Gå til innhold
Arkivverket

DNA-testing i slektsforskningsøyemed


Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Det er vel antatt at "stamfaren" er den omtalte Niels Jempt, altså muligens frå Jamtland, som er omtala her på DIS-forum.

 

Interessant ;) Ser at i Sverigeprosjektet/Norgesprosjektet finnes en Carl Olsson Jemt, Malvik, Sør-Trøndelag, b. about 1607 z (Jämtland).

Denne har kun testet 12 STR og foreløpig er det en 100% treff med bla. dine STR, da hadde det vært spennende å få oppgradert denne testen..

Spennende å se om flere av P109 kan knyttes til samme farslinje som din.. Det er slike prosjekter som kan si noe om hvordan Norge ble befolket ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant ;) Ser at i Sverigeprosjektet/Norgesprosjektet finnes en Carl Olsson Jemt, Malvik, Sør-Trøndelag, b. about 1607 z (Jämtland).

Denne har kun testet 12 STR og foreløpig er det en 100% treff med bla. dine STR, da hadde det vært spennende å få oppgradert denne testen..

Spennende å se om flere av P109 kan knyttes til samme farslinje som din.. Det er slike prosjekter som kan si noe om hvordan Norge ble befolket ;)

 

Hei David

 

Jfr. emnet/svaret, samt hvordan Norge ble befolket (vil jeg legge med en opplagt opplysning).

Jamtland (jemtland) med Herjedalen (samt enkelte omraader), laa spraakmessig innenfor det norske (ogsaa kallt Ost-trondersk).

Selv den dag I dag.

En liten korreksjon vedrorende hvordan Norge ble befolket; Jamtland var I denne perioden under Danmark-Norge (tidligere Norge med et eget selvstyre, Jamtland).

 

Avslutningsvis et spennende emne, hvor man ogsaa legger ut informasjon iht. emne-tittel (og ikke bare tilbud om DNA-prover

 

Mvh

Ole Petter Eriksen

;)

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige har DNA-testing i forbindelse med slektsgransking tatt av skikkelig: http://www.genealogi.se/blog/entry/nu-har-proppen-gatt-ur

 

 

Takk for interessant lenke, Arnstein! Forhåpentligvis "eksploderer" det snart her i Norge også. For folk i Oslo-området kan det kanskje være av interesse å gå innom DNA-standen på Slektsforskerdagen lørdag 31. oktober i riksarkivbygningen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Så bra Håvard, kan selvfølgelig ikke garantere at du er P109, men synes det meste peker i den retningen..

Kanskje du også får snevret inn dine nærmeste treff etter hvert, det er spesielt mange mannslinjer med P109 i Hedmark, dette påvirkes nok spesielt av at det er svært mange som har testet seg i dette området (sammenlignet med resten av landet). Når det er antydet at din eldste på farslinjen var innflytter er det kanskje grunn til å forske videre på hvor han kom fra og da kan treff på samme mannslinje være en indikator. Når det gjelder slektsskapsberegning har du nok rett, selv har jeg funnet mye forbindelser med slekt fra Vestlandet og der det er mye inngifter og anesammenfall, så øker sjansen for treff og dermed vil også beregningen av hvor nært treffet påvirkes.

 

Eg har no fått bekrefta P109, utan at eg heilt klarer å sjå kva meir dette gir meg av informasjon pr. no...  :wacko:

 

Samtidig får eg følgjande tilbod:

 

Get 157 SNPs related to P109 for only $109!

 

Kva vil eg eventuelt kunne få ut av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har no fått bekrefta P109, utan at eg heilt klarer å sjå kva meir dette gir meg av informasjon pr. no...  :wacko:

 

Samtidig får eg følgjande tilbod:

 

Get 157 SNPs related to P109 for only $109!

 

Kva vil eg eventuelt kunne få ut av dette?

 

Du kan evt. finne at du tilhører en undergruppe av P109. I Norgesprosjektet finnes det per i dag to direkte undergrupper: PF3247 og S10891. Den første gruppen er trolig svært liten, kanskje også en "privat" mutasjon (altså at bare en eller noen ganske få fra en familie har mutasjonen). S10891 er en veldig stor gruppe. De fleste fra Norge tilhører trolig undergruppen S10200 av denne. En annen gruppe under S10891 som også finnes representert i Norgesprosjektet, er FGC21731. Denne ser ut til mest å bestå av svensker så langt.

