Gå til innhold
Arkivverket

Adam Barch, byfut i Christiania, døydde 1705 - svigerfar Peder Hansson Leth, døydde 1679 - kven var desse karane og kvar kom dei ifrå??


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Takk Glenn.

 

Jeg har gjort et søk igjennom alle skifter i Drammen hvor Hofgaard er nevnt og finner ingen Barch, men det er jo mulig at slektsskapet er igjennom hans hustru Annichen Jensdatter.  Hun finner jeg ikke opprinnelsen til, men det finnes en Jens skredder i kb nr. 1 med barnedåp fra 1639 til 1658 og i 1654 en Jens Mikkelsen skredder. Han ble viet 15.5.1653. Det er imidlertid veldig mange andre Jens der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annichen Jensdatter.  Hun finner jeg ikke opprinnelsen til.

 

I henhold til "E. A. Thome, Familien Hofgaard i Norge (Kristiania: S. M Brydes Bogtrykkeri, 1911), Side 9." så er hun født 1672 i Oslo

Jeg har dåps dato 28 Juli 1672 notert på henne, men ikke bekreftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et tre på nettet med Soelgaard i. Ser ut som han kom fra Danmark om dette stemmer. Hustruen, den første av dem, kalles Helvig Jensdatter Zahl.

 

 

http://stromsnes.info/webtrees/individual.php?pid=I2455&ged=slekten.ged

 

Mvh

Linda

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-56

Se venstre side.

Dette er ekteskapet mellom Niels Christensen Solgaard og Catharina Poulsdatter

Gift 17 november 1655 i Oslo Domkirke, og ikke som det står i Strømsnes tavle 25 november.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-57

 

Redigert: Jeg tok feil, den første datoen er trolovelse, for jeg fant datoen 25 november også.

Se høyre side.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdebok for Nittedal og Hakadal er tilgjengelig fra Nittedal kommunes sider: http://www.nittedal.kommune.no/bygdebok/


Adam Barch overtok halvdelen av Søndre Slattum gård i 1698, selv om det kanskje ikke sier noe: http://www.nittedal.kommune.no/bygdebok/Nittedal/images/Slattum.pdf

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Anne Lise

 

Det hjalp å stadfeste at enken Anne Johansdatter Krefting til Adam Barch fremdeles levde 17 april 1711.

Og det var kjekt, da jeg ikke har funnet hennes dødsår.

 

Kristoffer ble dømt til å flytte etter flere års konflikt med landherren

Anna sl. Adam Barches! 10/4 1711 foregav hun at Kristoffer hadde «bebodd

1 skpd. uten berettigelse uti dragonkvarteret Slattum

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Leif du skriver:

Jeg har notert en datter av Johan, nemlig Kierstin f. c1660 gift c1682 med kjøpmann Jochum Nicolas Jochumsen Lobes c1655-1705. Ved nærmere ettertanke så tror jeg Kierstin er oppkalt etter første hustru og mao. datter av hustru nr. 2. Dette var vanlig og da er nok Kierstin født c1663.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-27

 

Dette er kanskje faren til Jochum Nicolas Lobes som gifter seg 9 november 1651 med Isabelle Rasmusdatter.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif du skriver:

Jeg har notert en datter av Johan, nemlig Kierstin f. c1660 gift c1682 med kjøpmann Jochum Nicolas Jochumsen Lobes c1655-1705. Ved nærmere ettertanke så tror jeg Kierstin er oppkalt etter første hustru og mao. datter av hustru nr. 2. Dette var vanlig og da er nok Kierstin født c1663.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-27

 

Dette er kanskje faren til Jochum Nicolas Lobes som gifter seg 9 november 1651 med Isabelle Rasmusdatter.

 

 

 

Hei.

 

Jeg hadde ekteskapet, men basert på boken slegten Michelet hvor hustruens navn var Sidzel Rasmusdatter hvis jeg ikke har notert feil. Jeg ser at Nermo også har Sidzel så ved nærmere studie så tror jeg det står Sidselle eller noe slikt i kb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#16, #22

Barck på Bragernes

 

Sak nr. 39 i tingboka BRAGERNES 1683 (nr. 3)

 

"For/schreff/ne Jacob Poulssen, som fuldmegtig paa H/er/r
assessor udj commerce collegij S/eigneu/r Christian
Sim/m/enssens veigne, hafde med en rigens stefning af
nestleden - 8 Martj. ladet indcitere Christopher Gynge med
hans hustro Anne Peders daater paa hindes forig s/alige/ mand
Carl Barch hans veigne [...]"

