Gå til innhold
Arkivverket

Er Von der maulen samme slekt som ther maulen ?


guest
 Del

Recommended Posts

Men nok pjatt :) Familien min på min mors side spør om noen her inne på arkivet kan lage en slektbok til oss . hva vil det koste og og lage en slektsbok om hele slekten så langt til bake vi greier og spore det . kontakt meg på e post jharaldf@online.no eller tlf 93484834

 

 

mvh

 

jan harald fosse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som har kjøpt hytte hos oss som heter Thor Melen,fra Heikendorf ikke så langt fra Hamburg,kan jo være samme folka. ;-). Mvh Trond Hafredal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke i slekt med Jørgen Tor Mohlen ,som han skriver under med, men han var gift med Giertrud Magers som er min 8.tip i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt å si noe i denne diskusjonen, men når det fremkommer så mye ukvalifisert og udokumentert, ser jeg meg likevel nødt til det.

 

1. Det finnes ikke en eneste kilde som sier at Jürgen og Joachim var i slekt. Ergo: De var IKKE i slekt. Hadde de vært det ville det fremkommet i de mengdene av vestnorske kilder vi har.

 

2. Jürgen var kjøpmann og kom til Bergen fra Hamburg, men vi vet ikke om han var født der eller hvem foreldrene var. Alt som står på nettet og i gamle slektsbøker om dette er udokumentert. Joachim var militær. Militære kom helst fra Danmark eller Schleswig-Holstein, men kunne også komme fra andre steder i Tyskland eller fra Nederland og Frankrike. Både i Norge og Danmark var det flere samtidige med samme etternavn, også militære.

 

3. Thor / Tor, ifølge min gammeltyske og nedertyske ordbok, betyr dør eller port. Ter / Ther betyr der, altså bestemt artikkel. Zur og Von er som vi alle vet preposisjonene til og av, og brukes av adelen, bl a den baltiske slekten von zur Mühlen.

 

4. Mollen / Mohlen / Meulen / Möllen / Möhlen betyr selvsagt møllen, men det er også flere steder med dette eller lignende navn, bl a i Baltikum, der den adelige slekten kommer fra.

 

5. Joachim skrev selv Thor Möllen, mens andre skrev navnet hans Thormöllen.

 

Vi kjenner ikke kaptein Joachim Thor Möllen sin herkomst, men han kom trolig fra Danmark, Schleswig-Holstein eller Tyskland. Han benyttet selv en tysk skrivemåte av sitt navn. Han skrev også selv tysk. Han hadde tidligere vært skogsforvalter hos Greve Rantzau på Breitenburg i Schleswig-Holstein. Utover dette vet vi ingen ting.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Arnfrid . du har nok rett jeg finner heller ingen slekt skap fra joachim Thor Möllen til Jørgen . ser det ligge mange eldre linker her som sier mulig de var i slekt men ingen fakta bevis . så atter en gang takk for hjelpen Arnfrid . alt hjelper av info . ellers har min mors slekt lyst til og betale noen for og lage en slektsbok skreve av fag folk som du Arnfrid eller andre som kan dette faget godt :) håper noe tar denne jobben det hadde vert fint .

 

mvh

 

Jan Harald Fosse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herr Fosse

 

Utifra ditt usikre , forvirrende , kompliserte og ikke kildebelagte  knappadelige opphav , vil jeg nok tro at slektsbok prosjektet ditt faller i fisk på grunn av sin egen urimelighet , men ved nærmere ettertanke så kan vel det kanskje være like greit , tror du ikke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor Løkken mener at "slektsbok prosjektet ditt faller i fisk på grunn av sin egen urimelighet" - resultatet blir nok annerledes enn Fosse tenker seg, men det må da være positivt hvis en (profesjonell) slektsforsker får i oppdrag å skrive om morsslekten hans?

 

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Arne Brudvik har allerede samlet det meste av Jan Haralds slekt, både Fosse- og Jacobsen-grenene, og dette kan helt sikkert skrives ut som slektsbok. Gi han resten av personopplysningene dere vil ha med, så ordner han det sikkert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I motsetning til alt prat om tyske adelsaner, synes jeg morsslekten til Jan Harald virker spennende. Det må være flott om Kjell Arne Brudviks notater med kilder kan samles i en slektsbok - ev. kombinert med familiens opplysninger (der de stemmer med skrevne kilder). :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn . jeg ser den . ja vi ønsker at profesjonelle slektforsker tar jobben :) ikke meg eller noen andre i slekten min . håper noen tar jobben og kan lage en bok eller hefte noe i den gaten . er det noen som har tid til det ? jeg har ikke de kvaliteter som skal til og lage en sån slektsbok som min familie på min mors sin side ønsker . Jeg for noe fra hardanger-museum i løpe av noen få dager , de hadde vist noe om joachim jeg legger det ut her .  ellers ønsker vi at fag folk som har tid til og lage en slektsbok tar kontakt . mitt håp er Arnfrid da :)


jeg har pratet med  Kjell Arne Brudviks på tlf for et par uker siden . jeg vet ikke om han hadde tid da han var en travel mann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Harald: har du en epostadresse ?

