Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i De norske jernbaner og deres personale?


Carsten Schanche

Recommended Posts

Hei.

Lurer på en kar som heter Helge Johannes Sohlberg (f.Andersen) 26.09.2894

døpt 27.01.1895 Hoff Krk.,Østre Toten,Oppland Jobbet med rep. av lokomotiver

bodde Høybråten ,Østre Aker døde i 1969

 

            mvh Helmin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Lurer på om du kan finne noe om min oldefar Karl Adolf Aspnes. Født på Åland (Finland) 4 desember 1895. Jeg finner etternavnet hans skrevet på litt forskjellige måter i forskjellige materiale, så han kan muligens stå som Aspenes eller Aspnæs. Tror han primært jobbet på linje eller stasjon i Oslo-området, men han kan i en periode ha "beveget" seg opp mot Gjøvik også. Han døde 27. januar 1949.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Carsten.
Jeg har fått mye god hjelp av deg tidligere og håper du har anledning til å sjekke opp ytterligere en person for meg. (Det ser ut til at alle slekter jeg forsker på har jernbanearbeidere...  :) )
Nå forsøker jeg å finne ut hvem Wilhelm Nicolay Nicolaysen var. Han registrerte i 1936 en bil i Oppegård, og oppgis da å være ingeniør bosatt på Myrvoll stasjon/holdeplass. Jeg tenker at han derfor kan ha tilknytning til jernbanen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, der tror jeg du har funnet ham, Sven! Dårlig gjort at det er signert "familien", så skrekkelig lite informativt. 
Har hatt ham framme som kandidat før fra folketellingen. Skulle gjerne visst hvem han var gift med og hvilke barn han eventuelt hadde. 

Endret av Siri Baklid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri

 

Da har jeg sjekka bøker om jernbanefolk, ingeniører, studenter o.a. uten å finne hverken Wilhelm eller etterkommere dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner du noe om Edvin Magnar Karlseng (1917-2004),  Emil Martin Johansen Karlseng (1890-1976) og/eller Jakob Martin Jakobsen Hagen (1885-1958) blant anleggsarbeiderne?

 

Mvh

Ørjan Karlseng Albriktsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari

 

Siden du ikke sier noe om hvor og når han er født, så vet jeg ikke om dette er rett person:

 

Linjepersonalet i Oslo distrikt.

 

Kolbjørn Konrad Stallerud, pensj. baneformann. Født 20-11-91 i Ski. G.m. Kaspara Grini, f. 2-1-95 i Rælingen. Barn: Else Marie. Beg. som ekstramann 1909, kst. bv. 1916, b.form. 1921. Pensj. 1951. Jernb.skole 1918. Tillitsmann i foren. 1935-36. Hobby: Skyting (flere premier), skisport. Faren Kristian var b.form., dessuten to brødre ved NSB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det noen om Hans Adolf Martinsen f. 07.04.1887 på Vestre Toten, men vokste opp på Ullensaker. 

I folketellingene fra 1910 Ullensaker står det yrke: Jernbanearbeider

Bodde fra ca. 1930 i Oslo, Grorud området. 

 

Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Er (over-) konduktør Johan Otto Gulbrandsen Lilleaas/ Lilleås), f. i Eiker 23. jun 1868, død i Strømsgodset (Drammen) 7. jul 1963, eventuelt for gammel i denne sammenhengen? Bodde i Oslo ca 1895 - ca 1913, deretter (bl a) Drammen.

 

Mvh Bjørn Skogli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn

 

Konduktørene i Drammen distrikt:

 

Johan G. Lilleaas, pensj. overkonduktør. F. 23-6-68 i Ø. Eiker. G.m. Laura Johansen, f. 27-3-70 på Steinberg. Barn: Reidar. Beg. som ekstramann 1894, st.betj. 1895, kond. 1898, o.kond. 1913. Pensj. 1933. Hobby: Hagebruk (tildelt diplom). Svogeren Julius Johansen var st.mester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du finne stasjonsmester på Løkken, Meldal Aksel E Dahl f. 1886?

Forsøker å hjelpe en venninne med slekta hennes. smile.gif

2959607 Aksel E.  Dahl    2111  1886  1404  1952      1952  m    1  03  04  Vis Løkken Meldal

Alene på gravminnet

FT 1900 Trolig denne: 

P.nr. H.nr. Navn Alder/født Fødested Familiestilling Sivilstand Yrke Bostatus 001 01 Peder Dahl 1850 Røros herred* Hf g Jordbruger S, stationsholder og farver b 002 01 Bergite Dahl 1850 Røros herred* Hm g   b 003 01 Kristine Dahl 1883 Røros herred* D ug Typograf b 004 01 Aksel Dahl 1885 Røros herred* S ug Middelskoleelev b 005 01 Johan Dahl 1890 Røros herred* S ug   b 006 01 Sverre Dahl 1894 Røros herred* S ug   b 007 01 Einar Jensvold 1887 Røros herred* EL ug Middelskoleelev b 008 01 Ole Yterhaug 1882 Os i Østerdalen Tj ug Tjenestedreng f!! B.nr. Bostedsnavn Matr.nr/Gnr Løpenr/Bnr Antall husholdninger Tilstedeværende personer Hjemmehørende personer 0022 Storgaden Hus No. 23     7 8 K.nr. Tellingskretsens navn Sogn Prestegjeld Herred / by Merknader 001       Røros bergstad

 

FT 1910 : 

001 01 Per Dahl 31.05.1850 Røros hf g Gaardbruker (selveier) & farver S b 002 01 Bergitte Dahl 25.08.1850 Røros hm g Gaardbrukers kone b 003 01 Kristeine Dahl 07.04.1882 Røros d ug Typograf b 004 01 Aksel Dahl 10.02.1885 Røros s ug Gaardsdreng b 005 01 Sverre Dahl 04.09.1894 Røros s ug Typograf lærling b B.nr. Bostedsnavn Matr.nr/Gnr Løpenr/Bnr Antall husholdninger Tilstedeværende personer Hjemmehørende personer 0018 Storgaten (Røros Bergstad)       5-3-2 5-3-2 K.nr. Tellingskretsens navn Sogn Prestegjeld Herred / by Merknader 011 Lillegaten, Storgaten, Hans Aasens gate   Røros Røros

 

 

Endret av Roar Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn

 

Konduktørene i Drammen distrikt:

 

Johan G. Lilleaas, pensj. overkonduktør. F. 23-6-68 i Ø. Eiker. G.m. Laura Johansen, f. 27-3-70 på Steinberg. Barn: Reidar. Beg. som ekstramann 1894, st.betj. 1895, kond. 1898, o.kond. 1913. Pensj. 1933. Hobby: Hagebruk (tildelt diplom). Svogeren Julius Johansen var st.mester.

 

Når er disse opplysningene fra? Johan og Laura hadde også en datter, f 3 des 1894, konfirmert og tellet i 1910, men jeg finner ingen spor senere, trolig død relativt ung, og her er jo bare sønnen Reidar ført opp, han var f 1910. Kunne vært interessant å vite når dette er skrevet, for tidsmessig å kunne avgrense søket etter Almas endelikt.

 

Mvh Bjørn Skogli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du så etter!

Ha en fortsatt fin dag smile.gif

Lökken er på Thamshavnbanen - kom trolig fra Rörös - se FT 1900 og 1910

Endret av Roar Johnsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.