Gå til innhold
Arkivverket

Er Von der maulen samme slekt som ther maulen ?


guest
 Del

Recommended Posts

Hei jeg går jo bare videre fra det kjell arna har laget ; prøver og finne ut av Velure slekten . :)

 

 

 

 

 Britha Magnusdtr. Jåstad Velure
Født:     1726
Velure, Ullensvang

 Mons (Magnus) Sveinson Velure
Født:     1686
Velure, Ullensvang

 Anna Jacobsdatter Ljono (Velure)
Født: 1627 ?

 Jakob Asbjørnson Velure
Født:     1616

 Asbjørn Øysteinson Velure
Født:     cirka 1600


 Øystein Olson Velure
Født:     cirka 1565

 Ola Gunnarson Rogdo
Født:     1530

 Gunnar Olson Rogdo
    Ullensvang, Hordaland
Født:     1500
Ullensvang, Hordaland,
Død:     1564

Rogdo i Ullensvang

 

Det jo ikke feil dette da .gå fra

Navn Brita Magnusdatter Velure Født 1726  Kjønn Kvinne  Folketelling 1801  Kinsarvik, Hordaland, Norway  Død 1807  Ullensvang, Hordaland, Norway  Alder 81 år  og slekten derfra ;

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Guttorm A. Rogdaberg og Bleie sier , slektene møtest mellomalderen og han har nok rett . Som Han også sier vi har gode historiebøker i Hardanger ang slekt og aner . Så hva jeg skal forholde meg til vet jeg snart ikke . Men dette tar ikke jeg opp her ,

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Frå adelsætt til bondeætt

Frå byrjinga på 1500-talet gjekk det etter kvart ut med dei gamle norske adelsættene. Det skuldast ei rekkje årsaker. Ei hovudårsak var nok likevel at danske og tyske adelsmenn trengde inn i landet og fekk mykje makt, samstundes som dei også fekk støtte frå styresmaktene. Det vart sett inn danske embetsmenn, og som me veit gjekk politikken ut på å undertrykkja dei norske nasjonale kreftene i størst mogleg grad. Med det forsvann også den gamle norske adelen, sjølv om den såkalla lågadelen heldt seg ei tid.

Men det tydde ikkje det same som at den gamle byrgskapen vart vekke. Den tok dei med seg, jamvel om dei ytre kåra endra seg. Den dag i dag er det gjevt for einkvar lokal slektsgranskar å finna at dei stammar frå ei av dei gamle store bondeættene. Mykje av jordegodset vart også berga. Og som Rasmus Høyland uttrykkjer det:

    «Og både den sterke ættekjensla som dei hadde, og det at dei vart sitjande sjølveigarar på gardane sine, det gav dei ein styrke og ein stødleik, som gjorde at fleire av desse ættegreinene dei var i lange tider som berande krefter i så mange av Sunnhordlandsbygdene.»

Dei største av desse ættene er Ænesætta, Galtætta, Brandvikætta, Smørsætta og Rustungætta. Dei tre førstnemnde ættene var opphavleg truleg av ei og same ætt. Elles var alle desse ættene samanbundne ved giftarmål, så det er stundom vanskeleg å halda dei frå kvarandre.

En ting er sikkert det er ikke lett og finne ut av alt dette , Men mine røtter fra min mors side kommer fra disse gårdene , aga tunet - Velure- Jåstad  . Anna aga født  1652 på Agatune gård 1 øvstetunet .  Hardanger røttene mine er noe jeg er stolt av . ellers takker jeg for alt hjelp jeg har fått . . tja Norsk adel er jo mulig jeg har i mitt blod som eldre Tysk adel om vi skal forholde oss til den info jeg har fått av Tyskland  ,   sån avslutter vi denne familie historien det er ikke mere og si om dette . ;)

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Harald, du må oppgi kildehenvisninger når du 'klipper og limer' fra andres tekster. Slik innlegget ditt er nå, kan det virke (bortsett fra endring av språk), som du vil gi inntrykk av at dette er ditt eget. Teksten ser ut til å være hentet fra Wikipedia og da er det det du må opplyse om: https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Sunnhordlands%C3%A6tter

I denne artikkelen er det et kapittel om kilder:

I tillegg skal den siterte teksten stå i anførselstegn "...."

