Gå til innhold
Arkivverket

Briggen "Tana" av Tvedestrand - forlist 30. mars 1897


Øystein Djuv-Stiansen
 Del

Recommended Posts

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Oddbjørn Johannessen

    31

  • Jarl V. Erichsen

    1

  • Helge Berntsen

    6

  • Øystein Djuv-Stiansen

    19

Da er jeg også med, Oddbjørn, men ellers er dette en Buene-familie som er noe ukjent for meg. Kjenner du noe til forfedrene til Berte Syversdatter g.m. Stian Hansen ? Og den Aanon Hansen som Olav refererer til som sønn av disse 2 synes å mangle i de oversiktene over barna som jeg har vært borte i tidligere ?

 

Nei, jeg vet ikke hvem Berte Syvertsdatter var (og har vel ikke foreløpig gjort noe seriøst forsøk på å finne ut av det). Jeg er ellers litt usikker på hvilken Aanon Hansen du sikter til, siden jeg ikke kan se at Øystein har nevnt noen med det navnet. Han er vel indirekte innom en Aanon Savaasen - som jeg nok har vært borti (svigerfar til Stian Hansen Buenes sønn Rasmus). Sagåsen var en plass under Buene, der noen av mine slektninger senere bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå tatt en titt på det som står om Sagene i bygdeboka for Austre Moland, og det er dessverre ikke så mye. Men under Vestre Fløystad er Stian Helleksen så vidt nevnt - f. 1605 og bosatt på Sagene (sønn til Hellek Nilsen Vestre Fløystad, som igjen var sønn til sønn til Nils Torvildsen Østre Fløystad. Dersom fødselsåret er noenlunde rett, må han altså ha vært bortimot 100 år i 1701! Det blir ellers antydet en eller annen forbindelse til Kvastad i Holt, som jeg ikke helt får tak på (men der er jo Stian-navnet gammelt).

 

Molandsboka nevner ellers at Ole Mathiassen (f. 1664) var sagmester og bodde på Odden (som ligger rett ved Sagene). Det påstås at han var sønn til Mathias Geruldsen Ottersland, som igjen skal ha vært sønn til Gjeruld Eriksen Ottersland. Den siste koplingen må være feil, for der blir det for trangt rent kronologisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vet ikke hvem Berte Syvertsdatter var (og har vel ikke foreløpig gjort noe seriøst forsøk på å finne ut av det). Jeg er ellers litt usikker på hvilken Aanon Hansen du sikter til, siden jeg ikke kan se at Øystein har nevnt noen med det navnet. Han er vel indirekte innom en Aanon Savaasen - som jeg nok har vært borti (svigerfar til Stian Hansen Buenes sønn Rasmus). Sagåsen var en plass under Buene, der noen av mine slektninger senere bodde.

 

Det var dette innlegget til Øystein jeg henviste til, men jeg ser nå at det var Ingers mor som skal ha vært søster til Stian Hansen - ikke hennes far Aanon:

3xtipp Rasmus Stiansen Buene (1794 - 1850) gift med Inger Aanonsdatter Savaasen (1798 - 1860). Disse var søskenbarn, siden Ingers mor var søster til Stian Hansen Buene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var dette innlegget til Øystein jeg henviste til, men jeg ser nå at det var Ingers mor som skal ha vært søster til Stian Hansen - ikke hennes far Aanon:

3xtipp Rasmus Stiansen Buene (1794 - 1850) gift med Inger Aanonsdatter Savaasen (1798 - 1860). Disse var søskenbarn, siden Ingers mor var søster til Stian Hansen Buene.

 

Jeg har heller ikke funnet noe videre om Birte Syvertsdatter.

 

Når det gjelder Inger Aanonsdatter Savaasen f. 1798 (gift med fetteren Rasmus Stiansen Buene) så var hun datter av Ingeborg Hansdatter Buene (1771 - 1853) og Aanon Ommundsen Gartha (1770 - ?). Jeg har trodd at Inger Aanonsdatter ble født på Sagåsen i Laget under gården Romundstad siden slekten noe senere bosatte seg på Romundstad. Men som Oddbjørn skriver er det en husmannsplass som heter Savaasen også under Buene, og Inger Aanonsdatter var nok født og oppvokst på denne husmannsplassen og ikke i Laget. Spesielt siden hennes mor kom fra Buene og faren fra Gartha.