Knut F

Les lenger oppe! Ellers mener jeg det er tull at noen nå skal starte på et slektsbokarbeid så lenge Kjell Arne allerede har gjort storparten av arbeidet! Jeg skal snakke med han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnfrid: samarbeid og utveksling av info synes jeg er bra. Så får du bare mene hva du vil om andres tull. 

Knut F

Arnfrid: har du Bruviks epostadresse ?

knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge "Den Danske Hærs historie....." var Joakim Ter Meulen, som de skriver, på Breitenburg fra 1684 til 1688, som kommandant! Som vi vet døde han i Bergen i 1693. Den danske skrivemåten indikerer at Joakim kan ha Hollandsk opphav.

 

Johan Forbus skal ha blitt avsatt i 1688. Første innførsel med Capt. Thor Møllen i kirkeboken er da han er forlover i 1690. I regnskapsbøkene finner vi han fra 1688. Han finnes i tingbøkene for 1689 og 1691.

 

Joakims sønner heter Fredrik Amandus og Paul, noe so KAN henspeile på farens navn. Datteren heter Sofie, som også kan indikere hva mor eller svigermor het. Samtidig med at Joakims kone blir gravlagt fra Mariakirken dør det en 72 år gammel kvinne på Røynstrand (Røynstrand er understreket i KB), hun heter Elen og er 72 år gammel, noe jeg vil tro er for gammelt, dersom det er korrekt at Fredrik Amandus ble født ca 1677. Vet vi noe mer sikkert om hans fødselsår?

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei etter hva brevet jeg fikk fra Hradanger folkemuseum er Friderich Amandus Tormhølen født 1677 døde 1733

 

så er det vist en Ulirice friderich møllergrup F 1690 døde 1750 her i slekten også kaptein , jeg tar bilde av disse siden og legger det ut her så for dere se ok :

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei her er her brevene jeg fikk av museumet som omhandler min mors slekt . jeg legger de ut som jeg låvet dere : håper noe tar seg tid til og se på de . hardanger folkemuseum sende meg disse brvene


hei her er her breveene jeg fikk av museumet som omhandler min mors slekt . jeg legger de ut som jeg låvet dere : håper noe tar seg tid til og se på de . hardanger folkemuseum sende meg disse brvene :) jeg ser det er mange sjefer og kapteiner i denne slekten langt ut på 1700 tallet .Arnfrid skriver om en militær slekt og der har hun helt rett .

post-5205-0-95138800-1397517020_thumb.jpg

post-5205-0-51133300-1397517037_thumb.jpg

post-5205-0-15815300-1397517056_thumb.jpg

Endret av Jan Harald Fosse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

For å spesifisere litt her.

 

Det som ble forespurt var om jeg hadde mulighet til å hjelpe til med å finne relasjoner og informasjon rundt Thor Möllen; men som jeg poengterte var at, basert på det som lå fremme, måtte man sannsynligvis til Tyskland og lete i arkiver der om man skulle ha noe mulighet for å komme noe nærmere en konklusjon. Det var altså dette arbeidet jeg takket nei til, da jeg rett og slett ikke har kapasitet til å dra til Tyskland for å lete nå.

 

Når det gjelder slektsdata som er samlet, blir det feil at jeg skal ta noe som helst, hverken heder/ære eller betalt for et arbeid som er nedlagt av såpass mange bidragsytere. Det jeg derimot har gjort; som en påskegave til deg og din familie - er at jeg har da tatt og hentet ut all data; -med- kilder og laget en utskriftbar versjon som da enkelt kan skrives ut, og deles. Det er verdt å påpeke at det er lagt ned mye arbeid bak kildene, men det gjenstår også en god del før det er en fullgod "slektsbok". For mange er det ikke oppgitt noe dødsfall; på din fars side er det; av åpenbare grunner; konsentrert seg rundt Anders Elias Fosse og derav mangler det mye på de andre grenene. På din mors side, som det etterspør her; er det 6 generasjoner (inkludert din) som er inne; enkelte av grenene strekker seg rimelig mye lenger; men etter 6 generasjoner begynner det å tynnes ut.

 

Knut Fasting; om du ønsker å tillegge informasjon, eller komme med noe annet du ser burde med, så tar jeg gjerne i mot - selv om dette da i hovedsak har vært for mor til Jan Harald sin slekt, så er det så mange reisende slekter her, at selve datagrunnlaget er jo særdeles interessant for mange andre også. E-post adresse er som Arnfrid opplyser; og kan også sees på nettsiden som er oppgitt i signaturen min.

