolay Bruns afkald til formynderne Ole Biørstad, Rasmus Stor Berge, Ellef Skaarset, Peder Suttestad, Christen Langset, Arne Dahlen, Siver Skiellerud og Peder Præsterud, for arven effter hans Sl: Fader Capitain Peder Brun, som efter SkifteBrev af 22. Jan. 1714 beløber 525 rdr. 1 ort 8 1/2 s. Disligeste for arven effter hans Farmoder obristinde Brun, som effter Skifte Brev af 13 Martij 1719 beløber 211 rdr 1 ort 21 2/3 s. hvorfor disse vergede: Arne Rindal, Peder Hoff, Bendt Studtzhoved oc Iver Frujorde, hvilche Summer med sine Renter Ole Nicolay Brun nu qvitere for, tilligemed hans paa Kongsberg beskickede Curator Sorenskriver Jesper Glatwed, Samme afkald er dat: Lysgaard d: 2 Junii 1725.

 

--------------

 

Nordhove i Fåberg 7.5.1726, fol. 203a:

 

Odelssak om Nordhove:

Anno 1726 d: 7 May, Med efftermelte 8te Laurettesmend af Faabergs Præstegield Neml: Johannes Holme, Gunder Holme, Rasmus Storberge, Jens Rustaden, Ellef Skaarset, Iver Ersgaard, Peder Ersgaard oc Asbiørn Randgaard, blev Retten sat og betient paa dend gaard Nordhoven udj bemte: Faabergs Præstegield, udi en Odels Sag som Ole Nicolay Brun fører paa samme gaard, imod opsidderne Lars Larsen, Ole Olsen, Johannes Siversen, Ole Siversen Isackstuen, og Brunsbeck opsiddere, Hosverende Bøigde Lensmanden Simen Flifleth, med endeel fleere got Folck.

Hvorda for Retten fremkom paa Ole Nicolay Bruns vegne som Fuldmegtig Sr. Erland Steenersen, oc indgav et skrifftlig Stefnemaal af dato Froen d: 2de Novembr: 1725. derved hand indstevner forbemte: Nordhovens opsiddere til Jorde Tiisdagen, at annamme de 830 rdr som gaarden, paa skiftet effter hans Sl: Fader Capitain Peter Brun d: 22 Janu: 1714 er solt for, til Ole Nicolay Bruns Faster Hr: Lieut: Blichfeldts Frue, med Condition at Reluitionen skulle vere ham reserveret for samme penge, med videre Stefningens indhold, som oplæst blev. De indstefnte Nordhovens Besiddere Møder samptl: efter Stefnemaaled, Men Hr: Lieut: Christian Blichfeldt, eller nogen paa hans vegne, mødte icke effter paaraabelse 3de gange paa gaarden, Fuldmegtigen Erland Steenersen indgaf da Skiffte Breved effter Sl: Capit: Peter Brun, af dato 22 Janu: 1714, af hvis pag: 11 oc 12, kand sees at denne gaard Nordhoven, ickun Conditionaliter er solt daverende Jomfr: Janichen Brun nu Hr: Liet: Blichfeldts Kieriste for 830 rdr paa dend maade, Sl: Capit: Bruns Børn, v-behindret, i sin tiid dend igien motte indløse for samme penge, effter hvilchen accordt fuldmegtigen paastaar, at Ole Nicolay Brun motte indløse gaarden for bemte: 830 rdr og opsidderne at have deris Regress til Selgerne. Samme SkifteBrev saavit insigneret er, begierde fuldmegtigen i acten indtagen, oc nu for Retten oplæst blev.

Arne Dahlen paa Nordhovens opsidderes Vegne, kom for Retten oc begierde indført, at som dend producerede Skiffte forretning indeholder, at gaarden staar Sl: Capit: Bruns Børn til løsen, naar de bliver fuldmyndige, oc hans Søn Citanten Ole Nicolay Brun, endnu icke er fuldmyndig, Men ichun i hans 22de aar, tilmed Boende paa Kongsberg, oc icke engang med hans anordnede Curators Sambtøcke begyndt denne Process, Saa paastaar Nordhovens opsiddere Stevnemaaled oc Sagen Spilt, indtil Ole Nicolay Brun bliver fuldmyndig, Saa som de forinden, sig med hannem ingenledes kand indlade, og naar hand da selv møder for Retten, oc effter loven aflegger Eed, at hand selv vill beboe ald gaarden, oc tillige indstevner Hr: Lieut: Blichfeldt, at producere det hans kiereste meddeelte auctions Skiøde, vill opsidderne først veedtage oc svare till Sagen.

