Gå til innhold
Arkivverket

Merdø (Tromøy, A-A), 1600-tallet


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Ikke for å gjøre det vanskelig, Helge - men her er det Bråstad i Fjære, ikke i Øyestad, det er snakk om.  Fjære-gården Bråstad ligger midt mellom Fjære kirke og Dømmesmoen.  Bråstad i Øyestad ligger litt vest/nordvest for det nåværende handlesenteret Stoa utenfor Arendal.

Uten å være sikker, tror jeg det kan være samme gård det er snakk om.

 

Jeg tar med litt om Berte Herlovsdatters bror Nils også før jeg gir meg:

 

Nils er først nevnt i 1610, kalt Nils Vestre Sandøya. Han eide da 3 huder i Vestre Sandøya, 1,5 hud i Hope i Søndeled, 1 hud i Øvre Haugen Gjerstad, 3,5 hud i Løyte i Gjerstad, 0,5 hud i Grossvold i Fjære, samt 1 hud i Tingstveit, alt i alt 10,5 hud. 1 1612 var dette økt til 12 huder, som Nils betalte krigsskatt for. Han var da den nest største jordeier i distriktet, etter Tore Eidbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være sikker, tror jeg det kan være samme gård det er snakk om.

 

Jeg tar med litt om Berte Herlovsdatters bror Nils også før jeg gir meg:

 

Nils er først nevnt i 1610, kalt Nils Vestre Sandøya. Han eide da 3 huder i Vestre Sandøya, 1,5 hud i Hope i Søndeled, 1 hud i Øvre Haugen Gjerstad, 3,5 hud i Løyte i Gjerstad, 0,5 hud i Grossvold i Fjære, samt 1 hud i Tingstveit, alt i alt 10,5 hud. 1 1612 var dette økt til 12 huder, som Nils betalte krigsskatt for. Han var da den nest største jordeier i distriktet, etter Tore Eidbo.

 

Men i 1624 er det i dette tilfellet tydelig Bråstad i Øyestad det er snakk om:

 

"Torgie, Niells, paa sinn egenne, och børnns wegene, och Stiann Halffuordsenn..."

 

Disse tre står da oppført under Øyestad - men med jordegods i flere gårder på Lista, samt "Kudsuig" i Oddernes og Bjorvatten i Herefoss.

For øvrig:  "Nock er Torgie Halffuordsenn, Bradstad, eigenndis till oedell i forne. Bradstad och Blagestad der wnnderliggenndis 4 h".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1610 er en Jens ødegårdsmann på Bråstad i Fjære.  Han kan jo være far (eller sønn) til den Peder Jensen Braastad som er omtalt i herredagsdommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Oddbjørn.

 

Jeg har interessert fulgt med i dine resonnementer omkring de eldste slekter på Merdø (1600-tallet).

Som mange andre har jeg forholdt meg til O.A. Aalholm sine skrifter om de eldste (kjente) slektsledd på Gjervoll og Merdø (Tromøy sogn). Disse slekter er også mine aner gjennom:

 

Christopher Jørgensen Gjessøya / Merdø (ca 1642-1681) og videre gjennom hans datter, Gumborg Christophersdtr g.m. Jens Andersen Våje (ca 1672-1756) på Våje i Austre-Moland.

 

Men jeg har noen funderinger som knyttet seg til denne slektskretsens eierskap i gården Natvig i Øyestad fra ca 1597-1699.  Her kan man kanskje få noen pekepinner mot slektens opphav også på kvinnesiden.   Vil prøve å få det ned kort og punktvis.  Med utgangspunkt i K. Bråstad Øyestad Bygdebok bind 2 - Natvig (særlig side 88-89):

 

a) 1597 / 1599: Gjeruld Olavson Håbbestad / Våje på Våje i A-Moland (ca 1580-1620 omtrentligen) og hans kone Anne Eyvindsdtr  overtar pant og senere odelsrett i Natvig i Øyestad.

Deres barn og arvinger viderefører eierskpet i Natvig gjennom hele 1600-tallet.

