Gå til innhold
Arkivverket

Feil i Hovudløkka (undertittel: når nynorsk og fornorsking av engelske ord tar overhånd)


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

Feil i Hovudløkka! :ph34r:

 

All ære til admin som ikke bare trenger å kunne data, hun (eller han) må også ha god fantasi for å tolke feilmeldinger. Det er vel neppe noen kritisk feil, men jeg kunne ikke dy meg, jeg måtte jo bare rapportere feilen når den har en så komisk tekst.

 

Jeg har jobbet en del med data og sett mye rart, men denne er blant de bedre. Det er ingenting som egentlig heter "Hovudløkke" i data-verden. Jeg vil tippe det skal være "main loop", men det er jo bare en direkte oversettelse.

 

Her er how-to-reproduce:

Gå til http://digitalarkive...lling/cross.htm

Klikk linken på venstre side "Emigranter"

 

Linken går til

http://digitalarkive...egori=5&spraak=

 

Lykke til :D

post-4173-0-44113200-1366096646_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for meldingen.

 

Vår gamle utvikler Jan Oldervoll er ihuga nynorskmann og har anvendt det der han mener det passer. Så lenge det kun er en mann som styrer det, er det viktigste at han forstår hva feilmeldingen peker til. Nå holder vi på å pakke ned de gamle nettsidene og de tekniske løsningene der. Nå er det flere utviklere på saken og de programmer på engelsk, så da dukker det opp feilmeldinger av typen "end of lifetime" og slikt, som har avstedkommet noen meldinger fra amerikanere som lurer på om vi annonserer verdens undergang...

 

Lenken peker til en nettside som ikke eksisterer lenger. Emigrantene befinner seg enn så lenge her http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebMeta.exe?slag=vismeny&fylkenr=&knr=&aar=&dagens=&katnr=5 Før sommeren blir emigrantene flyttet til de nye nettsidene våre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ære være Oldervoll som lagde sine eigne oversettingar. Var utgangspunktet Main Loop ville eg tykkje Hovudløkka var ei grei og forståeleg skildring av fenomenet. At det "skal være" Main loop på ei norsk nettside er eg ikkje enig i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal oversette vanlig brukte feilmeldinger, så må oversettelsene være godt brukte og forståelige. Får man en feil, så googler man den. Da er "hovudløkka" ubrukelig - for alle andre enn den som laget det merkelige begrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett tykkjer eg problemstillinga i overskrifta er snudd på hovudet -

når (.........) fornorsking av engelske ord tar overhånd

 

Er det verkeleg eit mål at det ikkje skal brukast norske ord i samband med data? Eg dreg parallell til anatomi, der alle kroppsdeler og strukturar har eit namn på latin og eitt på norsk - vi brukar det norske når vi forheld oss til norsktalande og det latinske når vi skal kommunisere mot andre språk - og slik bør det etter mi meining vere med alle fag. Men denne diskusjonen blir vel for omfattande å ta her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er helt greit at man benytter anerkjente navn/oversettelser, i data som i anatomi, men man kan ikke bare "finne på" slike uttrykk selv. Og ikke for enhver pris. (Hva heter f.eks. "epidural" på norsk? ;) ) Poenget er at ev. oversettelser skal være vel brukte og gjenkjennelige. I data som i anatomi. Ellers er de totalt unyttige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det verkeleg eit mål at det ikkje skal brukast norske ord i samband med data?

Jeg synes det er helt greit med oversettelser, også i forbindelse med data, men det er gjerne sånn at mange faguttrykk ikke enkelt lar seg oversette på en slik måte at oversettelsen blir "universell", dvs forståelig for andre med samme faglig bakgrunn. Når noe er såpass spesialisert så havner vi gjerne i "uføre" og det dukker opp ord som blir vanskelige å forstå, selv om man skulle ha spesifikk utdannelse innen området.

 

Som Anette skriver, det viktigste er at den som skal lete etter feilen forstår hva feilmeldingen dreier seg om. Det var nå heller ikke meningen å skulle fremstille emnet på en negativ måte, snarere som en kuriositet. En kuriositet det på mange måter kan være verdt å ta vare på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.