Gå til innhold
Arkivverket

Jens Gullufsen Qvales dåb ca. 1705/06


Hanne Fisker
 Del

Recommended Posts

Godaften til alle.

 

Jeg er ny på dette Forum og har brug for lidt hjælp fra jer.

 

Min ane Jens Gullufsen Qvale og hustruen Anna Johanna Bjørnsdatter Elle er dem jeg har kigget en del på. Her er det lykkedes at finde Jens far, Gulu/Gulluf Ommundsen Qvale i skiftet efter Anne Johanne, idet står der nemlig noget om en part i et skib som er forsikret hos faderen.

Jeg gik så et skridt videre for at finde Jens fødsel/dåb og fandt også en Gulu Qvale som får en søn Jens døbt Dnica 1 post Epiph 1706, desværre viste det sig at samme søn, også døde samme år, Dominica Septuagi 1706, og nu kommer mysteriet så i 1706, den 25 marts, bliver Gule Qvales søn Jens døbt, ja så blev jeg jo lidt målløs for hvordan kan det lade sig gøre?
Der er forskellige faddere ved de to drenge, hvilket indikere at de ER to forskellige drenge og ikke den samme søn!
 
Kan i måske hjælpe med at løse dette mysterium? 

Alle info ligger herunder og hvis det er påkrævet kan i også få skiftet efter Anne Johanne Bjørnsdatter Elle.
 

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Herad i Vanse, Ministerialbok nr. A 1 /2 (1693-1714), Kronologisk liste 1705, side 17.
 
Trolovelse i 1705, d. 28. Martii
Gulu Ommundesen
Aase Jensdatter
 
Vielse Dnica 5 post Trin:
 
Gulu Ommundsen Qvale
Aase Jensedatter
 
Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Herad i Vanse, Ministerialbok nr. A 1 /2 (1693-1714), Kronologisk liste 1706, side 19.
 
Jens (døbt  den Dnica 1 post Epiph 1706)
 
Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Herad i Vanse, Ministerialbok nr. A 1 /2 (1693-1714), Kronologisk liste 1706, side 20.
 
Jens (Død Dominica Septuagi 1706)
 
Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Herad i Vanse, Ministerialbok nr. A 1 /2 (1693-1714), Kronologisk liste 1706, side 22.
 
(født 1706-07?)
 
d. 25 Martii
Gulu Qvalis Barn Jens
Faddere:
Aaron? Kyrklefs Qvinde
Jørgen Giersdal
Hans Qvalel
 
På forhånd tak
 
Med venlig hilsen
Hanne Fisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste teorien vi har, er at de to guttene var tvillinger. I så fall må de være født like før 10. januar 1706. Den ene kan ha blitt syk, så døpt 10. januar, så død 11 dager gammel, så gravlagt 31. januar. Den andre ble døpt 25. mars og fikk navn etter den avdøde broren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker mange gange for svaret som jeg syntes lyder sandsynligt.

Også mange tak for jeres hjælp.

 

Med venlig hilsen

Hanne Fisker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.