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo jeg lakt ut på alt jeg har fått av Norske historikere samt Tyske så det må da holde nok . Jeg avslutter dette og forholder meg til hva jeg har fått av Tyskland ang familien der borte til hva jeg har fått av Hardanger , Dette må da holde nok jeg har jo mere bevis og fakta en mange andre ,  Det går ikke ann og komme lengre bak nå . jeg har jo virkelig jobbet med denne slekten da . Nå avslutter vi til det kommer noe mere på bordet . forholder meg til den Tyske adel og den Norske i Hardanger til noe mere er bevist . Slutt ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er fortsatt en fullstendig mangel på henvisninger til primærkilder.

Jeg har sett slektstre som går tilbake til tyrkiske herskere, dronningen av Saba og div. mytologiske skikkelser. Med en dokumentert fadder fra Aga så bør du jo nå sjekke om du kanskje kan kreve en prinsetittel fra Valhall eller noe sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er fortsatt en fullstendig mangel på henvisninger til primærkilder.

Jeg har sett slektstre som går tilbake til tyrkiske herskere, dronningen av Saba og div. mytologiske skikkelser. Med en dokumentert fadder fra Aga så bør du jo nå sjekke om du kanskje kan kreve en prinsetittel fra Valhall eller noe sånn.

 

Ha ha ha ;) , jo jeg kan jo sende et brev haha :) men fra spøk til alvor . Om jeg skal forholde meg til det jeg har fått fra Tyskland og hva jeg har av info fra Hardanger , Så er det nok noe i dette ,  Jeg avslutter denne linjen med en liten spøk håper dere tar den ;) Men vi har jo funnet ut av mye sammen . :: Og ikke minst så vet jo noen her på arkivet at jeg har 100 prosent lik dna som Tyske adel-slekten hahaha . Og dette har noen her vist lenge ;)   men men . Når dna viser fakta og Hardanger forskere samt noe her på arkivet er nok dette rett . Dna viser 100 prosent på Tyske ade-lslekten som noen her på arkivet har sett selv , Om vi skal stole på de store dna testene dette er jo fakta ,   Tertiærkilder må vi nok forholde oss til disse brevene vi har fått fra den Tyske adel-slekten som dere har lest , Lenger kommer vi ikke i denne linjen.  Det er stor sansynlighet at Jørgen Thormøhlen og Joachim Thormøhlen var brødre etter hva jeg la ut fra eldre historiske bøker , Von Meulen var navnet til disse to . Mere er det ikke og si om dette , DNA beviser jo Prussiske linjer og fra Tyske adel slekter .

 

Takk for nå .

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ANG  primærkildene må vi nok forholde oss til disse brevene vi har fått fra den Tyske adelige slekten som dere har lest . lenger kommer vi ikke . og det er stor sansynlighet at Jørgen Thormøhlen og Joachim Thormøhlen var brødre etter hva jeg la ut fra eldre historiske bøker , Von Meulen var navnet til disse to .

 

Jeg har ingen interesse av debatten, jeg ønsker bare å arrestere ordbruken. Brev fra tyske adelige slekter i beste fall sekundærkilder, i mest trolige fall tertiærkilder. Det er ikke primærkilder. Ellers ønskes god, videre slektsgransking!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

jeg håper på at jeg kan stole på dna som viser 34 P  scandinavia og 60 prosent fra Tyskland og nedover . ja det blir mye rot 4 år med leting etter etterslekten , Alt fra bygdehistorier også videre , det har ikke hvert lett og lett er det ikke . Men jeg håper at Dna kan gi noen svar i vider slektsgranskning .  Ellers tror jeg det er sundt og ta en pause nå .

 

mvh jan harald

Her er litt av hva vi har som dna treff . Meg og Jonny grubler godt på dette , som han sier det er mange flinke forskere her på forumet . så jeg legger ut noen av våres dna treff fra Tyskland her , Her har dere navnene på dna treffene vi har , Om dette skulle ha noe intresse for dere , 

 

mvh jan 

 

 

Jan Harald Fosse Y-DNA HAPLOGROUP

H5c2

mtDNA HAPLOGROUP

Most Distant Ancestors , Brandenburg [Maryland], Davis [Maryland], Hagenhymer [Maryland], Jacobs [Maryland], Kesselring [Maryland], Marker [Maryland], Mohler [Gweybricken, Germany], Roberts [Maryland], Shriner [Maryland], Weddle [Maryland], Wetzel [baden-Wuerttemburg, Germany], Wiles [Maryland], Wilhide [Maryland], Wilhite [Maryland]

 

Wolffradt (* 1629; † 1684), Kanzler von Schwedisch-Pommern

Carl Gustav von Wolffradt (* 1672; † 1741), schwedischer General

Hermann Christian von Wolffradt († 1723), Kanzler in Mecklenburg-Schwerin

Hermann Alexander von Wolffradt (* 1689; † 1734), Landvogt von Rügen

Carl Gustav von Wolffradt (* 1717; † 1794), Landvogt von Rügen

Erich Magnus von Wolffradt (* 1735; † 1799), preußischer General der Kavallerie.

