Gå til innhold
Arkivverket

Opplasting av TIF-bilder til forumet


Jørgen M. Steen
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøkte å laste opp et vedlegg i form av TIF-bilde, men får beskjed om at filtypen ikke er tillatt.

 

De danske kirkebøkene ( http://www.sa.dk/content/dk/ao-forside/find_kirkeboger ) og muligens SA i Danmark generelt, bruker dette filformatet. Siden det ikke er mulig å linke direkte til kirkebøkene slik vi kan her i Norge, er det ofte greit å poste bildet som er hentet ut fra applikasjonen som viser kirkebøkene.

 

Kan dere vurdere å tillatte opplasting av TIF-bilder i forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jørgen

 

Inger Karin er inne på poenget. Dette er et diskusjonsforum med begrenset plass. Filer som lastes opp må derfor ha begrenset størrelse. JPG bilder er godt komprimert og tar vesentlig mindre plass enn selv LZW komprimerte TIFF bilder. Om en prøver å laste opp et veldig stort JPG bilde, vil også det bli nektet. I slike fora som dette, er det derfor normalt bedre å legge inn lenker til bilder på andre dedikerte nettsteder, da slike lenker tar veldig liten plass. Kan en ikke legge inn en slik referanse grunnet nettstedets begrensninger, kan en gjøre slik Inger Karin beskriver. En skal likevel være klar over opphavsretten til bildet og følge eierens krav til eventuell gjenbruk, om det tillates i det hele tatt.

 

Mvh Bent

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, TIFF kan som JPEG variere i kompresjonsgraden og trenger ikke ta større plass. Eksempelvis ligger et JPEG-bilde fra en norsk kirkebok her på DA rundt 6-800kb. Tilsvarende ligger danske SA sine bilder av kirkebøker på rundt 3-400kb. Her er det selvsagt variasjoner, men generelt sett er bildene til danskene betydelig mindre i filstørrelse. De norske kirkebøkene er stort sett for store til å lastes opp her på forumet (og åpenbart uhensiktsmessig siden man kan linke direkte til dem).

 

Spørsmålet blir jo hvorfor man trenger å laste opp et bilde, filstørrelsen blir i mindre grad relevant siden man uansett kan laste opp maks 500kb i hvert innlegg. Danske SA har valgt å ikke lage linker til sine skannede dokumenter og sånn sett så vanskeliggjør det brukerens behov i en digitalisert og internettbasert verden.

 

Skal jeg be om hjelp til å tyde et dokument fra de danske kirkebøkene, vil jeg selvsagt gjøre det enklest mulig for de som vil hjelpe. Det danske systemet er tungvint i så måte, selv om man refererer til kilden på en god måte. Ikke bare er man avhengig av å forstå "veibeskrivelsen", man må også tillate at JAVA kan kjøres på datamaskinen. Noen vil nok kvie seg for dette med alt det som har vært av sikkerhetsproblemer i de senere åra.

 

For meg er det uansett ikke noe stort problem, det er helt realt at DA ønsker å begrense opplastingen av bilder og andre filer på grunn av plassmangel. Opphavsrett tar jeg for gitt at folk følger, uansett filtype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.