 

b) 1635 / 1645: Odelsskifte på gårdene Våje og Natvig Brødrene Jon Gjeruldsen Våje / Natvig og Jørgen Gjeruldsen Våje / Natvig  foretar odelsskifte / jorddeling av deres felles odelsgods i gårdene Våje (A-Moland) og Natvig (Øyestad). Dette var deres foreldres odels- og kjøpe/pantegods (Natvig).  Jon Gjeruldsen fikk halvdelen (Østre-Natvig) og Jørgen Gjeruldsen fikk den andre delen (Vestre-Natvig)  Men det var tydeligvis bare den ene broren som bodde på Natvig som sitt hovedbøle :  Jon Gjeruldsen Våje / Natvig(dca 1652) på Østre-Natvig.

 

c) 1652: Jon Gjeruldsen Natvig død ca 1652. Han har sin odel i Østre-Natvig. I følge Øyestad BB 2 (side 88-89): Hans enke Else og deres barn overtar gården.

Blant barna er en datter (trolig kalt TARJER ?)  g.m. CHRISTOPHER JØRGENSEN MERDØ (ca 1642-1681). De overtar odelspart i Østre-Natvig

 

d) 1699: Christopher Jørgensen Merdø sine arvinger - vel hans tre døtre MARI, GUMBORG og SIRI med deres ektemenn -

selger sin odelspart (2  1/2 kalvskinn)  i Østre-Natvig til sin slektning, Jon Gjeruldsen Natvig (ca 1658-1720) som var bonde på gården og hovedmannen her.

Han var og sønne-sønn av den Jon Gjeruldsen Våje / Natvig nevnt ovenfor.

 

 

  •  

 

Til Oddbjørn.

 

Jeg har interessert fulgt med i dine resonnementer omkring de eldste slekter på Merdø (1600-tallet).

Som mange andre har jeg forholdt meg til O.A. Aalholm sine skrifter om de eldste (kjente) slektsledd på Gjervoll og Merdø (Tromøy sogn). Disse slekter er også mine aner gjennom:

 

Christopher Jørgensen Gjessøya / Merdø (ca 1642-1681) og videre gjennom hans datter, Gumborg Christophersdtr g.m. Jens Andersen Våje (ca 1672-1756) på Våje i Austre-Moland.

 

Men jeg har noen funderinger som knyttet seg til denne slektskretsens eierskap i gården Natvig i Øyestad fra ca 1597-1699.  Her kan man kanskje få noen pekepinner mot slektens opphav også på kvinnesiden.   Vil prøve å få det ned kort og punktvis.  Med utgangspunkt i K. Bråstad Øyestad Bygdebok bind 2 - Natvig (særlig side 88-89):

 

a) 1597 / 1599: Gjeruld Olavson Håbbestad / Våje på Våje i A-Moland (ca 1580-1620 omtrentligen) og hans kone Anne Eyvindsdtr  overtar pant og senere odelsrett i Natvig i Øyestad.

Deres barn og arvinger viderefører eierskpet i Natvig gjennom hele 1600-tallet.

 

B) 1635 / 1645: Odelsskifte på gårdene Våje og Natvig Brødrene Jon Gjeruldsen Våje / Natvig og Jørgen Gjeruldsen Våje / Natvig  foretar odelsskifte / jorddeling av deres felles odelsgods i gårdene Våje (A-Moland) og Natvig (Øyestad). Dette var deres foreldres odels- og kjøpe/pantegods (Natvig).  Jon Gjeruldsen fikk halvdelen (Østre-Natvig) og Jørgen Gjeruldsen fikk den andre delen (Vestre-Natvig)  Men det var tydeligvis bare den ene broren som bodde på Natvig som sitt hovedbøle :  Jon Gjeruldsen Våje / Natvig(dca 1652) på Østre-Natvig.

 

c) 1652: Jon Gjeruldsen Natvig død ca 1652. Han har sin odel i Østre-Natvig. I følge Øyestad BB 2 (side 88-89): Hans enke Else og deres barn overtar gården.

Blant barna er en datter (trolig kalt TARJER ?)  g.m. CHRISTOPHER JØRGENSEN MERDØ (ca 1642-1681). De overtar odelspart i Østre-Natvig

 

d) 1699: Christopher Jørgensen Merdø sine arvinger - vel hans tre døtre MARI, GUMBORG og SIRI med deres ektemenn -

selger sin odelspart (2  1/2 kalvskinn)  i Østre-Natvig til sin slektning, Jon Gjeruldsen Natvig (ca 1658-1720) som var bonde på gården og hovedmannen her.