Gustav Anton von Wolffradt (* 1762; † 1833), deutscher Jurist, Staatsminister im Königreich Westphalen

 

Jan Harald Fosse N/A

Y-DNA HAPLOGROUP

H1b1c

mtDNA HAPLOGROUP

, Lundqvist, Lustig, Lutman, Lysen, Malm, Martinia, Martinius, Möller, Mholen, Norck, Ohlman, Ölander, Oxehufvud, Poppelman, Raaf, Rave, Rehnman, Ringvall, Schönborg, Sjöwall, Törnwall, Träff, von Gertten, von Wolffradt, Wachtmeister, Wetterhamn, Wetterholm, Mohlen,

post-5205-0-46135500-1434301800_thumb.jpg

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har oppgitt H5c2 og H1b1c uten å angi hva som er mtDNA haplogruppe eller Y-DNA. Og så er det jo tidligere vist at din Y-DNA gruppe er R1A1? Kan du klargjøre litt mer, og spesielt fortelle hvilke data/navn som hører til hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har oppgitt H5c2 og H1b1c uten å angi hva som er mtDNA haplogruppe eller Y-DNA. Og så er det jo tidligere vist at din Y-DNA gruppe er R1A1? Kan du klargjøre litt mer, og spesielt fortelle hvilke data/navn som hører til hva?

dette er mt-dna som y-dna . jeg vet ikke men dette er mine treff eller våres treff . jeg kan ikke svare på mere en dette sorry . det er tatt 5 dna tester av meg så nå er det nok . jeg har også tatt 2 store tester som omhandler hele mitt dna . svaret ligger her som du ser , dna er nå dna og det stoler jeg på . 

 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har oppgitt H5c2 og 

H1b1c uten å angi hva som er mtDNA haplogruppe eller Y-DNA. Og så er det jo tidligere vist at din Y-DNA gruppe er R1A1? Kan du klargjøre litt mer, og spesielt fortelle hvilke data/navn som hører til hva?

 

 

dette er mt-dna som y-dna . jeg vet ikke men dette er mine treff eller våres treff . jeg kan ikke svare på mere en dette sorry . det er tatt 5 dna tester av meg så nå er det nok . jeg har også tatt 2 store tester som omhandler hele mitt dna . svaret ligger her som du ser , dna er nå dna og det stoler jeg på .

Det blir umulig å hjelpe deg ut fra disse opplysningene, Jan Harald. DNA er ikke bare DNA, og Y-DNA har ingenting med mtDNA å gjøre.Har du ikke noe mer å vise til så det blir mulig å hjelpe deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H1b1c uten å angi hva som er mtDNA haplogruppe eller Y-DNA. Og så er det jo tidligere vist at din Y-DNA gruppe er R1A1? Kan du klargjøre litt mer, og spesielt fortelle hvilke data/navn som hører til hva?

 

 

 

Det blir umulig å hjelpe deg ut fra disse opplysningene, Jan Harald. DNA er ikke bare DNA, og Y-DNA har ingenting med mtDNA å gjøre.Har du ikke noe mer å vise til så det blir mulig å hjelpe deg?

helt greit , dette er nå våres dna treff , det omhandler hele mitt dna det er hva jeg vet , allså det handler ikke om ydna eller mtdna men om hvor mitt dna kommer fra og slekter . mere kan vi ikke svare på . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt av hva vi har som dna treff . Meg og Jonny grubler godt på dette , som han sier det er mange flinke forskere her på forumet . så jeg legger ut noen av våres dna treff fra Tyskland her , Her har dere navnene på dna treffene vi har , Om dette skulle ha noe intresse for dere , 

 

mvh jan 

 

 

