Gå til innhold
Arkivverket

Nytt skanna materiale: Folketellinga 1891


Kristian Hunskaar (Arkivverket)
 Del

Recommended Posts

  • 3 uker senere...

I dag er FT1891 for 15 nye herreder i Sør- og Nord-Trøndelag publisert. Vi nærmer oss for alvor å bli ferdig med skanning av herredene (resterende herreder i Trøndelag gjenstår). Forhåpentlig er vi ferdig med herredene i løpet av 2-3 uker, og da er det byene fra Østfold til Trøndelag som gjenstår etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at dere gjør dette! Da nærmer det vel seg å få se noen av mine aktuelle kommuner: Frosta,Åsen(i samme prestegjeld som Frosta men egen kommune til 1960-tallet da det ble i Levanger kommune), Levanger, Skogn

og Stjørdal

Endret av Anne Lise Hovdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget i dag at "mine" kommuner nå hadde kommet med. Veldig hyggelig og mange nye opplysninger. Ser spesielt fra mitt hjemsted at det var mange pleiebarn i 1891.

Mange vil nok ha dette søkbart. Men jeg sier at bruk tiden til heller å publisere mer. Vi må da ha noe å gjøre vi som skal søke etter opplysninger om våre forfedre også.

 

Takker, takker, takker. :) 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Til Kristian Hunskaar (RA)

Hvor lenge må jeg vente på denne tellingen for byen Fredrikstad ?

Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kristian Hunskaar (RA)

Hvor lenge må jeg vente på denne tellingen for byen Fredrikstad ?

 

Omtrent ei uke. De siste herredene ble skanna denne uka, og man er nå i gang med byene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvorfor kommer ikke fremdriften i 1891-registreringa med på "Nytt fra Digitalarkivet" eller nyhetssiden til Arkivverket?

 

Vi som sitter i Riksarkivet og styrer publiseringene av det skanna materialet har ikke mulighet til å oppdatere Digitalarkivets forside. Vi må melde fra til redaksjonen i Bergen, som lager ei manuell oppdatering. Da vi mener å erfart at det er flere som følger med i forumet enn på Digitalarkivets forside, har vi prioritert forumet og kommer heller med nyheter på Digitalarkivets forside når vi når milepæler.

 

Nyhetssida til Arkivverket er ikke aktuell å bruke til å annonsere nytt skanna materiale, uten ved de helt store begivenhetene. Når vi til høsten blir ferdig med hele FT1891, vil det nok passe med en nyhet på arkivverket.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Denne uka har vi lagt ut Stavanger, Kopervik, Haugesund, Florø, Ålesund, Molde, Kristiansund, Trondheim, Levanger, Steinkjer og Namsos.

 

Med dette er 557 av de 559 herredene, byene og ladestedene publisert. Det er de to største byene, Kristiania og Bergen, som gjenstår. Disse er ferdig skanna, men består av så mange bilder (hhv. 174 000 og 65 000), at det er en nokså stor jobb å indeksere. Vi regner med å få ut Bergen i neste uke, og så vurderer vi å legge ut Kristiania etappevis.

 

Arbeidet med å skanne folketellinga 1891 begynte i 2010, så det er et langvarig arbeid som nå er i ferd med å bli avsluttet. Arbeidet har ikke pågått kontinuerlig i disse fem åra, men det har involvert mange ansatte i Riksarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette er flott. Og i forlengelsen av at det kommer på nett, er det jo også mye lettere for både historielag, slektsforeninger og privatpersoner med videre å kunne registrere "sine" steder, slik at mer og mer av tellingen med tiden også blir søkbar.

 

Mye vilsom kjent ha mer; er det mulig å drømme om at adressebøkene for Kristiania 1891 og 1892 blir lagt ut i forbindelse med at hovedstadstellingen nå etter hvert kommer på nett? Dette vil jo i hvert fall gjøre materialet noe enklere å finne frem i.

 

Alt godt fra

Marius

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.