Han var og sønne-sønn av den Jon Gjeruldsen Våje / Natvig nevnt ovenfor.

 

 

  •  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del 2 av soga rundt Natvig / Merdø:

 

Så kommer mine fabuleringer omkring slektskretsen fra HÅBBESTAD - VÅJE - NATVIG - MERDØ:

 

A) Slektsforbindelsen fra Håbbestad i Fjære til Våje i Austre-Moland ca 1580  er grundig gjort greie for av andre - så det hopper jeg over her.

 

B) Slektsforbindelsen fra Våje (A-Moland) til Natvig (Øyestad) ca 1597-1699  fremgår bla av Øyestad 2 (Natvig) og av oppsettet i innlegget foran.

 

c) Slektsforbindelsen Natvig - Merdø  blir vel da som følger:  

 

Gen I:  JØRGEN TOMASSEN GJESSØYA / MERDØ (død etter 1666)  han har Oddbjørn gjort greie for foran.

Trolig gift med : TARJER (?) JONSDTR. VÅJE / NATVIG  hun brakte med seg odelspart i Østre-Natvig

Hennes foreldre: Jon Gjeruldsen Våje / Natvig (dca 1652) og Else.  De hadde også mindst 3 sønner; Gjeruld, Nils, Ole.

 

Gen II: CHRISTOPHER JØRGENSEN GJESSØYA / MERDØ (ca 1642-1681). Han satt med odel i Ø-Natvig siste halvdel av 1600-tallet.

G.m. EI SALVESDTR TVEITE  fra Tveite i Holt (med aner på Tveite i Holt, Eidbo i Dypvåg, Sjåvåg i Søndeled. )

 

Øyestad-boka 2 (Natvig s. 88-89): Christopher Jørgensen Merdø sine arvinger - vel hans tre døtre Mari, Gumborg og Siri - med deres ektemenn -  

selger i 1699 sin arvepart (2 1/2 kalvskinn) i Østre-Natvig  til deres slektning  Jon Gjeruldsen Natvig (ca 1658-1720). Han var hovedbruker på Østre-Natvig,

og sønne-sønn av den første Jon Gjerudsen Våje / Natvig som kom til Natvig  tidlig på 1600-tallet (ca 1620?).

 

De samme Merdø-søstrene (Mari, Gumborg og Siri) solgte jo på samme tid (ca 1699) også sin odelspart i Merdø - som er beskrevet her tidligere innlegg.

 

Gen III: GUMBORG CHRISTOPHERSDTR MERDØ  g.m.  JENS ANDERSEN VÅJE (ca 1672-1756).  Herfra følger jeg så "min" Våje / Merdø - grein videre til nåtiden.

 

er veldig interessert i tilbakemeldinger på disse mine fabuleringer.

 

MVH  Knut Inge A.


Del 2 av soga rundt Natvig / Merdø:

 

Så kommer mine fabuleringer omkring slektskretsen fra HÅBBESTAD - VÅJE - NATVIG - MERDØ:

 

A) Slektsforbindelsen fra Håbbestad i Fjære til Våje i Austre-Moland ca 1580  er grundig gjort greie for av andre - så det hopper jeg over her.

 

B) Slektsforbindelsen fra Våje (A-Moland) til Natvig (Øyestad) ca 1597-1699  fremgår bla av Øyestad 2 (Natvig) og av oppsettet i innlegget foran.

 

c) Slektsforbindelsen Natvig - Merdø  blir vel da som følger:  

 

Gen I:  JØRGEN TOMASSEN GJESSØYA / MERDØ (død etter 1666)  han har Oddbjørn gjort greie for foran.

Trolig gift med : TARJER (?) JONSDTR. VÅJE / NATVIG  hun brakte med seg odelspart i Østre-Natvig

Hennes foreldre: Jon Gjeruldsen Våje / Natvig (dca 1652) og Else.  De hadde også mindst 3 sønner; Gjeruld, Nils, Ole.

