Gå til innhold
Arkivverket

Skifte på Ytterøy (Inderøy sorenskriveri) 1736 - Staberg


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg tøyer vel hjelpen litt langt, men jeg prøver allikevel.  Skiftet etter Ole/oluf Ingebriktsen Staberg i 1736 er veldig interessant fordi her ser det ut til at mye av mine uavklarte personer på Ytterøy er med.

 

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24772/94/

 

Det er masse barn og jeg er tror at det må ha vært flere hustruer når en ser alderen på dem.  Jeg klarer å lese de aller eldste, men så faller jeg helt av lasset.

 

Er altså interessert i hustruer og barn med ektefeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjør vi et forsøk, vet du!

Etterlatte enke er Marithe Ols Datter, og "deres tilsammen udj ægteskab avlede børn": Eskeld Olsen Trygstad gl. 55 aar, Jachob Olsen Gran(?), 55 aar (er disse tvillinger, mon tro?), Haldor Olsen Wennie Søen gl. 51 aar, Jngebret Olsen boende paa Levanger 59 aar gl., Alt(?) Olsen Lille Gran gl. 36 aar, Jorgen Olsen Staberg gl. 33 aar, Barbro Olsdatter gift med Lars Jonsen(?) Jørstad, Malj Olsdatter ugift Syg og Sengeliggende som er under broderen Jørgen Olsens opsiun, samt afgl. Thomas Olsens Gran i Wærens efterladte og umyndige børn, Nemlig Joen Thomasen gl. 6 Aar og Giertrud Thomasdatter gl. 8 aar, noch afgangne Giertrud Olsdater med Ole Olsen Langøen udj ægteskab avlede Jligemaade umyndige børn Nemlig Ole Olsen gl. 12 aar, Jngeborg Olsdatter gammel 14 aar, Karen Olsdatter gl. 11 aar, Giertrud Olsdatter gl. 10 aar paa den anden side,...

Etter det jeg kan se av innledningen, er ingen tidligere hustru nevnt. Så vidt jeg kan skjønne, må de mindreårige barna være barnebarn av avdøde:  Sønn Thomas' etterlatte barn: Joen 6 år, Giertrud 8 år, og datter Giertruds etterlatte barn med Ole Olsen Langøen: Ole 12 år, Jngeborg 14 år, Karen 11 år og Giertrud 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen, Else B.

 

Mitt opprinnelig problem var sønnen Eskild og hans barn, men ble etterhvert så mange Eskild og Oluf at jeg måtte se på hans brødres etterkommere også.  Det ser ut som om Eskild har fått minst 7 barn som heter Oluf hvorav 5 døde tidlig. 

 

Det er også interessant å se hvordan gårder fulgte slekters gang via ektefeller i mange slektsledd.  Arvelater her, Ole Ingebriktsen Staberg  giftet seg nok til Staberg for han kom fra Rørvig.  Sønnen Eskild giftet seg til Trygstad via første ektefelle og hans sønn Ole i 2. ekteskap fikk Øvre via sin første hustru (som i sin tur arvet den fra sin første mann).  Nå har jeg det meste på stell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.