Fuldmegtigen Erland Steenersen siger at have hørt, at opsidderne har begegned Sagen med Contra Stefning, oc hvad sig angaar Ole Nicolay Bruns v-myndighed, da formeente Hand, at hand v-behinderlig motte indløse sin Odell, sig till nytte og gafn, enddog Hand ey er sine 25 aar, Ellers begierer hand opsettelse i Sagen til hand kand faae Skreved til Ole Nicolay Brun, som det behøvende, og at Lieut: Blichfeldt motte blive lagt laudag til at møde med det hans Frue meddeelte auctions Skiøde, oc erbyder hand sig at stille Borgen for Sagen oc omkostningerne. Opsidderne Refererer sig til sit forrige indførdte, og begierede Rettens eragtning. Erland Steenersen begierer opsettelse paa 5 eller 6 ugers tid, inden dend tiid hand sig med fuldmagt oc hvis videre fornøden er, vil forsiune.

Eragtet.

Sr. Ole Nicolay Brun har vel ved fuldmegtig til dette aars Jorde Tiisdag, indstevnt Nordhovens opsiddere, at imodtage de 830 rdr som samme gaard paa auctionen effter hans Fader afgl: Capit: Peter Brun d: 22 Janv: 1714 er soldt for, oc derhos paastaaed gaarden Rødig giort til Faredag, effter udsigelse i Stefnemaaled af 2 Novembr: 1725. Men som Ole Nicolay Brun icke selv møder, oc Fuldmegtigen ingen Fuldmagt til Sagens drifft producerer, ey heller Pengene de 830 rdr anviist at vere tilstede, Foruden at dend berammede tegte tiid, for Hr. Lieut: Blichfeldt icke lovelig er forkyndt, Som allt ere mangler i Processen, Saa henviises Sagen till Lovligere Stefnemaall for alle paagieldende, till sin tiid oc sted.

 

----

 

Saken fortsetter året etter - i 1727.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#14 Det er fort gjort å skrive feil i årstall. Det skal vel stå at han døde i 1679.

 

Ja, svært fort. Mange takk, Berit ! (Jeg har nå korrigert dødsåret på ob.lt. Peder Brun i innlegg #14)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord- og Sør-Gudbrandsdal Tingbok nr. 5 (1714 - 1716):

 

Jomfrue Jannichen Brun Lod oplæsse sin adkomst paa Toe Huder 11 1/2 schind godtz I Norhofvin, som hendes broder Capitain Peder Brun Eyede og beboede, Dat: Norhofvin d: 23 Januari 1714

----

Skifte bref efter Sl: Capitain Brun af d: 22 Januari 1714, imellem hans trende efter latte børn, blef oplæst for Retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sundgarden i Fåberg 13.6.1716, fol. 125b:

 

Anne Nielsd: kom for Retten paa sin gamle Fader Niels Kiercherus vegne som er anornet med andre flere for Sl: Capitain Peder Bruns datter Lisbet Dortes forMyndere, og Opbyder herforre Retten Tredtsens Tiufve Rixdlr. I Rede Penge, om nogen vil hafve dem for Rentte og Sette derforre fornøyelig Pandt, Mens ingen af thingsøgte Almue ville tilsvare, at ville pengerne Laane, hvorforre blef begiert af Retten Tingsvidne derpaa-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Brun:

1. GIFT. ca. 1697 Melhus? Elen Seiersdt. Rasbeck. 9 barn.

 

Virker det ikke mer sannsynlig at Christian Brun giftet seg 1. gang ca. 1687 ? (Ellers blir flere av barna f. før eksteskapet ...)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at vi har ramset opp alle barnen til Christian Brun, så lurer jeg på hvem Captain Brun er det som får Ellen Margrethe i 1729

og døpt 11 desember samme år i Verdal. Kan det være Hans Jacob Brun??

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-94

Se mittkolonnen.