 

 

Sak nr. 46 i tingboka BRAGERNES 1683 (nr. 3)

 

[…] «Af huilche jndstefnte vidne, ere møtte, først
Anders Nielsen Maas, som tilstoed at Mons/eigneu/r Gynges
kieriste kom heel slet hid til landet fra Schaane, meener at
det var in a/nno/ 79: først paa aaret, och da hafde hun iche
snart de kleder paa kroppen at hun kunde gaa vd med, førind
hindes moder, motte tage vd til kleder til hende, baade hoes
Jacob Pedersen och andre, ellers vidste hand och vel at hindes
forig s/alige/ mand var vdj arrest och døde strax dereffter,
och motte Anne Peders daater laane til hans begrafuelsse hoes
pattrj Leigels kieriste penger» […]

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Jeg hadde ekteskapet, men basert på boken slegten Michelet hvor hustruens navn var Sidzel Rasmusdatter hvis jeg ikke har notert feil. Jeg ser at Nermo også har Sidzel så ved nærmere studie så tror jeg det står Sidselle eller noe slikt i kb. 

 

Det står Seselle Rasmusdatter. Anna Krefting døde forøvrig 1719, begr. Aker 29.06.1719.

 

Men hva er det man søker å knytte sammen, jeg får ikke helt tak på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ekteskapet mellom Niels Christensen Solgaard og Catharina Poulsdatter

Gift 17 november 1655 i Oslo Domkirke, og ikke som det står i Strømsnes tavle 25 november.

 

P

 

Oslo Domkirke eller helst Vor Frelsers Kirke eksisterte ikke i 1655, den stod ferdig 42 år senere. Hellig Trefoldighets Kirke skal det være her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for Anne Krefting.

 

Ikke alltid så lett å lese i kirkebøkene når det gjelder navn, jeg syntes det stod Isabelle,

men tok feil.

En annen ting er at når jeg leter i Oslo Domkirke går jeg utfra at det er Oslo Domkirke, og

ikke en annen kirke. Ante ikke at den het noe annet på den tiden, så godt har jeg ikke satt meg inn i når 

kirkene bytter navn. Da skulle det kanskje ha vært en egen link med Hellig Trefoldighets kirke.

 

Hva er det vi prøver å nøste opp, jo Adam Barchs forfedre. Det blir alltid litt avsporing.

Synes ikke det er så ille.

 

Men du ska ha takk for Anne Krefting, henne har jeg sett etter en stund, og sikkert flere med meg.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for Anne Krefting.

 

Ikke alltid så lett å lese i kirkebøkene når det gjelder navn, jeg syntes det stod Isabelle,

men tok feil.

En annen ting er at når jeg leter i Oslo Domkirke går jeg utfra at det er Oslo Domkirke, og

ikke en annen kirke. Ante ikke at den het noe annet på den tiden, så godt har jeg ikke satt meg inn i når 

kirkene bytter navn. Da skulle det kanskje ha vært en egen link med Hellig Trefoldighets kirke.

 

Hva er det vi prøver å nøste opp, jo Adam Barchs forfedre. Det blir alltid litt avsporing.

Synes ikke det er så ille.

 

Men du ska ha takk for Anne Krefting, henne har jeg sett etter en stund, og sikkert flere med meg.

 

Det var ikke så kritisk ment, hverken feillesingen (som vi alle gjør fra tid til annen) eller at man ikke kjente hvilke kirke det var snakk om i "Oslo Domkirke Mini 1" - i nevnte kirkebok finner du foruten de to nevnte kirker også Christkirken, St.Hallvard ("Gammelbyen"), Slottskirken, Aker og Opsloe Hospitals kirke - og til å skille ut de spesielle behøves av og til andre kilder å supplere med.

Så beklager om det ble oppfattet surmaget fra min side.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo Domkirke eller helst Vor Frelsers Kirke eksisterte ikke i 1655, den stod ferdig 42 år senere. Hellig Trefoldighets Kirke skal det være her.

 

Vet du hvilken kirke man giftet seg i mellom 1686 og 1697, da overnevnte kirker ikke var i bruk.

Hellig Trefoldigheds kirke brant jo i 1686.

 

Adam Barch, giftet seg 28 September 1687, og dette står i Oslo Domkirke/Vår Frelsers menighet

Endret av Glenn Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Lassen  står det: Byfogd Adam Barch, hans hustruer og barn se Personal historisk tidsskrift II (2) s. 335. Jeg vet ikke om det kan står noe av interesse der.

 

Tror ikke noen har kommentert dette, men det står ingenting der (utover 2. vielse 12.12.1695 på Bærums Jernverk) som ikke er nevnt i tråden - tror jeg. I alle fall ingenting av betydning for det man leter etter.

Vet du hvilken kirke man giftet seg i mellom 1686 og 1697, da overnevnte kirker ikke var i bruk.

Hellig Trefoldigheds kirke brant jo i 1686.