 

Oddbjørn: Sjøfartsmusseet har bekreftet at de ikke har noe ytterligere informasjon om forliset av "Tana" enn det som jeg har funnet fra de danske kildene. Jeg venter fremdeles på tilbakemelding fra Thisted Museum i Danmark om de kanskje har noe på lur om forliset - enten fra lokalaviser eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke funnet noe videre om Birte Syvertsdatter.

 

Når det gjelder Inger Aanonsdatter Savaasen f. 1798 (gift med fetteren Rasmus Stiansen Buene) så var hun datter av Ingeborg Hansdatter Buene (1771 - 1853) og Aanon Ommundsen Gartha (1770 - ?). Jeg har trodd at Inger Aanonsdatter ble født på Sagåsen i Laget under gården Romundstad siden slekten noe senere bosatte seg på Romundstad. Men som Oddbjørn skriver er det en husmannsplass som heter Savaasen også under Buene, og Inger Aanonsdatter var nok født og oppvokst på denne husmannsplassen og ikke i Laget. Spesielt siden hennes mor kom fra Buene og faren fra Gartha.

 

Oddbjørn: Sjøfartsmusseet har bekreftet at de ikke har noe ytterligere informasjon om forliset av "Tana" enn det som jeg har funnet fra de danske kildene. Jeg venter fremdeles på tilbakemelding fra Thisted Museum i Danmark om de kanskje har noe på lur om forliset - enten fra lokalaviser eller annet.

 

Takk for den oppklaringen, Øystein !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Inger Aanonsdtr. Garta 30/9 1798: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?uid=365926&urnread_imagesize=full&show=106#toppen

 

Det må da være på et senere tidspunkt at Savåsen kommer inn i bildet (og jeg kan jo ikke med sikkerhet si at det gjelder Savåsen v/Buene).

 

Legg forresten merke til dåpsinnførselen rett foran (16/9): Der blir Stian Mathisen Gartas sønn Jacob døpt - og det er jo litt interessant (uten at vi her skal trekke det for langt). Inger Aanonsdatters foreldre var Aanon Aamundsen Nedre Garta og Ingeborg Hansdtr. Buene. Aanon var igjen (jf. Holtsboka) født i 1770, som sønn til Aamund Jonsen Nedre Garta (1745-1784) og Inger Aanonsdtr. Myklebustad (f. 1738; datter til Aanon Andersen Myklebustad og Gro Alvsdtr.). Aamund Jonsen var sønn til Jon Aamundsen (ca. 1719-1805), som igjen var sønn til Aamund Jonsen Nedre Garta (f. ca. 1670). Sistnevnte hadde broren Tjøstolv Jonsen Nedre Garta - som var gift med Magnhild Mathisdatter Sagene! Og hun kjenner vi igjen som fadder for brødrene Mathis og Stian Hansen (1724 og 1724), sønnene til Hans Mathisen "ved Savene". M.a.o. var muligens de to Garta-barna som ble døpt etter hverandre i 1798 i slekt med hverandre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har også interesse av dette forliset, siden jeg for tida arbeider med en framstilling av Christen Wroldsens liv og virke. I den anledning skal jeg ha noen arbeidsrunder i Aust-Agder-arkivet (Aust-Agder kulturhistoriske senter) i løpet av våren, bl.a. for å lete i gamle numre av Tvedestrandsposten og "Omegna". Dersom jeg finner noe om "Tana", skal jeg melde fra. Det kan jo selvsagt også dukke opp relevante opplysninger før den tid.

 

Da har jeg fått svar fra Thisted Museum som kunne gi meg kopi av tre notiser fra Thisted Amststidende datert den 30 mars, 31 mars og 1 april 1897, vedrørende "Tanas" forlis. Det var tydelig at de hadde funnet skipets dagbok ombord siden den bare var ført frem til søndagen. På grunn av størrelse får jeg bare lagt inn notisen fra den 31. mars (som du kan lese) men de to andre lyder som følger:

 

30. mars:

"Stranding. En Brig med Nødflag oppe saas i Dag ved Middagstid drivende ind mod Kysten mellem Lyngby og Stenbjerg. Saa vidt det kunde ses var Skibet dansk. I Eftermiddag Kl. 4 er et Skib indstrandet paa Stenbjerg nordre Strand. Formentlig er det samme Skib, som i Forvejen var set ved Lyngby. Dog opgives det fra Stenbjerg at være en Skonnert. Skibet er ladet med Tømmer. Der var intet Mandskab om Bord."

