Gå til innhold
Arkivverket

Digitalarkivet nede?


Bjørn K Nilssen
 Del

Recommended Posts

Da er det dessverre dukket opp en ny slik situasjon. Av og til er det enkelte søk/oppslag som krever lang tid, og disse sperrer av en eller annen grunn for andre forespørsler. Indikasjonene jeg får viser at dette har sammenheng med mellomlagring på lokale disker, noe som normalt går veldig raskt. Dette er gamle servere med begrensede ressurser, og det spørs om datamengden nå har passert en terskel som gjør at disse problemene nå dukker opp. Planen er at nye løsninger skal komme på plass i løpet av 2015. Jeg får håpe at dette holder stikk.

 

Jeg skal prøve å finne veier rundt, men tør ikke gjøre alt for radikale endringer nå rett før jul og nyttår. Normalt synker belastningen ned til der den normalt skal være etter 5-10 minutter.

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempebra med info, selv om ikke problemet er løst. All informasjon er god informasjon! (i motsetning til ingen informasjon).

 

Av nysgjerrighet; "søk/oppslag", betyr det at også søk via Finn Kilde/Avansert personsøk er med på å skape problem(ene)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny justering lagt inn som ser ut til å fjerne ytterligere en flaskehals, men trenger litt tid med overvåkning for å se den reelle effekten. Så får vi håpe at denne endringen er en god julegave til dere.

 

Til Jørgen: Nei, den tjenesten går heldigvis på en helt annen og nyere server.

 

Mvh Bent

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer meg ikke inn på arveskiftene i dag. Kommer så langt som til skifteprotokollen jeg skal inn på, men når jeg trykker på "register" kommer det ikke opp noe register av navn i skiftene. 

Er umulig å komme inn på selve skiftene også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke inn på scannet materiale - Bad Gateway The proxy server recieved en invalid response from an upstream server. Hva kan gjøres? :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste års rasjon av ribbe må bli mindre, helt klart!

 

Det ser forøvrig ut til at noe skjer i de mørke gangene i lokalene til DA, Kirkebøkene har fått en annen type feilmelding nå enn hva de hadde tidligere i dag. (502 bad gateway vs. 504 gateway timeout).

Endret av Jørgen M. Steen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksarkivets IT-avdeling er varslet tidligere i ettermiddag, men jeg kjenner ikke til problemets omfang eller hvor raskt det er mulig å få satt noen på saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Dette ser dårlig ut. Etter å ha fått hjelp fra folk i Bergen til fysisk å restarte serveren slik at jeg kunne komme inn på den, ser det ut som feilen er mer alvorlig enn en kunne håpe på. Systemet får ikke kontakt med en harddisk. Normalt skulle dette ikke bety noe for selve driften, da systemet skal tåle dette. Så derfor ser det ut som det er en dobbeltfeil som tilsammen blokkerer oppstarten. Selve serveren starter og jeg kan komme inn på den, men de tjenestene som skal kjøre, kan ikke starte, da helt sentrale deler av filsystemet ikke kommer opp grunnet disse feilene. Vi vil prøve å sjekke ut om det kan være noen fysiske årsaker på serveren som gjør at filsystemet ikke kommer opp. Det kan tidligst gjøres senere i kveld eller tidlig i morgen tidlig. Så kryss fingrene. Når jeg vet mere skal jeg oppdatere med informasjon på denne linken.

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt ikke noe endelig godt nytt. Likevel har jeg fått i drift mesteparten av serveren. Nå er det bare ett filsystem som er borte, det med programvaren som driver selve websiden. Den delen ser det ut til at jeg ikke uten vider får opp, Jeg må derfor antagelig sette opp den delen på nytt fra en sikkerhetskopi, og da trenger jeg litt tid på det. Lykkes jeg med dette kan det være at jeg får alt i drift igjen i løpet av morgendagen.

 

 

Mvh Bent

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Bent for at du bruker din fritid på å tilfredsstille alle oss sytere.

Det skal ikke store stoppen før vi roper hjelp.

Jeg skal ikke kritisere de som etterspør hvorfor ditt er og datt blir.

Kanskje har folk kun jula hvor denne hobbyen kan nytes og utforskes fullt ut fordi at de har fri.

Men jeg tror også Arkivverkets ansatte har fri i jula.

Vi må tåle litt motgang, selv i "verdens rikeste land".

Dette er ikke kritikk.

Bare en ettertanke nå da vi sitter med struttende mager og slørete blikk.

Endret av Odd Annar Tangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at bla-funksjonen feiler, men det skulle jeg kunne klare å fikse i løpet av formiddagen. Det kan sikkert dukke opp noen andre merkverdigheter også, så gi gjerne beskjed om slike eventuell hendelser.

 

Forøvrig takk for tålmodigheten dere viser i juletida.

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re innlegg 40. Det skulle da bare mangle at man ikke skulle være tålmodig midt i juleferien. Synes det er imponerende at du har prøvd og greid å fikse det midt i julehelgen. Hjertlig takk til deg. Imponerende spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det noe i veien med de skannede kirkebøkene nå?

.

Bad Gateway

The proxy server received an invalid response from an upstream server.

Apache/2.0.58 (Unix) DAV/2 PHP/5.1.4 Server at www.arkivverket.no Port 80

.

Gjelder skiftematerialet også, for det kommer ikke opp noe bilde av siden.

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå står denne meldingen på forsiden til de skannede kirkebøkene:

 

"Serveren kjører med noe redusert ytelse grunnet feil på disker. Funksjonaliteten synes ellers å være på plass. I de neste dagene vil serveren i korte perioder (ca 10-30 minutter) være nede for bytte av hardisker. Dette vil foregå i flere runder."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den planlagte nedetiden starter først i morgen tidlig. Ettermiddagsstoppen var en liten hikke på serveren. Alt er oppe og fungerer igjen nå. Vi beklager nedetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ødelagte harddisken er nå byttet. Vi vil i dagene framover bytte de andre harddiskene som er like gamle som den ødelagte. Dette vil foregå i noen runder og hver gang medføre stopp i tjenesten på typisk maksimalt 30 minutter. Vi vil foreta disse stoppene tidlig på morgenen, gjerne mellom 07:00 og 08:00. Da er trafikken liten, og færrest mulig burde bli berørt.

 

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.