 

Ole Nicolai har jeg 6 barn til, men kun 3 av de med fødselsår. Den begynner med Trone Sophia i 1741 og slutter med Erik Sporring i 1763.

Når man da tenker på at han giftet seg i 1721 så er det et gap på hele 20 år. Disse 6 barnen, de er ikke med hans kone 2. ? Jeg vet ikke, men det

er dette gapet som er veldig lang tid.

 

Er det noen som vet hvem Jacobus Brun er sønn til, han som levde i Verdal. Har litt om han som jeg funnet i Kirkeboken, men vet fremdeles ikke

på hvem person jeg skal sette den information på. Dette pusselspillet ser ut å bli vanskelig.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christian Brun:

1.GIFT. ca. 1697 Melhus? Elen Seiersdt. Rasbeck. 9 barn.

-----

Rekkefølgen på barna er vel eg. ukjent.

 

1) Karen g. før 1729 Erich Erichsen Blix. (1 barn)

2) Johan Seier (ca.1694 - 1757) 1.g. 1719 Mari/Maren Jacobsd. Syrist (6 barn)

2.g. 1729 Martha Poulsdt. Schultz (6 barn)

3) Ulricha Christina (ca.1699-1731) g. 1728 Jens Pedersen Skramstad (2 barn)

4) Maren Sophia (ca.1700? - 1785) g.1721 Jacob Ludvig Johansen Klüver (12 barn)

5) Peter Fredrich (ca.1702 - 1768) ug. Ingeborg Andersdt. Grøstad (1 barn).

1.g. 1739 enke Maren Lorentzdt. Brun (1barn som døde)

2.g. 1743 Methe Elisabeth Staboe (0 barn)

6) Wincentz (17 ? - 1771) g. 1726 Cathrine Jacobsdt. Knutzen. (10 barn)

7) Ane Barbro (ca. 1703 - 1773) g. 1734 Theonymus Erichseb Blix (4 barn)

8) Christina Elisabeth (?) Gift til nordmøre fogderi, enke 1738.

9) Elen Christence (ca. 1690? -1784) 1.g. 1733 Arent Jacobsen Næs (6 barn)

2.g. 1745 Diderich Diderichsen Hønichen (4 barn)

-----

ENKEMANN? 1726, Birrit Larsdt. (1 barn 30/6 1726)

2. GIFT 1729 Margretha Rasmusdt. Hagen (1 barn som døde 5 mnd. gl.)

 

ENKEMANN 1732 Ingebor Peersdt. (1 barn 14/4 1732).

 

3. GIFT 21/12 1731 Ide Muus (0 barn)

------

 

Christian Brun fikk altså totalt 12 barn, og minst 52 barnebarn.

 

 

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16396&idx_id=16396&uid=ny&idx_side=-139

Her må det være noe feil, Det står her at han er enkemann i 1732 med Ingeborg Peersdatter.

Han giftet seg i 1731 med Ide Muus. Hun døde 27 mai 1744 og begravet 10 juni 1744 i Verdal.

 

Han var neppe gift med 2 stk samtidig.

 

Se lenken venstre side 1 kolonne.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christina Elisabeth Brun kan være den som var gift med Erland Stenersen i Gudbrandsdalen. Det skiftes etter han i Fron 1732 og kona hans heter Elisabeth Christina Brun. Det kommer fram at hennes verge er major Peter Christian Helm, som også var gift med hennes moders søster.

 

Det som skurrer er at Peter Christian Helm var gift med Cecilie Richardsdatter Williamsen (eller ?), og Erland Stenersen og Elisabeth Christina Brun etterlot seg sønnen Peder Erlandsen Brun, f. 25. feb. 1732, noe som kan tyde på at han var oppkalt etter en mulig morfar Peder Brun.

 

Enig i at 'noe skurrer' her.

 

Jeg har nortert Elisabeth Christine Brun (ca.1705?-et.1732) som mulig datter av fogd i Gudbrandsdal (1707-1718) Christopher Bruun (ca.1670-ca.1721)

og Cecilie Richardsdatter Williamsen, som skal ha giftet seg om igjen med omtalte major (senere oberst) Peder Christian Helm (1689-1750),

som altså var laugverge for (sin stedatter ?) Elisabeth Christine ved skiftet etter dennes ektemann i 1732. (Står det i skiftet at han var gift med enkens moders søster ?)

