Gå til innhold
Arkivverket

Anne Olsdatter (g.m. klokker Hans Olsen) i Tønsberg, Vestfold (1700-tallet)


Marius Hellerud
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurer på om noen i sin slektsgransking har vært innom nedenstående familie? Det som spesielt interesserer meg er Anne Olsdatter – hvor og når var hun født, hvem var hennes foreldre, hva skjedde med henne etter at mannen Hans Olsen døde i 1741, når og hvor døde hun? Jeg skulle også gjerne visst hvor og når eldstesønnen Ole Hansen døde og hatt flere opplysninger om yngstesønnen Johannes.

 

Hans Olsen, født ca. 1702, død 1741 i Tønsberg. Sønn av Anna Haagensdatter og Ole Arnesen på Søndre Rom i Slagen. Hans var klokker ved St. Laurentii kirke fra 1727 og frem til sin død 1741. (Se «Tønsbergs historie. Bind II. Tidsrummet 1536-1814» av Oscar Albert Johnsen. Gyldendahl Norsk Forlag, Oslo 1934, side 390f. Boken finnes i Den digitale bokhylla på www.nb.no).

 

Skiftet etter Hans Olsen finnes her:

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Jarlsberg prosti, Skifteprotokoll 2 (SAKO/A-445/O/Oa/L0002), 1740-1790, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

 

 

 

 

Merknader: Bak: Kronologisk register. Aut. 26.03.1740.

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20100208650053.jpg

 

I tillegg til opplysningene som gis om Hans’ familie i dette skiftet (barnas verger), får vi full oversikt over det meste i 1778 da det skiftes etter den barnløse broren Michel Olsen på Søndre Adal i Borre:

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Søndre Jarlsberg sorenskriveri, Skifteprotokoll 10 (Hba 0010), 1778-1787, oppb: Statsarkivet i Kongsberg.

 

 

 

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081127370432.jpg

 

Hans Olsen ble gift 1732 i St. Laurentii kirke, Tønsberg med Anne Olsdatter. De får følgende barn, som alle døpes i St. Laurentii kirke:

 

1. Ole Hansen (født 1733). Lever ved skiftet etter faren 1741, men nevnes ikke i 1778. Det gjør heller ikke eventuelle arvinger. Når og hvor døde han?

 

2. Maria Elisabeth Hansdatter (1735-1801). Døpt «Maria Lisbeth», men andrenavnet skrives med årene helst Elisabeth. Gift 1759 i Borre med Fredrik Olsen Krog (1722-1772) på Vestmannrød i dennes andre ekteskap. Maria Elisabeth Krog døde i Tønsberg 1801. Vil tro hun er identisk med den «Maria Lisbed Hansd:» som 5. september 1756 er fadder i Borre for Anna Kirstine, en datter av Fredrik Olsen Krog i hans første ekteskap med Susanna Guttormsdatter Aasgaard (1729-1757) på Vestmannrød. Dette kan bety at Maria Elisabeth har kommet til Borre allerede før ekteskapet med Fredrik, men noen bopel oppgis ikke på henne i 1756.

 

3. Johannes Hansen (1737-1738).

 

4. Johanne Maria Hansdatter (1739-1740).

 

5. Johannes Hansen (født 1740). Døpt «Johan», men kalles senere i livet Johannes, som den eldre navnebroren. Levde ved skiftet etter faren 1741, og fortsatt ved skiftet etter onkelen i 1778. Da ser han for meg ut til å opplyses å være 33 år gammel, men det riktige må være 38. Han oppholdt seg i Tønsberg og var styrmann. Hvor tok han senere veien? Var han gift og hadde barn? Når og hvor døde han?

 

Selv om jeg er nysgjerrig på Ole og Johannes, er det som sagt moren Anne Olsdatter jeg er aller mest interessert i; ikke minst hennes familiebakgrunn. (Årsaken blir egentlig en digresjon til spørsmålet mitt, men er som følger. Jeg er interessert Anne Olsdatters bakgrunn fordi det egentlig ikke er den som interesserer meg; jeg skulle nemlig veldig gjerne ha avkreftet at hun hadde noen Brandt-tilknytning. Årsaken til dette er igjen at jeg gjerne skulle hatt bekreftet at moren til Fredrik Olsen Krog, Anna Fredriksdatter, hadde en slik forbindelse. En datter av Maria Elisabeth Hansdatter og Fredrik Olsen Krog fikk navnet Anna Brandt Fredriksdatter Krog (født ca. januar 1763, død 1777), og mistenker hun er oppkalt etter en av bestemødrene sine, og jeg tror Anna Fredriksdatter kan være identisk med et utenomekteskapelig barn ved samme navn som nevnes på skiftet etter en Fredrik Henningsen Brandt i Holmestrand i 1703).