 

Gen II: CHRISTOPHER JØRGENSEN GJESSØYA / MERDØ (ca 1642-1681). Han satt med odel i Ø-Natvig siste halvdel av 1600-tallet.

G.m. EI SALVESDTR TVEITE  fra Tveite i Holt (med aner på Tveite i Holt, Eidbo i Dypvåg, Sjåvåg i Søndeled. )

 

Øyestad-boka 2 (Natvig s. 88-89): Christopher Jørgensen Merdø sine arvinger - vel hans tre døtre Mari, Gumborg og Siri - med deres ektemenn -  

selger i 1699 sin arvepart (2 1/2 kalvskinn) i Østre-Natvig  til deres slektning  Jon Gjeruldsen Natvig (ca 1658-1720). Han var hovedbruker på Østre-Natvig,

og sønne-sønn av den første Jon Gjerudsen Våje / Natvig som kom til Natvig  tidlig på 1600-tallet (ca 1620?).

 

De samme Merdø-søstrene (Mari, Gumborg og Siri) solgte jo på samme tid (ca 1699) også sin odelspart i Merdø - som er beskrevet her tidligere innlegg.

 

Gen III: GUMBORG CHRISTOPHERSDTR MERDØ  g.m.  JENS ANDERSEN VÅJE (ca 1672-1756).  Herfra følger jeg så "min" Våje / Merdø - grein videre til nåtiden.

 

er veldig interessert i tilbakemeldinger på disse mine fabuleringer.

 

MVH  Knut Inge A.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---- Også ble her div dobbelt innførsler - er rusten i gamet... Beklager.


---- Også ble her div dobbelt innførsler - er rusten i gamet... Beklager.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

er veldig interessert i tilbakemeldinger på disse mine fabuleringer.

 

MVH  Knut Inge A.

 

Hjertelig takk for dette interessante innspillet, Knut Inge!  Jeg har foreløpig ikke rukket å se på alle detaljene - men jeg forstår at din hovedkilde her er Øyestad-bøkene, som altså både har identifisert kone og barn av Jon Gjeruldsen Natvig.  Den største overraskelsen i de opplysningene du kommer med, er at Jørgen Thomassen Gjessøya/Merdø skal ha vært Jon Gjeruldsen Natvigs svigersønn.  Om dette stemmer, så var Gunborg Christoffersdatter Merdø og ektemannen Jens Andersen Våje i relativt nær slekt med hverandre.

 

Oppgir Kjell Bråstad noen kildereferanser her?

 

Harald Holfeldt Roschers artikkel "Omkring de eldste kjente eierne av Voie i Moland" (AHÅ 50/1972) kjenner jeg godt, og der blir jo de tidligere generasjonene på Våje godt presentert, men ikke Jon Gjeruldsen Natvigs kone og barn.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at Øyestad-bøkene er skannet og tilgjengelige på nettet (www.bokhylla.no).  Der oppdaget jeg nettopp en uoverensstemmelse som vi må finne ut av.  K. Bråstad skriver at Jon Gjeruldsen Natvigs datter var gift med Christoffer Jørgensen Merdø (altså ikke med faren, Jørgen Thomassen).  I så fall må Christoffer Jørgensen ha vært gift to ganger (forutsatt at ekteskapet med Salve Tjøstolvsen Tveite er korrekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for dette interessante innspillet, Knut Inge!  Jeg har foreløpig ikke rukket å se på alle detaljene - men jeg forstår at din hovedkilde her er Øyestad-bøkene, som altså både har identifisert kone og barn av Jon Gjeruldsen Natvig.  Den største overraskelsen i de opplysningene du kommer med, er at Jørgen Thomassen Gjessøya/Merdø skal ha vært Jon Gjeruldsen Natvigs svigersønn.  Om dette stemmer, så var Gunborg Christoffersdatter Merdø og ektemannen Jens Andersen Våje i relativt nær slekt med hverandre.

 

Oppgir Kjell Bråstad noen kildereferanser her?

 

Harald Holfeldt Roschers artikkel "Omkring de eldste kjente eierne av Voie i Moland" (AHÅ 50/1972) kjenner jeg godt, og der blir jo de tidligere generasjonene på Våje godt presentert, men ikke Jon Gjeruldsen Natvigs kone og barn.

