Gå til innhold
Arkivverket

[#67720] Tråd nr. 37440 (Schwanner, Francke osv). Hvor er alle innleggene?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det ser ut til at alle innleggene i ovennevnte tråd har forduftet i løpet av helgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Går ut fra at alt stoff her er sikkerhetslagret, noe annet er rett og slett ikke akseptabelt, da det dreier seg om mange timers arbeid utført av en rekke aktører. I den siste uken er det også kommet viktig argumentasjon ang. en slekt i Soknedal. Dertil ligger det detaljerte oversikter i temaet, som er av stor betydning for å holde orden på disse slektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Samme her når det gjelder min 'Stasjonære'.Når det gjelder min 'Laptop' er situasjonen en anden.Jeg har samtlige Innlegg, også mit Innlegg 1.3.2009 kl 22.29, samt mit Innlegg 1.3.2009 kl 18.59 sålydende:'Mit Innlegg 188 er ikke kommet med i Oversikten'Jeg har et innlegg nr 3 liggende klar, men har ventetmed 'å legge det på plass' i påvente av oppklaring, og har ikke senere oppsøkt 'Web-debatt'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Vet ikke hvordan systemet er på DA, men det ligger jo i sakens natur at innhold som dette må ligge varig lagret for det mestes vedkommende, men vel også med en hyppig runde backup av nyankome innlegg, så da forventer jeg at 37440 kan reetableres innen rimelig tid.Hvis ikke blir jeg skikkelig sint, da dette i så fall ellers er et direkte misbruk av folks tid og innsats. Dette er en 'bransje' hvor en aldri får økonomisk oppgjør for arbeid som gjøres, så da må en i alle fall ha sikkerhet for at vesentlige opplysninger blir tatt vare på når de er lagt inn her. Det tar jo en god del tid å argumentere skikkelig for det en mener.Tidligere kunne en jo også greit lagre kopi av temaene her på egen PC, men senere er disse blitt blåfargede, og mindre aktuelle til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Vi får vente og se litt, det må vel gå an å få orden på dette. Debatten bør helst fortsette på direkten, bl.a. fordi mye bakgrunnsinformasjon ligger i tidligere innlegg, særlig de som lister opp barneflokker, men også utdrag av f.eks. skrifter av slekten Størens medlemmer og Budalsboka.Har som nevnt sendt en mail til DA, så jeg håper på reaksjon når det blir mulig, om det så ikke skulle være før i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er vel neppe noen av de ansvarlige som er på jobb nå, men jeg vil jo også i det lengste tro at det finnes en backup, slik at innleggene skal kunne komme på plass igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Litt pussig forresten at det ser ut til kun å være dette temaet som har 'mistet' innholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Når det går an å ta fortløpende backup på små private PC'er, så finnes det ingen akseptabel unnskyldning for ikke å gjøre det her, i og med at så mange personers (gratis)innsats er involvert. En god del av dette er kanskje ikke av så vesentlig betydning, men innimellom finnes også temmelig mange viktige innlegg, som danner referanser for senere debatt.Dertil er slik backup fullstendig avgjørende for tilliten til hele systemet, så vi får håpe det er i orden. Det går rett og slett ikke an å ha et arkiv der 'papirene flagrer i alle retninger om det kommer et vindpust'. (I Bergen er kanskje en flom fra Svartediket mer aktuelt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