 

Hellig Trefoldighets Kirke ble brukt også etter brannen, den var ikke værre skadet enn det. Utover "hjemme i huset" ble store sal i byens rådshus benyttet, det fleste barnedåpene foruten gudstjenestene ble holdt der.

Adam Barch ble "viet i huset".

 

Endret av kmg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#16, #22

Barck på Bragernes

 

Sak nr. 39 i tingboka BRAGERNES 1683 (nr. 3)

 

"For/schreff/ne Jacob Poulssen, som fuldmegtig paa H/er/r

assessor udj commerce collegij S/eigneu/r Christian

Sim/m/enssens veigne, hafde med en rigens stefning af

nestleden - 8 Martj. ladet indcitere Christopher Gynge med

hans hustro Anne Peders daater paa hindes forig s/alige/ mand

Carl Barch hans veigne [...]"

 

Sak nr. 46 i tingboka BRAGERNES 1683 (nr. 3)

 

[…] «Af huilche jndstefnte vidne, ere møtte, først

Anders Nielsen Maas, som tilstoed at Mons/eigneu/r Gynges

kieriste kom heel slet hid til landet fra Schaane, meener at

det var in a/nno/ 79: først paa aaret, och da hafde hun iche

snart de kleder paa kroppen at hun kunde gaa vd med, førind

hindes moder, motte tage vd til kleder til hende, baade hoes

Jacob Pedersen och andre, ellers vidste hand och vel at hindes

forig s/alige/ mand var vdj arrest och døde strax dereffter,

och motte Anne Peders daater laane til hans begrafuelsse hoes

pattrj Leigels kieriste penger» […]

Christopher Henriksen Gynge/Gønge og Anne Pedersdatter ble viet 2. aug. 1682,

 

Vielsen på Bragernes:

Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. I 2 (1680-1705), Kronologisk liste 1682, side 138-139.

 

Christopher Henriksen Gynge gynget også andre steder (enkemann?). I Ullensaker ble hans utenomekteskapelige sønn Erik døpt 20. mai 1689, mor var Mari Gunnersdatter Klöften.

 

Akershus fylke, Ullensaker, Ministerialbok nr. I 1 (1689-1701), Kronologisk liste 1689, side 9.

 

Edit:

Sikt og sakefall Ullensaker 1689:

Sal. Peter Klöftens enke for å ha begått leiermål med Christopher Gynge, en student.

 

Akershus fylke, Øvre Romerike fogderi, Fogderegnskap 701 (RA/EA-4092/R12/L0701), 1689-1689

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullensaker bygdebok - bind1 på pdf http://www.norwayancestry.com/Ullensaker%20bygdebok%20Bind%201.pdf har en kort notis som jeg refererer:

 

"Christoffer Henriksen Gynge omtales i fogedregnskapet 1689 - som "student og forrige klokker her".  Han hadde posten bare en ganske kort tid (ved lag 1687-88). Det sies at han var "unnveget av sognet", og visstnok på grunn av mindre passende vandel".

 

Som sikkert hadde noe med leiermålene å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#41, #42

Kan ikke se at det står annet enn at han var student ved leiermålssaken i 1689, ingenting om at han var forrige klokker.

 

Kopp- og kvegskatt 1686 og Kopp- og ildstedsskatt 1688 viser at klokkeren i Ullensaker het Hans Mogensøn. I 1689 het klokkeren Jonas Erichson - Konsumpsjon og folkeskatt.

 

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#41, #42

Kan ikke se at det står annet enn at han var student ved leiermålssaken i 1689, ingenting om at han var forrige klokker.

 

Kopp- og kvegskatt 1686 og Kopp- og ildstedsskatt 1688 viser at klokkeren i Ullensaker het Hans Mogensøn. I 1689 het klokkeren Jonas Erichson - Konsumpsjon og folkeskatt.

 

Saketinget for Ullensaker 25. juni 1689, de seks nederste linjer hvor fogden tiltaler Mari salige Peter Kløftas Enke for begått leiermål i hennes enkesete med Kristoffer Gynge forrige klokker her ved stedet...

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Øvre Romerike sorenskriveri, Tingbok A 28 , 1689-1689, oppb: Statsarkivet i Oslo.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/29402/65/

 

...på den neste siden møter Kristoffer Gynge og vedkjenner seg farskapet. Opplysningen om at han var "undveket" finnes ikke her, men den finnes kanskje lenger ut i tingbøkene på et senere ting.

Endret av Espen Tjernshaugen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til mange bidragsytarar for mange interessante innlegg om ulike relaterte problem frå Adam Barch si samtid.  Eg er kvar gong like imponert over den kunnskapen som sit ute hjå dykk alle, og eg vonar sjølvsagt at det derigjennom ogso vil dukka opp fleire faktaopplysningar om huslyden - les foreldre og søsken - både av Adam Barch og svigerfaren Peder Hansson Leth...