Jan Harald Fosse Y-DNA HAPLOGROUP

H5c2

mtDNA HAPLOGROUP

Most Distant Ancestors , Brandenburg [Maryland], Davis [Maryland], Hagenhymer [Maryland], Jacobs [Maryland], Kesselring [Maryland], Marker [Maryland], Mohler [Gweybricken, Germany], Roberts [Maryland], Shriner [Maryland], Weddle [Maryland], Wetzel [baden-Wuerttemburg, Germany], Wiles [Maryland], Wilhide [Maryland], Wilhite [Maryland]

 

Wolffradt (* 1629; † 1684), Kanzler von Schwedisch-Pommern

Carl Gustav von Wolffradt (* 1672; † 1741), schwedischer General

Hermann Christian von Wolffradt († 1723), Kanzler in Mecklenburg-Schwerin

Hermann Alexander von Wolffradt (* 1689; † 1734), Landvogt von Rügen

Carl Gustav von Wolffradt (* 1717; † 1794), Landvogt von Rügen

Erich Magnus von Wolffradt (* 1735; † 1799), preußischer General der Kavallerie.

Gustav Anton von Wolffradt (* 1762; † 1833), deutscher Jurist, Staatsminister im Königreich Westphalen

 

Jan Harald Fosse N/A

Y-DNA HAPLOGROUP

H1b1c

mtDNA HAPLOGROUP

, Lundqvist, Lustig, Lutman, Lysen, Malm, Martinia, Martinius, Möller, Mholen, Norck, Ohlman, Ölander, Oxehufvud, Poppelman, Raaf, Rave, Rehnman, Ringvall, Schönborg, Sjöwall, Törnwall, Träff, von Gertten, von Wolffradt, Wachtmeister, Wetterhamn, Wetterholm, Mohlen,

H1b1c  må sikker komme fra min mors side . R1a1 som jeg vet er fra min fars side . Men dette er mitt tottale dna . Det er ikke noen i slekten som har holdt på med denne dna testen det er andre en slekt . Men det kom ikke som en bombe da mitt dna viser 60 prosent Tysk og mellom Europa og fra preußisc . Men sån er det bare og dna må vi da stole på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker igjen, Jan Harald... Hvor har du fått H5c2 fra, og disse andre opplysningene du har kopiert og limt inn, hvor er de fra? Jeg forstår de er fra FT-DNA, men hva gjorde du for å få frem disse navnene? Er det fra oppgitte slektninger til dine matcher? Og i så fall hvor fjerne matcher? (ex. "2nd Cousin - 4th Cousin"). Jeg forstår rett og slett ikke hva du har "klistret inn" her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøker igjen, Jan Harald... Hvor har du fått H5c2 fra, og disse andre opplysningene du har kopiert og limt inn, hvor er de fra? Jeg forstår de er fra FT-DNA, men hva gjorde du for å få frem disse navnene? Er det fra oppgitte slektninger til dine matcher? Og i så fall hvor fjerne matcher? (ex. "2nd Cousin - 4th Cousin"). Jeg forstår rett og slett ikke hva du har "klistret inn" her?

Inger . jeg har ikke klistret inn noe dette er fra mine dna  matcher !! noe vi har holdt på med lenge ! hvor h5c2 kommer inn kan jeg ikke svare deg .  jeg la ut alt her helt ærlig og redelig så nå må du slutte med at jeg har klistret noe inn . Dette er våres dna treff noen av de . 100  prosent ærlig og fakta , 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt av hva vi har som dna treff . Meg og Jonny grubler godt på dette , som han sier det er mange flinke forskere her på forumet . så jeg legger ut noen av våres dna treff fra Tyskland her , Her har dere navnene på dna treffene vi har , Om dette skulle ha noe intresse for dere , 

 

mvh jan 

 

 

Jan Harald Fosse Y-DNA HAPLOGROUP

H5c2

mtDNA HAPLOGROUP

Most Distant Ancestors , Brandenburg [Maryland], Davis [Maryland], Hagenhymer [Maryland], Jacobs [Maryland], Kesselring [Maryland], Marker [Maryland], Mohler [Gweybricken, Germany], Roberts [Maryland], Shriner [Maryland], Weddle [Maryland], Wetzel [baden-Wuerttemburg, Germany], Wiles [Maryland], Wilhide [Maryland], Wilhite [Maryland]

 

Wolffradt (* 1629; † 1684), Kanzler von Schwedisch-Pommern

Carl Gustav von Wolffradt (* 1672; † 1741), schwedischer General

Hermann Christian von Wolffradt († 1723), Kanzler in Mecklenburg-Schwerin

Hermann Alexander von Wolffradt (* 1689; † 1734), Landvogt von Rügen

Carl Gustav von Wolffradt (* 1717; † 1794), Landvogt von Rügen

Erich Magnus von Wolffradt (* 1735; † 1799), preußischer General der Kavallerie.