Hei.Nå ble jeg rett og slett små hysterisk!!!!!. var så godt på vei og nøste i alle trådene, for jeg har bestemt meg for å løse floken med min anefar Ole Frank. Så vi får virkelig håpe at det ordner seg.Hilsen lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Synes du bør fortsette med det. Han er helst av Francke-slekten vi debatterer her, ellers hadde han neppe brukt det etternavnet såpass tidlig. Ser at du har holdt på en stund, så da er det jo på tide å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Et lite tankekors her:Hva gjorde vi før digitalarkivets brukerforum?Er det ikke vært ansvar å ta vare på (sikkerhetskopi) den informasjon (les innlegg) som er relevante for den enkeltes forskning?Er det blitt sånn at vi skal bli 'hysteriske' og 'sinte' på brukerforumets ansvarlige fordi systemet for tiden opplever en ustabilitet?Nei nå må vi selv ta litt ansvar, og være takknemlig for at vi i det hele tatt har et slikt forum. Og alle må skjønne at i dagens verden finnes det virus og andre uhumskheter som lett kan slette data. Det er fryktelig enkelt å ta backup av de data vi synes er verdifulle. Og det er bare vårt ansvar å gjøre det.Mener nå jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Det dreier seg jo her ikke bare om egne innlegg, men om samlingen av slike fra en rekke forskjellige personer, og det refereres ikke sjelden også fra et tema til opplysninger som finnes i et annet. Som jeg sier ovenfor var det tidligere lett å legge en kopi av hele temaet på egen PC, men det ble hindret med en kraftig blåfarge. Det må en jo oppfatte slik at DA da tar ansvaret for at stoffet siden er tilgjengelig når det er behov for det. (Har ikke sjekket dette på lenge, men regner med at det er likedan fortsatt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei da, jeg er verken hysterisk eller sint. Jeg lurte bare på hva som hadde skjedd - og ville gjøre oppmerksom på at noe faktisk var blitt borte. Selvsagt har du rett i, Lars Ove, at det er den enkeltes ansvar å ta vare på den informasjon en har funnet og samlet. Men nå er det jo også slik at det dukker opp en del spennende informasjonsutveksling i en slik debatt-tråd, som en ikke nødvendigvis har rukket å få notert ned - i og med at en slik tråd er dynamisk og i stadig utvikling. Og da kan man jo bli litt lei seg når en situasjon som denne oppstår - og det er vel nokså menneskelig å la øyeblikkets frustrasjon få utløp på et eller annet vis :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Vil legge til at jeg bl.a. sist uke har bidratt med argumentasjon som evt. også kan bidra til å påvirke andre personers oppfatning av enkelte slekter. Dette gjør jeg fullstendig ubetalt (i motsetning til en fagutdannet forsker som ofte sitter i en bra lønnet stilling), og temaet det skjer i blir da av en viss allmenn interesse for et mindre antall interesserte. Da kan det ikke være en privatpersons plikt å passe på at all informasjonen er sikkert lagret. Mye av hensikten med et arkivsystem er jo å ha en kontinuerlig og trygt bevart kollektiv bevissthet om hva som tidligere har funnet sted, og det er vitterlig en felles oppgave for alle interesserte, dvs. for samfunnet. Nettopp dette er noe av den viktigste funksjonen ved et forum av denne typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg tar bare og merker det jeg vil spare, lagrer det som tekst i world, eller tar en print-screen, lagrer det som jpeg (som jeg har gjort her)

bilete6615.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

Hei.Alt tilbake!!! Nå ble jeg glad.Bare et lite spørsmål. Var det ikke vanlig på den tiden og døpe barna etter sine foreldre.?? Jeg ser i kirkeboken at Ole Frank på Folldal får en datter som dør rett etter dåpen, men dåpen finner jeg ikke. De to andre døttrene het marit og Berit(Berthe).hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Takk til Leiv for et utmerket tiltak!Dette løser i alle fall problemet med referanse midlertidig, selv om nummereringen mangler.Kommenterer (21) senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (21):Som sagt så antar jeg at Ole Olsen og Peder Olsen Frank i Folldal antagelig tilhører Francke-slekten i Innset, Kvikne, Alvdal, Meldal og Orkdal. Fadderen Anders Frank i Lesja er nok helst også en av disse, det viser fornavnet.Navnene Ole og Peder er ifølge lenken i (160) ovenfor brukt i nærmeste familien til Johan Olsen på Frankstøa, og Petter er et av de mest typiske Francke-navnene (ved siden av Andreas og Barbro). Dette tilsier at Ole og Peder Olsen Frank i Folldal godt kan være brødre av den samtidige Johan Olsen Frank i Kvikne, ikke minst fordi det foregår en viss flytting derfra over til Folldal.Navnene Maren og Marit er benyttet på Frankstøa. Kommer det fra Francke-siden, kan det ha sammenheng med Marit Olsd. i Folldal. (Det kan jo evt. tilhøre morssiden til Johan Olsen, f. 1733.) Berit er vel derimot ikke noe Francke-navn, men det kommer kanskje fra opphavet i Folldal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Har fått svar på min mail til arkivet ang. fadesen i går: Oldervoll er for tiden bortreist, men forhåpentligvis lar 37440 seg gjenopprette når han kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Mottatt mail fra U S A 25.februar med ønske om mere informsjon omAnna Carolina Helgesen f 1850 i Trondheim. Gift 1870 i Hammerfest medIver Andreas Franck f 1818 i Hammerfest.De hadde 8 barn hvorav nevnes:Johan Petter Franck f 1870Han hadde 9 barnHvorav nevnesChristian Magnus Franck f 1911.Spørsmål til Anne Birgitte Franck Paasche:Ønsker du kopi av denne mailen ?MvhLeiv Skjerve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tillegg til (23):Vet ikke om det er av interesse, men ved googlesøk på 'Ole Olsen Frank' kommer kun ett treff -- til en skifteoversikt. Skiftet gjelder Brennodden i 1774:Se side 9 (av 18) nederst, også angitt som 1501-1 (rett over 1503-1): Der nevnes Goro Semundsd., som er datter av Semund Olsen og Berit Pedersd. og gift med Ole Olsen Frank i Folldal.Dette viser at datteren Berit er kalt etter sin mormor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.