Gå til innhold
Arkivverket

Skannet register med henvisning til annotasjonsrulleno. og patentno.


Åsbjørg Susort
 Del

Recommended Posts

Tusen takk for skanna materiale mht sjøinnrullering for Rogaland!!!

 

Har funnet fleire av "mine", men har eit problem med ein...:

Reinert Severin Sjursen annotasjonsrulleno. 3758 – mangler patentno.:

Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Stavanger sjømannskontor, Sjømannsinnrullering, sertifikater og bøter, Hovedruller, Register til ruller 1 (SAST/A-102006/F/Fb/Fba/L0001), 0-, oppb: Statsarkivet i Stavanger.

Merknader: Navneregister til hovedruller, gammel arkivreferanse 9.1-13 (patent nr. 1-8904).

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39400/230/

 

Har dere gjeldende annotasjonsrulle tilgjengelig for oppslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Vi har sjekket "Reinert Severin Sjursen og hans rulle nor. 3758, og han står i hovedrulle 14.3. Den er enda ikke publisert på nettet, og det blir nok ikke før tidlig på høsten at den protokollen er klar. Dersom saken haster for deg, så kan du sende kopibestilling på hans innførsel til e-post: sastavanger@arkivverke.no , og gjerne med referanse til at han står i rulle 14.3.

 

Det er forsåvidt en svakhet med registrene til sjømannsrullene at flere sjømenn har samme nr., og at de viser til ulike sjømannsruller, uten at det går fram hvilken det er. Så man må rett og slett prøve seg fram. Er det ikke den, så er det sikkert den, men siden alle ikke er publisert enda, så er det jo ikke så lett.

 

 

Med vennlig hilsen

Statsarkivet i Stavanger

Jan Alsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for raskt svar.

Det står vel kanskje en fødselsdato sånn at jeg kan få bekreftet at det er riktig person...

Har du den lett tilgjengelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Denne "Reinert Severin Sjursen" var født i Stavanger 28. mai 1863, konfirmert i Tysvær (faktisk) 29. september 1878,  Reiste til sjøs med "Malde" 16. mai 1879, fra Etavanger til England, og var senere i 1879 mønstret på "Aagot", og var en tur med den fra Bergen til "Frankrig", og fra Stavanger til England, begge turene i 1849. Mer står det ikke om ham i denne protokollen.

 

 

Med vennlig hilsen

Statsarkivet i Stavanger

Jan Alsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er min!!! :D

Mulig han "rømte" i England... Mistenker han er med morsfamilien i Chicago 1880 som matros Sevrin Sjurson. Faren var frå Susort (Tysvær)

 

Mye vil ha meir. Er hovedrulle fra Haugesund - første etter den nyeste som er skanna til nå - tilgjengelig for oppslag hvis eg kommer innom i morgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott da!

 

Ja, du kan bare komme innom, så kan du få bruke den på lesesalen. Jeg regner med at vi har alle protokollene tilgjengelig. Lesesalen er nå i ferietiden åpen fra 10 til 14, tirsdag, onsdag og torsdag.

 

 

 

Med vennlig hilsen

Statsarkivet i Stavanger

Jan Alsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.