Gå til innhold
Arkivverket

Drep et slektvirus. Hans Kyhn – død 1698, hans to ektefeller og barn


Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8420&idx_id=8420&uid=ny&idx_side=-195

Sorenskriver Jens Hiermand levde 22 november 1743 da holdt de bryllup for
datteren Anne Cathrine Hiermand som giftet seg i huset på Gundersrud da var hun enke
og giftet seg med ektemann 2)Parykkmaker Martinus Danielsen Spinch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 etterkommere etter Dorothea Margarethe Kyhn i hennes ekteskap med Jens Hiermand.

Ser også at noen tavler sier at hun giftet seg 2 gang med Jacob Olsen Strøm i 1704.

Det er galt, da hun for 3 barn med Jens Hiermand  etter 1704.

...

.

Jens omtales 'for det meste' som Hiermin(d) / 'Hierminch'.

 

Dersom det stemmer at han er en 'Hierman(d)' så er han kanskje sønn av fogden Søren Andersen Hierman (Hiermundtz), på Sundnes, Inderøy, NT (skifte der i 1691), og dennes hustru Karen Nielsdatter Boye ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Denne sec.ltn. Uldrich Friederich Kyhn (skifte 1733) (med fire umyndige barn (dvs. f. etter 1708 ?) pluss den myndige sønnen Johan), er det den samme UFK som nedsettes i en furukiste på Domkirkegården 12 Feb 1720 ?

 

Jeg har i hans 1. ekteskap (m. Mette Christoffersdatter Lossius, død 1718) notert barna 1. Anne Christine 1708, 2. Johan 1709, 3. Christopher c1710, 4. Reinholt Andreas 1711 og 5. Eva Elisabeth 1712, hvorav jeg har notert at nr. 1. Anne Christine og nr. 5. Eva Elisabeth begge levde i 1780 ved skiftet på Tingvoll etter Reinholt Andreas (gjestegiver i Bekken (Bekkjen), Tingvoll).

 

Uldrich Friederich Kyhn skal 2. gang ha blitt gift med en 'A. M. Cold', som de 10 Jan 1746 skal ha avgitt en erklæring vedr. arv til ektemannens søstre. Hvem er denne 'A. M. Cold', mon tro ?

 

Jeg har forøvrig notert at avdødes bror, 'Capt. Michael (Johan) Kyhn', skulle være død på Ree i Stjørdal i 1713, men det kan jo da ikke være korrekt, dersom det var han som var formynder for avdødes 4 umyndige barn i 1733 ....

.

 

Hun het Anne Marie Cold og giftet seg på Vinger med Michael Johan Kyhn

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9127&idx_id=9127&uid=ny&idx_side=-246

 

Gift 7 januar 1727 på Vinger Se høyre side

 

Som du ser så var hun ikke gift med Ulrich Fredrich Kyhn

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med det som står i Stj.boka om Hans Kyhn og familie:

 

Gift første gang med Anna van Born f. i Holland.

Andre gang med Mette Sophie Tønder.

 

Barn:

Georg Christian Kyhn, døde i Hannover og kaptein i den danske hæren.

 

Michael Kyhn.

 

Gustav Kyhn. Døde 2 år gammel.

 

Anna Kyhn, gift med Lector Melchior Danielse Ramus i Tr.heim

 

Ulrik Fredrik Kyhn. Løytnant, bosatt Tr.heim.

 

Anna Born Kyhn, død i Oslo 29/3 1760.

 

Dorothea Margrete Kyhn, gift med   skipsprest Jakob O.Strøm.

 

Sophia Amalia Kyhn født 1673 og døde i Kr.sund. Hun var gift med Aleksander Clausen Hagen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000001138171

 

Det er en Hans Jacob Kyhn som dør i Bragenes i 1796 -21 år gammel født ca. 1775

med far Hans Kyhn. Hvem er han? 

...

.