 

Elisabeth Christine skal ha hatt en pleie-/fostersøster Anne Cathrine (Katrine) Brun, som var

g.m. Erland's bror, fogd i G.br.d. fra 1718, Sven Stener Stenersen på Rokvam i Ø. Gausdal).

Anne Cathrine skal ha vært datter av en søster av Cecilie Richardsdatter Williamsen.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Berit

 

For opplysningene om Anders, håper det kan bringe oss videre.

 

Jeg har notert 4 sønner på Anders.

1. Peter Severin. 2. Jacobus 3. Ulrik Friderich. 4. Jens

 

Kanskje man finner noe gjennom barnen.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Christian Bruns koner. Han var gift 3 ganger og hadde 2 uekte barn med 2 forskjellige damer.

Det var litt vanskelig å vite hvordan jeg skulle skrive det. Derfor skrev jeg Gift 1-2-3 og bare enkemann ved de uektebarna.

Altså Christian var ikke gift med Birrit Larsdt. eller Ingebor Peersdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. Christian Bruns koner. Han var gift 3 ganger og hadde 2 uekte barn med 2 forskjellige damer.

Det var litt vanskelig å vite hvordan jeg skulle skrive det. Derfor skrev jeg Gift 1-2-3 og bare enkemann ved de uektebarna.

Altså Christian var ikke gift med Birrit Larsdt. eller Ingebor Peersdt.

 

 

Ok jeg skjønner, jeg har også funnet barn utenfor ekteskap i Verdal med Jacobus.

 

mvh

Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders/Andreas Petersen Brun ser ut til å være den Anders som bodde på Hårum/Hurum gård i Hole.

Anders Brun på Hårum var gift med Cathrine Sørensdt., dt. av major Søren Rasmussen.

Anders sin svoger het Claus Worm, og Anders sin nevø het Peter Brun og som var kpt. i 1696. Peter Olsen Brun var gift med Nelone Worm. (K: Hole bygdebok bd.2)

 

Var det ikke Peter Olsen Brun sin (yngre ?) bror, kaptein Johan Peter Brun (død 1714) som var gift (i Christiania, 19 Sep 1694) med Nelone Clausdatter Worm ?

 

 

(Informasjon som er gitt lenger ned i debatten tilsier at svaret på spørsmålet som stilles her er 'nei'. Men kan Peter Olsen Brun ha hett eller blitt omtalt som Johan Peter ?)

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om Andreas Brun på Togning i 1701 er den samme som Anders Brun i Hole. De 4 barna du nevnet er barn av Andreas på Togning i Stryn. Det er jo mulig at disse to -Andreas og Anders - er en og samme mann? Det trengs mere undersøkelser , og det tar litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders/Andreas Petersen Brun ser ut til å være den Anders som bodde på Hårum/Hurum gård i Hole.

Anders Brun på Hårum var gift med Cathrine Sørensdt., dt. av major Søren Rasmussen.

Anders sin svoger het Claus Worm, og Anders sin nevø het Peter Brun og som var kpt. i 1696. Peter Olsen Brun var gift med Nelone Worm. (K: Hole bygdebok bd.2)

 

Jeg ser ikke helt dette 'svoger'-forholdet mellom Anders Petersen Brun og 'Claus Worm'.

 

Anders Brun'sstemor var farens (ob.ltn. Peter Brun) 2. hustru Elisabeth Nicolausdatter Worm, og hun kan ha vært søster av den 'Claus Worm'

som vel var far til Nelone Clausdatter Worm, g.m. Peter Brun, sønn av Anders' bror Ole Petersen Brun og Maren Lund (omtalt i odelssaken som 'Oberstinden').

 

 

(Jeg har nå korrigert ovenstående iht. senere informasjon om at Anders var fra 1. ekteskap og at Peter Brun (ikke Johan) var g.m. Nelone Worm).

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Petersen Brun var sønn av Peter Brun og hans første kone I.D. Gram.

Peters andre kone, Elisabeth Nicolaisdt. Worm, var stemoren til Anders.

 

Claus Worm(død 1703) var far til Nelone Clausdt. Worm gm. Peter Olsen Brun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.