Gå til innhold
Arkivverket

Nytt skanna materiale: Folketellinga 1891


Kristian Hunskaar (Arkivverket)
 Del

Recommended Posts

Vi erfarer at mange har ventet på at folketellinga 1891 skal bli lagt ut i Digitalarkivet. Publiseringa starter nå, og i første omgang legger vi ut herredene i Østfold, Akershus, Hedmark, Oppland, deler av Buskerud (Ringerike og Hallingdal) og Vestfold. Vi legger også ut enkelte herreder i Telemark, Aust-Agder og Hordaland.

 

Se lenkesiden for mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Kristian :-)

 

Her er det mange som har bidratt: Konserveringsmedarbeidere, skanningsmedarbeidere og indekseringsmedarbeidere. Jeg tror 10-15 personer har vært direkte involvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er noe som står på en eller annen liste over ting som skal gjøres eller om det er noe dere ønsker tilbakemelding på. I Biri i Oppland er det 13 tellingskretser, men bare de to første er indeksert på husliste/person nivå. Bildene ligger der men det blir litt tungvindt å bla gjennom 5000 bilder (i værste fall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er noe som står på en eller annen liste over ting som skal gjøres eller om det er noe dere ønsker tilbakemelding på. I Biri i Oppland er det 13 tellingskretser, men bare de to første er indeksert på husliste/person nivå. Bildene ligger der men det blir litt tungvindt å bla gjennom 5000 bilder (i værste fall).

 

Slik skal det ikke være! Jeg skal følge opp saken så snart jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott at ft 1891 delvis er på plass! Nå gjelder det bare å finne ut hvor tellingskretsene er på kartet, så man kan starte å lete på rett sted...

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenkene til herred nr. 52 Sør-Odal og nr. 53 Nord-Odal er byttet om. Trykker man på Sør-Odal, kommer man til Nord-Odal - og omvendt.

 

Takk for tipset - dette skal nå være rettet!

 

Kjempeflott at ft 1891 delvis er på plass! Nå gjelder det bare å finne ut hvor tellingskretsene er på kartet, så man kan starte å lete på rett sted...

 

Et tips i så henseende: I noen herreder ligger det et kartriss etter hovedsammendraget (før hovedlistene). Kartrissene antyder hvilke områder tellingskretsene dekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten skrivefeil - tellekrets 10 oppført 2 ganger ---

 

Takk skal du ha; rettet internt, på nett fra neste tirsdag ettermiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempespennende! Tusen takk :) Et spørsmål: Tellingen for Skoger har oppførte lister for "Kreaturhold og utsæd mv." for hver gård.

I Sande er ikke disse lister med. Er det fordi de har gått tapt? Eller glemt i skanningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempespennende! Tusen takk :) Et spørsmål: Tellingen for Skoger har oppførte lister for "Kreaturhold og utsæd mv." for hver gård.

I Sande er ikke disse lister med. Er det fordi de har gått tapt? Eller glemt i skanningen?

 

Jordbruksdelen av tellinga er stort sett gått tapt, men den er bevart for noen få herreder, og Skoger er blant disse. Jeg kjenner dessverre ikke noe til bakgrunnen for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er jo en flott førjulsgave for mange, men, jeg må nok vente med å få se mine i f.eks.Frosta og Stjørdal i Nord-Trøndelag, Rødøy, Nesna og Dønna på Helgeland i 1891. Kan jeg regne med at det sommergave for meg?

 

Når på året var tellingen i 1891? Mineoldeforeldre flyttet fra Horn på Løkta i Nesna/Dønna 16.08.1891 til Trondheim. Hvor kan jeg regne med å finne dem i 1891?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er jo en flott førjulsgave for mange, men, jeg må nok vente med å få se mine i f.eks.Frosta og Stjørdal i Nord-Trøndelag, Rødøy, Nesna og Dønna på Helgeland i 1891. Kan jeg regne med at det sommergave for meg?

 

Herredene i Nordland bør komme på plass før sommeren 2013. Herredene i Nord-Trøndelag vil være blant det som vi tar sikte på å få skanna i løpet av 2013 og indeksert/publisert i løpet av første halvår 2014.

 

Når på året var tellingen i 1891? Mineoldeforeldre flyttet fra Horn på Løkta i Nesna/Dønna 16.08.1891 til Trondheim. Hvor kan jeg regne med å finne dem i 1891?

 

Den offisielle tellingsdatoen var 1. januar 1891, noe som er trykt på skjemaene (øverst). I praksis ser det ut til at tellinga ble utført over noen dager i begynnelsen av januar. I noen tilfeller er det faktisk telledato påført skjemaene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar her. Da er nok mine på Horn på Løkta i Nesna/Dønna å finne der i 1891. Gården Horn hvor de var tilhørte Nesna, mens resten av Løkta tilhørte Dønna. Hele øya tilhører Dønna i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsket å bli kjent med bruk av ft 1891. Var da interessert i å se på gården Tomt (eier: Ludvig Schjørn) i Leirsund ved Lillestrøm, Skedsmo, Akershus. Tok det som et utgangspunkt. Men visste ikke hvilken tellingskrets jeg skulle se i.Da tenkte jeg på ft 1875. Der stod det tellingskrets 2. Steins skolekrets. Så i hovedlister for kretsen for å finne husliste og personlister.Resultat: Husliste 8 og Personlister 1-17. Nederst på siden for herredet Skedsmo står det på hver enkel tellingskrets hvilke bildesider man skal bla til når man vet husliste og personliste.

 

En liten veiledning for enklere å finne frem. Når man vet bostedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om dette er noe som står på en eller annen liste over ting som skal gjøres eller om det er noe dere ønsker tilbakemelding på. I Biri i Oppland er det 13 tellingskretser, men bare de to første er indeksert på husliste/person nivå. Bildene ligger der men det blir litt tungvindt å bla gjennom 5000 bilder (i værste fall).

 

Slik skal det ikke være! Jeg skal følge opp saken så snart jeg kan.

 

Indekseringa av Biri er nå fullstendig. Samtidig er Nordre Land, der det var en databasefeil, fikset. Bonusen ved å fikse denne feilen er at også Hurum nå er tilgjengelig.

 

Med dette ønsker Riksarkivets seksjon for digitalisering og konservering god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra begynnelse. Har dere planer om å lage søkbare navnelister?

 

Nei, slike planer foreligger ikke. Det vil kreve titalls årsverk og er ikke prioritert. Arkivverkets transkriberingsressurser brukes for øyeblikket til kirkebøker fra perioden 1801-1814 (prosjektet Det norske folk 1814). I løpet av 1-2 år antar jeg at man vil starte arbeidet med folketellinga 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.