Gå til innhold
Arkivverket

[#34608] Problem, Ole Hansen fra Sirdal ?


Gjest Gunnar Aabøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Aabøe

Har i mange år vært på leting etter opplysninger om Ole Hansen trolig fra Sirdal. For å være sikker på at jeg har tolket kirkeboka riktig så legger jeg ved et bilde fra kirkeboka her i Sannidal når Ole Hansen gifter seg i 1826. Han var 36 år gammel og må derfor være født ca 1790. Jeg kan ikke finne hverken ham er gården han oppgir å komme fra, i Sirdal Bygdebok. Jeg har funnet en gammel bibel hvor han har skrevet om familien på permene, men Ola Vestlending som han ble kalt ville aldri oppgi hvor han kom fra. I den gamle bibelen lå det også en papirlapp hvor en av etterkommerne har skrevet noen linjer:'Ole Hansen (ikke Ole Ellingsen) Når og hvor han var født vites ikke en vet ikke mer enn at han var fra vestlandet. Svigerdatteren hans som var gift med Elling sønnen til O.H. Aase Halvorsdatter Høimyra, for henne havde han fortalt hvorledes han kom østover, han havde rømt hjemmefra og da han reiste havde han skodd hesten sin om og lagt skoene bakvent dette er det man vet om han han havde ridd over fjella fulgt den gamle driftevegen, men hvorfor han rømte vet vi ikke.'Ole Hansen ble gift her i Sannidal med Taran Isaksdatter og de fikk følgende barn: Isak, Gunnil Marie, Elling og Torine. Ole Hansen døde her i Sannidal 6 okt. 1869.Hvorfor ville han ikke oppgi hvor han kom fra ? Kan han ha oppgitt feil fødested for presten ? Ville han dekke over noe ? En forbrytelse eller andre familiære ting ? Jeg vet at dette er en vanskelig sak, men håper likevel at noen her kan hjelpe med forslag til løsning.bilete0440.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Ja, her er han som enkemann i folketellingen for Sannidal og Skåtøy i 1865. (jeg har lurt på om de han bor sammen med kan være i slekt, men ikke funnet holdepunkter for dette):39A,1,TANGENE,OLE,,HANSEN,M,HUSMAND M. JORD,ENKEM.,77,SIRDAL39A,1,TANGENE,GUNDER,,OLSEN,M,HUSFADER ??,GIFT,31,BØ39A,1,TANGENE,DORTHEA,,OLSDATTER,K,HANS KONE,GIFT,29,DRANGEDAL39A,1,TANGENE,GUNHILD,,GUNDERSDATTER,K,DERES DATTER,UGIFT,3,DRANGEDAL39A,1,TANGENE,MARIA,,OLSDATTER,K,LOGERENDE,UGIFT,32,SANDØKEDAL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Ja, jeg har sett på denne folketellingen. Det finnes 5 Ole Hansen der. Den som er nærmest i alder er 15 år i 1801 og han må vel sies å være noe for gammel ? Jeg har kikket på alle aktuelle 'kandidater' mellom 9 og 12 år på folketellingene for sørvestlandet i 1801 uten at jeg har funnet noen 'favoritt'. Jeg finner en Ole Hansen på folketellingen for Leirdal som er 9 år og i bygdeboken for Leirdal står det at 'Ole Hansen var svak og sjukelig og forsvant for oss'. Opplysningene stemmer jo godt med det jeg har, men alle kilder opplyser jo at 'min' Ole Hansen skal være født i Sirdal. Hva med omstreifere/reisende ble disse alltid oppført i folketellingene, eller kan det være slik at det kan mangle personer i disse tellingene ? På gården Hauan (Josdal)(side 424) i Sirdal b.3 går navnene Ole Hansen og Hans Olsen igjen, men alder på personene stemmer ikke med den personen jeg har her. Når det gjelder Hauan så nevnes en Jon Olsen som kommer til Kragerø og gifter seg her med en svensk kvinne. Dette er noen år etter at Ole Hansen er død. Jon Olsen og kona utvandrer senere til Amerika. Etter det jeg kan se er dette den eneste personen i bygdebøkene for Sirdal som har en forbindelse til Kragerø distriktet. (Kan det være på grunn av familiebånd?) Jeg tyder gårdsnavnet som nevnes i kirkeboken her til Steinsland, men etter det jeg har fått vite var det ingen plass/gård i Sirdal med det navnet rundt 1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Om det er Stensland der står så virker det ukjent i Sirdal,der er jo en hel del land gårder Liland Handeland Hompland osv. At der var omstreifere med tilhold i Sirdal er jo almindelig kjent.Stammor til Elsafolket(Josdal) Elsa Tollefsdatter døpt i Lund 26.8.1792.Gift med Ole(blodsuger)Jacobsen,han skal ha kommet inn i sognet østenifra. Der er Stensland i Kvinnesdal og flere steder i dalføra østover. Har du sett i kirkeboka for Sirdal som da hørte til Bakke med kirke på Tonstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Takk for at du forsøker å hjelp med dette. Jeg fant på nettet et kart som viser drifteveiene gjennom Sirdal. De kommer ned i Setesdal ved Valle. Her er det også et sted som heter Steinsland. Fra Valle går den gamle Bispeveien over fjellet til Kleivgrend i Fyresdal/Telemark. I Sokndal i Rogaland som grenser til gamle Siredalen prestekall ligger det vistnok også en Steinsland gård. Det jeg lurer på er om man kan feste lit til at opplysningene om Steinsland i Sirdal er korrekte ? Kan han ha bløffet for presten ved gifte og så kommer dette frem både i folketellinger og når han dør ? Var opplysningene som ble gitt for presten i forbindelse med vielsen bare basert på muntlig opplysninger, eller måtte det forevises noen form for attester ? Aktiviteten på dette forumet har jo økt, og mange saker som dukker opp blir 'løst', og jeg håper at en eller annen kanskje kan sitte med opplysninger som kan løse denne floken som jeg har jobbet i mange, mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Glemte å si at jeg har sjekket kirkebøkene. Aktuelle kandidater fra 1801 er: Ole Hansen 15 år, Tveds, Boen, Ole Hansen 15 år, Bakke, Ersdal Vestre, Ole Hansen 19 år, Oddernes, Grebesland, Ole Hansen 11 år, Oddernes, Oddernes Prestegård, Ole Hansen 10 år, Oddernes, Samkom, Ole Hansen 15 år, Walle, Tryland, Ole Hansen 11 år Oddernes, Wigeland JærnverkI kirkebok HF 836 for Lund finner jeg en Ole Hansen født 28 mai 1791 (Samkom), hans far er Hans ? og moren er Kari Olsdatter. Problemet blir å knytte 'min' Ole Hansen mot en av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Ok, mange takk. Kikket på disse flotte sidene. Det er ingen ting ved navnene her som tyder på noen tilknytning til Steinsland i Rogaland. Jeg har også strøke Ole Hansen, Ersdal Vestre som aktuell kandidat. Det er en pussig ting jeg ikke har nevnt ennå. Bildene i Sirdalsboka av Gabriel og Ingeborg Guttormsen har klare likhetstrekk med etterkommere etter Ola Vestlending her. I tillegg har vi navnene Ole Hansen og Hans Olsen som går i generasjonene. Mye tyder på at dette er det beste sporet, men datoene passe overhodet ikke. Kan det være at Seland kan ha oversett noe når det gjelder Hauan/Josdal ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Seland har oversett andre ting på Josdal ,i slike bøker er der nesten altid feil-. Har du sett etter komfirmanter i kirkebøkene? Han kan jo også være uægte sønn av en Hans og vokst opp hvor som helst. Får det ikke helt til å stemme med Stensland,det er ikke samme S som i Sirdal eller er det Zirdal der står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

