Gå til innhold
Arkivverket

Død i WW1, Henrik Rokstiel? fra Sande i Sundfjord.


Roald Sjursen
 Del

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med å finne lenker til denne personen. I henhold til aviser fra 1922, var en av 14 kister som ankom Bergen siste dagen i April tilhørende Henrik Rokstiel fra Sande i Sunfjord. Har forsøkt å finne igjen Henrik i emigranter på Da og i Ancestry, uten resultat.

Har forsøkt DIS gravminner og emigrantarkivet samt de skannede kirkebøkene. Begravelsen fant sannsynligvis sted i løpet av Mai 1922.

Lurer på om etternavnet er feil i avisutklippene.

 

Henrik står øverst på ene listen og som nr 3 i det andre i avisutklippene.

post-1462-0-23746000-1412163356_thumb.png

post-1462-0-03270100-1412163642_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er iallefall ikkje noko etternamn som får nokon bjøller til å ringe hos meg. På nb.no ligg bindet av bygdeboka som omhandlar Sande sokn lagd ut, og ved søk på "verdskrigen" finn eg ei historie som liknar på s. 47/48. Men Karl Johan Grytås kan då umogeleg verte Henrik Rokstiel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjapt svar Torbjørn. Som du nevner så var ikkje akkurat navnet heilt likt, men ettersom min Henrik Rokstiel var fra Sande, er det antagelig en mulighet for at navnet er feilskreve i avisen fra 1922. Min Grandonkel er berre omtalt med etternavnet Romslo i det eine avisutklippet, slik at navneforvekslinger er også ein mulighet.

 

Er det andre som kjenner til navnet Henrik Rokstiel, eller noen av de andre navna på lista, så ikke nøl med å kommentere dette. 

 

Mvh  Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Henrik Sørensen Rørstad ?

 

Emigranter over Bergen 1874-1930

 

Henrik Andr Sørensen Rørstad

Fornavn: Henrik Andr Etternavn: Sørensen Rørstad

Kjønn: m Fødselsdato:

Fødselsår: 1889 Alder: 21

Fødested: i Holmedal Bosted: i Holmedal

Stilling/stand: ug Gårdsarb Familiestilling:

Utreisedato: 01.04.1910 Utreisehavn: Bergen

Reisemål: Amk Madison Wisc Ankomstdato:

Skip: Linje: Stjerne

Agent: Årsak: a (bedre fortj)

Nytt yrke: Farmarb Har billett?: Nei

Har pass?: Reiser med familie?:

Merknader: Ekspedert dato:

 

Emigrasjon

 

Id: og00000000724209 Løpenummer: 1135

Protokollreferanse: Side:

År: 1910 Prestegjeld:

Merknader: Skal til familie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk enda en gang Torbjørn. Var inne på skannede kirkebøker og så på begravelsen for Karl Johan Grytås. Han var begravd i 1921, slik at kista hans ikke kunne ankommet i april 1922.

Riktig person er nok Henrik Rørstad. 

Takk for link til Simon Steinhovden også. 

 

Det er nettop utgitt en bok om de norske soldatene i WW1 http://www.humanistforlag.no/de-ukjente-krigerne.5543852-324353.html , men av de som kom til Norge i kister i 1922, er bare Lorents Bakke omtalt. 

Pga av at min grandonkel deltok og falt der, forsøkte jeg å finne informasjon om de norske deltagerne. Dessverre er det lite krigsinformasjon utover boken "De ukjente krigerne" som kom ut nå og "Fra menneske til soldat" som en av de norske overlevende skrev på 1920 tallet. Har selv "lest meg" opp på amerikansk litteratur.

For Norhordland er det utgitt en bok "Nordhordlendingar som kom med i heimskrigen 1914-1918 " om de lokale personene som deltok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg uttrykte meg vel litt upresist i #3 ovanfor, men det eg meinte var at ved søk på frasen  "Karl Johan Grytås" i nb.no fann eg altså følgjande på side 46 i

 

Bygdebok for Gaular : samarbeid og motsetningar. 3 : Gaular 1865-1990 samarbeid og motsetningar:

 

post-77-0-28304500-1412251601_thumb.jpg

 

"Våren etter" passar jo bra med avisutklippa.

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.