Gå til innhold
Arkivverket

Maren Olsdatter Stangeland


Harald Kismul
 Del

Recommended Posts

Forsøker å finne ut av en Maren Olsdatter Stangeland som var gift med Fredrik Christian Holberg Arentz Reimers. Giftermål fant sted på Rennesøy 21. september 1831. Sammen fikk Maren og Fredrik tvillingene Cathrine Fredrikke og Anne Karine 25/12-1832, Christiane Bolette 4/5-1834 (på folketellinger som kan søkes digitalt er hun oppført med stavelsen Kristianne fra tid til annen) og Fredrik Kristian 25/12-1835.

 

Maren skal etter sigende være født i Høiland en gang rundt 1798-99, døde 24. april 1837 og ble gravlagt 30. april på Rennesøy.

 

Det vesle jeg klarer å skrape sammen om Maren er den samme informasjonen som man finner på "stamtavle over familien Holberg" som ble utgitt i 1884 i forbindelse med 200 års jubileum for Ludvig Holberg, samt alderen hennes som er oppgitt i kirkebok ved hennes begravelse som 39 år. Sammen gir dette fødsel mellom 1798-99. For dem som ønsker å se denne "stamtavle over familien Holberg", kan denne søkes opp på nett på nasjonalbiblioteket. På side 18 (søke side 20) finner man Maren Olsdatter Stangeland, f. Høiland ca 1799. Datter av Ole Olsen fra Sandnæs og Anne Karine.

 

Stedene jeg kan finne tilknytning til etternavnet "Stangeland" er i "stamtavlen...." og ved vielsen. Ut over dette er "Maren Olsdatter" navnet som nyttes. Jeg har ikke vært i stand til å finne noen kirkebok med nedtegnelse av hennes fødsel, men kan så klart ha oversett et navn. Ikke all "skjønnskrift" er like enkel å tyde :-) 

 

Er der noen som sitter på informasjon om denne damen, eller som har et godt råd eller to på hvor jeg skal lete videre? Eksisterer graven til Maren, hennes mann og hans kone nr 2 fortsatt?

 

Christian Bolette (se øverst) er min tippoldemor. Via hennes barnebarn (min mormor) har jeg overtatt et eksemplar av "stamtavlen over....". Min avdøde mormor drev en gang med slektforskning, men disse papirene eksisterer ikke lenger. Hun gjorde div korrigeringer på "stamtavlen" der hvor hun fant feil, men ingen korrigeringer er gjort på Maren Olsdatter Stangeland. Det er nærliggende å anta at navnene på hennes foreldre stemmer (hennes mor og datter heter Anne Karine), men kilden til disse navnene kjenner jeg ikke til. 

 

Der ligger fra tidligere en sak på denne damen på forumet, ville legge inn noe på den lenken men fikk kun melding om at jeg måtte logge på selv om jeg var på logget....

 

Mvh

 

Harald

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I klokkerboken for Rennesøy (1816-41) under innflyttede står der oppført en Ole Olesøn under 1837-38 perioden. Han er ikke oppført med noe alder. Klarer noen å tyde informasjonen som tilhører navnet? Kunne vært greit å sjekket ut/inn denne personen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.