IGI C424751 Sirdal,Tonstad kirke viser Ole Hansen,døpt 23.nov 1794 i Bakke Vest-Agder. Foreldre: Hans Oxendal- Marthe Pedersdtr. Kan ikke se at Hans og Marthe har flere barn. Jeg vet ikke om dette kan være til noe hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Mange takk for svar, Benn. Jeg finner ikke vedkommende i folketellingen for Bakke i 1801. Jeg finner foreldrene og søsken, og vi må vel derfor anta at Ole Hansen døpt i 1794 må være død og at foreldrene har fått et nytt barn som er gitt samme navn og finnes oppført som 1 år i 1801. Til Sigbjørn: Jeg har desverre ikke tilgang til kirkebøkene med konfirmasjonslistene. Regner med at det må bli perioden fra 1804-1810 som kan være aktuell å sjekke. Det er vel lite trolig at han rømte før konfirmasjonen ? Blir det Bakke eller Lund jeg må se på ? Når det gjelder sognenavnet så tror jeg det står Zeirdahl. (Jeg spekulerte en tid på om det kunne være Leirdahl) Men i folketellinger, og ved begravelsen står det Sirdal (Siredal).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Er redd denne Ole f 1794 er død Hans Olsen Øksendal og Marta Pedersdatter fra Steinberg i Lund fikk følgende barn Tøri 1792.Hans 97.Ingebret 1803.Ole 1799.Gift til Røynebo Fjotland. Og så var der 4 som døde små,trillinger døde før 24 timers alder 2 gutter og en pike f 22.8.1802. Da er der rom for en Ole mellom 92 og 97.Er usikker på sognet men presten bodde i Aagaard ved Bakke kirke og betjente Bakke Tonstad og Gyland. Når tid det var anex under Lund husker jeg i farten ikke men tror det var tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