 

1. april

"Det paa Stenbjerg Strand ilanddrevne Skib er som i Gaar meddelt Brig "Tana", Kapt. Brekke af Tvedestrand, 247 Reg.-Tons drægtig. Skibet har havt 7 Mands Besætning, som formenes at være reddede. Skibet, der er 36 Aar gammelt var paa Rejse fra Tvedestrand til Treport med en Ladning Trælast. Underveis blev det læk, og skjønt der blev pumpet uafbrudt, steg Vandet i Lasten til 5 Fod. dette fremgaar af Dagbogen, som er ført til Søndag Aften. Briggen er fulstændig Vrag med rævnet Stævn og ituslaaet Bund. Af Øvrigheden er der sluttet Akkord med Fiskerne om Bjærgning."

 

Har du funnet noen notiser i Tvedestrandsposten?

 

Øystein

post-619-0-69079500-1300297671_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant dokumentasjon, Øystein!

 

Jeg har nok dessverre ikke kommet meg til Aust-Agder-Arkivet ennå, men skal melde fra når jeg har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Da er jeg også med, Oddbjørn, men ellers er dette en Buene-familie som er noe ukjent for meg. Kjenner du noe til forfedrene til Berte Syversdatter g.m. Stian Hansen ? Og den Aanon Hansen som Olav refererer til som sønn av disse 2 synes å mangle i de oversiktene over barna som jeg har vært borte i tidligere ?

 

Hei Helge

 

Nå har jeg oppdaget mer informasjon om Berthe Syversdatter. Hun var også fra Buene og var datter av Syvert Povelsen (Paulsen), men jeg har ikke funnet ut hvordan hun kan flettes inn i det nettverket som allerede finnes blandt familiene på Buene. Her er dåpen hennes i Holt Kirke den 14. oktober 1764:

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070601330511.jpg

 

Hun døde 12. april 1837, på Savaasen under Buene (nr 19):

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060131040836.jpg

 

Bare tre måneder før hadde mannen Hans Stiansen Buene "forlatt sin jordiske bolig":

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060131040833.jpg

 

Hvordan kan vi plassere hennes far i slektene på Buene, og hvem var hennes mor?

 

Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Helge

 

Nå har jeg oppdaget mer informasjon om Berthe Syversdatter. Hun var også fra Buene og var datter av Syvert Povelsen (Paulsen), men jeg har ikke funnet ut hvordan hun kan flettes inn i det nettverket som allerede finnes blandt familiene på Buene. Her er dåpen hennes i Holt Kirke den 14. oktober 1764:

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070601330511.jpg

 

Hun døde 12. april 1837, på Savaasen under Buene (nr 19):

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060131040836.jpg

 

Bare tre måneder før hadde mannen Hans Stiansen Buene "forlatt sin jordiske bolig":

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060131040833.jpg

 

Hvordan kan vi plassere hennes far i slektene på Buene, og hvem var hennes mor?

 

Øystein

 

 

Interessante funn!

 

Jeg har fremdeles noen problemer med å finne den mulige "linken" til resten av Buen-slekta, men jeg ser i hvert fall av kirkeboka at d. 23. Trinit. 1762 ble Syvert Poulsen og Ellen Rasmusdtr. Buene trolovet. Kausjonistene var Hans Stiansen og Halvor Halvorsen Buene. Vielsesdatoen for Syvert og Ellen var 5te Juledag 1763. FS nevner følgende barn, i tillegg til Birthe: Inger (døpt 28/9 1766), Rasmus (døpt 7/5 1769), Rannei (døpt 6/2 1771), Rannei (døpt 24/5 1772), Rasmus (døpt 17/4 1778).

 

Det kan ellers se ut til at Syvert Poulsen hadde vært gift tidligere. Kirkeboka viser nemlig at d. 23: Trinit Søndag 1759 ble Tallak Syvertsen døpt. Faren er oppgitt som "Syvert Povelsen paa Langans Eje". Og 1. august 1762 blir Targier Syvertsdtr. døpt. Far: Syvert Povelsen Tøa.