Gustav Anton von Wolffradt (* 1762; † 1833), deutscher Jurist, Staatsminister im Königreich Westphalen

 

Jan Harald Fosse N/A

Y-DNA HAPLOGROUP

H1b1c

mtDNA HAPLOGROUP

, Lundqvist, Lustig, Lutman, Lysen, Malm, Martinia, Martinius, Möller, Mholen, Norck, Ohlman, Ölander, Oxehufvud, Poppelman, Raaf, Rave, Rehnman, Ringvall, Schönborg, Sjöwall, Törnwall, Träff, von Gertten, von Wolffradt, Wachtmeister, Wetterhamn, Wetterholm, Mohlen,

 

 

Dear jan harald Fosse ,

Ysearch User

Your User ID: B5DD4

Your Last Name: Fosse

We have not disclosed your email address to the sender. Should you wish to reply to this user, simply click Reply in your email program and an email will automatically be addressed to the sender. The message contents follow:

Name: Michael Hoffenback

Email: mh@2hvb.com

Message: Hallo Jan,

I see in Y org for Y dna that you provide Y dn for Hohenzollern, So you are to the bloodline a hohenzollern .

with regards

Michael Hoffenback

This email was sent to jharaldf@online.no

 

 

Er alt bare tull ang dna og hvem som sender meg eposter ? så 20 000 i dna tester var feil ? dere sier jo at dna er feil her på forumet ! dere går jo i mot dna tester også helt utrolig !!

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tenkt å gi meg her nå, for det blir litt lite seriøst. Likevel: Du har selv lagt inn denne tulleprofilen på Y-search (se tidligere debatt vedr. dette...), og da må du regne med at du får merkelige svar. Det er DU som har oppgitt at ditt etternavn er Hohenzollern - på en feilaktig profil.

http://www.ysearch.org/search_view.asp?uid=B5DD4&viewuid=B5DD4&p=0

Endret av Inger Karin Haarbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ortsfamilienbuch Gildehaus (Bad Bentheim)
Personenliste

TER MEULEN, Gesina Berendina * in Delden 
TER MEULEN, Jan Hendrik * in Schüttorf 
TER MEULEN, Jan Hendrik * 04.04.1704, + 1707 in Gildehaus
TER MEULEN, Jan Hendrik * 1709, + 1709 in Gildehaus


Ortsfamilienbuch Gildehaus (Bad Bentheim) Personenliste TER MEULEN, Gesina Berendina * in Delden TER MEULEN, Jan Hendrik * in Schüttorf TER MEULEN, Jan Hendrik * 04.04.1704, + 1707 in Gildehaus TER MEULEN, Jan Hendrik * 1709, + 1709 in Gildehaus Jan Henrik ter Meulen, Chief Scientific Officer. 


DNA ER SVARET !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

her er familien min i tyskland 

 

 

Ortsfamilienbuch Gildehaus (Bad Bentheim) Personenliste TER MEULEN, Gesina Berendina * in Delden TER MEULEN, Jan Hendrik * in Schüttorf TER MEULEN, Jan Hendrik * 04.04.1704, + 1707 in Gildehaus TER MEULEN, Jan Hendrik * 1709, + 1709 in Gildehaus

 

 

Ortsfamilienbuch Gildehaus (Bad Bentheim)

Personenliste

TER MEULEN, Gesina Berendina * in Delden 
TER MEULEN, Jan Hendrik * in Schüttorf 
TER MEULEN, Jan Hendrik * 04.04.1704, + 1707 in Gildehaus
TER MEULEN, Jan Hendrik * 1709, + 1709 in Gildehaus


Ortsfamilienbuch Gildehaus (Bad Bentheim) Personenliste TER MEULEN, Gesina Berendina * in Delden TER MEULEN, Jan Hendrik * in Schüttorf TER MEULEN, Jan Hendrik * 04.04.1704, + 1707 in Gildehaus TER MEULEN, Jan Hendrik * 1709, + 1709 in Gildehaus