I mars 1741 ble Bakke,Gyland og Sirdal utskilt fra Lund og ble eget prestegjeld. Først i 1854 ble Sirdal utskilt som eget prestegjeld med hovedkirke på Tonstad og annekskirke på Lunde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

IGI C424751 Bakke Vest-Agder fører i perioden 1770-1810 i tillegg til de to nevnte personene følgende:1.Ole Hansen, døpt 12.april 1778 Far:Hans Donsed2.Ole Hansen, døpt 5.sept 1802 Foreldre:Hans Ulrik Olsen-Kristine Grøtteland3.Ole Hansen,døpt 19.okt 1806 Foreldre:Hans Asbjørnsen-Karen Sigbjørnsdtr.4.Ole Hansen, døpt 3.sept 1809 Foreldre:Hans Olsen-Ingeborg Guttormsdtr.Som du ser,passer ikke fødselsårene helt godt til de som er oppgitt for din Ole Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn limann

IGI Batch Number 8313850 har Ole Hansen, døpt 21. aug 1785, Bakke Vest-Agder. Foreldre:Hans Nielsen-Ingerij Olsdtr. Det er han som er ført opp i 1801-tellinga. Står din Ole Hansen i noen tilgangsliste for Sannidal og Skåtøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei, Sigbjørn, du skriver 'I mars 1741 ble Bakke,Gyland og Sirdal utskilt fra Lund og ble eget prestegjeld.' Hvilken kirkebok bør jeg da kikke på for å sjekke konfirmanter ? Er det 3 forskjellige ? Benn, takk for oversikten, som du sier så matcher ikke fødselsåret på disse særlig godt. Når han gifter seg her i Sannidal kirke i 1826 så er han 36 år, etter det jeg kan se i kirkeboka. Fødselsåret bør da være ca 1790. Dette er jo egentlig en høy alder ved gifte til å være på den tid. Jeg ser forresten at han er oppgitt å være 77 år i 1869 når han begraves her i Sannidal. Ut i fra dette så kan det jo også være 1792.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Trelsgård

Det er tydelig at noe er feil med opplysningene i kirkeboken da Ole Hansen gifter seg. 'Steensland' eksisterer ikke som gårdsnavn i Sirdal så da spørs det hva man skal tro mest på - om han var født i Sirdal eller på en gård ved navn Steinsland.Steinsland i Sokndal sogn, Rogaland ligger forøvrig ved den såkalte Sireheia. Navnet viser til beliggenheten ved elva Sira som danner fylkesgrense mellom Rogaland og Vest-Agder. Jeg tviler imidlertid på at Ole Hansen har noe med denne gården å gjøre.Ved søk på personer ved navn Ole Hansen, født omkring 1790 finnes følgende personer på Steinsland-gårder: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11245.wc2&gardpostnr=49&personpostnr=1169#nedre>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Bibliotekene har katalog for hele landet over kirkebøker som er microfilmet,de skal også gå ann å finne dette på'nettet'.Jeg ville startet med Bakke og det er jo sansynlig at der er egne bøker for Sirdal/Tonstad og Gyland,dette fordi at det er noen klokkerbøker som er filmet og ikke bare Mini. Dunset og Grøtteland er gårder sør øst i Gyland. Der finnest bygdebok for Gyland forfatter Lars Fredriksen Nuland men denne er gammel,der arbeides med ny utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jeg går tilbake til det du tidligere skriver om Ingeborg Guttormsdatter. Var det på Josdal du fant hun og Gabriel? Når giftet de seg?Ifølge IGI er det kun ett giftemål med Ingeborg Guttormsdtr. i Bakke, Vest-Agder i perioden 1780-1820. Den 13.nov. 1808 gifter Ingeborg Guttormsd. seg med Hans Olsen. De har følgende barn: Ole, døpt 5.jan 1809 Lisbeth, døpt 3.sept 1812 Guttorm, døpt 5.juni 1814Kan dette være et spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det går ikke fram av kirkeboken om der ble fremlagt atest fra hjemstedet,ofte finnest slike i prestearkivene-. Kansje verdt å undersøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Takk for innspillet, Jan. Ser på en av linkene at det er en Ole Hansen som er 8 år i 1801 og det kan jo passe. Kanskje er det noen her som kunne sjekke om vedkommende er nevnt i noen bygdebok ? Spørsmålet er jo hvor langt man kan 'trekke' Sirdal. I de 3 kildene som oppgir fødested står det alle steder Sirdal. Når det gjelder bildene, Benn, så er det søsknene Ingeborg f. 1856 og Gabriel f.1860. Det er bilde av disse i Sirdalsoga på siden 420 og 421.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Limann

Jeg ser av 1865ft at Guttorm Hanssen er far til Gabriel og Ingeborg. Hvem oppgir Seland som foreldre til Guttorm Hanssen? Når ble foreldrene til Guttorm Hansen gift?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.