Gå til innhold
Arkivverket

Reth i Drammen (Strømsø).


Torbjørn Pihl
 Del

Recommended Posts

Har noen kjennskap til Ener Reth, som skal ha vært vinhandler på Strømsø tidlig på 1700-tallet?. Jeg har ellers ingen opplysninger om ham, utover at han var far til Susanne Reth, født 2. sept. 1715, død 1771 .Hun ble gift 10. febr. 1739 m. Gustavus Blom (1713-77), kjøpmann i Holmsbu. De fikk hele 15 barn. Ingen av disse ble oppkalt etter morfaren. Eldste datter synes oppkalt etter farmoren, mens nesteldste datter Sophie Dorothea muligens kan være oppkalt etter mormoren. Jfr. Blom, O.: "Familien Blom fra Hurum" (København 1902).                            Torbjørn Pihl 
(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet litt om dette i den nylig utkomne boken "Eidsvollsmennene - hvem var de?" under Gustav Peter Blom. Jeg skriver der at det er usikkert hvem som er foreldrene til Susanne, og at viktige primærkilder mangler som kunne ha belyst dette. En Ener Larsen var i 1720 borger med bevart borgerbrev. I 1722 ernærte han seg som tobakkspinnersvenn. Denne Ener Larsen døde i Strømsø 1737. Han var gift med Sophie Dorthe. Hun ble oppgitt å være enken etter Ener Larsen da hun ble gravlagt 1738 i Strømsø. En sterk indikasjon på at hun var mor til Susanne Enersdatter Reth, er at Susannes tredje barn og andre datter fikk navnet Sophie Dorothea. Da dette barnet døde, fikk en ny datter samme navn. Torkel Fagerli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrevet litt om dette i den nylig utkomne boken "Eidsvollsmennene - hvem var de?" under Gustav Peter Blom. Jeg skriver der at det er usikkert hvem som er foreldrene til Susanne, og at viktige primærkilder mangler som kunne ha belyst dette. En Ener Larsen var i 1720 borger med bevart borgerbrev. I 1722 ernærte han seg som tobakkspinnersvenn. Denne Ener Larsen døde i Strømsø 1737. Han var gift med Sophie Dorthe. Hun ble oppgitt å være enken etter Ener Larsen da hun ble gravlagt 1738 i Strømsø. En sterk indikasjon på at hun var mor til Susanne Enersdatter Reth, er at Susannes tredje barn og andre datter fikk navnet Sophie Dorothea. Da dette barnet døde, fikk en ny datter samme navn. Torkel Fagerli

Takk til Torkel Fagerli for svaret! Det er vel ganske sannsynlig at denne Ener Larsen, død 1737, er den samme som Ener Reth, far til Susanne. Med borgerbrev må han jo tidligere ha hatt en annen levevei enn å være tobakksspinnersvenn, for til dette trengte man neppe borgerbrev. Egentlig er det litt underlig at man i en relativt  fremtredende slekt som Blom ikke har hatt og bevart mere kunnskap om en av sine "stammødre". Jeg har fremdeles tro på at man vil kunne finne noe mere.        Torbjørn Pihl

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.