Gå til innhold
Arkivverket

Lister med registrerte kilder i pensjonatrom


Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

1. For Gjøvik og Toten slektshistorielags pensjonatrom kan det se ut som listen med kilder er fordelt over fire sider. Side 3 og 4 er imidlertid tomme.

 

2. Listen er ikke enkel å bruke, den ser ikke ut til å være sortert på noen som helst måte. Noen bør pønske ut en måte å sortere den på. Alternativt kan man kanskje lage et søk i listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir

 

Det postive først. Det virker ikke som det mangler noe. Det som derimot feiler synes å være at sidetellingen baserer seg på 25 linjer pr. side, mens det skal være 40. Jeg rekker ikke å gå inn å se på dette før til neste uke. Sorteringen er i dag basert på en intern registreringsdato, som neppe nødvendigvis er logisk. Jeg er helt åpen for forslag til sortering, slik som startår, type liste/bok osv. Hva vil du/dere synes er mest logisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet tror jeg at sortering på geografi, og så (start-?)år, burde være en bra løsning - men det det kan vel være fallgruver her pga varierende hierarkier av "myndighetsområder" (f.eks prestegjeld, fogderier etc.) over tid, så om det er mulig overlater jeg til dere som sikkert har studert den problematikken.

 

Om det er mulig å sortere (eller rettere gruppere) på kildetype før man sorterer kronologisk så hadde vel det vært en enda bedre løsning. Men uansett synes jeg geografi skal komme først - man er som regel på jakt etter kilder for å løse et problem knyttet til et bestemt område.

 

Det skal også sies at jeg ikke tror disse listene vil bli mye brukt, jeg tror Finn Kilde er den som kommer til å bli desidert mest brukt, det er bare at listene slik de ser ut nå er veldig rotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.