Gå til innhold
Arkivverket

[Vest-Agder] Tønnes Ånensen Gislefoss født 1774


Per T.
 Del

Recommended Posts

Dette er en fortsettelse av Tema 37988 i gammelt forum og er en sak jeg har holdt på med i over 10 år.

 

Jeg tror at Tønnes Ånensen Gislefoss født 1774 i Konsmo, kan være identisk med Tønnes Ånensen som tjente på Spindanger fra ca. 1792-1805 og ble bosatt på Kjempa i Lyngdal. Men jeg har ikke funnet noe bevis.

 

Det siste jeg har lett etter er om det er skifte etter Tønnes barnløse søsken, uten å foreløpige finne noe. Jeg har heller ikke funnet når og hvor søknene døde.

 

Noen som har noe forslag til hvordan jeg kan komme videre i saken (se Tema 37988 i gammelt forum)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hvis jeg finner ut hvor og når disse søsknene døde, og om det finnes skifte etter dem, kan det gi bevis for slektskap med Tønnes:

 

Gunder Ånenesen, født 1767 (trolig til Dyble i Valle/Audnedal)

Rasmus Ånenesen, født 1771 (Muligens til Mandal) - Når og hvor døde Rasmus Ånenesen og ble han gift og fikk barn?

Todne Ånensdatter, født 1782 - Når og hvor døde Todne Ånensdatter og ble hun gift og fikk barn?

Abraham Ånenesen, født 1785 (trolig til Lia i Holum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det finnes et ekteskap den 10/11 1799 i Mandal mellom Rasmus Aanonsen Tryland og Ingeborg Kirstine Olsdatter Mandal.

Paret i 1801 tellingen for Mandal.

 

Om dette er gutten du leter etter vites ikke, men jeg har ikke funnet noen barn født i dette ekteskapet.

 

Abraham Aanonsen Lie gifter seg i Holum 23/6 1815 med Kirsten Olsdatter Bakke.

Vitne er blandt annet Rasmus Aanonsen Mandal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.

 

Jeg tror de dere nevner er brødrene til Tønnes. Dere viser nå at det er en forbindelse mellom Rasmus Ånensen i Mandal og Abraham Ånensen i Holum.

 

Så lenge Abraham hadde barn, vil trolig ikke brødrene stå nevnt blant arvingene og muligens ikke nevnt i et eventuelt skifte. Hvis noen kan hjelpe å finne ut når Rasmus i Mandal døde, så kan det forhåpentlig finnes et skifte etter ham...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 5 måneder senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.