Gå til innhold
Arkivverket

Gården Mæhle i Stjørdal - når gikk den ut av Sejersted-familien?


Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Jeg har litt motstridende kilder.  I min oldemor Emilie Richters bok "Minner fra et langt og lykkelig liv" skriver hun at hennes bestefar Wang kjøpte Mæhle i 1833 og forærte gården til sine barn. Der vokste hun opp (hennes mor var født Wang) og hun forteller at den gamle slektsgård gjennom mange generasjoner i offisersfamilien Sejersted var meget forfallen noe som ganske sikkert skyldes at den gamle oberst Sejersted (Fredrik Christian Sejersted 1769-1841) i mange år hadde vært blind.  Hennes far Ole Øvre Richter fornyet alle hus og ryddet store arealer ny jord slik at gården etterhvert ble en mønstergård.

 

Mæhle var i Richterfamiliens eie til et stykke ut på 1900-tallet.

 

Nå ser jeg en artikkel http://www.medbroen.no/om-medbroen/historikk/1800%20tallet hvor det nevnes at den samme oberst selger storgården Mæhle og kjøper Medbroen 9.mai.1822. 

 

Det står ikke direkte at salget av Mæhle sjedde i 1822, men hvor kan jeg få verifisert når salget skjedde?

 

Jeg klipper fra Adresseavisa 13.nov.2000 http://www.adressa.no/forbruker/article325177.ece

Alle hovedbygningene på Mæle er fra 1700- og 1800-tallet, unntatt storlåven som ble bygd opp likedan på de gamle murene etter en brann for 80 år siden. Og det er store dimensjoner over det hele. Det er over to dekar tak, nesten alt i skifer og mesteparten av det igjen fra gårdens eget skiferbrudd. Hvis Dordi og Egil går kveldstur langs veggene på alle husene, blir spaserturen på trekvart kilometer. I hovedlåna er det 57 vinduer, av dem er 35 skiftet ut i senere år.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Stj.b. står det at F.C.S. fikk skjøte av mor si 11/5 1795 for 3500 rdlr. Han solgt Mæle i 1835 til Ole Øvre Richter.

Endret av Odd Annar Tangen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oberst Fr. Chr. Sejersted døde på Mæle 20/6 1841. Enka døde 13/8 1847, men her står det bare Værnes. I Ovenstads militærbiografi står det at hun, Margrethe Jacobs. Lund, også døde på Mæle 13/8 1847.

 

Mange offiserer var ikke rike. De hadde ofte dårlig råd da de ikke fikk penger(lønn) fra kongen, og de hadde store utgifter til sine soldater.

Sejersted var 72 år da han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.

 

Her er det mye info om slekten Sejersted http://old.genealogi.no/litteratur/sejersted/sejersted_n_j_1905.pdf

 

Fredrik Christian Sejersed født 21.des.1769 på Gjeving i Stjørdal døpt i Malvigs kirke Hellig-Trekongersdag 1770.  7. sep.1818 Ridder av Sværdordenen og mottok som forrettende Chef for Kavelleribrigaden af Carl Johan en Æressabel.  Gift i Værnes 7.mai 1795 med Margrethe Jacobea Lund, født i Kragerø 23.mai 1768 døpt i Kragerø Kirke 30. mai, død 13.aug.1847 datter av sogneprest til Kragerø Jacob Lund og Margrethe Sommer.  Det står også her at han døde på Mæhle 20.jul.1841, men jeg får ikke dette helt til å stemme.  Selvsagt kan han ha blitt pleiet på Mæhle den siste tiden, men han skal ha flyttet noen år før det.

 

Det stemmer nok at han ikke var rik.  Jeg ser også et brev i nevnte bok/pdf at han tilbyr sin sønn Johannes en part i gården hvis han vil bosette seg der.  Det er ikke noe svar omtalt, men sønnen overtok aldri noe av gården.  Sønnen bodde en tid på Rustgården i Skogn (hans datter ble gift der i 1841 og sønnen i 1859) og senere i Vang, Hedmark og hadde også en lang militærkarierre. At ingen av sønnene ville overta gården førte nok til at den ble solgt.

 

Både oberstinde Margrethe Jacobea Lund og sønnen Johannes var faddere til min oldemor i 1834 sammen med søsteren til Johannes sin hustru Fredrikke Dorothea Heyerdahl.

 

Wikipedia er ikke alltid å stole på og her står det at oberst Fredrik Christian Sejersted var gift med Dorohea Catharina Klingenberg.  Det er feil da hun var gift med far til obersten, nemlig oberstløytnant Jens Fredrik Svane Sejersted. http://no.wikipedia.org/wiki/Johannes_Mathias_Sejersted  Videre nevnes det at obersten i tillegg til Mæhle også eide gården Nossum i Skogn.  Jeg antar at dette er det som også er omtalt som Rustgården og det er der sønnen Johannes bosatte seg.

 

Jeg vet ikke hvor gården Medbroen (se #1) som obersten kjøpte i 1822 er, men har gått ut fra at det var dit obersten flyttet til på sine gamle dager.  Det fremgår av lenken om Medbroen at sønnen Johannes flyttet dit etter 1822 og at han flytter videre til Skogn.

 

Det er jo også mulig at obersten ble boende på Mæhle sine siste år selv om Richter overtok.

 

Det bør vel finnes eiendomsdokumenter som kan verifisere at Fredrik Christian Sejersted solgte 1822/1834? til klokker Ole Augustinussen Wang som igjen overførte Mæhle ca 1833/4 til Ole Øvre Richter - Oles svigersønn. Ole Øvre Richter bodde for øvrig på sin gamle eiendom Kartan i Hegra i Øvre Stjørdal (som han beholdt videre) frem til 1835/36.  Først i 1837 blir neste barn døpt i Stjørdal - ikke i Hegra.

 

At Ole ikke overtok straks skyldes nok at Mæhle var sterkt forfallen og det måtte foretas store arbeider før de kunne flytte inn.

 

 

 

 

 

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gården Medbroen ligger ca. 2 km. nord for Stjørdal sentrum, og ca. 200 meter øst for E-6.

 

Driftsbygningen blir idag brukt til gårdsbarnehage og ble i sommer ferdigstilt som passivhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gårdsopplysningene. 

 

Når jeg ser på Mæhle http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_id=19765&uid=ny&idx_side=-240 hvor salget fra oberst Sejersted vises så ser det ut som om det er en rekke poster som omhandler dette på fol. 613 og utover.  Tolker jeg disse opplysningen riktig når det først er noen avlysninger av pant og senere selve salget og deretter en leiekontrakt.  Står det noe om føderåd - fortsatt borett for oberst Sejersted?  Jeg har som vanlig problemer med å lese det som står.

 

Emilie Richter nevner i sin bok at faren Ole Øvre Richter fikk skjøte på Mæhle bnr. 2 den 28.aug.1835.  Jeg stoler ikke helt på alt hun skrev for store deler av boken ble skrevet de 10 siste årene hun levde - og hun ble 94 år.  For meg ser det ut som om 21.aug.1835 kan være den riktige datoen.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.