 

Ut over de gruppene jeg har nevnt, finnes flere andre, men de er så langt ikke funnet i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

S10891 ligger under P109, og her er de som har blitt "sjekket" av YFull. Dette må vel nesten kunne kalles den norske greina under P109, selv om vi også finner en svenske og en fra Storbritania her:  

http://www.yfull.com/tree/I-S10891/

 

Du vil se at alle under S10891 hadde en felles forfar (TMRCA) for ca 3200 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håvard: Meld deg gjerne inn i P109-prosjektet: https://www.familytreedna.com/groups/y-dna-i-p109/about/background

 

Det er alltid fornuftig å melde seg inn i et prosjekt som har ens haplogruppe (evt. undergruppen av den) som tema, i tillegg til Norgesprosjektet. I haplogruppeprosjektet vil man bedre kunne få råd om hvordan man tester videre, siden de som er administratorer der har spesialkunnskap om akkurat "din" haplogruppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet planlegges også en artikkel til NST om dette temaet (ikke skrevet av undertegnede). Kanskje vil den tilfredsstille hva du etterlyser; hvis ikke får debatten tas deretter.

Hei Svein

 

Det har naa blitt 4 maaneder siden ditt svar til Are Gustavsen. Jeg finner dog ingen artikkel vedrorende DNA.

 

Det har skjedd store fremskritt, vedrorende DNA-forskning de 3-4 siste aar (gjennom internasjonalt samarbeid).

Jeg haaper med dette at artikellen, fremlegges av anerkjente forskere internasjonalt (med referanser fra India, som fikk Nederlandske forskere paa banen, samarbeidet mellom India-Danmark, samt forskningsresultater i Norge mm....)

 

Jeg ser frem til artikellen, og haaper paa en konstruktiv DNA-debatt.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

;)

Endret av Ole Petter Eriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein

 

Det har naa blitt 4 maaneder siden ditt svar til Are Gustavsen. Jeg finner dog ingen artikkel vedrorende DNA.

 

;)

 

Den er nok på trappene, men siden det altså ikke er jeg som skriver den, kan jeg ikke si noe om når den kommer. Vedkommende som arbeider med den er en meget opptatt mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er nok på trappene, men siden det altså ikke er jeg som skriver den, kan jeg ikke si noe om når den kommer. Vedkommende som arbeider med den er en meget opptatt mann.

Hei Svein

 

Mange takk for ditt svar. Jeg forstaar at ting tar tid (var noe utaalmodig her).

Jeg haaper dog at det blir fagfolk, envt. henvisninger til fagfolk/forskere, med internasjonal anerkjennelse.

Det neste punktet blir aa gjore det forstaaelig, jfr. hovedtraaden.

Det er meget positivt de fremskritt som er fremlagt de siste aarene (som har endret paa vedtatte sannheter).

 

Avslutningsvis; det burde vaere en egen traad vedrorende tilbud av DNA-testing.

Dette paa bakgrunn av hovedtraadens intensjoner, DNA-resultater I slektsoyemed.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avslutningsvis; det burde vaere en egen traad vedrorende tilbud av DNA-testing.

Dette paa bakgrunn av hovedtraadens intensjoner, DNA-resultater I slektsoyemed.

 

 

De som ønsker, kan skrive om tilbud her i denne tråden - den er åpen for alt, så sant det på en eller annen måte angår DNA og slekt :-)

 

Ellers vil denne siden kunne være av interesse http://www.norwaydna.no/nb/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ønsker, kan skrive om tilbud her i denne tråden - den er åpen for alt, så sant det på en eller annen måte angår DNA og slekt :-)

 

Ellers vil denne siden kunne være av interesse http://www.norwaydna.no/nb/

 

Hei igjen Svein

 

Du har selvsagt rett, vedrorende tilbud av DNA. Takker ogsaa for lenken I ditt svar.

Jeg var nok noe utaalmodig, vedrorende fremdriften av DNA (samt resultater, av foretatte prover, med navn av forfedre).

Navn av forfedre blir dog opp til den enkelte aa legge ut, forstaar dette.

 

Avslutningsvis, kommer jeg til aa studere DNA videre. Et komplekst omraade, dog meget spennende.

Jeg takker deg for din innsats paa dette omraadet mfl.

 

Med vennlig hilsen

Ole Petter Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har tatt en Y-DNA111 test og matcher den mot en norskamerikaner. 

På Y-DNA67 har vi 0 avvik.

På Y-DNA111 har vi kun avvik  i locus 94 hos DYS712  (25 mot 22) ellers alt likt.

Hvilke slutninger kan man trekke av det?  DYS712 sies å være raskt  muterende. Har den ingen eller veldig liten signingfikans?