 

Eg ser at ein Carl Barch er nemnd på Bragernes, men eg får ikkje dette namnet til å "passa inn" i ætti til Adam Barch, og heller ikkje er det nokon av førenamni frå Nittedal som synest "høva", men kanskje har eg binde meg for mykje opp i dette JUST-namnet til Adam sin son?  Kanskje mori til Adam var ei Barch-jente, og at den eventuelle Just var faren, men med eit anna ættenamn?  Men kvar kan dei ha butt?  Dette med brorsonen gravlagd på Bragernes kan peika dit, men me kan vel heller ikkje sjå bort ifrå at både Adam og svigerfaren opphavleg kan vera "tilvandra" frå utlandet, og kanskje då meist truleg frå Danmark eller Tyskland?

 

Problemet Barch-Leth er tydeleg ikkje so lett å få "has" på, men eg lever i voni og kan berre takka på ny for alle spennande debattinnlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje vi skal se bort fra Oslo området.
 
Ser at på Strand i Rogaland finnes  
Peder Barch, Engelbret Barch, Gunner Barch, Thore Barch og Jon Barch. Alle disse på Strand i Rogaland ifølge FS i begynnelsen av 1700. 

Kan i hvertfall være i familie. Navnet Barch er vel ikke så vanlig 

 

Og en Peder Barch for en sønn Just 12 oktober 1763 i Vestre Aker i Oslo. 
 
En Fenrik Andreas Barch for en sønn 15 april 1683 i Trøgstad med navn Jacob Adam.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7473&idx_id=7473&uid=ny&idx_side=-172
Her går navnet Adam igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Fenrik Andreas Barch for en sønn 15 april 1683 i Trøgstad med navn Jacob Adam.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7473&idx_id=7473&uid=ny&idx_side=-172

 

Interessant!

 

Fra Olai Ovenstad, Militærbiografier, b. 1, s. 55 (s. 57)

«Barch (Barck), Andreas. – Kornett ved 2. Sjællandske nasj. rytter.regt. i 1682. – Fenr. ved Akh. nasj. inf.regt.s. Trøgstadske komp. 3/2 1683. – Prlnt. ved regt.ets Folloske komp. 26/2 1684, forflyttet til Ullensakerske 4/8 1685. – Avtakket 13/5 1690.»

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Wenche og Grete for spennande nye innlegg!  Denne fenrik Andreas Barch KAN godt vera ein nærskyld av Adam Barch.  Namnet Jacob Adam tyder so absolutt på det!  Kanskje Andreas og Adam var BRØR? 

 

Er det mogeleg å finna ut meir om fenrik Andreas Barch, opphav og lagnad?  Frå Sjelland?

 

Dette ser ut til å verta ei skikkeleg utfordring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#41-45

 

I tingboka 1683 får vi vite at Anne Pedersdatter kom fra Skåne til Bragernes på nyåret i 1679 pga krigen mot svenskene. Hennes mann, Carl Barch døde der i arrest og hun måtte låne penger av «Pattrj Leigels kieriste» til begravelse. Da hun kom til Bragernes var det dårlig stelt med henne og moren måtte derfor låne penger til nye klær til datteren. Hennes mor var trolig Karen, gift med Hans Hansen Riiber på Bragernes. Anders Nielsen Maas sin kone,  Mette Hansdatter Ribe, var vel datter av Hans Hansen Riiber.

 

«Anders Nielsen Maas, hafde med en rigens stefning af dato nestleden - 29 Maij. ladet indstefne Mons/eigneu/r Christopher Gynge, \och/ Johan Wallenstrom paa deris hustruers veigne, sampt Karen Seguds daater mod hindes lougverge, som arfuinger effter Karen s/alige/ Hans Hanssen Ribers»

Sak nr. 79 i tingboka BRAGERNES 1683.

 

«Det endda mehre och derofuen paa haf/ue/r bem/el/te byefoged S/eigneu/r Christopher Hanssen vdj det afhandlede och forseiglede schiftebref effter dend s/alige/ enckes s/alige/mand Hans Hanssen Riber, som Anders Nielsen Maas arfuede paa sin hustrues veigne»

Sak nr. 105 i tingboka BRAGERNES 1683

 

Om Carl Barch var Adam Barchs bror bør Anne Pedersdatter hatt med seg en sønn fra Skåne til Bragernes i 1679. Ingen barn nevnes imidlertid i tingboka. Anne Pedersdatter må ha dødd før 1688 – hvis Christopher Henriksen Gynge på Bragernes er den samme som i Ullensaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.