Denne Hans Jacob Kyhn (død 21 år gl. i 1796) er etter alt å dømme sønn av prokurator på Bragernes (beskikkelse av 16 Jan 1772), Hans Ulrik Kyhn (1739-1784) og Anna Dorothea Justsen. Hans Ulrik er sønn av Hans Jacob Kyhn og Anna Margrethe Ruhland og altså sønnesønn av Dorthea Margrethe Kyhn og Jacob Olsen Strøm.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hun het Anne Marie Cold og giftet seg på Vinger med Michael Johan Kyhn

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9127&idx_id=9127&uid=ny&idx_side=-246

 

Gift 7 januar 1727 på Vinger Se høyre side

...

.

Denne AMC er kanskje identisk med Anne Maria Cold (døpt i Vinger 1 Okt 1696), dtr. av sogneprest Frantz Anderss. Cold og Anna Marie Wandal ?

 

Og hennes ektemann Michael Johan Kyhn hører vel da hjemme i Hans Kyhn's 2. ekteskap med Mette Sophie Andreasdatter Tønder ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Jeg har fra diverse hjemmesider opplysninger om 5 barn i første ektenskap:

- Christian f. ca 1640 d. 1711

- George Christian f ca ca 1650 (minst 13 for tidlig ?) d. før 1721

- Anna f ca 1665 alt ca 1670 d 1727 g. m. Melchior Ramus

- Ulrich Christian f ca 1670 d 1720 g. m Mette Lossius

- Dorothea Margarete f ca 1675 d før 1760

Av disse har jeg sett etterkommere av Anna og Ulrich.

 

I andre Ektenskap med Mette S Tønder:

- Anna von Barn Kyhn f ca 1685

- Karen Sofie Kyhn

...

.

Christian f. ca. 1640 ser etter min mening ut til å høre hjemme i en tidligere generasjon. Og jeg mener Georg C. må være f. senere.

Jeg har også notert en datter Sophie Amaile (c1673 - 3 Okt 1750) i Hans Kyhns's 1. ekteskap (ca. 1663 ?, m. Anna von Barn)

og her hører vel også Capitain des armes Jacob Hansen Kyhn (død på Bragernes 1706) eventuelt hjemme ?

 

I Hans Kyhns's 1. ekteskap (ca. 1684 ?) m. Mette Sophie Andreasdatter Tønder) har jeg i tillegg til de ovennevnte (sitatet) notert

 - en mulig Christian Andreas Kyhn, kaptein, død ugift i Danmark

 - Michael Johan Kyhn (f. ca. 1686), g. 1727 i Vinger m. Anne Maria Cold

 - Gustav (død 2 år gammel).

.

 

 

 

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per

 

Så du svaret hvem Anne Marie Cold var.

Du kommenterte ikke det.

.

Nei, jeg har ikke sett noe svar på hvem AMC var, bare hvem hun var gift med (og ikke gift med).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du lurte på hvem AM Cold var- da svarte jeg Anne Marie Cold.

Da fikk du svar på hvem AM var.

 

Ikke vanskelige en det.

.

Unnskyld, Wenche, du har selvsagt rett. Takk for oppklaringen, både mhp. hva A. M. Cold het og hvem hun var gift med !

Har du noen ide om hvem som var hennes foreldre ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 etterkommere etter Dorothea Margarethe Kyhn i hennes ekteskap med Jens Hiermand.

Ser også at noen tavler sier at hun giftet seg 2 gang med Jacob Olsen Strøm i 1704.

Det er galt, da hun for 3 barn med Jens Hiermand  etter 1704.

Hun for et barn i 1708 - helt umulig å gjette navnet -noen som klarer det her pluss dåpsdatoen. Litt av siden er borte.

For meg ser det ut som Jørn- men det var ikke noe gangbart navn i 1708.  

 

Anne Margarethe døpt 10 desember 1709

Anne Cathrine døpt 22 mars 1711.

Alle født på Røyken i Buskerud.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7739&idx_id=7739&uid=ny&idx_side=-10

Uleselig navn-siste barn på venstre side.