 

Da er det på tide å være påskehare; nedenfor er da årets påskeegg til Fosse-familien; og igjen - dette er da et arbeid gjort av mange! Her kan det utvides mye; en fullverdig slektsbok hadde jo også tatt for seg barn og deres ektefeller; bilder og lignende; slik at jeg vil vel heller kalle dette for en "Arbeidsbok for slekten Fosse".

 

PDF: http://family.brudvik.org/jan-harald-fosse.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

For å spesifisere litt her.

 

Det som ble forespurt var om jeg hadde mulighet til å hjelpe til med å finne relasjoner og informasjon rundt Thor Möllen; men som jeg poengterte var at, basert på det som lå fremme, måtte man sannsynligvis til Tyskland og lete i arkiver der om man skulle ha noe mulighet for å komme noe nærmere en konklusjon. Det var altså dette arbeidet jeg takket nei til, da jeg rett og slett ikke har kapasitet til å dra til Tyskland for å lete nå.

 

Når det gjelder slektsdata som er samlet, blir det feil at jeg skal ta noe som helst, hverken heder/ære eller betalt for et arbeid som er nedlagt av såpass mange bidragsytere. Det jeg derimot har gjort; som en påskegave til deg og din familie - er at jeg har da tatt og hentet ut all data; -med- kilder og laget en utskriftbar versjon som da enkelt kan skrives ut, og deles. Det er verdt å påpeke at det er lagt ned mye arbeid bak kildene, men det gjenstår også en god del før det er en fullgod "slektsbok". For mange er det ikke oppgitt noe dødsfall; på din fars side er det; av åpenbare grunner; konsentrert seg rundt Anders Elias Fosse og derav mangler det mye på de andre grenene. På din mors side, som det etterspør her; er det 6 generasjoner (inkludert din) som er inne; enkelte av grenene strekker seg rimelig mye lenger; men etter 6 generasjoner begynner det å tynnes ut.

 

Knut Fasting; om du ønsker å tillegge informasjon, eller komme med noe annet du ser burde med, så tar jeg gjerne i mot - selv om dette da i hovedsak har vært for mor til Jan Harald sin slekt, så er det så mange reisende slekter her, at selve datagrunnlaget er jo særdeles interessant for mange andre også. E-post adresse er som Arnfrid opplyser; og kan også sees på nettsiden som er oppgitt i signaturen min.

 

Da er det på tide å være påskehare; nedenfor er da årets påskeegg til Fosse-familien; og igjen - dette er da et arbeid gjort av mange! Her kan det utvides mye; en fullverdig slektsbok hadde jo også tatt for seg barn og deres ektefeller; bilder og lignende; slik at jeg vil vel heller kalle dette for en "Arbeidsbok for slekten Fosse".

 

PDF: http://family.brudvik.org/jan-harald-fosse.pdf

 

Men uansett kjell Arne du har gjort en kjempe jobb, takk for alt dette . :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Til Jan Harald Fosse

 

Starter med å beklage at du måtte vente så lenge på svar. Årsaken er en kombinasjon av ”feil bunke” og mye å gjøre og jeg beklager virkelig.

 

I ”Ovenstads militærbiografier” fant jeg følgende:

 

Tormøhlen . Meulen , Joachim: Kaptein ved Bergenhusiske nasjonale Infanteriregiment og chef for Hardangerske kompani. 8/5 1686. Død 21/11 1693.

 

Jeg sender deg noen kopier som dokumenterer dette i poste.

 

Sender også med forslag til et par bøker hvor du kan lese om Bergenhusiske regiment på 1600-tallet og kanskje finne noe interessant.

Jeg anbefaler også at du sender en forespørsel til Riksarkivet som kanskje kan ha ham i de militære rullene.  I så fall er det viktig at du opplyser om regiment, kompani og årstall.

Det er nok også en idé å ta kontakt med ditt nærmeste folkebibliotek og be om hjelp der. De har ofte gode kunnskaper når det gjelder lokalhistorie.

 

Dette er dessverre alt vi har å bidra med.

Lykke til.

 

Med vennlig hilsen


 

 

 

Bibliotekleder

Forsvarsmuseets bibliotek

Oslo mil. Akershus

0015 Oslo

 

Telefon 23093318

e-post mguderud@mil.no

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Etter hva jeg har fått tilsendt så er vist Joachim Ther -von Meulen -Mholen fra  Breitenburg Schleswig-Holstein og erTysk og fra det dansk-Tyskemiliter .jeg har kontaktet slhos Breitenburg Schleswig-Holstein og er blitt bydd til slotte . de har vist noen dukomenter på han . reiser der om tre dager . god sommer til dere :)

 

mvh

jan Harald Fosse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.