 

Hvem var i så fall Syvert Povelsens første kone, som må ha avgått ved døden etter 1. august 1762, men før november 1763? Den eneste begravelsesinførselen jeg kan finne, som KAN passe (men jeg har ikke undersøkt det nærmere) er "Syvert Skuggevigs Kone Marte Gundersdtr.", som ble begravet i 1762 (ikke datert), 47 år gammel. Alderen virker imidlertid svært høy - og Skuggevik er ellers ikke nevnt i forbindelse med Syvert Povelsen. Interessant er det imidlertid at avstanden Buene - Skuggevik jo er relativt kort, og at Syvert-/Sivert-navnet fantes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo veldig flott - mer informasjon strømmer på. Jeg er ganske sikker på at Ellen Rasmusdatter er rett mor til Birte Syvertsen. Hun og Stian hansen får nemlig en sønn Rasmus den 10. august 1794 (min 3xtipp i rett mannslinje). Det er første gang navnet Rasmus dukker opp i familien. Birtes yngre søster Inger må ha blitt voksen, for en "Inger Sÿvertsdatter Bunenæs" er fadder for Rasmus Stiansen.

 

Ved samme dåp dukker det opp en forbindelse til Skuggevik, siden Rasmus Stiansen ble båret til dåpen av "Jon Skugenæs Kone Ingeborg Torvildsdatter". Det er nok ikke umulig at Syvert Povelsen kom fra Skuggevik - han hadde muligens en bror Jon som bodde på Skuggevik i 1794, og at broren Jon var gift med Ingeborg Torvildsdatter? Det kan jo være en tilfeldighet så klart, men forbindelsen er jo mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og se hvem som er forlover når Halvor Halvorsen Tøa gifter seg med Ragnhild Alfsdatter i Holt 1766. Ingen ringere enn "Hans Stiansen Buene og Sÿvert Poulsen ib.". Enten var disse tre mennene skyldfolk eller spesielt gode venner siden de stiller som forlovere i hverandres bryllup.

 

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070601330676.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Marte Gundersdtr., som døde i 1762, var ifølge Holtsboka gift med Syvert JONSEN Skuggevik. Dermed kan nok Skuggevik utelukkes. Sivert Povelsen Buene hadde nok likevel vært gift en gang tidligere, men jeg vet foreløpig ikke med hvem. Den eldste sønnen fikk navnet Tallak, så kanskje han var gift med ei Tallaksdatter? Jeg skal lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Marte Gundersdtr., som døde i 1762, var ifølge Holtsboka gift med Syvert JONSEN Skuggevik. Dermed kan nok Skuggevik utelukkes. Sivert Povelsen Buene hadde nok likevel vært gift en gang tidligere, men jeg vet foreløpig ikke med hvem. Den eldste sønnen fikk navnet Tallak, så kanskje han var gift med ei Tallaksdatter? Jeg skal lete videre.

 

Det var en grei avklaring å få. Jeg er forsåvidt mest interessert i Syvert Povelsens andre ekteskap siden det er min aner, og det kan jo være en forbindelse mellom Ellen Rasmusdatter og Buene-slektene. Men dersom det første ekteskapet til Syvert kan avsløre noe om hans bakgrunn og opphav er jo absolutt interessert. Kirkebøkene er veldig vanskelig tilgjengelige i denne perioden siden det kun er kronologiske lister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå fant jeg nok i hvert fall den etterlyste linken til Buene! Jeg har ikke hatt tid til å kvalitetssikre funnet - så foreløpig er kilden kun Holtsboka - som setter opp følgende slektsrekkefølge:

 

1. Åsulv Oluffsen Buene, f. ca. 1630, s.a. Oluff Stiansen Langang; g 2) med Øli (Ellen) Torjusdtr.

 

2. Stian Åsulvsen Buene, f. 1685, død 1761, g.m. Rannei Rasmusdtr., død 1760.

 

3. Rasmus Stiansen Buene, f. ca. 1710, død før faren (som altså døde i 1761), g. 1732 m. Inger Nilsdtr. Bakke (f. 1706).

 