 

Nei dessverre Oddbjørn - Det gis ingen direkte kilder vedr. Jon Gjeruldsen Natvig og hans familie i Øyestad-boken. Men det er bak i boken oppgitt en rekke kilder som er brukt              (går ikke inn på alle disse her).  Om ønskelig kan jeg forsøke å sette opp en enkel oversikt over prosessen vedr  Våje-slektens overtakelse av pant og senere odel i Natvig-gården

 

Øyestad-boken gir en grei oversikt over slekten på Natvig siste del av 1500-tallet og frem til Våjeslektens inntog - hvordan de pantsatte og solgte sin odel i gården til Våjeslekten.   

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta at hovedkilden for Merdø-folkets salget av Natvig-delen i 1699, er et pantedokument - og kanskje slektsforholdet også blir opplyst der.  Jeg skal lete litt.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå fant jeg et skjøte, datert 21. februar 1699, der det opplyses at Jens Andersen Store Våje (på sin hustru Gunbør Christophersdatters vegne) og Jens Nielsen Merdø (på sin hustru Maren Christophersdatters vegne) har solgt 2 1/2 ksk i Natvig for 24 rdl til Jon Gjeruldsen Natvig.  Dette var hustruenes arv etter deres far, Christopher Jørgensen Merdø.

 

http://www.arkivverket.no/URN:tl_read?idx_side=30&show=436&uid=67864&urnread_imagesize=full&hode=ja&ls=1&idx_update=Utf%C3%B8r

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at Øyestad-bøkene er skannet og tilgjengelige på nettet (www.bokhylla.no).  Der oppdaget jeg nettopp en uoverensstemmelse som vi må finne ut av.  K. Bråstad skriver at Jon Gjeruldsen Natvigs datter var gift med Christoffer Jørgensen Merdø (altså ikke med faren, Jørgen Thomassen).  I så fall må Christoffer Jørgensen ha vært gift to ganger (forutsatt at ekteskapet med Salve Tjøstolvsen Tveite er korrekt).

 

Svar til nr 58 (Oddbjørn):  Ja der er en uoverensstemmelse her.

 

Man skal være forsiktig med tolkninger - men Øyestad-boken kan ha "forskjøvet" ekteskapene et hakk ??

 

Side 89: "I 1680-årene fikk Jon Gjeruldsen Natvig (ca 1658-1720) overta bruket etter sin mor (Kirsten Torgrimsdtr Rød).  Han gjorde seg til selveier i 1699 ved å kjøpe 2 1/2 ksk av Christoffer Jørgensen Merdøs arvinger ...."

 

Så min vurdering / tolkning: Christopher Jørgensen Merdø kan  ha overtatt gårdparten etter sine foreldre / mor - som kan være  Tarjer Jonsdtr. Natvig

- selv om det på s. 88 i samme bok sies at Christopher Jørgensen var gift med ei datter (Tarjer ?) av Jon Gjeruldsen Natvig. 

 

Det kan jo være hans far Jørgen Thomassen som var gift med Tarjer Jonsdtr Natvig -  MEN DETTE BLIR JO EN GJETNING...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar til nr 58 (Oddbjørn):  Ja der er en uoverensstemmelse her.

 

Man skal være forsiktig med tolkninger - men Øyestad-boken kan ha "forskjøvet" ekteskapene et hakk ??

 

Side 89: "I 1680-årene fikk Jon Gjeruldsen Natvig (ca 1658-1720) overta bruket etter sin mor (Kirsten Torgrimsdtr Rød).  Han gjorde seg til selveier i 1699 ved å kjøpe 2 1/2 ksk av Christoffer Jørgensen Merdøs arvinger ...."

 

Så min vurdering / tolkning: Christopher Jørgensen Merdø kan  ha overtatt gårdparten etter sine foreldre / mor - som kan være  Tarjer Jonsdtr. Natvig

- selv om det på s. 88 i samme bok sies at Christopher Jørgensen var gift med ei datter (Tarjer ?) av Jon Gjeruldsen Natvig. 

 

Det kan jo være hans far Jørgen Thomassen som var gift med Tarjer Jonsdtr Natvig -  MEN DETTE BLIR JO EN GJETNING...

