Gå til innhold
Arkivverket

Thorvald Nikolai Torstensen - sjømannsruller


Truls Songstad
 Del

Recommended Posts

Min grandonkel Thorvald Nikolai Torstensen var født i Bergen 11.1.1883. Han var sjømann i 1900. Vi vet at han i henhold til annotasjonsrullen for Bergen står med en mønstring, med "Ole Bull" fra Bergen til Sunderland 20. september 1901. I margen står det at han hadde 5 måneders fartstid med dampskip.

Jeg finner han ikke i FT1910, men derimot i 1912 da han er registrert hos sine foreldre i Bergen. Etter hva som er blitt fortalt i familien, skal han ha vært sjømann all sin dag, men kom aldri tilbake til Bergen. Det heter videre at han døde på Jamaica og skal være gravlagt i Kingston.

Da jeg nylig kom over vedlagte etterlysning i Stavanger Aftenblad fra 1916, lurer jeg på om etterlysningen gjelder min grandonkel?

Finnes der sjømannsruller fra Stavanger som kan bekrefte dette?

post-1490-0-03430100-1361617675_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg har aldri fått noe svar på dette spørsmålet og reiser det på nytt. Finnes det noe i Stavanger som kan avkrefte at dette er min grandonkel? Eller motsatt - er der opplysninger om han i Stavanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Sjømannsprotokollene for Stavanger er skannet og ligger på digitalarkivet.no. - Du finner dem under Sjøinnrullering under Genealogiske samlinger. Det finnes også register, oftest på fornavn. Vi fant en Thorvald Tostensen - rulle nr. 5938, men han er født på 1860-tallet, så det kan ikke passe. Andre finner vi ikke, men du kan jo lete i disse registrene selv.

 

Om det er samme mann, er ikke godt å si. Fødselsåret stemmer jo ikke så godt, men det kan jo bero på en feil.

 

Lykke til med letingen.

 

 

Med hilsen

 

Jan Alsvik

Statsarkivet i Stavanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.