 

Som lagverge for Anne Olsdatter på skiftet etter mannen 1741 finner vi at på «Monsr. Peder Larssens vegne, som Encken har andtaget til sin Lavværge, var tilstæde Hands Broder Michel Larsen Bugaard». Jeg har ikke klart å finne ut av om det er noen familietilknytning her, eller hvem denne «monsieuren» egentlig er, men i Digitalarkivets database «Skifteregister for Tønsberg og Holmestrand 1796-1801 (1772)» finner jeg følgende som må være samme brødrepar i en familiekontekst:

 

10260 10.12.1721 Skifteprotokoller Skifteprotokoller 2 122b Tønsberg, skiftet sluttet 24.01.1722

Rolle Relasjon Førenamn Etternamn Bustad Stilling Alder Merknad

1121 arvelater Laurids Pedersen Hansted i Lang gaden udj Laurentj sogen borger død; også nevnt som Lars

1122 arving ektefelle Maren Michelsdtr i boet var to sølvskjeer med initialene M:G:S: M:H:d:H, som kunne være Marens foreldre

1123 arving sønn Michel Larsen Bugaarden i Sandehærret myndig; g.m. en datter av Hans Nielsen Wogn

1124 arving sønn Lars Larsen myndig; ugift

1125 arving sønn Peder Larsen Tønsberg myndig

1126 arving datter Marthe Larsdtr 22 år

1127 arving datter Karen Larsdtr 19 år

1128 lagverge Hans Nielsen Wogn Michel Larsens svigerfar

 

Jeg har med vilje ikke lagt inn lenker til barnas dåpsnotater. Så vidt jeg kan forstå er de fleste fadderne «stasfaddere» og ikke slektninger. Håper noen kan vite noe mer om Anne Olsdatter og resten av familien!

 

Vennlig hilsen fra

Marius Hellerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg ikke publiserte lenker til alle barnedåpene (jeg hadde store problemer med editoren i går, og det var ikke lett hverken å få innlegget på plass med klipp og lim eller å beholde en noenlunde OK formatering), burde jeg kanskje i hvert fall ha listet opp fadderne allikevel. Det kan jo hende noen har én eller annen form for familietilknytning selv om jeg ikke har forstått det så langt. De er etter min transkripsjon som følger:

 

Ved Oles dåp 21. oktober 1733: «Wittichen Maria Gerners, Anniken Stockflet, Hans Larsøn Seeberg, Niels Schindler og Feltskjærer Jacob Trane».

 

Ved dåpen til Maria Elisabeth (Maria Lisbeth) 15. november 1735: «Magrete Hans Larsøns, Maren Hartvigs datter, Capitain Norman, Vincents Stoltenberg, Christen Gulbrandsøn».

 

Ved Johannes’ dåp 24. august 1737: «Lisebeth Peder Buls, Anne Henrica Gerner, Lars Bagge, Ole Holmbo, Hans Hanssøn Toneby».

 

Ved Johanne Marias dåp 17. februar 1739: «Madme. Holmbos, Jomfrue Harboe, Michel Laersen, Arnholt Svab, Lars Hoff».

 

Og endelig ved dåpen til Johannes den yngre (Johan) den 30. juni 1740: «Sorenskriver Bøhme, Hans Seberg, Dittlef Bull, Anna Henrica Cancellie-Raad Plades og Dorthe Norman».

 

Vennlig hilsen fra

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Hei!

 

Etter å ha lett grundig etter dødsfallet til Anne Olsdatter i Borre begynte jeg med begravelseslistene fra St. Laurentii kirke i Tønsberg, som jo ikke ligger søkbar på «Vestfold-slekt» slik Vår Frue kirkes bøker gjør. Letingen ble etter hvert liggende på is, men noen ganger er lykken bedre enn forstanden, og nå har jeg helt tilfeldig funnet dødsfallet selv, noen år lenger frem enn jeg var kommet i letingen:

 

«Anna OlesD: /:Hans Klokkers Enke:/ gl. 70 Aar» ble «jordet i Kirkegaarden» 15. april 1783 i følge kirkeboken for St. Laurentii kirke i Tønsberg. «NB. Alle 3 Kirke Klokker ringede paa eengang».

 

I avsnittet om «Klokkere i Tønsberg» i «Tønsbergs historie. Bind II. Tidsrummet 1536-1814» av Oscar Albert Johnsen og utgitt av Tønsberg bybokkomité 1934, nevnes foruten Hans Olsen bare én annen klokker med fornavnet Hans i perioden rundt ovennevnte dødsfall 1783. Det er «Hans Koch (Kock), der nevnes som (midlertidig?) klokker i Tønsberg allerede 1770, klokker i to år til sin død 1794». Han hadde da i 1792 etterfulgt Samuel Peter Biering Kierskaug, og er altså ingen kandidat. Konklusjonen må være at det følgelig er riktig Anne Olsdatter som er funnet død, selv om mannens patronymikon ikke nevnes i konens begravelsesnotat.

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, St. Laurentii i Tønsberg, Ministerialbok nr. II 1 (1690-1796), Kronologisk liste 1783, side 212-213.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8199&idx_id=8199&uid=ny&idx_side=-111

Permanent bildelenke: <http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070425640635.jpg>

 

Jeg er fortsatt meget interessert dersom noen har tips om Anne Olsdatters opphav. Opplysningen om at hun var 70 år gammel i 1783, og således født omkring 1713 pluss/minus noen år, er jo et godt spor å ta med seg, men navnet er dessverre ganske vanlig.

 

Ellers mottar jeg fortsatt også gjerne tips om hva som skjedde med sønnen Johannes Hansen (født 1740, levde 1778). Det virker ikke som om det ble holdt noe skifte etter Anne Olsdatter. Jeg finner i hvert fall ingen ting i databasen med skifter fra Tønsberg, i registrene til skifteprotokollen for Søndre Jarlsberg hva gjelder Borre og Sem, eller i skifteprotokollen for Jarlsberg prosti. Denne siste har et register, men dette viste seg ikke å dekke hele protokollen, så jeg har bladd meg gjennom tiden rundt Annes død (og kan selvsagt ha oversett noe, men tror ikke det. Derimot kan det jo teoretisk sett være mulig at et eventuelt skifte ble holdt en god stund senere, så det er mulig jeg bør bla litt til…).

 

Med vennlig hilsen fra

Marius

Endret av Marius Hellerud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.