 

Pån igjen med Natvig - Merdø.

 

Fra Øyestad 2 - side 88: Jon Gjeruldsen Natvig g.m. Else hadde fire navngitte sønner

- det ser ut som disse var født i 1620-årene,  og ei datter (Tarjer ?) som det er naturlig å anta var født i samme tidsrom ( pluss / minus bittelitt).

 

Da vil det være litt merkelig om Tarjer Jonsdtr Natvig (født i 1620-årene?) skulle gifte seg med en mye yngre mann Christopher Jørgensen Merdø (fca 1642, dca 1681).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pån igjen med Natvig - Merdø.

 

Fra Øyestad 2 - side 88: Jon Gjeruldsen Natvig g.m. Else hadde fire navngitte sønner

- det ser ut som disse var født i 1620-årene,  og ei datter (Tarjer ?) som det er naturlig å anta var født i samme tidsrom ( pluss / minus bittelitt).

 

Da vil det være litt merkelig om Tarjer Jonsdtr Natvig (født i 1620-årene?) skulle gifte seg med en mye yngre mann Christopher Jørgensen Merdø (fca 1642, dca 1681).  

 

Ja, det er jeg enig i.  Jeg ser i det eldste panteregisteret for Nedenes at det skal finnes flere relevante dokumenter fra 1699. Det henvises der til s. 16 i den aktuelle panteboken - men i den skannede utgaven ser et dessverre ut til at de første sidene mangler.

 

Men hvor kommer navnet Tarjer fra?

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jeg enig i.  Jeg ser i det eldste panteregisteret for Nedenes at det skal finnes flere relevante dokumenter fra 1699, men det henvises der til s. 16 i den aktuelle panteboken - men i den skannede utgaven ser et dessverre ut til at de første sidene mangler.

 

Men hvor kommer navnet Tarjer fra?

 

Ja du spør om hvor jeg har navnet TARJER fra - og det kan jeg ikke huske. Derfor har jeg satt (?) ved navnet. Men jeg tror jeg kan ha sett det i noe om Merdøs historie, men ikke husker jeg hvor...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pån igjen med Natvig - Merdø.

 

Fra Øyestad 2 - side 88: Jon Gjeruldsen Natvig g.m. Else hadde fire navngitte sønner

- det ser ut som disse var født i 1620-årene,  og ei datter (Tarjer ?) som det er naturlig å anta var født i samme tidsrom ( pluss / minus bittelitt).

 

Da vil det være litt merkelig om Tarjer Jonsdtr Natvig (født i 1620-årene?) skulle gifte seg med en mye yngre mann Christopher Jørgensen Merdø (fca 1642, dca 1681).  

 

Det er nok en trykkfeil/generasjonsblanding i Øyestad-boka, for jeg ser av et odelmanntall fra 1655 (lensregnskapene) at Jørgen Giøssøen da skatter av 2 ksk i Natvig.  

I skattematrikkelen 1647 er dette imidlertid ikke nevnt.  Der er Natvigs 4 huder delt mellom Jon Gjeruldsen Natvig (2 h) og farbroren Jørgen Våje (2 h, som han leier til sin sønn, Jon Jørgensen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang Jørgen Thomassen Gjessøya er nevnt med gods (2ksk) i Natvig, er - så vidt jeg kan se - i 1654 (odelsskatten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang Jørgen Thomassen Gjessøya er nevnt med gods (2ksk) i Natvig, er - så vidt jeg kan se - i 1654 (odelsskatten).

 

Og år 1654 kan vel kanskje passe - Jon gjeruldsen Våje / Natvig død ca 1652, så hans barn og evt svigersønn overtar vel omkring de tider odelsretten i Natvig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste odelsskattelisten som er skannet og lagt ut i Digitalarkivet, er fra 1663.  Også der er Jørgen Gjessøya oppført med 2 ksk i Natvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og år 1654 kan vel kanskje passe - Jon gjeruldsen Våje / Natvig død ca 1652, så hans barn og evt svigersønn overtar vel omkring de tider odelsretten i Natvig.