 

 

Endret av Anette Skogseth Clausen - DA
Fjernet tekst som refererte til slettede innlegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carl Gustav von WOLFFRADT

 Carl Gustav von WOLFFRADT
Characteristics
Type Value Date Place Sources Name Carl Gustav von WOLFFRADT       Occupation Infanterist 1686 Stettin search of this place   Occupation Kapitän 1693     Occupation schwedischer Hauptmann bei den Rehnskiöldschen Dragonern 1699     Occupation Generaladjutant bei Rehnskiöld 1704     Occupation Oberst in verschiedenen Kavallerie-Regimentern 1705     Occupation General der Kavallerie 1713     Occupation Generalmajor 1713     Occupation Generalleutnant und Kommandant der Festung Stralsund 1723 Stralsund search of this place  

Events
Type Date Place Sources Birth 9. March 1672 Lüssow search of this place   Death 1741 Lüssow search of this place  
Spouses and Children Marriage Spouse Children   Magdalena Sibilla von EICKSTEDT Marriage Spouse Children   Adelheid Tugendreich von ARNIM

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Harald Fosse,

 

Din interesse for "blått blod" er helt upåklagelig. Jeg er enig at det vil være fint å kalle seg adelig og kongelig, dog bør man i så fall kunne påvise at man har en slik avstamming, før slike påstander ukritisk slenges ut på flere nivåer i ulike medier.Dette har du og dine hittil ikke evnet. Mest sannsynlig fordi det ikke er mulig. Ja, tenk det. Det er faktisk en reell mulighet for at dine bestrebelser for å finne "blått blod" aldri vil kunne lykkes, fordi det rett og slett ikke finnes noen forbindelse.

 

Hvorfor har du så kommet dit du nå er? Forklaringen synes å være at du har misforstått alle elementære sider ved grunnleggende slektsforskning. I tillegg synes du å være selvbestemt døv overfor den allment velmenende rettleding som er deg gitt til del i en mengde sammenhenger. La meg si det slik: Jeg vil ikke utelukke at du kan ha andre motiver enn å finne den troverdig sannhet knyttet til de forbindelser du bringer til torgs angående Hohenzollern. Hva slike motiver kan være, er ikke godt å si. 

 

Rent pedagogisk sett, siden det meste tyder på at du og dine nærmeste verken er forbundet med Hohenzollern eller andre fremstående europeiske familier, så tjener det ikke til noe godt at du fortsetter i den stil du hittil har demonstrert. Derfor er jeg fristet til å heller anbefale deg å legge slektsforskingen på hyllen i en svært lang tid, og kanskje heller finne et annet tidsfordriv som vil kunne gi troverdige resultater.

 

Kanskje en rolle på Den Nasjonale Scene (Bergen) vil være innen rekkevidde? Det finnes mange ulike rollefigurer som vil kunne passe for en med erfaring fra de områder du har vist oss gjennom flere år. Kanskje Baron von Münchhausen? Kanskje Peer Gynt? Kanskje Erasmus Montanus? Altså roller hvor forholdet til fakta og etterrettelighet ikke er så påtrengende og ubehagelig.

 

Dette er er kun et forslag fra min side. Det er nemlig delvis trist å tidvis måtte bivåne den ytterste maktesløshet det slektshistoriske miljø til stadighet blir til del, idet man konfronteres med i alle de forgjeves forsøk på å hjelpe til med dine henimot totalt ukalibrerte slektshistoriske spørsmål og problem.

 

Mvh Are

 

 

 

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bare legge inn en generell betraktning når det gjelder DNA-tester. De aller, aller fleste nordmenn vil få DNA-matcher som har ført opp at de er etterkommere av slekter som har opprinnelse i Tyskland og der anene har et "von" foran navnet. Selv har jeg - uten å regne på dette - sikkert 50 matcher som er etterkommere av von "ditt" og von "datt", uten at disse behøver å ha noe som helst med mine aner å gjøre.

 

En annen ting; sjekker du farslinja (yDNA) for å finne forbindelse til Tyskland, så må du holde mtDNA utenfor, da dette bare gjelder mors linje (mor-mor-mor osv bakover).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg skal legge ut hva som er ydna og hva som er mtDNA . Dere vet jo at jeg har røtter fra Tyskland som Hardanger . Så og lage noe sirkus for at jeg har noen DNA treff er og gå litt langt . 

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.