Gå til innhold
Arkivverket

Sørensen - Sør-Amerika


Ole Petter Bjerkek
 Del

Recommended Posts

Det er heller ikke kommet noen respons på DIS-Treff hvor jeg la ut en etterlysning etter Ernst Sørensen Hiøring under 'Folk på videvanke'.

 

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=127817

 

Skulle jeg gi en siste anbefaling om ett konkret skritt videre for den som har tid og anledning, måtte det være å saumfare kirkebok og manntall for Mehren, Daun, i Rheinland, hvor Maria Gertrude Theis bodde. Edvard Henrik Sørensen må ha oppholdt seg på hennes bosted, før de to dro av sted til Syd-Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så oppdager jeg på en webside som eies av Marta Posilovic at foreldrene til Maria Gertrude Theiss, dør i Brasil i 1865 og 1876, og at deres eldste barn, Margarethe, gifter seg i Brasil i 1856 ! Familien kan altså ha emigrert så tidlig som i 1850-årene, og betyr at Maria Gertrude emigrerte til Brasil sammen med sin familie, og ikke med Edvard Henrik Sørensen. De to må da ha giftet seg i Brasil, og antagelig truffet hverandre der. Følgelig blir det ikke kirkebok og manntall for Mehren Daun som er førsteprioritet, men tilsvarende kilder i Santa Cruz do Sul, Brasil.

 

http://gw.geneanet.org/mmsp?lang=en;p=johannes+joannis;n=theiss+theifs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens dagen gryr før nye oppgaver tar til må jeg takke Kurt for hans siste to innlegg, især det siste som stiller et grunnleggende skarpsindig og poengtert spørsmål. Jeg kaller ofte slike spørsmål for "de gyldne porter":  - Det gjelder for de første å kunne finne og se de, - og dernest lukke de opp! Jeg selv hadde allerede ved innledningen av våre innlegg sett familiesiden til Marta Posilovic, men sant og si ikke vært i nærheten av å komme på tanken engang! Grunnen til dette lå nettopp i det faktum at Brasil står tilbake med den digitale utvikling på dette området og at Marta selv - av denne grunn - hadde valgt å konsentrere seg om de utilgjengelige/vanskelige tyske registreringer/registreringer. Jeg viderefører nå Kurt sitt spørsmål til Marta for at dette kan drøftes nærmere i det brasilianske forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marta Posilovic skrev i går kl 17:38 følgende:

 

Thank you once more for the new update. Kurt is correct. The entire Theiss Family travel together to Brazil. I am trying to find the year of their immigration because one of the Theiss children does not appear in any of Brazil-Family Search records. Therefore, I assumed that child may have died either in Germay or in the ship. All of the other four surviving Theiss children including Gertrudis married in Brazil. Consequently, Kurt assumption that Gertrudis and Edvard met in Brazil is correct.

 

The reason I cannot find their marriage certificate as well as Helene, Gertrudis' sister, marriage certificate is perhaps due to the fact that sometimes the priest wrote details in a piece of paper that could been lost or perhaps he got to record the event.

 

While checking the Family Search records, I have seen in many of other records terrible mistakes such as having changed the name of one of the parents or grandparents in one of the baptismal or marriage certificates. We need to understand that period where small villages where flourishing in the Brazilian jungle.

 

In a separate mail, I am sending a copy of the reply I got from the Museum in Bremen which provides no help at all.

 

Marta Posilovic [email: mposilov@shaw.ca]

 

Jeg slutter meg til Martas vurdering, men gjengir følgende referanser:

www.passagierlisten.de  og  http://dah-bremerhaven.de/familienrecherche/

Endret av Ole Petter Bjerkek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emigrantarkivene i Tyskland er muligens bedre enn arkivene i Brasil. De tyske emigrantarkivene befinner seg visstnok hovedsakelig i nasjonalarkivet i Koblenz. Vedlagt er en lenke med eksempel på innhenting av data fra Koblenz-arkivet.

 

http://archiver.rootsweb.ancestry.com/th/read/RHEIN-PFALZ/2013-12/1386343913

 

Her er en annen lenke med info om tysk emigrasjon til Brasil. Det nevnes bl.a. en bok om den tyske bosettingen i Rio Grande do Sul. Adair Marli Lando, Eliane Cruxên Barros: „A Colonização Alemã no Rio Grande do Sul - Uma Interpretação Sociológica“

 

http://de.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Einwanderung_in_Brasilien

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.