4. Øli (Ellen) Rasmusdtr. Buene, f. ca. 1735, død 1805, g. 1763 m. Sivert Pålsen, f. 1722, død 1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vi da kan regne oss fram til, er at Stian Hansen Buene var tremenning til sin svigermor, Ellen (Øli) Rasmusdatter Buene. Ellers dukker jo altså Stian-navnet (som her går tilbake til Stian Strengereis) også opp i Berte Syvertsdatters morsslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba, gutter ! Jeg kan bare slutte meg til de foreløpige funnene, og bekrefte fra mine filer at Syvert Paulsen var gift med Ellen Rasmusdatter, og at den Marte Gundersdatter som døde i 1762 var kone til Syver Jonsen Skuggevik. Syver og Marte hadde imidlertid en sønn Jon (1743-1830), som nok er den Jon Skuggevik det refereres til. Men hvem Syvert Paulsens foreldre var kjenner jeg ikke til. Takk for at du ikke glemmer ting, Oddbjørn !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra jobba, gutter ! Jeg kan bare slutte meg til de foreløpige funnene, og bekrefte fra mine filer at Syvert Paulsen var gift med Ellen Rasmusdatter, og at den Marte Gundersdatter som døde i 1762 var kone til Syver Jonsen Skuggevik. Syver og Marte hadde imidlertid en sønn Jon (1743-1830), som nok er den Jon Skuggevik det refereres til. Men hvem Syvert Paulsens foreldre var kjenner jeg ikke til. Takk for at du ikke glemmer ting, Oddbjørn !

 

Hei Helge!

Jeg har spekulert litt på om Syvert Povelsen (Sivert Pålsen) kan ha vært fra Sandøya, men jeg har ikke funnet dokumentasjon for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har spekulert litt på Kvastad :-)

 

Jo, jeg har spekulert på det også! Jeg har nemlig sett at Svenning Tallaksen Kvastad (1698-1759) var gift med Marte SYVERTsdatter Skuggevik, og at Marte Tallaksdatter Kvastad (Stians søster) var gift med Ole PÅLsen Torp. Her har vi altså navnene Syvert og Pål representert - og dessuten Tallak (som jo var navnet på Syvert Pålsen Buenes eldste sønn). Jeg får likevel ikke Syvert Pålsen til å passe inn. Foreløpig kjenner vi ikke navnet på hans første kone, så Tallak-navnet kan jo ha kommet fra hennes slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er veldig bra - bildet blir mer og mer komplett. Så langt er det vanskelig å sette opp en klar forbindelse til Skuggevik for Syvert Povelsen, men det virker litt vel tilfeldig at så mange navn med tilknytning til Syvert Povelsen også finnes representert på Skuggevik.

 

Gir Holt-boka mer informasjon om de kvinnene som giftet seg med Buene-mennene? Jeg tenker på Inger Nilsdatter Bakke, Rannei Rasmusdatter og Ellen (Øli) Torjusdatter? Jeg har dessverre ikke Holtboka, hvilket er litt frustrerende til tider.

 

(Det hadde vært flott om alle bygdebøker kunne blitt scannet og gjort tilgjengelig på digitalarkivet - det kommer vel en vakker dag, etter at primærkildene er digitalisert)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holtsboka har ingen opplysninger om herkomsten til Øli Torjusdatter og Rannei Rasmusdatter - men foreldrene til Anne Nilsdatter Bakke er kjent: Nils Torbjørnsen Bakke (ca. 1688-1724) og Maren Jørgensdatter (død 1726). Lenger bakover er verken jeg eller Holtsboka kommet ennå, men jeg jobber med saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er imponert over at du klarer å spore grenene lenger tilbake enn 1700 - her blir jeg stående igjen som glad amatør :)

 

Siden du er godt engasjert i Sørlandsgenealogien; har du tilgang på den nye boken fra Vegårshei - som ble utgitt posthumt i 2010?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten koreksjon i forrige innlegg:

Nils Torbjørnsen Bakke var gift 3 ganger. Dypvågboka er litt fyldigere her (og stipulerer fødselsåret hans til ca. 1661). Gift 1) med NN (1 barn), gift 2) med Maren Pedersdtr. Bakke (7 barn), gift 3) med Maren Jørgensdtr. (4 barn).

 

Jeg nedstammer fra dattera Karen Nilsdtr. Bakke, som var gift med Halvor Halvorsen Buene. Hennes mor var Maren Jørgensdtr. Din Inger Nielsdtr. Bakke var imidlertid fra det 2. ekteskapet - og dermed datter til Maren Pedersdtr. Og det er litt interessant, for Dypvågboka antyder at hun muligens var søster til Syvert Pedersen Bakke (f. ca. 1667), som igjen var gift med Ingeborg Torbjørnsdatter., muligens søster til Nils Torbjørnsen Bakke!

 

Det var for øvrig skifte etter Maren Pedersdtr. i 1813 - og etter Nils Torbjørnsen Bakke i 1825. Jeg har foreløpig ikke sjekket disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.