 

BIG Y

Jeg fant et sted en oversikt som viser

Ybp = Years Before Present

Tidlig bronsealder, Ca 3500-2000 f.Kr.  dvs  5500 – 4000 år siden

 

R1b   formed 22.100   ybp    dannet for 22100 år siden

R1b1    formed 16.700 ybp

R-M269 13.300 ybp

R-L21  4.600 ybp

R-Z253  4300/4200 ybp

 

Jeg har fått resultatet av BIG-Y testen og den viser at jeg er R-Z253  - R-BY312 - R-BY325

R-BY325 oppfatter jeg som en "nyoppdaget gren"

Vet man når i tidslinjen det skjedde?  

og hvordan finner de ut dette? Noen som vet?

 

 

mvh

Thorbjørn Meringdal

Oslo 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok andre som kan mer om dette enn jeg, men når det gjelder en 111-test, tar man utgangspunkt i såkalte STR (Short Tandem Reapeat analysis). Resultatet til deg og norskamerikanere tilsier at dere må være veldig nært beslektet.

 

Når det gjelder BigY, tar man utgangspunkt i mutasjonene kalt  SNP (Single Nucleotide Polymorphism). Når det gjelder R1a, så har svært mange BigY-testere foretatt en ekstra-analyse som kalles YFull. Det er vel ikke så mange R1b som har tatt den analysen, for jeg finner ingen i YFull-treet med mutasjonene BY312 og BY325. I YFull-treet legger man inn når mutasjonen oppstod samt TMRCA (tiden til nærmeste felles forfar). Her regner de at det går ca 140 år mellom hver mutasjon.

 

Jeg legger inn en lenke til de som pr i dag er notert som nedstrøms av R-Z253 i YFull-treet http://www.yfull.com/tree/R-Z253/

 

Endret av Arnstein Rønning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt en Y-DNA111 test og matcher den mot en norskamerikaner. 

På Y-DNA67 har vi 0 avvik.

På Y-DNA111 har vi kun avvik  i locus 94 hos DYS712  (25 mot 22) ellers alt likt.

Hvilke slutninger kan man trekke av det?  DYS712 sies å være raskt  muterende. Har den ingen eller veldig liten signingfikans?

 

BIG Y

Jeg fant et sted en oversikt som viser

Ybp = Years Before Present

Tidlig bronsealder, Ca 3500-2000 f.Kr.  dvs  5500 – 4000 år siden

 

R1b   formed 22.100   ybp    dannet for 22100 år siden

R1b1    formed 16.700 ybp

R-M269 13.300 ybp

R-L21  4.600 ybp

R-Z253  4300/4200 ybp

 

Jeg har fått resultatet av BIG-Y testen og den viser at jeg er R-Z253  - R-BY312 - R-BY325

R-BY325 oppfatter jeg som en "nyoppdaget gren"

Vet man når i tidslinjen det skjedde?  

og hvordan finner de ut dette? Noen som vet?

 

 

mvh

Thorbjørn Meringdal

Oslo 

 

De store prosjektene på R1b-siden (U106 og P312) har sine egne løsninger når det gjelder aldersestimater på Big Y, i hvert fall vet jeg at U106-prosjektet har det. Siden du er L21+, vil jeg anbefale at du melder deg på P312-prosjektet hos FTDNA. De vil trolig også kunne veilede deg videre mht. aldersestimater på de nedstrøms SNPene. Utover dette er det selvfølgelig fint om du sender lenken til BAM-filen til YFull, slik at de kan få bygd ut R1b-treet sitt også :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Det er salg hos FTDNA i forbindelse med "DNA-dagen". Det varer ut 26. april:

 

Product

Retail Pricing

   Sale Price

Family Finder

       $99

     $79

mtFull Seq

      $199

    $149

Y37

      $169

    $129

Y67

      $268

    $199

Y111

      $359

    $289

BigY

      $575

    $460

SNP Packs

      $119

    $109

     

mtDNA plus

 

Not on Sale

 

Oppgraderinger, f.eks. fra 37 til 67 markører på Y-DNA, kommer først i det store sommersalget i juni, slik at det ovenstående gjelder nye tester (bortsett fra Big Y).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en MTDNA + YDNA med GeneTree i 2012.

 

Er resultatet av dette noe som kan videreføres eller bør jeg gå helt fra start igjen - i tilfelle med hva da?

