Gå til innhold
Arkivverket

[#31289] Halset, Gjemnes


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I kontribusjonen 1645 nevnes Amund og Aslak på Halset.I d.o. 1647-50 nevnes Amund og ErikI d.o. 1651-56 nevnes unge Erik og gamle ErikI d.o. 1657-58 nevnes Ole og ChristenFogderegnskap 1646/47: Erik Olsens førstebygsel på 1 1/2 spd. i Halset.Fogderegnskap 1651/52: Erik Ingebrigtsen Nygaardsvolds førstebygsel på 1 1/2 spd. som enken har oppladt.Fogderegnskap 1653/54: 3. årstake: Erik Halset og gamle Erik HalsetFogderegnskap 1654/55: Ole Audensens førstebygsel på 1 1/2 spd. i Halset som enken har oppladt.Fogderegnskap 1655/56: 3. årstake: Enken HalsetFogderegnskap 1656/57: Christen Pedersen Uldsets førstebygsel på 1 1/2 spd. i HalsetFogderegnskap 1658/59: 3. årstake: Ole og Christen HalsetHvis rekkefølgen på brukerne i kontribusjonen er konstant, og de altså ikke er byttet om år om annet, skulle brukerrekkene etter mitt skjønn bli som følger:1645-46: Amund og Aslak1646-51: Amund og Erik (Olsen)1651-54: unge Erik (Ingebrigtsen) etter enken og gamle Erik (Olsen)1654-55: Ole (Audensen) etter enken og Erik (Olsen)1655-56: Ole (Audensen) og enken1656-67 og senere: Ole (Audensen) f. ca. 1625 og Christen (Pedersen) f. ca. 1625.I 1666 har Christen (Pedersen) stesønnen Ole Eriksen 8 år (f. ca. 1658) og sønnen Peder Christensen 3 år (f. ca. 1663). Alderen på Ole Eriksen må være satt for lavt. Han må senest være født i 1654/55, etter det jeg kan forstå.Kirsti Eriksdatter, gift 1) med Ole Olsen Skei (ca. 1657-92), gift 2) med Peder Knudsen Skei (kanskje fra Harstad) (ca. 1661-ca. 1717), skulle iflg. gårdshistorien for Gjemnes, bd. 2, være fra Halset. I hvilken kilde er det dette fremkommer? Hvis hun i så fall var Ole Eriksens søster (og formodentlig barn av Erik Olsen), må hun i likhet med ham være født senest rundt samme tid. I så fall er hun rundt 50 år da siste barn, Hille, ble født ca. 1705!Jeg tar gjerne mot synspunkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Nils Tore Leivdal er av og til inne på dette forumet. Jeg tenkte derfor i første omgang å poste spørsmålet her, for det har trolig interesse for flere. Men får jeg ingen respons fra ham eller andre her, skal jeg selvfølgelig ta kontakt med Leivdal direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

En rask gjennomgang av Harstadgardene i bd. 5 avslører ingen Peder Knudsen ('kanskje fra Harstad.') Under husmannsplasser på Harstad oppgir Leivdal fra 1666-manntallet to småkarer som begge er tre år gamle og som begge heter Knut Pedersen.Men altså ingen Peder Knudsen. På den annen side skriver vel heller ikke Leivdal noe i bd. 2 om at Peder Knudsen kom fra Harstad.[Derimot fant jeg en liten artighet i bd. 5 der Leivdal lar både Knut Knutsen fra Harstadhåjin (s. 86) og Knut Knutsen fra Oppistuå (s. 143) gifte seg med enka Marit på en plass under Skeid (bd. 2, s. 275.)]Men dette er vel ikke til særlig hjelp for deg. Og et bind om Bergsøy og Halset må vi nok alle vente på. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

At Peder Knudsen 'kanskje er fra Harstad' er min egen gjetning. Det har vært tatt opp i en annen tråd i forumet her. Jeg er klar over at Leivdal ikke nevner noe om en evt. forbindelse mellom Skei og Harstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Torgeir skriver i innlegg 5: 'Under husmannsplasser på Harstad oppgir Leivdal fra 1666-manntallet to småkarer som begge er tre år gamle og som begge heter Knut Pedersen.'Kildene sier dette om disse 'husmennene':I 1664: Husmann Peder Larsen 40 år (ingen sønn er nevnt!). Tron Paulsen, 20 år, er nevnt under Knegt og ikke under Husmenn.Det går her fram at den ene brukeren Ole (Andersen) hadde barna Ole Ellingsen, 30 år, og Tørris (Ellingsen), 26 år. Det betyr at han må være gift med enka etter den forrige brukeren Elling.I 1666: Husmann Ole Ellingsen, 31 år, og hans sønn Elling Olsen på 3 måneder. Denne Ole tok seinere over gardenHusmann Peder Larsen, 41 år, og hans sønn Knut Pedersen, 3 år gl.I dette manntallet er det også satt opp en tjenestedreng kalt Anders Olsen, 10 år gl. under brukeren Ole (Andersen). Han kan godt være sønn av denne Ole Andersen.Dette viser nok en gang hvor viktig det er at man har rett avskrift, eller aller helst kopi av manntalla foran seg når man arbeider med dette stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.