Gå til innhold
Arkivverket

Fattigvesenet i Aker på 1890-tallet.


Bjørn Katnosa
 Del

Recommended Posts

Søster til min oldefar Magnus Olsen (Katnosa) er i folketellingen for 1891 registrert på Fjeldheim under Linderud gård i Aker sammen med sin

sønn Karl Marius. Etter 1891 har jeg ikke klart å finne Marthe Marie i noen sammenhenger - hverken folketellinger eller kirkebøker. 

Det er i registreringen angitt at hun er forsørget dels av fattigvesenet og dels som husmann uten jord. Hun var enke.

Jeg har gått gjennom fattigvesenets personregister for Kristiania uten å finne Marthe Marie - antagelig var det eget register for Aker - kan noen

hjelpe meg med tips om hvor jeg eventuelt kan finne det ?

 

Bjørn Katnosa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søster til min oldefar Magnus Olsen (Katnosa) er i folketellingen for 1891 registrert på Fjeldheim under Linderud gård i Aker sammen med sin

sønn Karl Marius. Etter 1891 har jeg ikke klart å finne Marthe Marie i noen sammenhenger - hverken folketellinger eller kirkebøker. 

Det er i registreringen angitt at hun er forsørget dels av fattigvesenet og dels som husmann uten jord. Hun var enke.

Jeg har gått gjennom fattigvesenets personregister for Kristiania uten å finne Marthe Marie - antagelig var det eget register for Aker - kan noen

hjelpe meg med tips om hvor jeg eventuelt kan finne det ?

 

Byarkivet i Oslo har arkivet Fattigvesenet i Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysninger - jeg har vært inne og sett - er det mulig å søke opp personer på navn - eller personregister over personer som er

registrert - jeg prøvde men fikk det ikke til.

 

Bjørn Katnosa

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysninger - jeg har vært inne og sett - er det mulig å søke opp personer på navn - eller personregister over personer som er

registrert - jeg prøvde men fikk det ikke til.

 

Jeg lenket til Arkivportalen, som forteller hvilke arkiver Byarkivet (og andre arkivinstitusjoner) oppbevarer, og beskriver hva (esker og protokoller) de ulike arkivene inneholder. For å gjøre undersøkelser i arkivet Fattigvesenet i Aker, må du besøke Byarkivet. (Jeg kjenner ikke til at dette arkivet er digitalisert/på nett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for opplysninger - da blir det en Oslotur med tid og stunder.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.