Vi har tidligere i denne tråden vært inne på at Jon Gierulsens barn eide 0,5 hud i Morholt i Landvik i 1647, som skulle indikere at han var død før dette. Eller har du annen dokumentasjon for 1652 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også være grunn til å spørre om den Guro Gierulsdatter som det er henvist til tidligere som Jørgen Thomassens kone var en datter av Gierul Oluffsen Voie, og at det var hun som arvet eierdelen i Nattvik ca. 1654. Gieruls kone Anne Eivindsdatter skal ha giftet seg for andre gang med enkemann Oluff Oluffsen Håbbestad. Var Gierul og Oluff brødre tro ? Du sier forbindelsen fra Håbbestad til Voie er greit gjort rede for, Knut Inge ?

Endret av Helge Berntsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo også være grunn til å spørre om den Guro Gierulsdatter som det er henvist til tidligere som Jørgen Thomassens kone var en datter av Gierul Oluffsen Voie, og at det var hun som arvet eierdelen i Nattvik ca. 1654. Gieruls kone Anne Eivindsdatter skal ha giftet seg for andre gang med enkemann Oluff Oluffsen Håbbestad. Var Gierul og Oluff brødre tro ? Du sier forbindelsen fra Håbbestad til Voie er greit gjort rede for, Knut Inge ?

 

Nei, Gjerul og Oluff var ikke brødre.  Jeg antar at Knut Inge tenker på den artikkelen av Holfeldt Roscher, som jeg henviste til.  Den rydder godt opp i den eldste Våje-historikken.

 

Når det gjelder Jørgen Thomassens kone, så er det vel ikke framsatt noen hypotese om en Guro Gjerulsdatter?  Det er hans antatte far, Thomas Madsen Merdø, som noen har gjettet på kan ha vært gift med en Gro Gjeruldsdatter Rise.   Antakelig er grunnlaget for denne gjetningen at Thomas Merdø satt med en liten eierpart i Rise, og at det på Rise fantes en Gjeruld.  Mer konkret er det ikke.  Finne-Grønn har identifisert henne som en Christophersdatter, uten at grunnlaget her er mer konkret.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, Gjerul og Oluff var ikke brødre.  Jeg antar at Knut Inge tenker på den artikkelen av Holfeldt Roscher, som jeg henviste til.  Den rydder godt opp i den eldste Våje-historikken.

 

Når det gjelder Jørgen Thomassens kone, så er det vel ikke framsatt noen hypotese om en Guro Gjerulsdatter?  Det er hans antatte far, Thomas Madsen Merdø, som noen har gjettet på kan ha vært gift med en Gro Gjeruldsdatter Rise.   Antakelig er grunnlaget for denne gjetningen at Thomas Merdø satt med en liten eierpart i Rise, og at det på Rise fantes en Gjeruld.  Mer konkret er det ikke.  Finne-Grønn har identifisert henne som en Christophersdatter, uten at grunnlaget her er mer konkret.

Takk for avklaring om Gierul og Oluff, Oddbjørn. Jeg må ha fulgt dårlig med i klassen når det gjelder Thomas Madsens kone, og konsentrert meg om Finne-Grønns hypotese, siden vi hadde husmannen Christoffer på Merdø i 1610.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Gjeruld og Oluff (Olaf) på Våje, som etter tur var gift med Anne Eivindsdatter, så var det Gjeruld som hadde forbindelsen til Håbbestad.  Han var sønn til Oluf Gjeruldsen Håbbestad - og sønnesønn til Gjeruld og Gro Håbbestad.  Oluff (Olaf) Olafsen Våje, g. 1. gang med Aase Halstensdatter, var sønn til Olaf Ivarssøn Våje.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Gjeruld og Oluff (Olaf) på Våje, som etter tur var gift med Anne Eivindsdatter, så var det Gjeruld som hadde forbindelsen til Håbbestad.  Han var sønn til Oluf Gjeruldsen Håbbestad - og sønnesønn til Gjeruld og Gro Håbbestad.  Oluff (Olaf) Olafsen Våje, g. 1. gang med Aase Halstensdatter, var sønn til Olaf Ivarssøn Våje.

Tusen takk, da er vi enige om det, Oddbjørn - og Aase Halsteinsdatter var datter av Halstein Håbbestad ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.