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7739&idx_id=7739&uid=ny&idx_side=-13

Anne Margrethe -venstre side

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7739&idx_id=7739&uid=ny&idx_side=-15

Anne Cathrine -venstre side

.

Da ser vel barneflokken til Dor(o)thea Margrethe Hansdatter Kyhn (c1671-1740) omtrent slik ut ? :

 

- i 1. ektesk. (ca. 1696 ?) med skipsprest Jacob Olsen Strøm (c1675?-1705) fra Byneset :

  • Hans Jacob Kyhn (c1696-1772), g.m. Anna Margrethe Ruhland
  • Maren (Elisabeth) Jacobsdatter Strøm (f. før 1701 ?), bosatt på Opsloe Hospital, enke etter Morten Smit
  • Ole Jacobsen Strøm (f. ca. 1704), bosatt i Christiania i 1760

- i 2. ektesk. (søkn. om ektesk.bevilling datert 'Væar', 1708 / ref. innl. #6) med sorenskr. i Røyken, Jens Sørensen Hiermin (Hierman ?) (c1665?-1745) :

  • Søren Jenssøn Hierman (f. 1708), bosatt i Røyken, senere Eiker, g. c1733 med Kari Olsdatter
  • Anne Margarethe Jensdatter Hierman (1709-1711)
  • Anne Cathrine Jensdatter Hierman (f. 1711), g. 1) i Røyken i 1733 m. Christen Wing, 2) i 1743 m. Martinus Danielsen Spinch
Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke svar på foregående spørsmål, da jeg har svaret her.
Det er Løyntant Kyhn og Mette Lossius 2 datter ifølge dette schema.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000000838054

Det står Sl foran Mette Lossius- det betyr vel at Mette Lossius er død på dette tidspunkt.
Hun døde vel kanskje i Leksvik.

 

Betyr dette at hun fikk tvillinger, men bare den ene her står oppgitt.

 

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16385&idx_id=16385&uid=ny&idx_side=-6
Kan noen fortelle hva som står her angående Ulrich Fredrik Kyhn og hans kone i Leksvik

Det gjelder barnet og når Mette Lossius dør. Synes så tydelig det står 1716 på Mette Lossius, umulig hvis hun får
datteren Anna Peternella i 1718.
Noen som greier å tyde dette. 1 kolonne på høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke svar på foregående spørsmål, da jeg har svaret her.

Det er Løyntant Kyhn og Mette Lossius 2 datter ifølge dette schema.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/gr/person/pg00000000838054

 

Det står Sl foran Mette Lossius- det betyr vel at Mette Lossius er død på dette tidspunkt.

Hun døde vel kanskje i Leksvik.

 

Betyr dette at hun fikk tvillinger, men bare den ene her står oppgitt.

.

Neida, jentene var ikke tvillinger. Søk på 'Kyn' (ref. linken din), så ser du at søstrene Mette (f. 1716) og Anna Peternella (f. 1718) døde av 'børnekopper' med en ukes mellomrom og ble begravet sammen den 16/4-1719. Sørgelige greier.

 

Familen ser ut til å ha bodd i Trondheim i 1716 og på gården Hjellopen i Leksvik (NT) i 1718/1719.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jeg skjønner, det betyr at den Mette jeg greide å avlese, var det ene barnet og ikke moren.

Skulle ikke moren Mette Lossius ha dødt i Trondheim i 1718, eller tar jeg feil der. 

Er det ikke mere sannsynlig når Anna Peternella som ble født i Leksvik i 1718, at moren døde i Leksvik.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jeg skjønner, det betyr at den Mette jeg greide å avlese, var det ene barnet og ikke moren.

Skulle ikke moren Mette Lossius ha dødt i Trondheim i 1718, eller tar jeg feil der. 

Er det ikke mere sannsynlig når Anna Peternella som ble født i Leksvik i 1718, at moren døde i Leksvik.

.

Jo.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.