Finner forøvrig ikke alle de du nevner over her:

 

https://www.familytreedna.com/products.aspx

 

Siden GeneTree er nedlagt, etter hva jeg kan se, må du nok bestille ny test fra FTDNA. Hva du da vil bestille, er opp til deg; men som mann er det jo naturlig å bestille en Y-DNA-test. Av forskjellige grunner er Y67 mest nyttig, men en del kjøper først Y37 og oppgraderer. Hvis du vil teste morslinjen din bakover, velger du mtFull seq, og hvis du vil teste autosomalt DNA (det som blander seg vilkårlig for hver generasjon), velger du Family Finder.

 

Den eneste testen som vel ikke finnes nevnt i lenken over, er Big Y. Grunnen er at den er en "videregående" test, hvor man må ha en basistest i bunnen, minst Y12.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som eg før har gjeve uttrykk for, er eg interessert i ein DNA-test for å finna ut kvar eg ættar ifrå, men her vert det tilbode ein heil «jungel» av ulike testar, og eg er mildt sagt «i villreide» kva eg bør velja...!

 

Kva vil du, Svein Arnolf, rå meg til?  Kva for ein test har eg mest att av?

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du skriver "Kva vil du, Svein Arnolf, rå meg til? ", og lar Svein Arnolf svare for seg selv. Men vil bare si i denne sammenheng at hvis man er mest interessert i de rene mannslinjene, så er det kostnadseffektivt å kjøpe en Y-test. Svakheten med et forskningsprosjekt bare på den såkalte agnatiske linjen, er at straks en adoptiv- eller fostersønn dukker frem, så er linjen brutt. Jeg som bare kan velge mellom mitokondrie-test eller family finder, har ikke kjøpt noen av delene. Men lastet opp min test fra 23andMe og betalt en avgift, ikke et abonnement. Og jeg kan se matcher på alle kromosomene, også X.

Men det er jo litt rart at du som bygdebokforfatter ikke vet hvor du selv kommer fra da, er du ikke slik som oss andre slektsforskere, som har startet med deg selv. Jeg vet hvor jeg kommer fra fordi jeg kartla anetavlen for flere år siden. Ikke noe spennende opphav, de fleste er fra Sør-Vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - jeg er altså tilbake til start.

Hvis jeg i utgangspunktet ser bort fra økonomien i dette - og ønsker både mors- og farslinja belyst - hvilken test velger jeg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - jeg er altså tilbake til start.

Hvis jeg i utgangspunktet ser bort fra økonomien i dette - og ønsker både mors- og farslinja belyst - hvilken test velger jeg? 

Grunnleggende er det tre hovedtyper av tester:

 

  • Familyfinder (Autosomal-DNA), denne testen er for å finne slekt på tvers av alle linjer, er mest nyttig innen 5-6 generasjoner.
  • Y-DNA Dette er en test for å finne din farslinjes opphav (haplogruppe), testen kan utvides flere ganger og du kan oppgradere den slik at hvis man er heldig, så havner på en gren i det store Y-treet innen historisk tid. Her anbefales minimum 37 markørers test (helst 67 markører).
  • mt-DNA Dette er en test for å finne din morslinjes opphav (haplogruppe), testen kan ikke vise like mye som en Y-DNA test, men den kan være nyttig for å kartlegge morslinjer med kjent eller antatt opphav. Her anbefales mt-DNA Fullsekvens, noe lavere enn det gir lite nyttige treff.

 

Se også våre nettsider:  www.norwaydna/om-dna-testing

 

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomste er vel en Family Finder test. Da får du DNA-matcher (slektninger) som lever i dag, og der dere har en (eller flere) felles aner de siste 1-2-3-4-5 hundre årene (men slik er det jo selvfølgelig med alle testene - det er de som lever i dag som dukker opp som matcher). Jeg har nå ca 870 slike matcher. Dette er en billig test (under en tusenlapp). De fleste som tar DNA-test legger inn slektstrær eller opplysninger om aner, samt mailadresse.

 

Men ellers synes jeg etter hvert at yDNA-testen er veldig spennende. Skal du ta full pakke her (BigY), blir det dyrt, men her kan man starte i det små og utvide etter hvert. Når en test er tatt, trenger man ikke ny for hver gang man bestiller oppgraderinger/nye tester.

 

FTDNA er det firmaet som har flest skandinaviske testere i databasen sin, så der vil du få flest matcher.

 

...og datamaskinene i laboratoriet vurderer matchene automatisk og legger de inn slik at de nærmeste slektningene kommer først... Det kommer ellers ukentlig nye matcher, etter hvert som nye slektninger tar testen, norskamerikanere er veldig på hugget.

Endret av Arnstein Rønning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.